واگذاری‌های مهم در راه است

عکس: مهدی حاجی‌وند

گروه بورس- هدیه لطفی: دومین نشست خبری ششمین رییس سازمان خصوصی‌سازی در حالی روز گذشته برگزار شد که صرف‌نظر از ارائه گزارش عملکرد این سازمان در ۱۰ماهه نخست سال جاری، حاوی اخبار بااهمیتی از قبیل عرضه‌های بلوکی سهام چند شرکت مهم تا پایان سال، ورود دو باشگاه فوتبال به بازار سرمایه، آزادسازی سهام عدالت و در نهایت تدوین دستورالعمل جدید برای تسریع در امر واگذاری‌ها بود. محمدرحیم احمدوند در ابتدای نشست مطبوعاتی روز گذشته که به مناسبت دهه مبارک فجر در وزارت اقتصاد و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، به بررسی و ارائه عملکرد سازمان خصوصی‌سازی تا پایان دی‌ماه سال جاری پرداخت و گفت: از ابتدای سال تا ۳۰ دی‌ماه ۹۱ سهام دولت در ۱۰۴ شرکت به ارزش ۳۳ هزار میلیارد تومان قیمت‌گذاری و آماده‌سازی شد.

وی افزود: برخی از این سهام عرضه شده و برخی دیگر از آن تا پایان سال عرضه می‌شود؛ به این ترتیب قرار است ۱۹ هزار میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه و ۱۰ هزار میلیارد تومان از طریق مزایده عرضه شود.

علاوه بر این دو هزار میلیارد تومان بابت رد دیون دولت و هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بابت سهام عدالت واگذار می‌شود.

احمدوند خاطرنشان کرد: حجم واگذاری‌ها طی ۱۰ ماه گذشته ۲۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود که از ۶۴ شرکت دولتی انجام شد. از این میان هشت هزار میلیارد تومان بابت سهام عدالت و ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به نهادهای عمومی غیردولتی از قبیل صندوق‌ها، بانک‌ها و پیمانکاران و یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شد.

معاون وزیر اقتصاد در ادامه اظهار کرد: بنابراین می‌توان گفت ۷۵ درصد واگذاری‌ها از طریق بازار سرمایه و ۲۵ درصد از طریق مزایده صورت گرفته و سهم ناچیزی کمتر از یک درصد نیز از طریق مذاکره واگذار شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه براساس قانون بودجه ۹۱ باید ۶۵۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی و ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بابت رد دیون دولت به خزانه واریز شود، گفت: طی ۱۰ ماهه گذشته چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از تعهد نقدی مزبور محقق شده یعنی ۸۳ درصد اهداف بودجه ۹۱ در ۱۰ ماهه امسال محقق شد.

چه واگذاری‌هایی در پیش داریم

رییس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه مهم‌ترین واگذاری‌های سازمان خصوی‌سازی تا پایان سال را مورد توجه قرار داد و گفت: تاکنون قیمت‌گذاری ۱۳ شرکت به مبلغ ۱۵هزار میلیارد تومان انجام شده است که امید داریم بتوانیم این شرکت‌ها را تا پایان سال واگذار

کنیم.

همچنین تا پایان امسال ۵/۵۰ درصد سهام فولاد خوزستان به ارزش سه هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان، ۵۶ درصد سهام ذوب‌آهن به ارزش دو هزار و ۱۹۵ میلیارد تومان، ۲/۴۵ درصد سهام پالایشگاه بندرعباس به ارزش دو هزار و ۹۷۳ میلیارد تومان، ۵۶ درصد سهام پتروشیمی تبریز به ارزش هزار و ۹۲۹ میلیارد تومان، ۲۷/۲۷ درصد سهام پتروشیمی باختر به ارزش هزار و ۶۷۱ میلیارد تومان، پتروشیمی دماوند به ارزش ۸۱۲ میلیارد تومان، ۱۷/۵ درصد شرکت سایپا به ارزش ۶۵۵ میلیارد تومان به همراه چند شرکت دیگر در بازار سرمایه عرضه می‌شوند.

طلسم باشگاه‌ها شکسته می‌شود

وی در ادامه از واگذاری پنج تا ۱۰ درصد سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس تا پایان سال خبر داد و گفت: با همکاری مسوولان ورزشی، مقدمات ورود باشگاه‌های ورزشی به بازار سرمایه فراهم شده و صورت‌های مالی این دو باشگاه به صورت مشروط پذیرفته شده‌اند به طوری که مجموعه ورزشی درفشی‌فر به باشگاه پرسپولیس و مرغوبکار به باشگاه استقلال به ارزش ۳۰ میلیارد تومان واگذار شده‌اند که این اقدام باعث مثبت شدن تراز مالی باشگاه‌های ورزشی شده است.

وی ادامه داد: با این اقدام سهام باشگاه‌های ورزشی برای کشف قیمت و عرضه تدریجی در بورس آماده شده‌اند و امیدواریم تا پایان سال حداقل ۵ تا ۱۰ درصد یکی از باشگاه‌های ورزشی در بورس عرضه و بقیه سهام آنها به صورت بلوکی در سال آینده واگذار شوند.

موانع و مشکلات واگذاری شرکت‌ها

معاون وزیر اقتصاد در ادامه اظهارات خود به برخی موانع و مشکلات در واگذاری سهام و همچنین اقدامات لازم برای تسریع در فرآیند واگذاری‌ها اشاره کرد و گفت: ماهیت حقوقی و مالی شرکت‌های مشمول واگذاری، نیاز به همکاری بیشتر دستگاه‌هایی مانند وزارتخانه‌های صنعت و نفت دارد. همچنین لزوم افزایش سطح رقابت و شفافیت در فضای کسب و کار، توانمندسازی مالی و مدیریتی بخش خصوصی، کشش کم بازار برای جذب عرضه‌ها و لزوم پرداخت اقساط واگذاری‌های گذشته از جمله مواردی است که موجب طولانی شدن فرآیند واگذاری برخی شرکت‌ها شده است.

رییس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه تاکنون حدود هزار میلیارد تومان اقساط ناشی از واگذاری‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: این سازمان علاوه بر انجام فرآیندهای کنونی واگذاری‌ها و انجام وظایف چند اولویت جدی را پیگیری می‌کند.

احمدوند افزود: اولین اولویت ویژه، تدوین و تصویب دستورالعمل مناسب برای واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام فولادی، نیروگاهی، پتروشیمی و سایر حوزه‌ها است تا بتوانیم طرح‌های نیمه‌تمام را آماده واگذاری به بخش غیردولتی کنیم تا درزمانی کوتاه و با هزینه‌ای کم به بهره‌برداری برسند. علاوه بر این تدوین دستورالعمل واگذاری معادن کشور اولویت دیگر است.

وی خاطرنشان کرد: ارزش برخی از معادن بیش از کل واگذاری‌ها برآورد شده که با ورود آنها حوزه جدیدی برای افزایش کارآیی کشور به دست می‌آید.

او طراحی مدل و شاخص‌های مناسب برای ارزیابی واگذاری‌های گذشته و تشکیل شورای راهبردی ارزیابی سهام با استفاده از صاحبنظران علمی و عملی را از دیگر اولویت‌های سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد.

در حفظ «عدالت» دقت کنید

این مقام مسوول‌ در بخش دیگری از این جلسه در رابطه با آخرین وضعیت سهام عدالت گفت: از ۶ دهکی که از سال ۸۵ ثبت‌نام کرده‌اند، تا پایان دی‌ماه برای ۴۵ میلیون نفر فرم اطلاعات در سراسر کشور توزیع شده که از این تعداد حدود ۴۲ میلیون فرم تکمیل و به سازمان خصوصی‌سازی برگشت داده شده و از این تعداد هم ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار فرم تایید و مشمول سهام عدالت شده‌اند.

وی ادامه داد: تا ۳۰ آذر سال جاری هم برای تکمیل فرم‌های باقیمانده فرصت دادیم که به نظر می‌رسد حداکثر تعداد مشمولین سهام عدالت حدود ۴۲ میلیون نفر باشند.

احمدوند ادامه داد: با توجه به لزوم آزادسازی سهام عدالت لازم است ورودی اطلاعات و تعداد مشمولان سهام عدالت قطعی و بسته شده تا سایر اقدامات لازم پیاده شود.

وی در رابطه با سهام عدالت کارگران فصلی و ساختمانی هم گفت: برای ۳/۲ میلیون نفری که ثبت‌نام کرده بودند به منظور ارائه فرم تا قبل از ۲۲ بهمن برنامه‌ریزی کرده بودیم که روز یکشنبه گذشته آخرین استان‌ها این فرم را دریافت کرده‌اند و باید تا ۱۶ اسفند تکمیل و به سازمان خصوصی‌سازی برگشت داده شود تا در اسرع وقت دعوت‌نامه‌ها ارسال و سهامدار کردن این گروه هم نهایی شود.

وی در رابطه با آخرین وضعیت سبد سهام عدالت گفت: هم‌اکنون ۶۴ شرکت مختلف به ارزش ۴۲ هزار میلیارد تومان در این سبد حضور دارند، که از این تعداد ۳۱ شرکت در بازار سرمایه هستند.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: تا پایان سال گذشته ۸/۹ هزار میلیارد تومان سود شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت تصویب شده و از این رقم ۵/۵ هزار میلیارد تومان دریافت و ۳/۳ هزار میلیارد تومان هم درحال دریافت است که طبق قانون باید در فرصت ۸ ماهه پرداخت شود.

به گفته احمدوند تا قبل از سال ۸۶، هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان سود مجامع شرکت‌ها میان ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر توزیع و ۵/۳ هزار میلیارد تومان دیگر به خزانه واریز شده است.

این در حالی است که طبق قانون برنامه پنجم، دیگر سودی پرداخت نمی‌شود و همه مبالغ دریافتی بابت اقساط به خزانه واریز شده و خواهد شد.

احمدوند ادامه داد: برای آزادسازی و معامله سهام عدالت باید علاوه بر ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به بازار سرمایه، تعداد مشمولان سهام عدالت، قطعی و قیمت‌گذاری شرکت‌های موجود در سبد سهام عدالت نهایی شود. دراین میان تاکنون ۲۲ شرکت سرمایه‌گذاری استانی مقدمات پذیرش را انجام داده و بقیه هم در حال پیگیری هستند تا در آینده‌ای نزدیک تمام ۳۰ شرکت استانی وارد بازار سهام شوند.

احمدوند بار دیگر تاکید کرد: دارندگان سهام عدالت به این نکته توجه می‌کنند که ارزش اوراق، بسیار بیشتر از یک میلیون تومان واگذار شده بوده و حتما در حفظ و نگهداری اوراق تا زمان ورود سرمایه‌گذاری‌های استانی به بازار سهام دقت کنند، زیرا ارزش روز ۳۱ شرکت بورسی حاضر در سبد عدالت بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان است.

نگرانی وزارت نفت از واگذاری هلدینگ خلیج‌فارس

رییس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه این نشست آخرین وضعیت واگذاری هلدینگ خلیج‌فارس را مورد توجه قرار داد و در مورد زمان واگذاری این شرکت بزرگ گفت: طی روزهای اخیر نگرانی‌هایی توسط مسوولان وزارت نفت در خصوص قیمت خوراک مطرح شد که با برگزاری جلساتی قرار است نگرانی وزارت نفت رفع شود تا در آینده نزدیک این شرکت برای کشف قیمت در بورس آماده شود.

وی با بیان اینکه شایعه واگذار نشدن هلدینگ خلیج فارس تا پایان سال ۹۳ صحت ندارد، اظهار کرد: وزارت نفت وظیفه تهیه سوخت را داشته و خود را دراین خصوص مکلف می‌داند بنابراین نگرانی‌هایی را از این بابت مطرح کرده است. احمدوند ادامه داد: تمام سعی سازمان خصوصی سازی بر این است تا بتواند کشف قیمت این شرکت را تا پایان سال از طریق بورس انجام دهد.

بودجه ۹۲ تغییری نخواهد کرد

معاون وزیر اقتصاد در ادامه اظهاراتش به رقم بودجه سازمان خصوصی سازی در سال ۹۲ اشاره کرد و گفت: تعهدات سازمان در سال ۹۲ هنوز در بودجه نهایی نشده است اما با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور تعهدات سال آینده چندان تفاوتی با سال جاری نخواهد داشت و آنچه که پیشنهاد شده است به اندازه همان تعهدات امسال در حوزه واریز نقدی است.

احمدوند در مورد وضعیت واگذاری شرکت ملی گاز توضیح داد: طبق مصوبه دولت قرار شد ۴۰ درصد شرکت ملی گاز به سهام عدالت اختصاص داده شود ولی با مصوبه جدید هیات وزیران به جای شرکت ملی گاز شرکت جدیدی با عنوان توزیع گاز ایجاد شد که این شرکت مرکب از ۳۱ شرکت گاز استانی، گاز خودرو و بازرگانی گاز است. بنابراین شرکت توزیع گاز باید واگذار شود که سازمان اقداماتی را برای پذیرش آن از طریق بورس و فرابورس انجام

می‌دهد. رییس سازمان خصوصی‌سازی عنوان کرد: سازمان خصوصی‌سازی در تلاش است تا مدل مناسبی برای واگذاری ۶۴ شرکت آبفا و ۳۸ شرکت توزیع برق را تعیین تکلیف کرده و واگذاری آنها را انجام دهد.