خبرگزاری موج- از پنجم فروردین ماه امسال تاکنون بیش از ۲۳۰هزار تن آمونیاک تولیدی مجتمع پتروشیمی‌اوره و آمونیاک غدیر به کشورهای بلژیک، اردن، کره‌جنوبی و هند صادر شد.

محمدحسن کشوری، مدیر عامل مجتمع پتروشیمی‌اوره و آمونیاک غدیر با بیان اینکه عملیات احداث این مجتمع از سال ۱۳۷۹ به کنسرسیومی‌متشکل از شرکت‌های تویو، چیودا ژاپن و شرکت ایرانی پیدک واگذار شد، گفت: واحد اوره مجتمع از سوی چیودا، واحد آمونیاک به وسیله شرکت تویو و مهندسی کل طرح و خرید تجهیزات از طرف پیدک انجام شد. وی عملیات نصب تجهیزات این مجتمع را کاملا ایرانی دانست و تصریح کرد: در مجموع بیش از ۵۷درصد تجهیزات و عملیات اجرایی مجتمع پتروشیمی اوره و آمونیاک غدیر از جانب شرکت‌های مشاور و پیمانکاران داخلی انجام گرفته که در نوع خود رقم بالایی در کل کشور به حساب می‌آید.

وی میزان کل سرمایه‌گذاری انجام گرفته در ساخت این مجتمع را ۲۲۰میلیون دلار در بخش ارزی و به روش فاینانس از بانک جی ویک ژاپن و ۶۰۰میلیارد ریال از منابع داخلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ‌و دیگر سهامداران خصوصی عنوان کرد و یادآور شد: ظرفیت تولید آمونیاک این مجتمع ۶۸۰هزار تن در سال که از پنجم‌ فروردین ماه امسال تاکنون ۲۳۰هزار تن آمونیاک به اردن، کره‌جنوبی، هند و بلژیک صادر شده است.

کشوری به رقم ۵۷ تا ۵۸هزار تنی ذخیره اوره در مخازن اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به اختلاف قیمتی که با شرکت خدمات جهاد کشاورزی برای فروش اوره داشتیم مدتی فروش اوره متوقف شد که طی یک ماه گذشته با امضای قرارداد جدید، فروش از سر گرفته شده است.

مدیرعامل مجتمع پتروشیمی ‌اوره و آمونیاک غدیر با اشاره به پهلوگیری کشتی ایران‌عدل در بندر صادراتی پتروشیمی ‌پارس، میزان اوره قابل حمل این کشتی را ۶۰هزار تن به مقصد بندر امام خمینی دانست و گفت: بعد از آن کشتی‌های ایران آزادی به ظرفیت ۳۰هزار تن به مقصد بندرعباس و کشتی ایران استقلال با ظرفیت ۱۶هزار تن اوره بارگیری و برای تامین مصارف داخلی حمل خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با راه‌اندازی مجتمع اوره و آمونیاک کرمانشاه، بازهم اوره تولیدی غدیر به مصارف داخلی اختصاص خواهد یافت، اظهار کرد: اولویت اول تامین نیازهای داخلی بوده و در صورت تامین این نیازها مطابق قرار داد امکان اخذ مجوز صادرات اوره به خارج از کشور هم وجود دارد.