گروه بورس - علیرضا باغانی: رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از بررسی تغییر دامنه نوسان و حجم مبنای سهام در بورس خبر داد.

دکتر علی صالح‌آبادی که روز گذشته در نشستی خبری شرکت کرده بود، در پاسخ به این پرسش دنیای اقتصاد که با توجه به وضعیت هیجانی بازار و رشد حباب‌گونه قیمت‌ها، آیا برای کنترل بازار در شرایط کنونی و جلوگیری از زیان سرمایه‌گذاران تغییر دامنه نوسان ضروری نیست، گفت: تغییر دامنه نوسان و کاهش یا افزایش آن از جمله اختیارات شرکت بورس است، اما تا آنجا که اطلاع دارم تغییر حجم مبنا و دامنه نوسان در حال بررسی است.
وی افزود: نهاد اجرایی بازار باید تشخیص دهد که در شرایط کنونی دامنه‌نوسان باید چه تغییری داشته باشد و شاید حتی نیاز باشد که تغییرات دامنه نوسان منفی و مثبت متفاوت بوده و حجم مبناهم تغییراتی را تجربه کند.
بازگشت سود مخابرات به دستور وزیر
سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این که سرانجام برداشت خزانه از سود مخابرات ایران چه شد، گفت: از آنجا که سهام مخابرات در بورس تهران عرضه شده مشمول قانون تجارت می‌شود و براساس این قانون هم سود مخابرات از آن شرکت است؛ ولی به‌رغم مصوبه‌ای که در این زمینه نیز وجود داشت ظاهرا رقمی در حدود ۱۴۰میلیارد تومان از سود مخابرات به خزانه واریز شده است.
وی افزود: این اتفاق موجب شد تا نشست مشترکی با آقای پورمحمدی و کرد زنگنه برگزار شود و ما در آن جلسه گفتیم که برداشت سود مخابرات توسط خزانه حقوق سهامداران را تضییع کرده است. پس از برگزاری این جلسه هم نامه‌ای برای وزیر اقتصاد ارسال شد و شخص وزیر در پاسخ به نامه (نقل به مضمون) عنوان کردند که وجوه مازاد دریافتی به شرکت مخابرات مسترد شود، بر این اساس مازاد سودی که برداشت شده طبق نظر وزیر باید در اختیار شرکت قرار گیرد.
پتروایران پیچیده است
صالح‌آبادی درباره مقاومت‌هایی که در واگذاری پتروایران صورت گرفت، گفت: ارزش معنوی سهام براساس دو فاکتور مالی و غیرمالی تحلیل می‌شود که در اصول حسابداری مدنظر قرار می‌گیرد، بنابراین ارزش ذاتی شرکت زمانی می‌تواند در کشف قیمت آن لحاظ شود که قابلیت تبدیل به ریال را داشته باشد.
در این حال دکتر حسینی معاون نظارت بورس هم در این باره تاکید کرد: درنظر نگرفتن ارزش معنوی شرکت‌ها در عرضه سهام یک بحث انحرافی است و در عرضه شرکت و فرآیند کشف قیمت تنها دارایی‌هایی که ارزش تبدیل به ریال دارند، تاثیرگذار هستند.
دکتر صالح‌آبادی ادامه داد: در عرضه سهام شرکت‌ها اگر اطلاعات بیشتری وجود دارد، عرضه‌کنندگان سهام باید افشا کنند که شرکت با شرایط شفاف‌تری وارد بورس شود، اما درباره پتروایران باید گفت که شرکت پیچیدگی‌هایی دارد که نهایتا هیات‌ پذیرش بورس باید در رابطه با آن تصمیم‌گیری کند.رییس «سبا» در برابر این سوال که با توجه به تغییراتی که امسال احتمال دارد در دولت اتفاق بیفتد، جایگاه بورس و رییس آن در این تغییرات چگونه خواهد بود، گفت: مدیریت بورس 5ساله است و براساس حکمی که در دوم اردیبهشت 85برای من صادر شده تا سال 1390 در این پست حضور خواهم داشت. دلیل 5ساله بودن حکم رییس سازمان بورس هم دور ماندن بازار سرمایه از جریانات و تحولاتی است که در عرصه سیاسی رخ می‌دهد.
وی گفت: تغییر دولت هم در وضعیت بازار سرمایه اثر چندانی ندارد، چرا که فعالیت‌های صورت گرفته در بازار سرمایه براساس قانون اصل ۴۴ و قانون جدید بازار سرمایه انجام می‌پذیرد. این درحالی است که تا سال ۹۳ باید واگذاری‌های شرکت‌های دولتی تکمیل شود و جایگاه بازار سرمایه در قانون برنامه پنجم واضح و مشخص است، بنابراین نگرانی از بابت این تغییرات احتمالی نداریم.
از تزریق نقدینگی خبری نیست
سخنگوی سازمان بورس درباره سرنوشت بسته حمایتی بازار سرمایه گفت: بخش‌های عمده‌ای از مفاد این بسته حمایتی در بازار سرمایه اجرا شد که از جمله آن می‌توان به موضوع ودایع مخابرات، آزادسازی نرخ سیمان و ... اشاره کرد.
او در پاسخ به این سوال که یکی از مفاد مهم این بسته تزریق نقدینگی 300میلیارد تومانی بود و آیا کمک مالی دولت به بورس منتفی شده؟ گفت: در شرایط فعلی تزریق نقدینگی به بورس موضوعیت نداشته و اساسا بازار هم اکنون نیاز به کمک مالی ندارد. رییس «سبا» در بخش دیگری از اظهاراتش از آغاز فعالیت رسمی فرابورس در سال جاری به عنوان یکی از تحولات مهم بازار سرمایه یاد کرد و افزود: براساس دستورالعمل، فرابورس دارای چهار بازار خواهد بود که بازار اوراق مشارکت و بازارهای بدهی بازار چهارم آن مصوب شد و در بازارهای اول تا سوم هم معاملات شرکت‌های خارج از بورس انجام می‌پذیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که بازار اول دارای چه مشخصاتی خواهد بود، گفت: حداقل سرمایه شرکت‌ها در بازار اول باید یک میلیارد تومان بوده و ۱۰درصد از سهام آن‌ها باید به عنوان سهام شناور باشد، از سوی دیگر این شرکت‌ها باید تمام استانداردهای حسابرسی را رعایت کنند و نزد بورس هم ثبت شده باشند، ضمن این‌که صندوق زمین و ساختمان هم در این بازار پذیرفته خواهد شد. وی افزود: در بازار دوم سرمایه شرکت‌ها ۱۰۰میلیارد تومان باید باشد و حداقل ۱۰درصد سهام شناور باید داشته باشد و باید پذیرش شوند، ولی بازار سوم این گونه نیست، در این بازار شرکتی پذیرفته نمی‌شود بلکه بازار عرضه‌ها توسط سهامداران عمده و همچنین پذیره‌نویسی عمومی شرکت‌های سهامی عام در شرف تاسیس و همچنین هر عرضه‌ای که آگهی آن منتشر شود در آن انجام خواهد شد، تفاوت دیگر بازار سوم این است‌که شرکت‌هایی که نزد سازمان بورس ثبت نشده باشند. هم می‌توانند اقدام به عرضه سهام نمایند.
ماهیت بازار چهارم هم از نام آن پیدا است و در آن ابزارهای بدهی و گواهی سپرده و اوراق مشارکت معامله خواهد شد.
صالح‌آبادی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به مشکل مالیاتی فرابورس امکان معاملات در این بازار طی سال جاری فراهم خواهد شد، گفت: در دوره انتقال مشکل مالیاتی فرابورس حل خواهد شد و این بازار فعالیت خود را با معاملات شرکت‌ها آغاز می‌کند و ما در این رابطه از مدیرعامل فرابورس خواسته‌ایم که تمهیدات لازم را برای راه‌اندازی بازارهای چهارگانه فرابورس تا خردادماه فراهم کند.
امکان سفارش مستقیم معامله برای معامله‌گران
صالح‌آبادی درباره معاملات مستقیم سهام گفت: در حال پیگیری و فراهم کردن بستر‌های لازم در خصوص معاملات مستقیم سهام هستیم که با این اقدام تحول بزرگی در بازار سرمایه رخ خواهد داد و هر سهامداری خواهد توانست با اعتبار کارگزاران مستقیما نسبت به انجام معامله اقدام کنند. وی گفت: در این روش سفارش مشتری به طور مستقیم از طریق اینترنت وارد هسته معاملات شده و دیگر نیازی به ارائه سفارش‌ها به شرکت‌های کارگزاری نخواهد بود. وی با بیان اینکه روش سنتی معاملات سهام همچنان پابرجا خواهد بود، درباره الزامات این روش گفت: در این روش که از سفارش‌های کوچک شروع خواهد شد، تایید اعتبار مشتری و ریسک تسهیلات وجوه به عهده کارگزار است.از طرفی دیگر سیستم کارگزاران نیز باید توسط سازمان بورس مورد بررسی و تایید قرار گیرد. این در حالی است که نتیجه سفارش مشتری اعلام خواهد شد. به گفته صالح‌آبادی این برنامه تا پایان سال جاری عملیاتی خواهد شد.