گروه بورس- علیرضا کدیور- سخنگوی دولتی دیروز بعد از سفر رییس‌جمهوری به ریاض برای اجلاس سران اوپک و میزبانی رییس‌جمهوری ونزوئلا در تهران اعلام کرد که وضعیت بورس تغییر می‌کند. غلامحسین الهام اعلام کرد که به‌زودی سهام برخی از معادن در بورس عرضه خواهد شد و بورس جهش خوبی می‌کند.

همزمان با اظهارات سخنگوی دولت درباره جهش بورس، از روند نزولی شاخص‌های بورس کاسته و صف فروش بسیاری از سهام‌ها جمع شد. سخنگوی دولت اضافه کرد که اگر نیاز باشد، رییس‌جمهور هم شخصا مداخله خواهد کرد.

اظهارات سخنگوی دولت بعد از روند نزولی بورس طی ۲هفته اخیر در حالی مطرح شد که پیش از این خبرها از برگزاری یک نشست ویژه، با حضور رییس‌جمهور، وزیران اقتصادی و مقامات ارشد بورس تهران حکایت داشته است؛ اما تا لحظه چاپ این خبر، جزئیاتی از برگزاری این نشست اعلام نشده است. الهام همچنین در جمع خبرنگاران به وجود آثار نوسانات حبابی اشاره کرد وگفت: هنوز آثار نوسانات حبابی در بورس به طور ۱۰۰درصد رفع نشده است.

در همین حال، تحلیل‌گران از اظهارات سخنگوی دولت برداشت‌های متفاوتی دارند؛ اما مهم‌ترین اقدامات دولت در فضای کنونی بازار چه می‌تواند باشد.

در بررسی سخنان سخنگوی دولت دو نکته مهم وجود دارد: نخست اینکه وی تلویحا وجود حباب قیمتی را در برخی از سهام، تایید کرده است. این موضوع به معنای این است که قیمت سهام برخی از شرکت‌های حاضر در بورس تهران بیش از ارزش ذاتی آنها رشد کرده و روند معاملات سهام این شرکت‌ها در حال تصحیح قیمت و بازگشتن به ارزش ذاتی است.

موضوعی که به نوبه خود در روند معاملات سهام امری طبیعی است؛ هر چند مسوولان بورس باید مکانیزم معاملات را به گونه‌ای طراحی و نظارت کنند که امکان بروز حباب‌های قیمتی به حداقل برسد. نکته دیگر موجود در سخنان سخنگوی دولت، نوید تغییر روند معاملات سهام و افزایش تحرک در بورس است. در رابطه با این بخش از گفته‌های سخنگوی دولت به عنوان بازگوکننده برآیند تصمیم‌های تیم اجرایی کشور، توجه به چند نکته ضروری است؛ اول اینکه اگر روند تصحیح قیمت سهام شرکت‌ها به طور طبیعی و بدون دخالت طی شود، امکان بازگشت روند معاملات و افزایش شاخص‌های بورس پس از یک دور زمانی وجود دارد که در هر حال به دلیل وجود محدودیت‌های حاکم بر معاملات سهام، امکان انجام سریع آن وجود ندارد.

در نتیجه سهامداران عمده به منظور تغییر جو حاکم بر معاملات به صورت نامنظم و در برخی موارد بدون توجیه اقتصادی به حمله به صف‌های فروش به امید حذف بخشی از این صف‌ها و جمع‌آوری صف فروش از طریق خرید تعداد کمتری سهام اقدام می‌کنند که این جز به دلیل دخالتی بودن و محدودیت منابع حامیان نمی‌تواند بادوام باشد و پس از مدتی فروشندگان بالقوه با تغییر ماهیت بالفعل می‌شوند و به ناچار تصحیح قیمت صورت می‌پذیرد.

از سوی دیگر باید توجه داشت که سرمایه، ماهیتی زودگریز و دیر اعتماد دارد. تصمیمات و اظهارنظرهای دولت در زمینه شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، بر تصمیم‌گیری سهامداران نسبت به ورود یا خروج از بازار سرمایه تاثیر زیادی دارد. یکی از عواملی که می‌تواند در روزها و هفته‌های آتی روند حرکت شاخص‌های بورس را تغییر دهد، اعتمادسازی مسوولان اجرایی کشور از طریق ثبات سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی در خصوص صنایع و شرکت‌های بورسی است.

همچنین توجه به این نکته ضروری است که رشد قیمت سهام برخی از شرکت‌ها، تابع نوسانات متغیرهای خرد و کلان اقتصاد بین‌الملل است و رکود فعلی حاکم بر اقتصاد جهان که باعث کاهش قیمت برخی مواد اولیه شده است، در کاهش سودآوری برخی از شرکت‌های بورس و افت قیمت سهام آنها بی‌تاثیر نیست و این رویداد تنها با تصحیح قیمت سهام این گونه شرکت‌ها میسر می‌شود.

در مجموع به نظر می‌رسد ثبات سیاست‌گذاری‌های دولت به همراه عدم تغییر یک شبه سیاست‌‌های پیشین و شفاف‌سازی سیاست‌های دولت در خصوص صنایع مختلف در کنار تسهیل امکان تصحیح سریع‌تر قیمت سهام، قطعا می‌تواند پس از گذار از دوره طبیعی تصحیح قیمت‌ها، چرخش روند معاملات و صعود شاخص‌های بورس را در پی داشته باشد.