دنیای اقتصاد- رکوردزنی‌های بورس تهران که هفته نخست مهرماه را به بهترین هفته معاملاتی سال ۹۱ تبدیل کرده بود، در نخستین روز هفته دوم مهر ماه ادامه پیدا کرد.شاخص بورس تهران در این روز با ثبت بیشترین رکورد افزایش عددی، خیزی ۶۹۶ واحدی برداشت تا با کانال ۲۹ هزار واحدی تنها ۱۷۲ پله فاصله داشته باشد.با این رشد ۴/۲ درصدی، بازدهی بازار سهام در سال ۹۱ به ۲/۱۱ درصد رسید که این بازدهی با رشد شاخص کل بورس تهران در سال ۹۰ برابری می‌کند. جنب پل حافظ

بازار سرمایه انتظار رکوردهای جدیدتری را می‌کشد

بازدهی بورس: ۲/۱۱ درصد

شاخص بورس تهران روز شنبه در رکوردی جدیدتر ۶۹۶ واحد رشد کرد تا خود را به کانال ۲۹ هزار واحدی نزدیک کند

گروه بورس- همایون دارابی: شاخص بورس اوراق بهادار تهران دیروز هم به رشد شگفت آور خود ادامه داد و توانست در رکوردی دیگر با ثبت ۶۹۶واحد رشد روزانه یعنی معادل ۴۷/۲درصد بیشترین میزان افزایش روزانه خود را به ثبت برساند. پیش از این بیشترین رشد عددی شاخص بورس به روز پنجم مهرماه مربوط می‌شد که شاخص طی آن ۶۹۲ واحد رشد کرده بود.

شاخص دیروز در حالی خود را به مرز ۲۹هزار واحد نزدیک کرد که با ۱۷۲ واحد رشد دیگر می‌تواند حد نصاب جدیدی را در تاریخ ۴۶ساله بازار سرمایه کشورمان به ثبت برساند. کارشناسان امیدوارند شاخص بتواند امروز مرز ۲۹ هزار واحد را نیز پشت سر بگذارد.

در پی همه این رخدادها بازدهی بازار سهام از ابتدای سال جاری تاکنون به سطح ۲/۱۱ درصد رسید که این میزان رشد شاخص برابر است با کل بازدهی بازار سهام در سال ۹۰. البته این بازدهی قابل اعتنا مرهون رشد ۷/۸ درصدی بازار در ۶ روز معاملاتی مهرماه است. به تعبیری واضح‌تر هرچند روزهای سرد پاییزی در کشور فراگیر می‌شود، اما در ظاهر، بهار بورس تهران با رشدهای خیره‌کننده مهرماه تازه آغاز شده است. همچنین روزگذشته در بورس تهران ۱۴۱ میلیارد تومان سهام معامله شد، به آن معنی که متغیر مهم ارزش معاملات نیز از حجم زیاد خرید و فروش سهام در بازار سرمایه حکایت دارد. در همین حال در کنار بورس اوراق بهادار دیروز دو بازار سکه و ارز نیز پا به پای بورس اوراق بهادار به رشد ادامه دادند که رشد همزمان سه بازار شگفتی کارشناسان بازار را برانگیخته است. افزون بر این، بازار سهام با حضور نقدینگی جدید در انتظار عرضه‌های اولیه نیز هست؛ هر چند که یک عرضه اولیه پر‌تعداد و سنگین می‌تواند باعث فروش گسترده سهام و آشفتگی بازار شود، اما یک عرضه کنترل‌شده و با حجم متعادل می‌تواند رشد بازار را تضمین کند.

وقتی خریداران در بازار جا خوش می‌کنند

در همین حال بازار دیروز شاهد تداوم صف‌های خرید در اکثر نمادهای عمده بازار بود. در حالی که یک روز به عرضه نخستین بلوک مدیریتی شرکت‌های فولادی یعنی بلوک ذوب‌آهن اصفهان باقی مانده است؛ عرضه‌های سنگین در نمادهای سنگ‌آهنی و معدنی نشان‌دهنده جریانی از تامین نقدینگی برای خرید شرکت‌های فولادی به شمار می‌رود.

در بازار دیروز همچنین سازمان خصوصی‌سازی عرضه چند بلوک سهام را به اطلاع بازار رساند. براساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی قیمت هر سهم بلوک‌های ۱۷درصدی پالایشگاه‌های بندرعباس و شیراز و حمل‌ونقل خلیج فارس به همراه ۳۴/۴۱ درصد از سهام پتروشیمی تبریز و ۳۴ درصد ایران ترانسفو برای عرضه در ماه جاری مشخص شد. ۱۷درصد از سهام پالایشگاه بندرعباس شامل ۲ میلیارد و ۳۴۶ میلیون سهم است که به قیمت تابلوی بورس در روز عرضه به اضافه ۲۰ درصد به شرطی که از ۲ هزار و ۵۲۹ ریال کمتر نباشد، روی میز فروش گذاشته می‌شود.

این بلوک بابت رد دیون دولت به بانک ملت و سازمان تامین اجتماعی و به صورت ۳۰ درصد نقد و باقی اقساط سه ساله عرضه می‌شود و از قرار معلوم چند متقاضی دارد.

همچنین بهای هر سهم ۱۷ درصد از سهام دو شرکت فرابورسی پالایشگاه شیراز (بابت رد دیون دولت به بانک‌ها) و حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج فارس هم به قیمت تابلوی فرابورس در روز عرضه به علاوه ۲۵ درصد به شرطی که از ۵ هزار و ۷۰۰ و هزار و ۸۳ ریال کمتر نباشد، تعیین شده است.

این دو بلوک شامل ۱۷۴ میلیون و ۶۸۳ هزار و ۳۳۰ سهم پالایشگاه شیراز و ۵۹ میلیون و ۳۳۰هزار حمل‌و‌نقل و خلیج فارس است که هر دو بلوک به صورت ۳۰ درصد نقد و باقی اقساط ۳ساله عرضه خواهند شد.

همچنین قیمت هر سهم بلوک ۴۱/۳۴ درصدی شرکت غیر‌بورسی و غیر‌فرابورسی پتروشیمی تبریز (با سرمایه اسمی ۴۹۸ میلیارد تومانی) ۳ هزار و ۴۷۸ ریال برای عرضه در بازار سوم فرابورس تعیین شده است.

علاوه بر این شرکت‌ها، سازمان خصوصی‌سازی بلوک ۲۸/۳۸ درصدی شرکت بورسی ایران ترانسفو (شامل ۴۲/۶ درصد و ۳۸/۲۸ درصد سهام در وثیقه سازمان خصوصی‌سازی) را به قیمت تابلوی بورس در روز عرضه به شرطی که از ۳۶۰ تومان کمتر نباشد، عرضه خواهد کرد. این بلوک به دلیل عدم ایفای تعهد خریداران مجددا عرضه می‌شود.

دیروز در گروه خودرویی معامله‌گران شاهد ادامه انتظار برای تغییر نرخ فروش خودرو بودند. دیروز مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌سازی و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت پاسخگویی در خصوص مباحث مرتبط با قیمت خودرو را بر عهده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دانست.

کیومرث فروتنی در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: چون وظیفه قیمت‌گذاری خودرو به سازمان حمایت واگذار شده، اگرچه کم و بیش اطلاعاتی در این خصوص دارم، اما بهتر است این موضوع از طریق سازمان حمایت پیگیری شود، تا تداخلی در وظایف دستگاه‌ها ایجاد نشود.

شرایط فروش بلوک پارسیان اعلام شد

در همین حال دیروز ایران‌خودرو پس از معاملاتی متعادل با اعلام شرایط فروش سهام بانک پارسیان با صف خرید همراه شد.

بورس ۲۴ در این زمینه نوشت: شرکت ایران خودرو به وکالت از شرکت‌های تابعه گروه صنعتی ایران خودرو در نظر دارد بلوک سهام مدیریتی خود در بانک پارسیان که معادل ۷/۳۳ درصد از مجموع سهام این بانک است به صورت یکجا از طریق مزایده در بورس واگذار کند.

این گزارش حاکی از این است که پس از انجام تشریفات قانونی سهام مذکور به تعداد چهار میلیارد و ۴۵۴ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۱۱۰ سهم به قیمت پایه هر سهم ۴۰۰۱ ریال به صورت بلوکی در نیمه دوم مهرماه از طریق بورس اوراق بهادار عرضه خواهد شد. شرایط فروش سهام مذکور نقد و اقساط بوده که ۵۰ درصد آن نقد و ۵۰ درصد نیز اقساط سه ماه است.

در گروه غذایی دیروز نمادهای روغن‌سازی در حالی با صف خرید همراه بودند که انجمن روغن‌نباتی برای چهارمین بار تقاضای افزایش قیمت به سازمان حمایت داده است.

به گزارش فارس، در حالی که انجمن روغن‌نباتی روغن خام خود را به قیمت ۱۸۱۰ تومان از شرکت بازرگانی دولتی ایران تحویل می‌گیرد و هیچ‌گونه مشکلی در تامین مواد اولیه روغن‌نباتی ندارد، اما از مهرماه سال ۸۹ تاکنون برای چهارمین بار تقاضای افزایش قیمت داده است. روغن‌نباتی از مهرماه سال ۸۹ تاکنون ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته است. بنابراین گزارش دلیل افزایش قیمت روغن‌نباتی افزایش محصولات و مواد اولیه بسته‌بندی اعلام شده است که ۹۰ درصد آن وارداتی است.

روغن‌نباتی از جمله کالاهای اساسی است که مواد اولیه خود را با ارز ۱۲۲۶ تومانی وارد کشور می‌کند.

در گروه قندی، شرکت ۵۰ میلیارد ریالی قند شیروان، قوچان و بجنورد در اولین پیش‌بینی درآمد منتهی به ۳۱ اسفند‌ماه سال مالی جاری ۹۵۷ ریال سود اعلام کرده، در حالی که در عملکرد واقعی ۳ ماه اول مبلغ ۱۵۳ ریال زیان محقق شده است.

صالحی، مدیر مالی شرکت قند شیروان در رابطه با عملکرد میان دوره‌ای این شرکت در گفت‌وگو‌ با بورس‌نیوز اذعان داشت: با توجه به اینکه کارخانه‌های قندی از اوایل مهر و آبان ماه تولیدات خود را آغاز می‌کنند، زیان محقق شده امری طبیعی است.

وی در ادامه افزود: تولیدات قندی‌ها به کاشت، داشت و برداشت چغندر قند بستگی دارد. چراکه محصولات کشاورزی مورد نیاز کارخانه‌های قندی در اسفند و فروردین‌ماه کاشته و در مهر‌ماه برداشت می‌شود. به این ترتیب کارخانه قند شیروان نیز از ۱۵ مهر‌ماه شروع به تولید خواهد کرد.

صالحی در مورد تاثیر نرخ دلار بر واردات قند و شکر و به تبع آن سودآوری «قشیر» گفت: مصرف داخلی بسیار زیاد است و اگر واردات قند و شکر به دلیل رشد نرخ دلار کاهش یابد، تولیدات داخلی جوابگوی مصرف کشور نیست. بنابراین دولت براساس سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته به منظور در دست گرفتن بازار و جلوگیری از افزایش قیمت با کارخانه‌های قندی خراسان شمالی از جمله شرکت‌های قند شیرین، نیشابور، تربت جام و غیره قرارداد منعقد کرده تا این شرکت‌ها ۱۰۰ هزار تن شکر خام وارداتی را به شکر سفید تبدیل و به بازار عرضه کنند.

وی افزود: قند شیروان نیز در گام اول قرارداد ۱۰هزار تنی تولید شکر سفید را با دولت منعقد کرده تا از ۱۵ مهر‌ماه به همراه تولیدات خود انجام می‌دهد.

مدیر مالی شرکت شیروان خاطر نشان کرد: از یک سو افزایش میزان عرضه از اوایل پاییز و از طرف دیگر واردات شکر خام سبب کاهش قیمت فروش خواهد شد، اما در مجموع بر درآمد قندی‌ها اثر مثبتی خواهد داشت.

در گروه دارویی، مشکلات این گروه همچنان ادامه دارد؛ مدیرمالی داروسازی لقمان در گفت‌وگو‌ با نمابورس با تایید این مشکلات خاطرنشان ساخت: ماه‌هاست که دارویی‌ها دلار به نرخ ارز مرجع دریافت نمی‌نمایند و این مساله‌ به‌صورت مستقیم بر افزایش هزینه تولید در دارویی‌ها موثر بوده و اگر افزایش قیمت محصولات صورت نپذیرد، به طور حتم با مشکلات عمده‌ای مواجه خواهیم شد. وی تاکید کرد: لقمان عمده تمرکز تولید خود را به آنتی‌بیوتیک‌ها اختصاص داده و این محصول نیز هرساله با افزایش قیمت مواجه است و آن طور که شنیده شده دولت در حال بررسی افزایش قیمت محصولات دارویی است.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۱۴۱میلیارد تومان سهام معامله شد که ۱۴/۶ درصد آن را معاملات پالایشگاه بندر عباس تشکیل می‌داد. از ۲۴۴نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۴۹نماد با کاهش قیمت همراه شدند و ۱۹۱نماد هم رشد را تجربه کردند، ضمن این که بقیه نمادها بدون تغییر بودند.