دنیای اقتصاد- ده شرکت بزرگ بورس در شرایطی تا پایان اردیبهشت 88 جدول بزرگان بورس ایران را تشکیل داده‌اند که در مجموع 49‌‌درصد از ارزش کل بازار سهام کشور را در تملک خود دارند. این 10 شرکت‌ حدودا 27‌‌میلیارد دلار از ارزش کل 55‌‌میلیارد دلاری بازار سهام کشور را در اختیار دارند که از این جمع به جز 4 شرکت، 6 شرکت از جمله شرکت‌های صدر اصل 44 هستند که از بهمن 85 تا به امروز وارد تالار شیشه‌ای شده‌اند.

توزیع نامناسب شرکت‌ها در پایان اردیبهشت‌ماه
50 درصد بورس تهران در اختیار 10شرکت
اصل چهل‌و‌چهاری‌ها ۴۰درصد بورس تهران را تشکیل می‌دهند
فارس - ارزش بازار سهام ایران به مدد رشد قیمت سهام چند شرکت و حضور بانک تجارت‌‌، با افزایش 7/15‌‌درصدی به بیش از 55‌‌میلیارد دلار در پایان اردیبهشت ماه رسید.
بر اساس آمار منتشره شرکت بورس، سال گذشته در حالی به دلیل سقوط قیمت سهام اکثر شرکت‌ها، ارزش روز سهام ۳۴۶ شرکت بورسی به کمترین حد ممکن در سه سال اخیر و به ۴۸‌‌میلیارد دلار رسیده بود که با بهبود و افزایش قیمت سهام شرکت‌های بزرگ و همچنین ورود بانک تجارت به بورس، این متغیر در پایان اردیبهشت ۸۸ و در عرض ۴۰ روز کاری با رشد ۷/۱۵‌‌درصدی نسبت به اسفند ۸۷ مواجه شده و به بیش از ۵۵‌‌میلیارد دلار در پایان اردیبهشت‌ماه رسید.
جابه‌جایی در جدول بزرگان بورس
بر اساس این گزارش‌‌، افزایش ۷/۱۵‌‌درصدی ارزش روز بازار عمدتا ناشی از رشد قیمت سهام شرکت‌هایی چون مخابرات، پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه، ملی مس، بانک‌های سینا و پارسیان و همچنین تک سهم‌هایی مانند صدرا و از طرفی دیگر ناشی از حضور بانک تجارت با سرمایه اسمی هزار و ۴۴‌‌میلیارد تومانی بود که ضمن تاثیر مستقیم در رشد ارزش بازار، منجر به ایجاد تغییراتی در جدول بزرگان بورس نیز شد. بررسی‌ها از وضعیت ارزش روز ۱۰ شرکت بزرگ بورسی تا پایان اردیبهشت ماه حکایت از آن دارد که با رشد قیمت هر سهم مخابرات از ۱۴۰ به۱۶۱ تومان، ارزش روز بزرگ‌ترین شرکت بورس (هم از نظر سرمایه اسمی و هم از نظر ارزش روز بازار) از ۳/۶ هزار‌‌میلیارد تومان به ۳/۷ هزار‌‌میلیارد تومان رسید تا با افزایش هزار‌‌میلیارد تومانی ارزش مخابرات، زمینه جهش ارزش روز بازار نیز فراهم شود. این شرکت در حالی ۱/۱۴‌‌درصد از ارزش ۵۵‌‌میلیارد دلاری بازار سهام ایران را در اختیار گرفت که افزایش قیمت هر سهم فولاد مبارکه از ۱۷۵ تومان اسفند ۸۷ به ۱۸۸ تومان در پایان اردیبهشت ماه منجر شد تا ارزش روز سهام این شرکت نیز از ۷۷/۲ هزار‌‌میلیارد تومان به ۹۷/۲ هزار‌‌میلیارد تومان برسد. همچنین رشد ناشی از صعود قیمت هر سهم شپنا از ۴۹۸ تومان اسفند ماه به ۶۶۶ تومان اردیبهشت ماه سبب شد ارزش روز این شرکت مشمول اصل ۴۴ نیز به بیش از ۷/۲هزار‌‌میلیارد تومان برسد. شرکت‌های اصفهانی فولاد و پالایش نفت هر کدام با برخورداری از ۶/۵ و ۲/۵‌‌درصد از ارزش روز کل بازار‌‌، از جمله شرکت‌های موثر در نوسان شاخص بورس به شمار می‌روند. در ادامه این سه شرکت بزرگ بورس، شرکت ملی مس با ارزش روز ۴/۲ هزار‌‌میلیارد تومانی قرار دارد که با افزایش قیمت هر سهم از ۲۶۳ به ۴۲۳ تومان موفق شد با دو پله صعود جایگاه چهارم خود را از شرکت سایپا باز پس بگیرد. این در حالی است که رشد ارزش روز کشتیرانی از ۳/۱ به ۱/۲ هزار‌‌میلیارد تومان (به دلیل افزایش سرمایه از ۵۰۰ به ۸۰۰‌‌میلیارد تومان اما کاهش قیمت هر سهم از ۲۸۷ به ۲۶۳ تومان) منجر به صعود یک پله‌ای این شرکت فعال در صنعت حمل و نقل دریایی کشور شد. با این رویداد شرکت سایپا هر چند فقط یک تومان از قیمت هر سهمش کاسته شد، اما با توجه به افزایش ارزش روز دو شرکت ملی مس و کشتیرانی مجبور شد با ارزش روز ۷/۱ هزار‌‌میلیارد تومانی و با دو پله نزول به رتبه ششم جدول بزرگان بورس بسنده کند. بر اساس این گزارش، بانک ملت هر چند به مدد افزایش قیمت ۱۲ تومانی هر سهم (از ۱۰۶ به ۱۱۸ تومان) صاحب ارزش روز ۵/۱ هزار‌‌میلیارد تومانی شد، اما به مانند پایان سال گذشته کماکان در رتبه هفتم جدول جا خوش کرد. بانک پارسیان نیز با توجه به رشد هر سهم از ۱۵۲ به ۱۸۰ تومان، از ارزش روز ۱/۱ به ۳/۱ هزار‌‌میلیارد تومانی رسید تا با یک پله صعود جانشین شرکت چادرملو در رتبه هشتم جدول بزرگان بورس شود. بانک تجارت نیز که از ۲۸ اردیبهشت ماه به جمع ۳۴۶ شرکت دیگر بورس پیوسته با قیمت ۱۲۷ تومانی هر سهم صاحب ارزش روز ۳/۱ هزار‌‌میلیارد تومانی شد تا پشت سر دو بانک پارسیان و ملت بایستد.
با حضور این بانک در بورس سرمایه‌گذاری امید از رتبه دهم اسفند 87 به رتبه دوازدهم نزول کرد تا شرکت معدنی چادرملو با دو پله کاهش از پله هشتم، دهمین شرکت بزرگ بورس باشد که دارای ارزش 2/1 هزار‌‌میلیارد تومانی است.
این ده شرکت بزرگ بورس در شرایطی تا پایان اردیبهشت ۸۸ جدول بزرگان بورس ایران را تشکیل داده بودند که در مجموع ۴۹‌‌درصد از ارزش کل بازار سهام کشور را در تملک خود دارند. به عبارتی دیگر این شرکت‌ها حدودا ۲۷‌‌میلیارد دلار از ارزش کل ۵۵‌‌میلیارد دلاری بازار سهام کشور را در اختیار گرفتند که از این جمع به جز ۴ شرکت سایپا، بانک پارسیان، چادرملو و کشتیرانی، ۶ شرکت مخابرات، فولاد مبارکه، پالایش نفت اصفهان، ملی مس و بانک‌های ملت و تجارت از جمله شرکت‌های صدر اصل ۴۴ است که از بهمن ۸۵ تا به امروز وارد تالار شیشه‌ای شدند. این ۶ شرکت نیز به تنهایی ۴/۳۴‌‌درصد از ارزش کل بازار سهام ایران را مالک شده‌اند.