شروع بازار در بستر آرامش سیاسی

گروه بورس- همایون دارابی: بازار داد‌و‌ستد سهام امروز پس از چهار روز تعطیلی فعالیت خود را در حالی از سر خواهد گرفت که رخداد برخی از تحولات سیاسی به آرامش بازار کمک خواهد کرد. در بازار سهام معامله‌گران پس از دو روز تعطیلی ابتدای هفته و مراسم عزاداری سید‌الشهدا(ع) در حالی فعالیت خود را از سر می‌گیرند که هفته پیش بازار با شرایط پر‌نوسانی همراه بود که در نهایت اگر‌چه به کارنامه متعادل شاخص منجر شد اما به لحاظ متغیرهای کمی بازار با افت مواجه بود. در هفته گذشته به‌‌رغم عقب‌نشینی اندک ۲/۰واحدی شاخص کل حجم معاملات با افت ۳/۴ درصدی و شمار خریداران با افت ۸/۱ درصدی نسبت به هفته ماقبل از آن مواجه شد. با این کارنامه بازدهی بورس در آبان‌ماه معادل ۱/۳درصد رقم خورد و بورس تهران از ابتدای فروردین تا پایان هشتمین ماه امسال معادل ۷/۲۰ درصد بازدهی برای سهامداران به همراه داشته است. در همین حال هفته گذشته شکست در عرضه بلوکی پالایشگاه بندرعباس به تشکیل یکی از سنگین‌ترین صف‌های فروش ماه‌های اخیر بورس اوراق بهادار منجر شد. در این شرایط هر چند روز چهارشنبه به مدد بازگشت اقبال معامله‌گران به نمادهای صادراتی و افزایش ارزش دلار شاخص توانست کارنامه‌ای مثبت برجای بگذارد اما همچنان بازار با دقت تحولات پیش رو را دنبال خواهد کرد. در این فضا بازار در هفته جاری با تحولات مهمی مواجه است؛ در درون بازار عمده‌ترین بحث به اعلام سود سال آینده شرکت‌های دارای سال مالی منتهی به پایان فصل پاییز مربوط است. روز چهارشنبه با توقف نماد هلدینگ نفت و گاز پارسیان شروع اعلام سودهای این دسته از شرکت‌ها را شاهد بودیم که متعاقب «پارسان»، نماد پتروشیمی پردیس هم اقدام به اعلام سود سال آینده خود کرد و بازار در شروع مجدد توجه معامله‌گران به این اطلاعیه‌ها را شاهد خواهد بود.

در همین حال نگاه کارشناسان و معامله‌گران در تحولات مهم به سوی برخی خبرها و اتفاقات نیز هست. در مسائل سیاسی سخنان مهم مقام معظم رهبری در مورد توقف پرسش از رییس‌جمهوری آرامشی را به مسائل سیاسی داخلی بخشیده است.

در کنار مسائل سیاسی در حوزه اقتصادی نیز معامله‌گران در روزهای اخیر خبرهای مناسبی را دریافت کرده‌اند؛ در حوزه بازارهای موازی معامله‌گران شاهد نزدیکی قیمت ارز در بازار آزاد و اتاق مبادلات بودند که هر چند به لحاظ آنکه در اتاق مبادلات تقاضای انباشته‌ای وجود دارد که می‌تواند در صورت کاهش قیمت بازار آزاد به آن بازار منتقل شود، تطابق این دو قیمت امکان پذیر نیست؛ اما کاهش قیمت و نوسان در بازار ارز و سکه احتمالا به خروج سرمایه‌ها از این بازار و حرکت آن به بازارهای دیگر از جمله سهام و املاک و مستغلات منجر خواهد شد. در مسائل ارزی، اعلام ممنوعیت واردات از طریق ارز آزاد صرافی‌ها موجب تغییرات اساسی در وضعیت بازار ارز خواهد شد.

در همین حال در تحولات اقتصادی اعلام دسته‌بندی جدید اولویت‌های وارداتی تا حدودی به نفع شرکت‌های بورسی رقم خورده است. انتقال واردات قطعات و اجزای منفصله خودرو به اولویت شش تا حدی شانس شرکت‌های خودرویی را برای کسب ارز برای واردات افزایش داده است.

در صحنه اقتصاد، نحوه قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی و کالاهای قابل معامله در بورس کالا همچنان مورد توجه معامله‌گران است. در این باره مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: کشف قیمت محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بر‌اساس قیمت پایه ریالی انجام می‌شود.

سیدمجتبی قاسمی در گفت‌وگو‌ با خبرگزاری مهر گفت: بر اساس تصمیمات ستاد هدفمندی یارانه‌ها در ۲۸ اسفندماه سال ۹۰، تمامی واحدهای پتروشیمی و مجتمع‌های تولیدی دولتی و غیردولتی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی، موظف به عرضه محصولات تولیدی خود در بورس شده‌اند که بر این اساس، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با توجه به افزایش اخیر قیمت محصولات پتروشیمی در بازار، موضوع را بررسی کرده است.

مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: طی هفته‌های گذشته، پس از بررسی اولیه در بورس کالا و عرضه واحدهای پتروشیمی در بورس به این نتیجه رسیدیم که برخی از واحدهای پتروشیمی محصولات را به صورت خارج از بورس عرضه می‌کنند که این موضوع با پیگیری‌های صورت گرفته؛ منجر به استقرار بازرسان مقیم در مجتمع‌های تولیدی سراسر کشور شد.

وی اظهار کرد: بررسی‌های ما در زمینه محصولات پتروشیمی منجر به این شده که میانگین قیمت محصولات پتروشیمی بین ۲ تا ۳۱ درصد کاهش یابد که امیدواریم پیگیری بازرسان ویژه سازمان حمایت نیز منجر به کاهش هرچه بیشتر قیمت شود، البته در این میان از تولیدکنندگان نیز انتظار می‌رود که در جهت رعایت حقوق مصرف‌کنندگان گام جدی‌تری بردارند.

این در حالی است که بهای مواد خام و فلزات در روزهای اخیر افزایش چشمگیری یافته است. در این بخش به رغم نگرانی موجود در حوزه یورو، خوشبینی به کاهش نگرانی‌ها در این حوزه به کاهش ارزش دلار در برابر یورو منجر شده است. با رسیدن نرخ تبدیل یورو به دلار به مرز ۱/۲۹۸۴ ارزش طلا سیر صعودی یافته و به بالاترین نرخ درخلال ۴۰روز اخیر رسیده است. ارزش هر اونس طلا در بازار جهانی به ۱۷۵۱ دلار بالغ شده است. در همین حال بهای فلزات رنگین نیز متعاقب آن افزایش یافته است؛ بهای مس به مرز ۷هزار و ۷۸۳ دلار در هر تن رسید و بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۹۸۷دلار، یک هزار و ۹۶۵دلار و ۲هزار و ۲۰۱دلار رقم خورده است. بهای بیلت فولادی در بورس لندن نیز به ۳۰۵دلار رسیده است. در همین شرایط ابهام معامله‌گران در مورد آینده قیمت دلار و نرخ تبدیل آن به ریال موجب رقم خوردن رکود سنگین در معاملات بورس کالا شده است و معامله‌گران خریدهای خود را به آینده موکول کرده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد از امروز معاملات این بازار بهبود یابد. مهم‌ترین معامله در روزهای پایانی هفته گذشته عرضه اکلیل بنزن خطی صنایع شیمیایی ایران بود که در نرخ ۴۳هزار ریال به صورت محدود خریداری شد.

در درون بازار سرمایه توجه به لزوم انجام عرضه‌های اولیه همچنان مورد توجه کارشناسان است. توقف عرضه شرکت‌های بزرگ و همچنین توقف برخی از نمادها موجب افزایش فشار بر نمادهای قابل معامله‌ای شده است که در ماه‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده و افزایش بیشتر قیمت سهام آنها می‌تواند فاقد توجیهات اقتصادی باشد. در این بین عدم عرضه برخی از شرکت‌ها که در ماه‌های اخیر به کرات وعده عرضه آنها به بازار داده شده است نیز بر انگیزه معامله‌گران تاثیر منفی دارد. در این بخش همچنان بحث در مورد عرضه هلدینگ خیلج‌فارس ادامه دارد.در آخرین اظهار نظر جمشید پژویان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در برابر این سوال‌ که چه واکنشی به درخواست مسوولان بورس مبنی بر ارائه مصوبه کتبی شورای رقابت در مورد دو شرکت فجر و مبین برای درج نام هلدینگ پتروشیمی دارد؟ اظهار کرد:این شورا مصوبه‌ای دارد و طی آن به سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده که می‌تواند دو شرکت فوق را از هلدینگ تفکیک کرده و اقدام به فروش هلدینگ کند.

وی با بیان اینکه شورای رقابت طبق قانون نمی تواند این مصوبه را تغییر دهد، ادامه داد: در این میان بورس هم می‌گوید با توجه به چنین مصوبه‌ای نمی تواند اقدام به پذیرش هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس کند و مصوبه ما مانع از بورسی شدن این شرکت مشمول اصل ۴۴ شده است،اما واقعیت این است که سازمان خصوصی‌سازی بهانه‌هایی برای مجزا و تجدید ارزیابی کردن دو شرکت مزبور دارد که در نهایت موجب شده مشکل آن باقی بماند. این مقام مسوول خاطرنشان کرد: با این حال شورای رقابت اعلام هم نکرده در صورت واگذای هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با دو شرکت فجر و مبین اقدام به لغو واگذاری خواهد کرد. بنابراین شورای عالی بورس و هیات‌ واگذاری می‌توانند بورس و سازمان خصوصی‌سازی را موظف به پذیرش و عرضه اولیه سهام این شرکت کنند.

پژویان در برابر این پرسش که آیا در این صورت شورای رقابت بعد از واگذاری این شرکت اعلام لغو یا وجود انحصار نخواهد کرد؟ پاسخ داد: شورا مختار است تا در صورت وجود انحصار یا کنترل بالا اقدام به لغو واگذاری کند، ولی این امکان هم وجود دارد که شورای رقابت راهکارهایی برای نظارت بر این شرکت در نظر بگیرد و از لغو واگذاری آن چشم پوشی کند.

وی در خاتمه گفت: بنابراین شورای رقابت مجوز و مصوبه مکتوب مورد نظر بورس را نمی تواند بدهد ولی سازمان خصوصی‌سازی و بورس برای واگذاری هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس کار ساده‌ای داشته و می‌توانند مراحل عرضه اولیه سهام آن را پیگیری کنند.در مقابل این سخنان معاون شرکت بورس تهران اعلام کرد که شورای رقابت باید نظر قطعی خود را در خصوص واگذاری دو شرکت فجر و مبین در ساختار هلدینگ خلیج فارس اعلام کرده و مخالفت صریح برای خروج این دو شرکت از ساختار هلدینگ نداشته باشد تا مراحل پذیرش این شرکت طی شود در غیر این صورت هلدینگ خلیج فارس بدون وجود این دو شرکت واگذار می‌شود.

محمد رضا عربی معاون ناشران و اعضای شرکت بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت واگذاری هلدینگ خلیج فارس و برطرف شدن مشکل این شرکت گفت: سازمان خصوصی‌سازی کماکان معتقد است که اگر امکان آن فراهم باشد و مشکلی از سوی شورای رقابت اعلام نشود، هلدینگ خلیج فارس با همان ۱۵ شرکت واگذار شود.

وی با بیان اینکه در این جلسه مقرر شد مجددا مذاکراتی با شورای رقابت انجام شده و نتیجه کار مشخص شود، افزود: شورای رقابت مصوبه‌ای را ابلاغ کرده و در آن اعلام کرده است که دو شرکت فجر و مبین باید از ساختار هلدینگ خلیج فارس جدا شوند که این مصوبه باید به نحوی تعدیل شده و تغییر یابد. عربی ادامه داد: یا اینکه شورای رقابت مصوبه دیگری ابلاغ کرده و اعلام کند که مصوبه قبلی باید با شرایط جدید حاکم باشد و دو شرکت فجر و مبین در دل هلدینگ خلیج فارس واگذار شود و شورا نظارت خود را در آن انجام دهد به طوری که شورا مخالفت صریح برای خروج این دو شرکت از ساختار هلدینگ نداشته باشد. معاون شرکت بورس عنوان کرد: در حال حاضر درخواستی به شورای رقابت ارسال شده است که موضوع را بررسی کرده و نتیجه و نظر نهایی خود را ارائه دهد زیرا ممکن است دغدغه شورای رقابت با توجه به بستن قراردادهای بلند مدت و نحوه نظارت بر قیمت‌گذاری خود به خود برطرف شود و لازم نباشد که این دو شرکت از هلدینگ خارج شوند.

به گفته معاون ناشران و اعضای شرکت بورس در صورتی که مشکل هلدینگ خلیج فارس برطرف شده و به صورت قطعی مشخص شود که مشکلی بین شورای رقابت و هلدینگ وجود ندارد، می‌تواند پذیرش آن مجددا مطرح شده و مورد قبول واقع شود.

وی خاطرنشان کرد: اما اگر این مشکل حل نشود در نهایت باید دو شرکت فجر و مبین از ساختار هلدینگ خارج شوند ولی امیدواریم این مشکل طوری برطرف شود که این دو شرکت در داخل هلدینگ باقی بمانند تا زنجیره محصولات آنها بر هم نخورد ولی اگر شورای رقابت موافقت نکرد هلدینگ خلیج‌فارس بدون این دو شرکت واگذار می‌شود.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه با وجود تداوم حضور صف فروش چند ده میلیونی پالایشگاه بندرعباس رویکردی متعادل داشت و پس از شروعی نه‌چندان مناسب با گذشت زمان رو به بهبود گذاشت؛ به گونه‌ای که در نهایت به رشد ۱۱۸ واحدی شاخص منجر شد. توقف ناگهانی نماد هلدینگ نفت و گاز پارسیان موجب شد تا سرمایه‌گذاری غدیر با رشد قیمتی همراه شود که این امر رشد قیمتی نمادهایی از جمله پتروشیمی پردیس را در پی داشت. در این شرایط معامله‌گران در انتظار بازگشایی نمادهای متوقف شده هستند؛ در کنار نماد پارسان، توقف طولانی مدت سه نماد پالایشگاه اصفهان، شیراز و تهران نیز تداوم نگرانی سهامداران این نمادها را به همراه دارد. توقف پارسان به اعلام گزارش این شرکت در روز چهارشنبه منجر شد. براساس گزارش منتشرشده این شرکت سود سال جاری خود را به ۱۸۶۶ ریال افزایش داد و برای سال مالی ۹۲ مبلغ ۲۱۰ تومان سود اعلام کرده است.

سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های پارسان ۱۹ درصد افزایش نسبت به سال ۹۱ را نشان می‌دهد و شرکت سود فروش سرمایه‌گذاری‌های خود در سال جدید را صفر در نظر گرفته است. شرکت سود هر سهم شپدیس را برای سال آتی ۱۰۰۳ تومان و تقسیمی آن را ۹۵۳ تومان در نظر گرفته است. برای کرمانشاه نیز سود ۱۳۰ تومانی را همراه با تقسیم ۱۱۷ تومانی در نظر گرفته است.

از سوی دیگر چنانچه تا پایان سال مالی منتهی به پایان آذرماه سال ۹۲ مابقی سهام شرکت پتروشیمی شیراز از طریق سامانه معاملات بورس به شرکت انتقال یابد، با در نظر گرفتن پیش‌بینی سود هر سهم ( ۱۰۶۲ ریال) و سود نقدی هر سهم (۹۵۶ ریال) شرکت پتروشیمی شیراز، به ازای هر سهم مبلغ ۱۹۴ ریال دیگر به درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های پیش‌بینی شده شرکت نفت‌و‌گاز پارسیان اضافه می‌گردد. تقسیم سود شرکت برای امسال ۱۹۹ تومان اعلام شده و برای سال آتی نیز ۹۵ درصد سود خالص میان سهامداران تقسیم خواهد شد.برآورد اولیه از ارزش خالص دارایی‌های شرکت یا NAV سهم نیز با توجه به قیمت‌های آخر هفته گذشته سهام تحت تملک به ۱۰۳۵ تومان رسیده است که آخرین قیمت سهم در محدوده ۸۰ درصدی NAV آن معامله می‌شود. در همین حال این گزارش تاثیر مهمی را بر سرمایه‌گذاری غدیر دارد؛ «وغدیر» سود نقدی پارسان را در صورت‌های مالی ۹۱ خود ۱۵۴ تومان در نظر گرفته است که این سود با توجه به افزایش سود هر سهم پارسان به ۱۷۷ تومان افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند از این تقسیم سود ۱۲۰ میلیارد تومان سود کسب کند و تنها از این محل ۱۰ تومان به سود هر سهم خود اضافه کند.

اما برای سال مالی آتی نیز پارسان اعلام کرده است که ۹۵ درصد سود خود را تقسیم خواهد کرد که ۹۵ درصد ۲۱۰ تومان سودی معادل ۱۰۴۳ میلیارد تومان نصیب غدیر خواهد کرد. بنابراین ۸۵ تا ۸۷ تومان از سود سال آتی غدیر فقط از این محل خواهد بود.

در گروه سیمانی، سیمان فارس و خوزستان سود هر سهم سال مالی منتهی به اردیبهشت ۹۲ را از ۲۶۸ ریال به ۳۳۱ ریال اعلام کرده است. در گروه معدنی-فلزی، نماد تازه وارد صنعت روی زنگان همچنان با صف خرید همراه است.در این گروه، شرکت توسعه معادن روی ایران نیز پیش‌بینی سود سال ۹۱خود را در گزارش ۶ ماهه با تعدیل مثبت حدودا ۴ درصدی همراه ساخت.

توسعه معادن روی که برای سال ۹۱ به ازای هر سهم ۴۴۵ ریال سود پیش‌بینی کرده بود، با این افزایش، سود سال ۹۱ خود را به ازای هر سهم ۴۶۲ ریال پیش‌بینی کرده است.همچنین این شرکت در عملکرد ۶ ماهه موفق به پوشش ۲۲ درصدی بودجه خود یعنی معادل ۱۰۰ ریال به ازای هر سهم شده است.

در گروه شرکت‌های هلدینگی، اعلام برنامه افزایش سرمایه شرکت‌های نفت و گاز پارسیان و پتروشیمی پردیس مساله افزایش سرمایه سرمایه‌گذاری غدیر را قطعی کرده است. براساس اعلام اولیه «پارسان»، برای افزایش سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی و پتروشیمی پردیس نیز برای افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی در حال تهیه گزارش‌های لازم برای اخذ مجوز افزایش سرمایه هستند. این امر موجب شده است تا سرمایه‌گذاری غدیر ۱۴ آذر ماه سال جاری در ساعت ۹:۳۰ در محل پژوهشگاه نیرو برای تصویب افزایش سرمایه به مجمع عمومی فوق العاده برود. افزایش سرمایه غدیر به میزان ۲۲۸۸ میلیارد ریال و از محل سود انباشته است که به منظور جبران مخارج سرمایه‌گذاری شده در شرکت‌های سرمایه پذیر صورت می‌گیرد.

در گروه رایانه، شرکت خدمات انفورماتیک برای سال مالی جاری مبلغ ۲۹۵۹ ریال سود پیش‌بینی کرده و در نیمه نخست سال نیز موفق به پوشش ۷۲۹ ریال معادل ۲۵ درصد از کل بودجه شده است. «رانفور» در تازه ترین اطلاعیه خود اعلام نموده: با توجه به مذاکرات انجام شده مبنی بر واگذاری شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان، در صورت نهایی شدن مذاکرات و انعقاد قرارداد، سود هر سهم شرکت در حدود ۷ درصد افزایش خواهد یافت.

با انتشار این گزارش موضوع انحلال شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان که پیش از این برنامه آن اعلام شده بود، به فروش این شرکت تغییر یافته است. گفته می‌شود شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان به بانک تجارت واگذار شده است. بانک تجارت سال گذشته نیز شرکت در‌گیر رکود فعالیت سرمایه‌گذاری ملی ایران را به تملک خود درآورد. شرکت سرمایه‌گذاری ملی به‌‌رغم برخورداری از نزدیک ۸۰۰میلیارد تومان پرتفوی، در ۹ماهه امسال تنها ۳/۶ میلیارد تومان سود خرید و فروش سهام داشته است.

در گروه ساختمانی، معامله‌گران شاهد درج نام شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان نوین در بازار پایه فرابورس هستند. در این گروه، سرمایه‌گذاری مسکن سود هر سهم سال مالی آتی خود را در اولین پیش‌بینی ۴۰۲ ریال اعلام کرده است که نسبت به آخرین پیش‌بینی سود سال مالی منتهی به آذرماه ۹۱ حدودا ۷ درصد رشد داشته است.

دلیل عمده آن نیز افزایش ۳۶ درصدی سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها به دلیل پیش‌بینی افزایش سودآوری شرکت‌های تابعه است. شرکت برای سال مالی جدید ۵/۸۶ میلیارد تومان سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها پیش‌بینی کرده است در حالی که این رقم برای سال مالی ۹۱ مبلغ ۷/۶۳ میلیارد تومان می‌باشد.

در گروه ساختمانی، نماد شرکت توسعه آذربایجان با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم بسته شد. در این گروه همچنین مجوز افزایش سرمایه ۱۵۰ میلیارد تومانی ثاخت از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادر شده است.این افزایش سرمایه در جهت اجرای پروژه‌های ساختمانی فرحزاد و کیان پارس اهواز و مشارکت در سرمایه شرکت‌های سرمایه پذیر می‌باشد.

در گروه سرمایه‌گذاری، مجمع توسعه صنعتی ایران روز چهارشنبه برگزار شد و پر جمعیت ترین شرکت بورس به لحاظ تعداد سهامداران از سود ۳۵۵ ریالی مبلغ ۳۳۰ ریال بین سهامداران تقسیم کرد. در گروه شیمیایی، پاکسان اولین پیش‌بینی سود سال مالی منتهی به آذرماه ۹۲ خود را در حالی ۶۵ تومان اعلام کرده است که آخرین پیش‌بینی شرکت از سود سال ۹۱ مبلغ ۶۷ تومان به ازای هر سهم بوده است.

تولید و فروش شرکت نسبت به سال ۹۱ با رشد خوبی همراه بوده است اما افزایش هزینه‌ها و درصد واردات مواد اولیه نیز در مقابل باعث شده شرکت نتواند سود خود را تعدیل مثبت دهد.

پاکسان برای سال مالی ۹۲ حدودا ۱۳ میلیون دلار صادرات را در صورت‌های مالی خود پیش‌بینی کرده که نرخ تسعیر دلار را ۲۷۰۰ تومان در نظر گرفته است.

همچنین پاکسان بیش از ۴۰ میلیون یورو هم واردات مواد اولیه پیش‌بینی کرده که واردات خود را با یوروی ۳۹۸۴ تومانی محاسبه کرده است.

در گروه بانکی، یک درصد سهام بانک پاسارگاد چهارشنبه به قیمت پایه هر سهم ۲۰۵ تومان از سوی موسسه همیاری کوثر راهی میز فروش می‌شود.

بانک پاسارگاد که با سرمایه اسمی ۳ هزار میلیارد تومانی بعد از بانک ملت دومین بانک بزرگ بورس به شمار می‌رود با عرضه یک درصد از سهام مواجه شده است.

به این ترتیب موسسه همیاری کوثر ۸ آذر ۳۰۰ میلیون سهم این بانک را به قیمت پایه هر سهم ۲۰۵ تومان و به صورت یکجا و نقد در بازار اول معاملات روی میز فروش می‌گذارد.

در گروه بانکی شنیده‌ها حکایت از احتمال تغییر در محدودیت سطح مالکیت سهام بانک‌ها دارد. گفته می‌شود مذاکرات برخی از سهامداران عمده بانک‌ها با بانک مرکزی در مورد افزایش سقف حداکثر ۵درصد برای سهامداری بانک‌ها از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی سهامی خاص و ۱۰درصد شرکت‌های سهامی عام با تغییر مواجه خواهد شد.این امر می‌تواند تقاضای قابل ملاحظه‌ای را برای سهام بانکی پدید آورد.

در گروه تجهیزات، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی صادرات برق توسط بخش خصوصی در دولت در حال نهایی شدن است، گفت: تفاهمنامه صادرات برق با ۴ شرکت خصوصی امضاء شده و قرار شده تا در فاز نخست این شرکت‌ها ۲۵ درصد برق تولیدی را صادر کنند.

محمد بهزاد در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به اینکه تعرفه برق صادراتی بخش خصوصی بالاتر از تعرفه صادرات برق توسط دولت خواهد بود، اضافه کرد: تفاهمنامه‌‌ای با ۴ شرکت بخش خصوصی که عمدتا تولیدکننده هستند و شامل مپنا، آرین ماهتاب گستر (نیروگاه رودشور) شرکتی که نیروگاه خوی و شرکتی که نیروگاه گیلان را دارد به امضا رسیده است.

بخش عمده نیروگاه‌های خصوصی شده دولتی متعلق به مپناست که در صورت امکان صادرات برق توسط این شرکت با توجه به قیمت چند برابری آن نسبت به فروش برق در داخل مپنا می‌تواند سود قابل ملاحظه‌ای را شناسایی کند.در همین حال مالکیت نیروگاه گیلان متعلق به کنسرسیومی شامل ۲۳درصد توسعه گوهران امید (سرمایه‌گذاری امید)و سرمایه‌گذاری‌های غدیر، صندوق نفت و ساتا است. ۲۲درصد سهام شرکت آرین ماهتاب گستر متعلق به شرکت بورسی توسعه و عمران استان کرمان است و مالکیت نیروگاه خوی نیز که در سال‌های گذشته همواره مورد ادعای سرمایه‌گذاری نیرو بوده است اینک در اختیار سرمایه‌گذاری ایران است.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری رو به بهبود بود که در آن شاخص با ۱۱۸ واحد رشد به ۳۱هزار و ۲۵۹واحد رسید.