بررسی صنایع مهم بورسی درسال 88
مجید اصلی‌طرقبه
این جمله کلیدی که امسال یکی از مهم‌ترین دوران حیات بورس یا سالی متفاوت در بورس اوراق بهادار است، تا حد زیادی نخ‌نما و کلیشه‌‌ای می‌‌‌نماید.

اما به هر حال باید پذیرفت که وضعیت بورس در سال پیش‌رو با توجه به چند چالش اساسی مقابل بازار سرمایه که مهم‌ترین آنها تغییر احتمالی در سکان اقتصادی کشور پس از انتخابات ریاست‌‌جمهوری خرداد ماه وموضوع نه چندان جدید بحران مالی جهانی است، می‌‌‌تواند راقم وضعیت جدید و موقعیت غیرقابل پیش‌‌بینی برای سرمایه‌‌گذاران باشد.
صرف نظر از نقش اساسی دو موضوع مهم یاد شده، انتخاب سهام بهینه و صنایع پیشرو در بازار سال ۸۸‌‌، پاشنه آشیل تصمیمات سرمایه‌‌گذاران در نخستین روزهای سال جدید صنایعی که در ادامه به اختصار مورد بررسی قرار می‌گیرند.
گروه خودرویی: تغییرات نسبتا گسترده در مدیریت شرکت‌‌های خودرویی در همین روزهای نخستین سال و در فاصله حدودا دو ماهه تا انتخابات ریاست‌‌جمهوری، می‌‌‌تواند از یک سو رنگ و بوی سیاسی به خود گیرد و از دیگر سو، حکایت از اعتماد به نفس مجموعه سازمان گسترش و وزارت صنایع در امکان ادامه پیگیری سیاست‌‌های جدید از جمله ادغام صنایع خودروسازی حتی بعد از انتخابات داشته باشد. نا گفته پیداست که این تحولات در شرایطی که صنعت خودرو در جهان در بدترین دوران حیات خود در 30 سال گذشته قرار دارد، می‌‌‌تواند وضعیت متزلزل این صنعت در بورس ایران را با چالش بیشتری مواجه سازد.
گروه بانکی: مساله تعیین نرخ سود بانکی در فروردین و اردیبهشت چهار سال اخیر، مهم ترین موضوع مورد بحث در میان گروه بانکی‌‌ها بوده است. درگیر شدن بیشتر دولت و شخص رییس‌‌جمهور در دیگر جبهه‌‌های اقتصادی و سیاسی در عرصه ملی و بین‌المللی‌‌، در سال جدید این ذهنیت را برای فعالان بانکی ایجاد کرده است که امسال می‌‌‌تواند در این زمینه آزادی عمل بیشتری داشته باشد. شاید یکی از دلایل توجه فعالان حقوقی موثر بازار در یک هفته گذشته به گروه بانکداری همین موضوع باشد. شاید بتوان گروه بانکی را یکی از پرنوسان ترین گروه‌‌ها پس از اعلام نتایج انتخابات دهم ریاست‌‌جمهوری دانست، چرا که نتیجه انتخابات می‌‌‌تواند تعیین کننده جهت حرکت این گروه در ۴ سال آینده باشد.
گروه برقی: بحران انرژی در سال 87، بخش نسبتا قابل توجهی از سرمایه‌گذاری‌‌های ملی را به این بخش سوق داد. چند تجربه موفق سازمان خصوصی سازی در بخش برق طی سال گذشته، اعتماد به نفس بخش خصوصی را در این بخش تخصصی افزایش داده است. امسال سال اصلاح الگوی مصرف نام گرفته است و همین موضوع می‌‌‌تواند نوید دهنده توجه و تمرکز بیشتر در بخش انرژی و صنایع جانبی این بخش باشد. خبر جالبی که چند روز پیش مبنی بر امکان پیشتازی صنعت برق ایران در خاورمیانه طی 15 سال منتشر شد، صرف نظر از میزان صحت آن از دیگر سو نشان دهنده پتانسیل‌‌های قابل توجه این بخش برای رشد و جذب سرمایه در بلندمدت دارد.
گروه فولاد و سنگ آهن: سایه بحران جهانی و رکود عجیب حاکم بر بخش ساختمان و املاک‌‌، علاوه بر تاثیرات مستقیم بر صنایع وابسته، بیشترین تاثیر را بر صنایع فولاد داشته است. آشنایی بیشتر سهامداران با نوسانات حاکم بر بازارهای جهانی فولاد، این بخش را همچنان وابسته به تحولات بازارهای جهانی نگه خواهد داشت. ضمن این که مساله تعیین نرخ سنگ آهن و انرژی در صنایع فولاد همچنان موضوع مورد بحث میان گروه‌های فولاد و سنگ‌آهنی خواهد بود.در مجموع به نظر می‌‌‌رسد تابلوهای بورس درسال ۸۸ با توجه به افت قابل توجه قیمت سهام در سال گذشته به صورت طبیعی تا اندازه‌‌ای راه را برای تصحیح منطقی قیمت‌‌ها باز گذارد، ضمن اینکه زهر بحران مالی جهانی نیز تقریبا تا حد زیادی گرفته شده است اما تاخیر اقتصاد ایران در دریافت اثرات منفی این بحران باز هم یکی از اساسی‌ترین موضوعات پیش روی سرمایه‌‌گذاران خواهد بود.
عضو هیات مدیره کارگزاری فارابی