ثبت بازدهی 8/1 درصدی بورس تهران

گروه بورس - مهتاب رحمتعلی: بورس تهران سال جدید را با وجود تمام بدبینی‌ها، مثبت آغاز کرد.

بورس که در نیمه دوم سال ۸۷ با مشکلات زیادی مواجه بود و در اواخر سال قبل افت‌های شدیدی را به ویژه در شاخص شاهد بود طی ۱۰روز کاری سال جدید توانست شرایط متفاوتی را تجربه کند.

رشد ۱۴۵واحدی شاخص و بازگشت آن به بالای ۸هزار واحد در کنار بازدهی ۸/۱درصدی بورس از ابتدای سال تاکنون گواهی بر این ادعا است.

در واقع بورس تهران طی ۱۰روز کاری در سال جدید تنها دو روز منفی را پشت سرگذاشت و حضور ۸ روز مثبت در حال حاضر سرنوشتی مثبت را برای بازار رقم زده است.

افزایش حجم معاملات در مقایسه با اسفندماه که میانگین آن در سال ۸۸ به بالای ۵میلیارد تومان رسیده است از دیگر نشانه‌های بازار مثبت در این روزها است.

گرچه نباید فراموش کرد که هنوز حجم معاملات در مقایسه با سال‌های قبل بسیار پایین است و بورس همچنان جایگاه واقعی خود را در اقتصاد پیدا نکرده است.

صف‌هایی که به بهبود بازار انجامید

در حال حاضر برای ۱۰سهم برتر از لحاظ تقاضا ۲۰میلیارد تومان درخواست خرید وجود دارد.

این درحالی است که در سمت مقابل بازار تنها دو میلیارد تومان صف‌فروش را شاهد است.

اما دلیل تشکیل صف‌های خرید را عمدتا باید در عدم عرضه سهام جست‌و‌جو کرد و شاهد آن اینکه بسیاری از شرکت‌هایی که صف خرید دارند، در گره معاملاتی هستند.

ملی مس، بانک پارسیان و پتروشیمی فن‌آوران از جمله شرکت‌هایی هستند که در این شرایط به سر می‌برند.

اما درباره چرایی مثبت بودن بازار در سال ۸۸ سه دلیل را می‌توان برشمرد.

در وهله نخست رشد قیمت‌های جهانی را شاید بتوان مهمترین دلیل چرخش بازار در سال ۸۸ دانست.

دلیلی که در نیمه اول سال ۸۷ توانست شکوفایی بی‌نظیر بازار را به همراه داشته باشد و در نیمه دوم سال گذشته درپی چرخش و افت بورس تهران را به دنبال داشت.

در حال حاضر جهش قیمت مس و نفت هرچند مقطعی، بورس ایران را نیز بی‌تاثیر نگذاشته است.

و اما تعطیلات نوروز و عدم حضور جدی فعالان در بازار همزمان با افزایش قیمت‌های جهانی را که به تشکیل صف‌های خرید انجامید نیز می‌توان دلیل دیگری بر رونق فعلی بازار دانست؛ چرا که پس از پایان تعطیلات عرضه‌ای هم در بازار وجود نداشت.

از سویی افت شدید قیمت‌ها در پایان سال قبل و پایین آمدن نسبتP بر E‌ شرکت‌ها و همچنین قرارگیری شرکت‌ها در آستانه برگزاری مجامع در ماه‌های آتی و تقسیم سود، رشد طبیعی بازار را رقم زده است.

در همین حال روزهای مثبت برای بورس در حالی شکل گرفته که نمی‌توان ثباتی ۱۰۰درصد را برای آن متصور بود چرا که اصرار دولت برای اجرای طرح تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه‌ها که بخشی از افت بازار سال قبل را برعهده داشت، امسال نیز ادامه دارد و نمی‌توان پیش‌بینی کرد در صورت اجرا چه اثراتی را به همراه خواهد داشت.از سویی عدم انتشار بسته سیاستی -نظارتی بانک مرکزی نیز بازار را در سردرگمی و ابهامی خاص فرو برده و در صورت انتشار، تاثیرات زیادی را بر بورس خواهد داشت.

در شرایط فعلی شاید هر تصمیم یا تغییری در موارد یاد شده بتواند به رشد یا افت بیشتر بازار بیانجامد و همچنان فعالان بازار باید در انتظار شرایط جدید باشند.

گزارش هفتگی

بورس تهران فعالیت خود را در هفته جاری در حالی آغاز کرد که پس از پشت سر گذاشتن سقوطی سنگین در شش ماه دوم سال ۸۷، جو مثبتی را در معاملات اکثر سهام تجربه می‌‌‌‌کند. در این میان، سهام گروه بانکی در هفته‌‌‌ای که گذشت با افزایش تقاضای خرید و ثبت بازدهی مثبت، چهره صنعت پیشرو را از خود به نمایش گذاشتند. از منظر بنیادی، عدم کاهش پیش‌‌بینی سودآوری این شرکت‌‌ها نسبت به سال ۸۷ ، نزدیکی به فصل مجامع و افت قابل توجه قیمت سهام این گروه به عنوان دلایل توجه بازار به سهام این گروه تلقی می‌‌‌‌شود.

از «وکار» تا «فملی»

در بین سهام مثبت هفته، روند افزایشی در نماد «وکار» قابل توجه بود. بانک کارآفرین در حال حاضر با احتساب پیش‌‌بینی EPS ا۷۹ تومانی سال ۸۸ در P/E معادل ۵/۳مرتبه معامله می‌‌‌‌شود. این در حالی است که مجمع سال ۸۷ هنوز برگزار نشده و کف تاریخی میانگین قیمت بر درآمد در سهام این شرکت در محدوده ۱/۴ قرار دارد. البته باید توجه داشت مطالعه بودجه ۸۸ «وکار» نشان می‌‌‌‌دهد که این شرکت بر خلاف رویه گذشته در تخمین بودجه خود استراتژی رعایت احتیاط شدید را کنار گذاشته و از این جهت احتمال انحراف مثبت معنادار نسبت به بودجه کنونی کاهش یافته است.

«فملی» از دیگر سهام مثبت هفته مورد گزارش بود که با شمول در ضوابط رفع گره‌‌های معاملاتی شاهد رشد شتابان قیمتی بود. به نظر می‌‌‌‌رسد سرمایه‌گذاران پس از حدود دو سال حضور «فملی» در بورس، تاثیر ریسک سیستماتیک نوسانات قیمت جهانی مس بر وضعیت سهام این شرکت را کاملا درک کرده اند. ملی مس پیش‌‌بینی سود ۵۱۸ ریالی خود برای سال ۸۸ را بر اساس مس ۴۰۰۰ دلاری تنظیم و به بازار اعلام کرده است. مطالعه وضعیت ملی مس نشان می‌‌‌‌دهد که هر ۱۰۰ دلار افزایش میانگین قیمت فروش مس در سال ۸۸ نسبت به بودجه حدود ۳۳ ریال بر سودآوری هر سهم خواهد افزود.

منفی‌‌های هفته

در بین سهام منفی هفته، ایجاد تحرکاتی در نماد شرکت‌‌های سیمانی جلب توجه می‌‌‌کرد. شرکت‌‌های این گروه به رغم افت شدید قیمت سهام، در افق سال ۸۸ با تاثیر پذیری از فضای رکود اقتصادی با مازاد عرضه محصول مواجه هستند که احتمال کاهش حجم تولید و فروش سیمان نسبت به ظرفیت کارخانجات را در سال جاری ایجاد کرده است. «خزامیا» از دیگر نمادهای منفی بازار در این هفته بود. در گزارش پیش بینی در آمد شرکت سایپا تقسیم سود این شرکت سرمایه‌پذیر در مجمع ۸۷ معادل ۱۰۰۰ ریال به ازای هر سهم در نظر گرفته شده که در صورت‌‌ تحقق، P/E زامیاد بر مبنای EPS سال ۸۸ ( ۴۱۷ ریال ) در محدوده ۵/۰ مرتبه قرار خواهد گرفت که در نوع خود بی‌سابقه است.

گزارشی در خور توجه

در بین گزارش‌های منتشر شده اخیر، صورت‌‌های مالی ۶ ماهه حسابرسی شده شرکت توکا فولاد جالب توجه بود. مطالعه اجمالی عملکرد تلفیقی شش ماهه نشان می‌‌‌‌دهد که این شرکت از حیث کسب درآمدها و پوشش سود در شش ماهه نخست سال مالی جاری ( منتهی به ۳۱ خرداد ۸۸) با مشکل خاصی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل مواجه نشده است. بدین ترتیب نسبت قیمت بر درآمد کنونی سهم معادل ۲مرتبه می‌‌‌‌تواند نشان‌دهنده انتظار در خصوص تداوم مشکلات کنونی صنعت فولاد و احتمال کاهش فعالیت‌های پیمانکاری این کارخانجات در آینده باشد که البته در دوره این گزارش ( منتهی به ۳۰ آذر ۸۷) آثار خود را بر فعالیت «وتوکا» آشکار نکرده است.

تحرکات حقوقی‌ها

فروش بخشی از سهام مهراقتصاد در نماد «‌وسینا» از تحرکات مهم قابل اشاره در هفته مورد گزارش بود. به نظر می‌‌‌‌رسد مهر اقتصاد با توجه قیمت تمام شده و قرار گرفتن سهام بانک سینا در موقعیت شناسایی سود اقدام به عرضه این سهم کرده است. در نمادهای «شبهرن» و «بترانس» نیز حضور سرمایه گذاری توسعه ملی به عنوان فروشنده به چشم می‌‌‌خورد که پس از مدت‌ها عدم تحرک این حقوقی (به واسطه ترکیب سبد سهام) جالب توجه بود.

در حاشیه بازار

اعلام زمان بندی پرداخت سود سهامداران حقوقی مخابرات از سایر وقایع قابل اشاره در هفته جاری بود. به نظر می‌‌‌‌رسد در شرایط کنونی که اکثر بنگاه‌‌های اقتصادی از لحاظ نقدینگی و سرمایه در گردش با معضلاتی مواجه شده‌اند، شرکت مخابرات به عنوان یک استثنا در شرایط مطلوبی به سر می‌‌‌‌برد که پرداخت سود سهامداران در مدت زمان نسبتا کوتاه و بدون محدودیت تعداد سهام از جمله نشانه‌‌های آن به شمار می‌‌‌‌رود.