گروه بورس- همایون دارابی: شاخص بورس اوراق بهادار روز گذشته تحت تاثیر قرار گرفتن نماد مخابرات در ضوابط رفع گره‌های معاملاتی و تاثیر ۲۶۸واحدی این نماد به مدار رشد بازگشت. شاخص کل دیروز ۷۴۴واحد، معادل ۲درصد رشد کرد که این رشد توانست افت ناشی از شوک توقف ۶نماد عمده معاملاتی را جبران کند، هر چند که سرمایه‌گذاران درگیر در ۹ نماد متوقف شامل پالایشگاه‌های اصفهان، شیراز، تهران، تبریز، بندرعباس، پتروشیمی‌های کرمانشاه و شیراز و شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان صندوق بازنشستگی همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند. در همین حال اگر‌چه بیشتر کارشناسان توقف نمادهای یاد شده را تلاشی از سوی مسوولان برای کاهش سرعت رشد بازار ارزیابی می‌کنند، اما معتقدند بازار به لحاظ قرار گرفتن در موقعیتی تاریخی و جلب گسترده مشارکت مردمی نیازمند روش‌های هوشمندانه‌تری برای کنترل است که در این بخش افزایش فعالیت‌ها در مورد پذیرش شرکت‌های جدید در بورس می‌تواند روش کارآمدتری تلقی شود. در زمینه پذیرش شرکت‌های جدید گفته می‌شود مسوولان بازار در هفته جاری بازدیدی را از دو شرکت نفت پاسارگاد و ایرانول برای زمینه‌سازی جهت پذیرش این شرکت‌ها در بورس خواهند داشت.

چشم‌انداز قیمت دلار در بودجه ۹۲

در تحولات اقتصادی دیروز رییس کمیسیون برنامه‌وبودجه با اشاره به پیشنهادهای دلاری دولت درباره بودجه ۹۲ گفت: دولت نرخ‌های ۱۵۰۰، ۱۷۵۰، ۱۸۰۰، ۲۰۰۰و ۲۵۰۰ تومان را پیشنهاد کرده که احتمالا ۱۷۵۰ تومان یا ۲۰۰۰ تومان مصوب می‌شود. به گزارش تسنیم، غلامرضا مصباحی مقدم درباره آخرین اخبار از لایحه بودجه ۹۲، اظهار کرد: هنوز خبری از لایحه بودجه ۹۲ نیست و به نظر نمی‌رسد طی روزهای آتی دولت لایحه را به مجلس تقدیم کند. وی در خصوص نرخ دلار مصوب در بودجه ۹۲، افزود: در جلساتی که داشتیم مسوولان‌ دولتی به صورت غیررسمی پیشنهادهای مختلفی را درباره نرخ دلار مطرح کرده‌اند، ولی هنوز مشخص نیست کدام نرخ نهایی شود. در تحولات اقتصادی دیروز همچنین رییس شورای رقابت گفت: من به هیچ عنوان رد دیون به عنوان خصوصی سازی را قبول ندارم، زیرا نوع مدیریت آن قطعا شبیه رفتار مدیریت دولتی بوده و پاسخگوی سهامداران نیست.

به گزارش ایسنا، جمشید پژویان در چهارمین همایش ملی ابعاد اجرایی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به تفاوت در رفتار تولیدی مدیران بنگاه‌های دولتی و خصوصی براساس یک نظریه اقتصادی پرداخت و گفت: بارها عنوان می‌شود که مدیریت خصوصی بهتر از مدیریت دولتی است و این توهم را ایجاد می‌کند که مدیران خصوصی سواد بالاتری دارند این درحالی است که براساس این نظریه برای مدیر دولتی تغییرات سود بنگاه اثری ندارد و وقتی سود بنگاه افزایش پیدا می‌کند اثری در درآمد وی نخواهد داشت اما در مورد بخش خصوصی افزایش سود موجب افزایش درآمد می‌شود.

در تامین سرمایه‌ها چه می‌گذرد...؟

آخرین اخبار رسیده حاکی از آن است، تعداد شرکت‌های تامین سرمایه که براساس قانون بازار اوراق بهادار مصوب ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی با مجوز شورای عالی بورس و اوراق بهادار تاسیس می‌شوند، به عدد ۷ رسیده است. دو شرکت پیشرو، از ابتدای سال ۱۳۸۷ رسما فعالیت خود را آغاز کردند. دو سال بعد یعنی در اواخر دی ۱۳۸۹، بانک ملت، سومین تامین سرمایه را به نام خود به ثبت رساند و پس از آن در سال ۱۳۹۰، چهار مجموعه دیگر صاحب تامین سرمایه شدند. موضوع اصلی فعالیت این شرکت‌ها پذیره‌نویسی و تعهد پذیره‌نویسی اوراق بهادار است که کلیدی‌ترین فعالیت آنها محسوب شده و سهم عمده‌ای از درآمد را دارد. سودآوری این شرکت‌های صد میلیارد تومانی همیشه نگاه فعالان بازار سرمایه و پول را به خود معطوف ساخته و رقابتی تنگاتنگ را رقم زده است. براساس آخرین اخبار واصله از مجامع برگزار شده در این صنعت، شرکت تامین سرمایه بانک ملت در سال مالی منتهی به ۳۱/۶/۹۱ توانسته است با کسب سود خالص ۴۳ میلیارد تومانی، رکورد سودآوری بانکداری سرمایه‌گذاری در ایران را از آن خود کند. همچنین افزایش سرمایه این شرکت از ۱۱۵ به ۲۰۰ میلیارد تومان تصویب شد.

بانک صادرات فروشنده غدیر شد

در بازار دیروز در گروه مالی شایعه تصمیم بانک صادرات برای واگذاری سهام غدیر تایید شد. مدیر سرمایه‌گذاری بانک صادرات در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که شایعه واگذاری بلوک ۵/۲۸ درصدی یا کمتر سرمایه‌گذاری غدیر توسط بانک صادرات (که منجر به افزایش قیمت و تشکیل صف خرید چندین میلیون سهمی شده) صحت دارد یا خیر؟ توضیح داد: این بانک دارای زیرمجموعه‌های متعددی بوده که یکی از آنها سرمایه‌گذاری غدیر است. مسعود غنی‌زاده ادامه داد: بانک صادرات به منظور ممانعت از رشد ارزش افزوده بی‌جهت، آماده واگذاری نه تنها سرمایه‌گذاری غدیر بلکه سایر شرکت‌های وابسته به بانک صادرات است. برای همین ممکن است درزمان مناسب اقدام به فروش برخی دارایی‌های خود کند.

وی درخصوص واگذاری بلوک غدیر اظهار کرد: در این رابطه مذاکراتی شده اما هنوز نتیجه جدی و منتهی به قرارداد به دست نیامده تا قطعی و اعلام شود. غنی‌زاده در رابطه با زمان تقریبی این واگذاری هم گفت: فعلا زمانی برای واگذاری سرمایه‌گذاری غدیر یا سایر شرکت‌ها نمی‌توان داد. به نظر می‌رسد تا یک ماه آینده برنامه واگذاری زیرمجموعه‌های بانک صادرات نهایی شود.

توقف کشتی ایرانی در سریلانکا

در گروه حمل‌و‌نقل، مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی از توقیف یک کشتی ایرانی در سریلانکا به دلیل عدم پرداخت اقساط خبر داد. محمد‌حسین داجمر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: دادگاه سریلانکایی ژانویه ۲۰۱۳ را برای بررسی این موضوع تعیین کرده است.مدیر عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: به دنبال حل این مشکل از طریق مراجع قانونی هستیم. وی دلیل عدم پرداخت اقساط را مشکلات بانکی و مشکل نقل و انتقال پول عنوان کرد. در گروه ساختمانی، شرکت عمران و توسعه فارس به تازگی تصمیم به افزایش سرمایه ۱۵۳ میلیارد ریالی جهت تامین مالی بخشی از مخارج پروژه‌های فاز دو آسمان صدر او پروژه نیکان گرفته است. این در حالی است که ۵/۱۲ درصد این افزایش سرمایه که معادل ۱۲ تومان به ازای هر سهم است از محل سود انباشته (سهام جایزه) و ۵/۸۷ درصد دیگر آن از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران خواهد بود. لازم به ذکر است که سود مربوط به هر دو پروژه ذکر شده در بودجه سال ۹۲ شرکت در نظر گرفته شده است.

شاپرک کارمزد دارد...؟

در گروه انفورماتیک، مدیرعامل شاپرک با بیان اینکه در حال حاضر کارمزدی از هیچ تراکنشی دریافت نمی‌شود، گفت: دریافت کارمزد بابت خدمات شرکت‌های psp فعلا در دستور کار نیست. سامان قطبی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: البته بحثی در این زمینه مطرح شده که بر اساس رویه ای که پیش از این وجود داشت بابت خدماتی که شرکت‌های psp می‌دهند کارمزدی دریافت کنند که فعلا در دستور کار نیست چرا که نیاز به بررسی و همچنین تایید بانک مرکزی با رعایت حقوق صنوف دارد.وی با بیان این مطلب اظهار کرد: از نگاه موسساتی که سرویس می‌دهند باید مبلغ ناچیزی هزینه به عنوان کارمزد استفاده از خدمت از مصرف‌کننده آن دریافت شود، ولی اگر قرار باشد چنین کاری صورت گیرد، با نظر بانک مرکزی و با نگاه به منافع پذیرفته‌شدگان و با نظر صنوف خواهد بود. در گروه پتروشیمی دیروز نماد پتروشیمی مارون برای تعدیل تغییرات با اهمیت در صورت‌های مالی این شرکت متوقف شد. مارون به دلیل عملکرد مناسب شرکت زیر مجموعه خود پتروشیمی لاله با احتمال تعدیل مواجه است. همچنین لاله به دلیل عدم تقسیم سود در سال گذشته امسال سود دوساله خود را به مارون منتقل خواهد کرد.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۱۴۶میلیارد تومان سهام داد‌و‌ستد که ۷/۱۲ درصد آن را داد‌و‌ستد ۷۳میلیون سهم مخابرات تشکیل داد. از ۲۳۶نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۱۰نماد با کاهش قیمت و ۱۰۲ نماد با رشد ارزش همراه شدند و سایر نمادها بدون تغییر قیمت به کار خود پایان دادند.