ایسنا- مشخص شدن سیاست‌های دولت در مورد بهره مالکانه و ارائه آثار آن بر روی بازار و EPS شرکت‌ها به صورت بخشنامه، باعث بازگشت بازار سهام به دوران رونق است. محمدرضا رهبر، مدیرعامل کارگزاری حافظ، در مورد وضعیت کنونی بازار سرمایه کشور گفت: نگرانی از مسائل سیاسی، کمبود نقدینگی برای شرکت‌های فعال در بازار، بی‌تفاوتی برخی از سهامداران عمده، آثار روانی ناشی از مصاحبه‌ها و اعلام برخی از سیاست‌های وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها از جمله آثار ناشی از حقوق دولتی و بهره مالکانه و کمین برخی از سرمایه‌گذاران برای کاهش قیمت‌ها از عوامل موثری است که وضعیت فعلی بازار را ایجاد کرده است. وی معتقد است: در حال حاضر اکثر شرکت‌های بازار سهام و بورس اوراق بهادار از لحاظ بازده و نسبت P/E از موقعیت بسیار خوبی برخوردار هستند و کسانی که امروز سرمایه‌گذاری می‌کنند، مسلما در آینده برنده خواهند بود. رهبر با اشاره به این که مجموع عوامل ذکر شده جو روانی در بازار حاکم می‌کند، به اقدامات لازم برای رهایی از این بحران اشاره کرد و افزود: دولت باید سیاست‌های خود را به طور شفاف اعلام و این نگرانی را در رابطه با حقوق دولتی و بهره مالکانه به صورت شفاف بازگو کند و آثاری را که روی بازار و EPS شرکت‌ها می‌گذارد، به صورت مشخص و بخشنامه اعلام کند. علاوه بر آن اگر قرار است حقوق دولتی و بهره مالکانه مربوط به شرکت‌های معدنی و چادرملو و ‌گل‌گهر مشخص شود، آثار مثبتی که بهره مالکانه روی این شرکت‌ها خواهد داشت، مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا برخی از این سیاست‌ها ممکن است موجب افزایش درآمد آن شرکت‌ها شده و بازار بی‌دلیل نگران کاهش EPS شرکت‌ها شود.وی ادامه داد: همچنین باید نهاد‌های مالی به صورت فعال وارد بازار شوند و نسبت به خرید سهام اقدام کنند؛ زیرا بازدهی مناسب سهام دلیل بر این نیست که نهاد‌های مالی در بازار حضور نداشته باشند و سهامداران عمده نیز نباید نسبت به جمع‌آوری سهام اقدام کنند. کارگزار بورس اظهار کرد: موضوع تامین نقدینگی بانک‌ها برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری و ارائه تسهیلات ۱۵۰۰‌میلیارد تومان و جذب سرمایه‌گذار خارجی از سیاست‌های بلندمدتی است که موجب رونق بازار و افزایش اعتماد می‌شود.وی افزود: نقش دولت از لحاظ شفاف‌سازی در مورد حقوق دولتی و بهره مالکانه شرکت‌ها و میزان آن و تضمینی که برای آینده وجود دارد، در جذابیت بازار بسیار موثر است.

رهبر با بیان این که حمایت دولت از بازار سرمایه باید مشخص شود، ادامه داد: در صحبت‌های مطرح شده از سوی ریاست‌جمهوری بار‌ها به حمایت از بازار اشاره‌شده و افراد را به حضور در بازار علاقه‌مند کرده است؛ زیرا بخشی از کاهش تورم و جذب نقدینگی می‌تواند از این طریق اتفاق بیافتد و اگر دولت از بورس حمایت کند، موجب هدایت نقدینگی به سمت تولید و در نهایت کاهش تورم و افزایش سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی تصریح کرد: ابهامات موجود در مورد عرضه اولیه شرکت‌ها باید برطرف شود و اطلاع‌رسانی شفاف صورت گیرد که در این زمینه نقش بانک و بیمه‌ها انکارناپذیر است.

رهبر اظهار کرد: رفع ابهامات مربوط به بهره مالکانه شرکت‌های معدنی باعث بازگشت بازار به دوران رونق می‌شود و باید سهامداران نهادی حضور فعال در بازار داشته باشند.

کارگزار بورس به نقش شرکت بورس اشاره کرد و ادامه داد: شرکت بورس با گرفتن اطلاعات و شفاف‌کردن آنها و هماهنگی با نهاد‌های مالی می‌تواند در این زمینه موثر باشد که خوشبختانه در این مورد اقدامات موثری از سوی شرکت بورس صورت گرفته است.