شرایط معامله را بپذیر!

گروه بورس - معصومه طاهرخانی: مشاور وزیر صنایع به «جابریان» توصیه کرد شرایط بزرگ‌ترین معامله تاریخ خصوصی‌سازی ایران را بپذیرد.

«ایرج اکبریه» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما گفت: به خریدار بلوک ۵/۳۰درصدی فولاد خوزستان توصیه می‌کنم شرایط تعریف شده معامله را بپذیرد، در غیر این صورت باید پاسخگوی ضرر و زیان دولت باشد.

خبرنگار ما پرسید: شما طی اظهارنظری در یکی از خبرگزاری‌ها از حمایت و مساعدت نسبت به جابریان در صورت قطعی شدن معامله سخن گفته بودید، این حمایت‌ها قرار است به چه شکلی باشد؟

وی در پاسخ به این سوال این‌گونه اظهارنظر کرد: از آن‌جایی که خریدار از مبلغ ۲۷۲میلیارد تومان ثمن معامله تنها ۱۷۲میلیارد تومان را پرداخت کرده، هنوز معامله قطعی نشده است. از طرفی با توجه به مساعدت‌هایی هم که در هیات واگذاری انجام شده، قرار شده که ۱۰۰میلیارد تومان باقیمانده تا پایان سال ۸۸ تسویه شود.

وی ادامه داد: ما به عنوان دولت حاضریم برای کمک به پرداخت این مبلغ، سود سال ۸۶ را که مبلغ ۴۴میلیارد تومان است به وی پرداخت کنیم.

در وهله بعدی سود سال ۸۷ را هم که امسال در مجمع ۸۸ نهایی می‌شود، به وی پرداخت می‌کنیم.

در واقع ما به جابریان پیشنهاد کردیم که با پرداخت سود سال‌های ۸۶ و ۸۷ می‌توانیم برای پرداخت بخشی از مبلغ ۱۰۰میلیارد تومان کمک کنیم. باقیمانده را هم وی می‌تواند با رقمی که از محل مطالبات از شرکت‌های زیرمجموعه ما داشته، فراهم کرده و در نهایت ۱۰۰میلیارد تومان را به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز کند.

«جابریان» طلبی از «ایمیدرو» ندارد!

وی در جواب این سوال که از رقم طلب ۴۶میلیارد تومانی جابریان از شرکت‌های تابعه ایمیدرو چه مقدار تسویه شده؟ گفت: از رقم یاد شده مبلغ ناچیزی باقی مانده و ما حتی برای کمک به خریدار بلوک به شرکت‌های تابعه خود از جمله «نورد و لوله اهواز» ، «گروه ملی فولاد» و ... دستور دادیم که طلب‌های وی را هرچه سریع‌تر به وی پرداخت کنند. در حال حاضر هم رقم بسیار ناچیزی درحد ۴ تا ۵میلیارد تومان از رقم ۴۶میلیارد تومان باقی مانده و تسویه نشده است.

خریدار بهانه‌جویی می‌کند!

وی تصریح کرد: در واقع ما شرایط خیلی خوبی را برای خریدار فراهم کردیم، ولی ظاهرا خریدار به دنبال بهانه‌جویی است و قصد ندارد رقم باقیمانده ثمن معامله را پرداخت کند.

اکبریه در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: ما مدعی هستیم که ایشان باید شرایط معامله را بپذیرد و در غیر این صورت باید جوابگوی ضرر و زیان دولت در جریان این معامله باشد.

رای هیات داوری به نفع ما است!

«اکبریه» در پاسخ به سوالی در مورد پیش‌بینی وی از فرجام این معامله گفت: پیش‌بینی ما این است که هیات داوری به ضرر ایشان رای دهد، چرا که معامله قابل فسخ نیست و باید مبالغ باقیمانده و اقساط پرداخت شود.

وی افزود: از طرفی چون این معامله در تاریخ خصوصی‌سازی ایران استثنا است و برای اولین‌بار بخش خصوصی واقعی پای به میدان رقابت گذاشته، بنابراین صورت خوشی ندارد که معامله به فرجام خوبی نرسد.

شرط ورود به هیات‌مدیره: فقط ۱۰۰میلیارد تومان!

وی در پاسخ به سوالی دیگر در مورد اینکه اگر تا پایان سال ۸۸ مبلغ ۱۰۰میلیارد باقیمانده از سوی جابریان پرداخت نشود، در آن صورت تکلیف معامله چه می‌شود؟ گفت: در صورت بروز چنین شرایطی، هیات‌داوری و در صورت لزوم مراجع قضایی تصمیم‌گیری خواهند کرد، چرا که در هنگام مزایده، سفته‌ها، وثیقه‌ها و دیگر تضمین‌های لازم از وی گرفته شده است.

وی پیشنهاد کرد: اگر خریدار شرایط معامله را بپذیرد و مبلغ مورد نظر را واریز کند تا معامله قطعی شود، در این حالت ما هم می‌توانیم شرایطی را فراهم کنیم تا مجمع فوق‌العاده تشکیل شده و وی نمایندگان قانونی خود را به هیات‌مدیره معرفی کند.

وی اضافه کرد: در صورت پرداخت رقم باقیمانده ثمن معامله وی می‌تواند علاوه بر معرفی حداقل ۲عضو برای هیات‌مدیره «فخوز» در مجمع سال ۸۸ برای تصمیم‌گیری در مورد نحوه تقسیم سود هم مشارکت کند.

وی در نهایت این گونه اظهارنظر کرد که دولت سعی دارد مساعدت‌های آینده را هم با خریدار داشته باشد ولی در صورتی که وی هم به تعهدات خود پای‌بندی داشته باشد.

هیچ فسخی در کار نیست!

از سوی دیگر معاون سازمان خصوصی هم در گفت‌و‌گویی با «ایسنا» گفته است: با وجود اینکه سازمان خصوصی‌‌سازی تسهیلاتی را برای خریدار بلوکی فولاد خوزستان در نظر گرفت، ولی خریدار این بلوک با پیشنهادهای سازمان موافقت نکرده و با کاهش قیمت فولاد از معامله این بلوک جا زد که فسخ قرارداد تنها با رای دادگاه امکان پذیر است.

وی ادامه داد: طبق قانون، معامله بلوکی فولاد خوزستان قطعی است و امکان فسخ آن از طرف خریدار وجود ندارد و خریدار باید به هیات داوری و دادگاه شکایت کرده و در صورت حکم دادگاه است که قرارداد فسخ می‌شود.

قرارداد حاضر است!

عقدایی خاطرنشان کرد: قرارداد معامله بلوکی امضا شده و آماده است و خریدار می‌تواند با مراجعه به سازمان خصوصی‌‌سازی قرارداد خود را تحویل گرفته و به هیات مدیره شرکت راه یابد.

وی علت تاخیر ورود خریدار به هیات مدیره شرکت فولاد خوزستان را تاخیر در پرداخت قسمت نقدی دانست.

معاون سازمان خصوصی‌‌سازی در ادامه تصریح کرد: کاهش قیمت سهام از دو هزار تومان به ۵۰۰ تومان باعث انصراف و جا زدن جابریان از معامله بلوکی شد و وی پیشنهاد کرد که قرارداد ۱۰ ساله شده و کلیه اقساط از محل سود پرداخت شود و اگر سود اقساط تامین نشد، پرداخت آن به سال آینده موکول شود که این پیشنهاد‌ها از لحاظ قانونی امکان ندارد زیرا قرارداد حداکثر پنج ساله است.

کمی هم از سابقه معامله...

یادآور می‌شود هشتم تیرماه سال ۸۸ زمانی بود که «محمد جابریان» موفق شد طی یک رقابت ۹روزه، برنده مزایده بلوک ۵/۳۰درصدی سهام فولاد خوزستان شود.

قیمت پایه هر سهم در این معامله ۱۰۹۴تومان بود که بعد از رقابت به رقم ۲۰۴۰تومان رسید و در کل بلوک ۵/۳۰درصدی «فخوز» با قیمت ۱۳۶۴میلیارد ریال به یک خرید واقعی بخش خصوصی رسید.

اما به فاصله چند ماه بعد از انجام مزایده، قیمت جهانی فولاد روند نزولی خود را شروع کرد، به طوری که خریدار این بلوک تا همین امروز بیش از ۱۱۰۰میلیارد تومان ضرر را ثبت کرده است.

وی از رقم ۲۷۲میلیارد تومان مبلغ ثمن معامله، تاکنون ۱۷۲میلیارد تومان را به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز کرده است و این‌در‌حالی‌است که هنوز مبلغ ۱۰۰میلیارد تومان از ثمن معامله باقی مانده، ولی اعلام کرده که قصد فسخ معامله را دارد.وی در توجیه دلیل این کار را کاهش قیمت سهم از بیش از ۲هزار تومان به کمتر از ۴۰۰تومان اعلام کرده و گفته که طی این معامله ضرر زیادی را متحمل شده است.