دنیای اقتصاد- به دنبال بهبود اوضاع بورس در فروردین ماه، وزیر امور اقتصادی و دارایی از وضعیت «مناسب» بورس ایران گفت و با پیش‌بینی اینکه وضعیت بازار سرمایه «روز‌به‌روز» بهتر خواهد شد، هشدار داد: «نباید از ترس رکود، خود به رکود دامن بزنیم.»وی می‌گوید: در حال حاضر قصد داریم سهام بانک‌‌ها و بیمه‌‌ها را که پرطرفدار هستند و مردم را به سمت بازار سرمایه می‌‌‌کشند، در بورس عرضه کنیم.

در پی افزایش شاخص‌ها در فروردین‌ماه صورت گرفت
خوش‌بینی «وزیر» به آینده بورس
گروه بورس - وزیر امور اقتصادی و دارایی از وضعیت «مناسب» بورس ایران گفت و با پیش‌بینی اینکه وضعیت بازار سرمایه «روز‌به‌روز» بهتر خواهد شد، هشدار داد: «نباید از ترس رکود، خود به رکود دامن بزنیم.»
این گفته‌های وزیر اقتصاد و رونقی که از آن یاد کرده به رونق نسبی این روزهای بورس تهران باز می‌گردد. رونقی که نه یک عامل بلکه عوامل چندی دارد، از رشد قیمت‌های جهانی گرفته تا معاملات بلوکی! اما سیدشمس‌الدین حسینی در گفت وگو با مهر در بخشی از صحبت‌های خود راه‌هایی را برای حفظ رونق فعلی بورس تهران پیشنهاد کرده است. وی به تدوین بسته سیاستی برای بازار سرمایه در سال گذشته اشاره کرده و گفته است: با وجود اینکه وضعیت بازارهای مالی دنیا، روزبه‌روز بدتر می‌شود، شاخص بورس کشور ما در یک ماه گذشته حدود 400واحد رشد داشته است.
برنامه‌‌های رونق بازار سرمایه
حسینی در خصوص برنامه‌‌های دولت برای بهبود و رونق بازار سرمایه در سال 88 نیز گفت: یکی از تجربیاتی که سال گذشته به خوبی درک کردیم، این است که از ترس رکود، خود به رکود دامن نزنیم. به عنوان نمونه زمانی که سهام بانک ملت عرضه شد با وجود برخی تحلیل‌ها، هم سهام این بانک فروخته شد و هم اینکه هم در حال حاضر پس از گذشت حدود 45 روز از فروش سهام این بانک، قیمت سهام آن افزایش یافته است.
بورس تهران کشش دارد
وی از عرضه سهام بسیار خوبی در بورس طی سال جاری خبرداد و با بیان اینکه هم اکنون مشاهده می‌‌‌شود که کشش بازار سرمایه بسیار مناسب است، اظهارداشت: در حال حاضر قصد داریم سهام بانک‌‌ها و بیمه‌‌ها که پرطرفدار هستند و مردم را به سمت بازار سرمایه می‌‌‌کشند، در بورس عرضه کنیم. البته سهام سایر شرکت‌‌های دولتی را نیز مطابق با اصل 44 عرضه خواهیم کرد.
بهترشدن بورس تهران؛ روز به روز!
وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش‌‌بینی کرد که وضعیت بازار سرمایه کشور روز به روز بهتر شود، کما اینکه در ماه گذشته نیز وضعیت بازار سرمایه بسیار مناسب بود.
وی ادامه داد: در شرایطی که بازار سرمایه کشورهای دنیا در شرایط بحران مالی جهانی با مشکل مواجه است، بازار سرمایه کشور ما به طور نسبی یکی از بهترین وضعیت‌ها را دارد که مستند این گفته من نیز نتایج ارزیابی‌‌های فدراسیون بورس‌‌های بین‌‌المللی دنیا است که نشان می‌‌‌دهد وضعیت بورس ایران مطلوب است.
چرا اوضاع بورس خوب است؟
اینکه چرا بورس تهران طی اولین ماه‌های امسال روزهای خوشی را همراه با رشد شاخص تجربه می‌کند، ناشی از دلایل عدیده‌ای است. اولین گزینه به رشد قیمت‌های جهانی برمی‌گردد.
با توجه به ارتباط برخی صنایع و شرکت‌های مهم بورس تهران با قیمت‌های جهانی بدیهی است که رشد نرخ‌های جهانی می‌تواند تاحد زیادی بورس تهران را متاثر کند. اولین نشانه‌های رشد هم با افزایش نرخ برخی مواد اولیه مهم از قبیل نفت خام، مس، پتروشیمی و ... اتفاق افتاد.
از طرفی سال گذشته یکی از دلایل اصلی سقوط شاخص‌های مهم بورس تهران ناشی از همین افت قیمت‌های جهانی بود.
اما اینکه چرا رشد قیمت چند کالا این گونه می‌تواند بورس تهران را دچار نوسان کند چیزی است که به توزیع نامتوازن شرکت‌ها در بورس تهران برمی‌گردد.
چرا که در بورس‌های مهم و معتبر دنیا عمده شرکت‌های فعال در حوزه تولیدات مصرفی فعال هستند در حالی که شرکت‌های بزرگ بورس تهران عمدتا به سمت تولید مواد اولیه گرایش دارند.
در نهایت پیش‌بینی می‌شود که اگر شرایط رونق بار دیگر به اقتصاد بازگردد، بورس تهران هم می‌تواند یکی از بهره‌مندان و منتفعان آن باشد.
اما عامل دومی که می‌توان برای رونق بورس به آن اشاره کرد مسکوت ماندن طرحی است به نام طرح تحول اقتصادی! در واقع فعالان بازار با حذف این لایحه از بودجه امسال مطمئن شدند که فعلا قرار نیست سوبسیدها حذف شوند. اما «سیدمهدی عقدایی» معاون سازمان خصوصی‌سازی چند روز پیش طی گفت‌و‌گویی اختصاصی با «دنیای اقتصاد»، تیرماه را زمان نهایی شدن لایحه هدفمندسازی عنوان کرده بود. اما تصمیم‌گیران باید توجه داشته باشند که حذف یارانه ها ضمن ایجاد آثار تورمی می‌تواند رکود کوتاه مدتی را در بورس ایجاد کند.
عامل سوم رونق بورس تهران نیز در سال 88 به رکود بخش مسکن از یک‌سو و بازارهای رقیب بورس تهران از سوی دیگر باز می‌گردد. در واقع کاهش سود سپرده‌های متعدد یکی از عواملی است که سبب شده بخش عظیم نقدینگی به سمت بورس هدایت شود.
اما عامل چهارمی که مثبت شدن شاخص‌ها را برای بورس تهران به ارمغان آورده نزدیکی به فصل مجامع شرکت‌ها است. در واقع نزدیکی به موعد تقسیم سود باعث شده که سهامداران به خرید سهام برای رفتن به مجمع و مشارکت در سود تشویق شوند و همین عامل باعث افزایش قیمت سهام و رشد شاخص‌های بورس شود. عامل پنجم، عرضه‌های بلوکی ابتدای امسال است که باعث شده با فروش خوب بلوک‌ها قیمت‌های خرد سهام هم با افزایش روبه‌رو شود.
تمام سیاست‌هایی که به نفع بورس‌است
اما بهره‌گیری از چند سیاست خاص تا حد زیادی می‌تواند ضمن کمک به رشد قیمت‌ها، باعث حفظ رونق فعلی بورس شود. اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها از گزینه‌های اجتناب‌ناپذیر دولت طی سال جاری به شمار می‌رود. اجرای این طرح دو تاثیر کوتاه مدت به بورس تهران دارد. در مرحله اول به دلیل داشتن آثار تورمی باعث پایین آمدن متوسط P/E شرکت‌های بورسی می‌شود و در مرحله بعد به دلیل افزایش بهای تمام شده، سودآوری شرکت‌ها را با چالش مواجه خواهد کرد.اجرای سیاست خصوصی‌سازی که امسال قرار است با خصوصی‌سازی ۳۵۸شرکت پیگیری شود اگر در زمان مناسب و همراه با اطلاع‌رسانی دقیقی صورت گیرد، می‌تواند رونق بورس را تضمین کند. اما در نهایت نحوه تامین کسری بودجه دولت یکی از گزینه‌هایی است که با اتخاذ سیاست‌های خاصی می‌تواند منجر به رونق بورس تهران شود. بدین صورت که چنانچه کسری بودجه از طریق افزایش نرخ ارز تامین شود با توجه به صادرکننده بودن بسیاری از شرکت‌های بورسی، می‌تواند به افزایش سودآوری این شرکت‌ها کمک کند. از طرفی اگر کسری بودجه قرار باشد از طریق چاپ و انتشار اسکناس جبران شود، به دلیل وجود آثار تورمی می‌تواند در دراز مدت به ضرر بورسی‌ها تمام شود.