«دنیای اقتصاد» روزنامه برتر بورس شد

شماری از اعضای شورای کانون کارگزاران به همراه رییس سازمان و برخی از اعضای هیات‌مدیره بورس و اوراق‌بهادار، شنبه‌شب نشستی برگزار کردند تا در رابطه با گسترش نقش این کانون تازه متولدشده در معادلات بازار فکری کنند.

گفت و شنودها و توافقات این نشست را در ادامه بخوانید. در نشست مشترک سازمان بورس و کانون کارگزاران چه گذشت؟

توافق‌های مهم برای راهبری معاملات بازار

گروه بورس- شماری از اعضای شورای کانون کارگزاران به همراه رییس سازمان و برخی از اعضای هیات‌مدیره بورس و اوراق‌بهادار شنبه‌شب، نشستی برگزار کردند تا در رابطه با گسترش نقش این کانون تازه متولدشده در معادلات بازار فکری کنند.

به‌گزارش خبرنگار ما، سیدجمال حسینی، دکتر متولی، خسرو پورمعمار، اعضای هیات‌ عامل کانون و برخی دیگر از اعضای کانون به همراه علی صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس، دکتر محسنی عضو هیات‌مدیره و باقرتبار مدیر نظارت و بازرسی سازمان بورس در این نشست مشترک حضور داشتند.

به گزارش «سنا»، دکتر «علی صالح‌آبادی» در دیدار اعضای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در اساسنامه نمونه شرکت‌های کارگزاری، پیش‌بینی‌های لازم برای توسعه فعالیت این شرکت‌ها فراهم شده است، اظهار داشت: سازمان بورس و اوراق بهادار و کانون کارگزاران باید مقرراتی را به تصویب برسانند تا شرکت‌های کارگزاری فعال در بازار سرمایه توسعه یابند.

افزایش قدرت

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این نشست با بیان اینکه تشکیل کانون کارگزاران مصرح قانون بازار اوراق بهادار است، گفت: عضویت در این کانون الزام قانونی دارد و باید اهمیت کانون افزایش یابد.

صالح‌آبادی با اشاره به‌اینکه کانون کارگزاران تمامی‌بورس‌ها (اوراق بهادار، کالا و بازارهای خارج از بورس و...) را شامل می‌شود، افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار به اهمیت این کانون واقف است به طوری‌که از هفته آینده تالار سعدی در اختیار کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار قرار خواهد گرفت تا برنامه‌های کانون در مکان مشخصی انجام شود.

کانون آزمون برگزار می‌کند

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سیاست‌های میان‌مدت سازمان این است که برگزاری آزمون‌های حرفه‌ای را به کانون‌ها و تشکل‌های حرفه‌ای واگذار کند.

دکتر صالح‌آبادی با بیان اینکه در یک آیین‌نامه مشترک می‌توان نحوه نظارت سازمان را در برگزاری آزمون‌های حرفه‌ای پیش‌بینی کرد، افزود: سازمان بورس آمادگی این را دارد که برگزاری آزمون‌های حرفه‌ای را به کانون‌ کارگزاران محول کند.

وی با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار همه ساله دو دوره آزمون‌های حرفه‌ای بازار سرمایه را برگزار می‌کند، اظهار داشت: دومین آزمون سالانه‌این سازمان آبان‌ماه امسال برگزار خواهد شد، اما کانون‌ کارگزاران می‌توانند از سال آینده مسوولیت برگزاری این آزمون‌ها را برعهده گیرند.

توجه به پیشنهادهای کانون در مقررات جدید

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: این سازمان در راستای تعامل با کانون کارگزاران، پیشنهادها و نظرات کارشناسان این کانون را در مقررات جدید لحاظ خواهد کرد. دکتر صالح‌آبادی گفت: از این پس یک نسخه از تمامی‌مقررات برای اظهارنظر کارشناسان به کانون ارسال خواهد شد تا نظرات و پیشنهادهای اعضای کانون در کمیته تدوین مقررات سازمان بورس مورد بررسی قرار گیرد.

تاکید بر فراگیری نحوه معامله در سامانه جدید

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به نقش محوری کانون کارگزاران در فرهنگ‌سازی و آموزش شرکت‌های کارگزاری اشاره کرد و گفت: فراگیری نحوه معامله در سامانه جدید از اهمیت بسزایی برخودار است و کانون باید شرکت‌های کارگزاری را ملزم به یادگیری دقیق این نرم‌افراز جدید کند.

وی خاطرنشان کرد: بدون شک شرکت‌های کارگزاری که نتوانند از سامانه جدید معاملاتی استفاده کنند با مشکلات فراوانی روبه‌رو خواهند شد. دکتر صالح‌آبادی حمایت سازمان بورس و اوراق بهادار را از برگزاری دوره‌های آموزشی در کانون کارگزاران اعلام کرد و افزود: سازمان برای ارتقای سطح کیفی شرکت‌های کارگزاری کمک‌های لازم را انجام خواهد داد.

نقش پر رنگ بازار سرمایه در اصل۴۴

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بازار سرمایه نقش پررنگی را در اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی دارد.

وی به کسب کرسی سازمان بورس و اوراق بهادار در شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: رییس محترم جمهوری ریاست این شورا را برعهده دارد و می‌توان مسائل موجود را در حوزه بازار سرمایه در این شورا مطرح کرد.

ارتقای سیستم رایانه‌ای کارگزاران در تالارها

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: شرکت‌های کارگزاری برای استفاده از سامانه جدید معاملاتی باید سیستم‌های رایانه‌ای خود را در تالارها ارتقا دهند.

وی افزود: در همین راستا، مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار قصد دارد سیستم‌های رایانه‌ای یکپارچه‌ای را در تالار بورس نصب کند تا عدالت برای تمام شرکت‌های کارگزاری رعایت شود.

نقش کانون در تعلیق کارگزاری‌ها

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز گفت: در اساسنامه کانون کارگزاران پیش‌بینی شده است که نقش کانون در پذیرش، تعلیق و لغو عضویت کارگزاران افزایش یابد.

دکتر «قاسم محسنی» افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار این آمادگی را دارد که در این زمینه اختیاراتی را به کانون کارگزاران محول کند، مشروط بر اینکه جزئیات آن در دستورالعمل پذیرش اعضای کانون لحاظ گردد.

وی در مورد تاسیس شرکت‌های کارگزاری اظهار داشت: دیدگاه اولیه‌این است که قبل از صدور مجوز از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، مدارک به کانون کارگزاران ارائه شود تا ابتدا کانون جمیع شرایط را مورد بررسی قرار دهد. دکتر محسنی ادامه داد: در صورتی که درخواست‌کنندگان در مجموع شرایط سازمان بورس و کانون کارگزاران را دارا باشند، مجوز تاسیس شرکت‌های کارگزاری صادر خواهد شد. وی در مورد انتقادات احتمالی مبنی بر تشکیل کانون کارگزاران برای ایجاد مانع در پذیرش شرکت‌های کارگزاری گفت: با تعیین مدت زمان پاسخگویی به درخواست‌ها می‌توان از این امر مصون ماند.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه احکام کانون کارگزاران باید ضمانت اجرایی داشته باشد، افزود: کانون باید دستورالعمل‌های لازم را با هماهنگی‌ فعالان بازار برای اجرای احکام تدوین و به سازمان بورس پیشنهاد دهد.

دکتر محسنی در مورد نظارت بر کارگزاران اظهار داشت: اگر کانون کارگزاران قصد دارد علاوه بر سازمان و شرکت بورس، نظارتی را انجام دهد، می‌تواند پیشنهادهای خود را در مورد دستورالعمل وظایف و اختیارات شرکت بورس در خصوص کارگزاری‌های عضو به سازمان ارائه دهد.

تدوین سیستم کنترل داخلی در کارگزاری‌ها

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص مسوولیت کارکنان شرکت‌های کارگزاری در تخلفات احتمالی گفت: این موضوع منوط به راه‌اندازی سیستم مناسب کنترل داخلی در این شرکت‌ها است.

دکتر محسنی افزود: در صورت تدوین سیستم کنترل داخلی و نظارت مدیریت ارشد شرکت‌های کارگزاری بر نحوه اجرای آن، می‌توان تنها پرسنل متخلف را مورد بازخواست قرار داد.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: کانون کارگزاران می‌تواند سیستم مناسب کنترل داخلی شرکت‌های کارگزاری را تعریف و در اختیار این شرکت‌ها قرار دهد.

تشکیل کارگروه‌های مشترک با سازمان بورس و اوراق بهادار

در ابتدای این نشست، رییس هیات‌مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گزارشی از عملکرد شش ماهه‌این کانون ارائه کرد.

«خسرو پورمعمار» به ثبت و معرفی اعضای هیات عامل کانون در این مدت اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون فعالیت‌های این کانون به چهار کمیته (بررسی موضوع حق تسهیلات، موضوع پذیرش و شرایط پذیرش کارگزاران ، سیستم‌های مورد نیاز کانون و تدوین مقررات) تقسیم شده است تا برنامه‌ها با سرعت بیشتری پیش برود.

مدیرعامل شرکت کارگزاری پارس نمودگر با بیان اینکه در حال‌حاضر تنها منبع درآمد کانون حق عضویت اعضاست، گفت: هم اکنون ایده‌ای مطرح است تا کارگزاران ۵۰میلیون ریال برای عضویت اولیه و هزینه‌ای معادل ۳۰میلیون ریال را سالانه به کانون پرداخت کنند تا کانون بتواند بودجه‌های لازم را برای هزینه‌های سرمایه‌ای خود داشته باشد.

وی از تاسیس مرکز تربیت کارکنان شرکت‌های کارگزاری در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این مرکز آموزش‌های لازم برای ارتقای سطح علمی‌پرسنل این شرکت‌ها داده خواهد شد.

کانون بزرگ‌تر می‌شود

در این حال سخنگوی کارگزاران بورس نیز با تشریح نتایج جلسه مشترک با رئیس سازمان بورس از بزرگترشدن و افزایش دامنه فعالیت شرکت‌های کارگزاری خبر داد.

اکبر زرگانی‌نژاد در گفت‌و‌گو با «فارس» با بیان این مطلب که جلسه اعضای کانون کارگزاران با رییس سازمان بورس بسیار سازنده بود، ابراز داشت: در این جلسه ۲ ساعته تمام نکات موردنظر مطرح شد و با دریافت رهنمودهای بسیاری از تکالیف کانون کارگزاران مشخص شد.

وی ادامه داد: در این جلسه موضوع پذیرش عضو و شروع فعالیت شرکت‌های کارگزاری مطرح و مقرر شد در این خصوص کار گروهی تشکیل شود.

وی افزود: همچنین موضوع نظارت کانون بر عملکرد کارگزاران نیز مطرح شد و اکثر نظرات کانون در این خصوص مورد تایید قرار گرفت.

کانون به «سعدی» می‌رود

زرگانی‌نژاد در رابطه با تعیین و تکلیف محل استقرار کانون کارگزاران گفت: قرار شد بعد از جابه‌جایی سازمان بورس در ساختمان جدید (واقع در خیابان ملاصدرا) کانون در ساختمان سعدی مستقر شود.

سخنگوی کانون کارگزاران خاطرنشان کرد:‌ باتوجه به عضویت نماینده کانون در شورا مقرر شد که بعد از تشکیل تشکل نهادهای مالی و تحلیل‌گران مالی نماینده کانون کارگزاران نیز معرفی شود.

زرگانی‌نژاد افزود: سازمان بورس مطرح کرد که نقطه‌نظرات کانون کارگزاران در کمیسیون هدایت خصوصی‌سازی ارائه شود.

گذراندن مراحل ثبت

وی در رابطه با دیگر توافقات حاصله این جلسه ابراز داشت: باتوجه به ثبت کانون در اداره ثبت شرکت‌ها مقدمات ثبت در سازمان نیز فراهم می‌شود.

زرگانی‌نژاد با اشاره به این مطلب که در آینده فعالیت کارگزاران، مشاغل واسطه‌گری، پذیرش اعضا و صدور مجوز بورس‌ها نظام‌مند خواهد بود گفت: قرار شد که کانون کارگزاران نسبت به تکمیل نظام پذیرش و ارایه به سازمان بورس اقدام کند. زرگانی‌نژاد به تاکید سازمان بورس بر وسعت فعالیت شرکت‌های کارگزاری اشاره کرد و افزود: باتوجه به این تاکید ضمن اصلاح ساختار شرکت‌های کارگزاری بر افزایش کنترل‌های داخلی مناسب اقدام خواهد شد.

وی ادامه داد: از دیگر مواردی که مورد توافق قرار گرفت حضور کانون در برگزاری آزمون‌ها و انعکاس استانداردهای مورد نظر کانون در مواد آموزشی بود.

سخنگوی کانون کارگزاران بورس در رابطه با موضوع حل اختلاف گفت: باتوجه به وجود سه مرجع رسیدگی به شکایات مقرر شد به دلیل اینکه کانون در حال حاضر به اطلاعات مورد نظر دسترسی ندارد با همکاری سازمان بورس به تدریج شکایت کارگزاران دریافت شود تا در آینده کلیه مراحل حل اختلاف کارگزاران از ابتدا تا انتها توسط کانون صورت گیرد.

زرگانی‌نژاد ادامه داد: محدوده وظیفه هر نهادی در مواردی چون نظارت و پذیرش اعضا نیز در این جلسه مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: آشنایی کارگزاران با ابزارهای جدید و تمرکز ویژه بر آموزش از دیگر موارد مطرح شده در جلسه با رییس سازمان بورس بود.

افزایش فعالیت کارگزاران

وی به تصویب اساس‌نامه جدید شرکت‌های کارگزاری و افزایش دامنه فعالیت این دسته از فعالان بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: باتوجه به گسترده‌ترشدن فعالیت کارگزاران این گروه علاوه بر معامله انواع اوراق بهادار و کالاهای پذیرفته شده در بورس کالا در حوزه‌هایی چون بازارسازی و بازارگردانی، خدمات مالی و مشاوره، مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نمایندگی ناشران برای ثبت اوراق بهادار و مجوز عرضه، بازاریابی برای فروش، سبدگردانی، مشاوره و انجام امور اجرایی برای پذیرش، مشاوره برای قیمت‌گذاری اوراق، مدیریت ریسک و ادغام و تجزیه و تملک ساختار، طراحی و تشکیل نهادهای مالی نیز فعال خواهند بود.

وی ادامه داد: این افزایش فعالیت کارگزاران بدون تداخل و موازی کاری با سایر گروه‌ها و بعد از تصویب اساس‌نامه اعمال خواهد شد.

مکانی برای کمیته‌ سازش

حسین خزلی خرازی یکی از اعضای شورای کانون کارگزاران در رابطه با نتایج این جلسه گفت: در این نشست مشترک کانون از سازمان بورس تقاضاهایی داشت که رییس سازمان بورس با بخش قابل‌توجهی از این انتظارات موافق بود.

وی گفت: در اختیار گذاشتن مکانی برای تشکیل کمیته سازش در کانون یکی از توافقات صورت‌گرفته در این جلسه بود، با این وصف اختلافات کارگزاران قابلیت بررسی در این کمیته را خواهد داشت.

این اختلافات نیز شامل اختلاف‌هایی است که در روند معاملات بین سرمایه‌گذاران و کارگزاران یا هر یک از اینها با هم به وجود می‌آید. در زمینه رسیدگی به تخلفات نیز که شامل سرپیچی از دستورالعمل‌ها است، مقرر شد که کانون به این تخلفات رسیدگی و نتایج آن را به سازمان بورس اطلاع دهد. کار رسیدگی به برخی از رفتارهای مجرمانه بازار نیز بر عهده سازمان بورس است، البته این به این معنا نیست که کانون وظیفه‌ای در این زمینه ندارد، بلکه کانون باید در کشف و برخورد و ارجاع اینگونه پرونده‌ها به سازمان بورس کمک کند.

وی در پاسخ به این پرسش که این کمیته چه تفاوتی با هسته حفاظت اجتماعی بورس دارد، گفت: هسته حفاظت اجتماعی در بورس با حضور یک قاضی جهت رسیدگی به جرائم تشکیل شده، حال آنکه کمیته سازش بیش از هر چیز به اختلاف‌ها رسیدگی می‌کند.

کانون به کارگزاری‌ها امتیاز می‌دهد

مدیر عامل کارگزاری بانک کشاورزی از دخالت هر چه بیشتر کانون درصدور مجوز فعالیت کارگزاران و امتیازدهی به آنان خبر داد و گفت: بر اساس توافقات صورت گرفته در این جلسه، دستورالعمل مشترک کانون و سازمان برای فرآیند پذیرش کارگزاران نوشته می‌شود و بر این اساس کانون نقش پررنگ‌تری در صدور مجوز و نقش تسهیل‌کننده در این رابطه خواهد داشت.

برگزاری آزمون‌ها توسط کانون

به گفته وی، یکی دیگر از توافقات صورت‌گرفته در این جلسه این بود که سازمان به منظور برگزاری آزمون‌ها، اختیارات لازم را به کانون داده و جا و مکان لازم را در اختیار کانون قرار دهد.

مدیران در کارگروه‌های کانون

خرازی حضور مدیران سازمان در کارگروه‌های کارگزاران را از دیگر نتایج این جلسه مشترک عنوان کرد و گفت: کانون برای مسائل مختلف بازار از جمله سیستم معاملاتی جدید کارگروه‌هایی تشکیل داده که به منظور اهمیت اطلاع سازمان از نظر کارگزاران در زمینه این سیستم جدید، قرار شد که مدیران سازمان نیز در این کارگروه‌ها شرکت کنند که این پیشنهاد با استقبال مدیر نظارت و بازرسی سازمان نیز مواجه شد.

عضو شورای کانون کارگزاران تفویض اختیار لغو عضویت یا تعلیق کارگزاران به کانون را از دیگر مسائل بررسی شده در این جلسه عنوان کرد و گفت: در این رابطه کانون نقش نظارتی بر کارگزاران خواهد داشت و وظایف نظارتی طی دستورالعملی به کانون سپرده می‌شود و بر این اساس کانون می‌تواند در لغو مجوز یا تعلیق کارگزاران ایفای نقش کند، یعنی اگر کارگزاری حق عضویت خود را پرداخت نکند یا مرتکب تخلفی شود، کانون به وظیفه نظارتی خود عمل کرده و سازمان و شرکت بورس نیز براساس دستورالعمل مربوطه با آنان برخورد می‌کند.

یک کارگزاری نمونه

خرازی افزود: برای نزدیک شدن به استانداردهای نظارتی، کانون کارگزاران در نظر دارد یک کارگزاری نمونه مجازی را به عنوان الگو در همه زمینه‌ها برای کارگزاران بسازد و این کارگزاری به عنوان مدل به کارگزاران معرفی شود، که این کارگزاری مجازی می‌تواند در زمینه ساختار، سیستم‌ها و روش‌ها و نیروی انسانی نمونه باشد.

بازنگری در دستورالعمل‌ها

وی با بیان اینکه برخی از دستورالعمل‌ها مربوط به کارگزاران، دارای ضعف بوده و عمدتا نیاز به بازنگری دارد، گفت: در سیستم جدید کانون باید در تدوین دستورالعمل‌ها اعمال نظر کند.

حقیقی‌ها در کانون

این عضو کانون کارگزاران، عضویت اشخاص حقیقی در کانون مزبور را بلامانع دانست و گفت: کانون برنامه‌‌ای دارد تا پرسنل شرکت‌های کارگزاری هم بتوانند در قالب شخصیت‌های حقیقی در کانون عضویت داشته و در سرنوشت این شرکت‌ها تاثیرگذار باشند.

با این کار کانون که در واقع یک تشکل خود انتظام محسوب می‌شود، به یک تشکل بزرگ تبدیل می‌شود.

وی درباره سیستم نظارت بر کارگزاران گفت: با گسترده شدن دایره نظارت به دلیل عضویت کارگزاران در کانون، شرکت بورس، همچنین نظارت‌های دولتی می‌توان آینده مناسبی را برای کارگزاران در بازار متصور شد.