دو تصمیم جدید برای بورس تهران

عکس: نگار متین‌نیا

بازدهی بورس به ۲/۱۷درصد رسید

گروه بورس - «کاهش معاملات گروهی بورس تهران» ، «تدوین مراحل پایانی قوانین فیوچرز سهام» و «رسیدن حجم معاملات روزانه تالار به ۱۶میلیارد تومان» سه رویداد این روزهای بورس تهران هستند.

مدیر عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار در توضیح چگونگی کاهش معاملات گروهی به خبرنگار ما گفت: درنظر داریم کاهش حجم معاملات گروهی را با کاهش اولویت این دسته از معاملات پیگیری کنیم. «علی صحرایی» ادامه داد: به این معنی که در زمان سفارش‌گیری، دستورهای خریدی که با نام هستند در اولویت و دستورهای خریدی که به صورت گروهی و بدون نام هستند، در انتهای صف قرار می‌گیرند.

وی به تدوین قوانینی برای حفظ حقوق سهامداران خرد اشاره کرد و گفت: به دنبال قوانینی هستیم که حقوق سهامداران جزء را زمانی که سهامدار عمده، یک سهم Take Over می‌کند، حفظ کنیم.

بازارگردانی جدید مشتری ندارد!

وی به بازارگردانی به شیوه جدید اشاره کرد و افزود: با وجود ابلاغ و تدوین دستورالعمل بازارگردانی به شیوه جدید، هنوز هیچ سرمایه‌گذاری از این شیوه استقبال نکرده است.

وی به مزیت‌های این شیوه از بازارگردانی اشاره کرد و گفت: اختصاص دادن یک ایستگاه معاملاتی بدون هزینه، حذف حجم مبنا، افزایش دامنه نوسان، حذف هزینه‌های معاملاتی و ... از جمله امکاناتی است که برای بازارگردانی به شیوه جدید درنظر گرفته شده است.

قوانین فیوچرز سهام آماده است

از سوی دیگر معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار شرکت بورس به انجام مطالعات کامل برای فیوچرز سهام اشاره کرد. «علی سنگینیان» در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به اینکه کمیته فقهی سازمان شرعی بودن این ابزار را تایید کرده است افزود: پس از تایید شورای بورس مجوز فیوچرز به بورس تهران ارائه شد و تاکنون پنج جلسه در شرکت بورس برای اجرای فیوچرز برگزار و مسائل فنی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

سنگینیان اظهار کرد: قوانین فیوچرز به سازمان بورس ارسال شده است که تصویب آن مشکلی ندارد ولی موضوعات فقهی آن مصوب و مجوز شورا اخذ شد همچنین دستورالعمل‌های پیشنهاد به سازمان بورس ارسال شده است و بر اساس سیستمی که معامله می‌شود باید تصویب شود ولی مشکل برای تصویب آن از طرف سازمان بورس وجود ندارد.

دبیر هیات مدیره شرکت بورس خاطرنشان کرد: در حال حاضر نحوه استفاده از سیستم معاملات نقش کارگزاران، اتاق پایاپای و تسویه در حال بررسی است که در این زمینه از تجربه بورس کالا و نظرات سازمان بورس استفاده شده و با شرکت مدیریت فناوری و سپرده گذاری مرکزی جلسات مشترکی برگزار شده است.

سنگینیان تصریح کرد: در اجرای فیوچرز سهم نکات فنی و بسیارریزی مطرح است که باید به آن پاسخ داده شود. در حال حاضر از سیستم فعلی معاملات استفاده کرده یا برای معامله فیوچرز در بورس باید سیستم جدیدی طراحی شده یا خریداری شود.

وی اضافه کرد: مجوزهای لازم در این زمینه اخذ و مقررات آن به سازمان بورس ارسال شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. سنگینیان با اشاره به اینکه در اجرای این ابزار جدید مشکلاتی وجود دارد که در حال بررسی است، عنوان کرد: قصد داریم در کنار بررسی اجرایی فیوچرز در سهم، آموزش این ابزار برای کارگزاران، سهامداران و کسانی که فعال هستند آغاز شود.

فیوچرز «اوراق» قوی‌تر از «کالا»!

معاون شرکت بورس با اشاره به راه‌اندازی فیوچرز بورس کالا در سال گذشته پیش‌بینی کرد: حجم معاملات آن بسیار بیشتر از بورس کالا خواهد شد زیرا تعداد کسانی که وارد این بازار شده و تعداد سهم معامله شده بیشتر از بورس کالا خواهد شد.

وی یادآور شد: نحوه معامله فیوچرز (قرارداد آتی ) در بورس کالا با بورس اوراق بهادار متفاوت است و عمده معامله آنها بر اساس مشتری مداری صورت می‌گیرد و اتاق پایاپای با مشتریان در تماس است ولی بر اساس سیستمی که در سهام وجود دارد پیش بینی این است که با کارگزاران در ارتباط باشیم.

حساسیت طراحی فیوچرز سهام

وی در ادامه گفت: علاوه بر این از نظر فنی فیوچرز سهم با فیوچرز کالا متفاوت است زیرا فیوچرز کالا در یک کالایی است که روی آن قرارداد بسته می‌شود ولی در فیوچرز سهم بسته بودن نماد، افزایش سرمایه شرکت و تقسیم سود مطرح است، همچنین انتخاب سهام یک شرکت برای معامله در فیوچرز بسیار مهم است و افزاش یا کاهش قیمت سهم و صف‌های خرید و فروش در سهم موثر است که این موارد به دقت زیادی نیاز دارد.

سنگینیان گفت: تجربه نشان داده است که اگر این ابزار به خوبی طراحی نشود احتمال موفقیت بازار بسیار کم خواهد بود بنابراین بررسی جزئیات آن در بورس در حال انجام است.

بازاری با ۱۶میلیارد تومان معامله!

در همین حال مدیرعامل شرکت بورس از رسیدن متوسط ارزش معاملات روزانه بورس تهران به ۱۶میلیارد تومان خبر داد و گفت: وضعیت بورس از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به قبل از آن یعنی نیمه دوم سال گذشته که تحت تاثیر بحران جهانی بود، بهبود یافته است.

«حسن قالیباف‌اصل» در گفت‌گو با «مهر» به تاثیر بحران مالی جهانی بر صنایع و نگرانی فعالان بازار اشاره و تصریح کرد: این مسائل باعث ایجاد رکود در بازار سرمایه و کاهش شاخص‌‌های بورس شد.

وی ادامه داد: این در حالی است که امسال شاخص بورس رو به بهبود و افزایشی حرکت کرده است، به نحوی که شاخص بازار از حدود ۷ هزارو ۹۶۶ واحد در ابتدای سال جاری، امروز به ۹ هزارو ۳۴۳ واحد رسیده است، به عبارت دیگر حدود هزارو ۳۸۰ واحد افزایش یافته است و این امر بازده ۲/۱۷درصدی بازار سرمایه را نشان می‌‌دهد. قالیباف اصل بیان کرد: این در حالی است که در برخی از روزهای اواخر سال گذشته حجم معاملات بورس ۳‌‌میلیارد تومان بود، اما امسال معاملات روزانه بورس کمتر از ۱۶‌‌میلیارد تومان نبوده، به علاوه حجم معاملات نیز افزایش یافته است.مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار همچنین از فعال‌‌تر شدن سرمایه‌‌گذاران در سطح بورس‌‌های بین‌‌المللی خبرداد و گفت: این اتفاق در بورس کشور ما نیز رخ داده است، ضمن اینکه در بورس ایران این روند مثبت بیشتر نیز بوده است.

سیاست‌های پولی در خدمت بورس!

وی همچنین به تصمیم‌‌گیری‌‌های بانک مرکزی در بسته سیاستی- نظارتی امسال و تاثیرات مثبت آن در بازار سرمایه اشاره و عنوان کرد: سال گذشته نرخ ۱۹ درصدی اوراق گواهی سپرده باعث جذب بخش زیادی از پول‌‌ها شد، اما بر اساس بسته سال ۸۸ بانک مرکزی اوراق گواهی سپرده با این نرخ منتشر نمی‌‌شود.

قالیباف با بیان اینکه اوراق مشارکت با نرخ ۱۸ درصد دیگر منتشر نمی‌‌شود، افزود: این امر نیز باعث جذابیت بیشتر بورس و جذب سرمایه‌‌گذاران شده و این موضوع نیز منجر به ایجاد رونق در معاملات و شاخص‌های بورس شده است.