چهره متفاوت بورس در ماه دوم

شروین شهریاری

بورس تهران که اخیرا با رشد قابل ملاحظه تقاضا و جو خرید در اکثر نمادهای معاملاتی مواجه بوده با آغاز دومین ماه سال چهره‌‌ای متفاوت به خود گرفته است، به نحوی که به دنبال عدم دریافت محرک‌‌های امیدوار کننده جدید و نیز رشد سریع قیمت برخی سهام، با افزایش عرضه روبه رو شده و این مساله در حال حاضر جو احتیاط آمیزی را بر معاملات بازار حاکم کرده است. تنش‌‌‌های انتخاباتی و کاهش قیمت نفت و فلزات از جمله عواملی هستند که در صورت تداوم می‌‌‌‌توانند منجر به تعدیل جو مثبت یک ماهه اخیر در بازار سرمایه شوند‌‌.

مثبت‌‌‌های هفته

در بین سهام مثبت، توجه بازار به شرکت‌‌های گروه دارویی به چشم می‌‌‌‌خورد. مطالعه تاریخچه نوسانات سهام این صنعت نشان می‌‌‌‌دهد که اقبال معامله گران و رشد قیمت سهام این شرکت‌‌ها معمولا در فصل بهار اتفاق می‌‌‌‌افتد. در سال جاری این مساله با کاهش قابل ملاحظه قیمت مواد اولیه توام شده تا بدین ترتیب سهامداران این گروه علاوه بر شرکت در مجمع و دریافت سود نقدی در انتظار گزارش‌های سه ماهه مناسب از شرکت‌‌های این گروه (با توجه به استفاده از موجودی‌های ارزان قیمت زمستانی) باشند. سهام گروه تجهیزات (صدرا، ماشین سازی اراک، آذرآب) نیز در هفته مورد گزارش خاطرات پیشتازی در سال‌های نسبتا دور را در ذهن معامله گران زنده کردند. البته مطالعه عملکرد این شرکت‌‌ها در حال حاضر نشان می‌‌‌‌دهد که بهبود در وضعیت بنیادی گروه ایجاد نشده و رشد قیمت سهام کنونی بیشتر مبتنی بر جو معامله عمده سهام صدرا و برنامه‌‌های احتمالی خریداران این بلوک مدیریتی است.

منفی‌‌های هفته

سهام سیمان از جمله گروه‌‌هایی است که حتی در روزهای مثبت بازار نیز نتوانسته توجه معامله گران را به خود جلب کند. این مساله نشان دهنده مشکلات بنیادی این صنعت در افق کوتاه مدت است. با توجه به رکود بخش ساختمان و نیز کسری بودجه پروژه‌‌های عمرانی، افق تضعیف تقاضا برای سیمان مشهود است اما ابعاد این کاهش تقاضا و تاثیر آن بر سودآوری شرکت‌‌های سیمانی دقیقا مشخص نیست. سرمایه‌‌گذاری غدیر از دیگر شرکت‌‌هایی است که پس از بازدهی مناسب به هنگام بازگشایی نماد با روند منفی مواجه شد. عامل

تعیین کننده در مورد این شرکت وضعیت پتروشیمی ‌‌‌‌زاگرس است که به‌رغم تاکید موجود بر احراز قطعی مالکیت زاگرس، هنوز در ذهن برخی سرمایه گذاران با ابهاماتی روبه رو است. شایان ذکر است بر اساس اظهارات در مجمع غدیر، مصوبات مجمع پتروشیمی ‌‌‌‌زاگرس هنوز به طور رسمی‌ ‌‌‌به ثبت نرسیده است.

گزارش‌های قابل توجه

در بین گزارش‌های منتشر شده، تعدیل مثبت عملکرد شرکت نیرو کلر به میزان حدود ده درصد از موارد قابل توجه بود.

نیرو کلر را می‌‌‌‌توان از جمله شرکت‌‌هایی دانست که آثار اجرای طرح توسعه ( در سال ۸۶ ) بر سودآوری آن کاملا مشهود بوده است. رشد حدود ۱۰۰درصدی سود خالص شرکت درسال گذشته به خوبی تاثیر این مساله را نشان می‌‌‌‌دهد. البته در خصوص وضعیت آتی شرکت باید به کاهش قیمت محصولات و افزایش رقابت پذیری وارادات مشابه در سال جاری اشاره کرد که احتمال تداوم رشد سودآوری «شکلر» را تضعیف کرده است. گفتنی است؛ شرکت پیش بینی سود سال آینده خود را نسبت به عملکرد ۸۷ با بیش از ۲۰ درصد کاهش (۸۴۶ ریال به ازای هر سهم) اعلام نموده است.

تحرکات حقوقی

فروش قابل توجه «وسینا» توسط مجموعه بنیاد و مهراقتصاد ایرانیان از تحرکات حقوقی مهم دو هفته اخیر بود. به نظر می‌‌‌‌رسد بنیاد با هدف تامین الزام شناورسازی سهام سینا و مهراقتصاد با هدف شناسایی سود و تامین نقدینگی مبادرت به این اقدام کرده‌اند. سرمایه‌‌گذاری البرز نیز از دیگر شرکت‌های نسبتا فعال در معاملات شرکت‌‌های گروه خود است. شواهد موجود نشان می‌‌‌‌دهد که پس از تغییر مدیریت «والبر» تحرکات این شرکت در بازار به نحو محسوسی افزایش یافته که از نمونه‌‌های آن می‌‌‌‌توان به فروش سهام تولی پرس و داروسازی سبحان در روند مثبت و شناسایی سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها از این محل اشاره کرد.

در حاشیه بازار

مشکلات اخیر سیستم معاملاتی یکی از عوامل تاثیر گذار بر روند بازار بوده است. به نظر می‌‌‌‌رسد سیستم معاملاتی جدید از ابتدای فعالیت خود با توجه به سطح فعالیت اندک بازار مورد محک جدی قرار نگرفته و با روند کنونی نمی‌‌‌‌تواند جوابگوی روزهای پرحجم و دشوار باشد. تلفیق این مساله با افزایش اعتراضات کارگزاران از نحوه قرار‌گیری و چیدمان صف‌‌های خرید و فروش، ضرورت اقدام مسوولان مربوطه به منظور رفع نواقص سیستم و افزایش کارآمدی آن را ضروری ساخته است. تغییر زمان ورود سفارش‌ها از روز گذشته را می‌‌‌‌توان از اقدامات انجام شده در همین رابطه ارزیابی کرد.