فارس - مدیریت روابط عمومی‌‌‌و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار از راه اندازی و ویژگی‌‌‌های شبکه جامع اطلاع‌رسانی (کدال)خبر داد و گفت: از ابتدای سال ۸۸ اطلاع‌رسانی شرکت‌ها تنها از طریق این سیستم مکانیزه قابلیت افشا دارد.

ساز و کار‌‌‌های اطلاع‌رسانی در دستور کار

سیدرضا حسینی با بیان اینکه در همه نقاط جهان اطلاعات کاملی در اختیار شرکت‌‌‌‌های اطلاع‌رسانی خصوصی قرار می‌‌‌گیرد، در خصوص شرایط سال ۸۵ می‌‌‌گوید: شرکت اطلاع‌رسانی در آستانه انحلال بود و ماهنامه بورس نیز هر دو یا سه ماه یک بار منتشر می‌شد. از همین رو برنامه کاری مدونی تهیه شد. باید اقدامات زیادی صورت می‌‌‌گرفت، از جمله اینکه شرکت باید به سوددهی می‌رسید. به علاوه باید ابزار‌‌‌های اطلاع‌رسانی نوین مطابق با سلیقه مردم و تکنولوژی روز دنیا طراحی می‌‌‌شد تا شفافیت را در بازار سرمایه افزایش دهد. همچنین در زمینه تعامل بیشتر با رسانه‌ها نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شد تا به سمتی حرکت کنیم که اطلاعات به عنوان گرانبهاترین دارایی در بازار سرمایه به طور عادلانه، سریع و متقارن در بازار توزیع شود. از همین رو پیشرفته ترین سازوکار‌‌‌های اطلاع‌رسانی را منطبق با استاندارد‌‌‌های بین‌المللی در دستور کار خود قرار دادیم.

حسینی ادامه می‌‌‌دهد‌‌: توسعه انتشارات و اطلاع‌رسانی الکترونیک برای گسترش فرهنگ‌سازی، آموزش و غیره، گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری در دارایی‌‌‌‌های مالی و ایجاد مدیریت متمرکز در اطلاع‌رسانی بازار سرمایه از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت بود.

راه اندازی شبکه کدال

وی با اشاره به اینکه غیر از سازمان بورس حدود ۶۰ کارگزار بورسی سهامدار شرکت اطلاع‌رسانی هستند، می‌‌‌گوید‌‌: نخستین کار اساسی و بزرگ شرکت اطلاع رسانی، طراحی و راه‌اندازی شبکه فراگیر و هوشمند اطلاع‌رسانی شرکت‌‌‌‌های بورسی با الگوبرداری از شبکه «ادگار» امریکا بود. کارگروه مربوطه با نام کارگروه ادگار تحت نظارت شرکت اطلاع‌رسانی فعالیت خود را آغاز کرد. در نهایت RFP طرح با همکاری سایر بخش‌‌‌‌های سازمان تهیه و برای اجرا تعدادی از نخبگان داخلی شناسایی و کار را آغاز کردند. بنابراین توانستیم به جای مراجعه به کشور‌‌‌های فروشنده یا دارای تکنولوژی این شبکه از دانش فنی و بومی‌‌‌خود بهره ببریم.

حسینی ادامه می‌‌‌دهد: امروزه فاز اول این شبکه جامع اطلاع‌رسانی (کدال) با امکانات کامل و در حد استاندارد‌‌‌های بین‌المللی به بهره برداری رسیده و در اختیار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفته است. از ابتدای سال ۸۸ نیز اطلاع‌رسانی شرکت‌ها صرفا از طریق این سیستم مکانیزه قابلیت افشا دارد. امضای دیجیتال نیز در همین سیستم پیاده شد. سرویس‌‌‌‌های ناشران، سرویس‌‌‌‌‌‌‌های امنیتی مدرن، سرویس‌‌‌‌های نظارتی، زیر سیستم‌‌‌‌های انتشار عمومی، زیر سیستم‌‌‌‌های گردش گزارش نظارتی کارگزاران، زیر سیستم‌‌‌‌‌‌‌های دریافت و پذیرش گزارش‌ها و هشدار دریافت گزارش و امکان ثبت گزارش تماس شرکت‌ها شامل فرم‌‌‌‌های اطلاع‌رسانی به همراه امکانات بسیار زیاد دیگر، از دیگر مزایای این سیستم یکپارچه هستند.

وی تاکید می‌‌‌کند: البته نکته مهم آن است که این سیستم در داخل کشور طراحی و برنامه‌نویسی شده و منبع آن در اختیار متخصصان داخلی است. بنابراین ایران مالک حقوق مادی و معنوی این برنامه است.

راه‌اندازی سایت سنا

مدیر روابط عمومی ‌‌‌و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه پیش از سه سال گذشته بازار سرمایه فاقد یک سایت کامل و جامع بود می‌‌‌افزاید: از همین رو برای پوشش نقاط ضعف موجود در حوزه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه اقدام به طراحی و راه‌اندازی پایگاه رسمی‌‌‌ و جامع اطلاع‌رسانی خبری با رویکرد خبرگزاری به نام «سنا» کردیم.

این پایگاه اطلاع‌رسانی هم اکنون روزانه بیش از ۱۲ هزار بازدیدکننده دارد و بخش عمد‌‌‌ه‌ای از اخبار مورد نیاز فعالان بازار، روزنامه‌ها و جراید را تامین می‌کند.

اخبار مربوط به صورت روزآوری شده در قالب مصاحبه‌‌‌‌های خبری، اطلاعیه‌‌‌‌های بازار سرمایه، شرکت‌‌‌‌های پذیرفته شده در بورس، انتشارات الکترونیک و غیرالکترونیک، بریده جراید الکترونیکی، آخرین اطلاعات بازار فرابورس، بورس کالا، بورس اوراق بهادار، مناطق و بین‌الملل، اطلاعات کارگزاران، حسابرسان، آخرین قوانین و مقررات و مجموعه کامل آن، آمار معاملات، اخبار مرتبط با سهام عدالت و آرشیو کامل آن، گزارش‌‌‌‌های نوشتاری و مقالات مرتبط در این سایت طراحی شد تا نوعی تاریخ‌نویسی بازار سرمایه به صورت روزانه با ذکر مهم‌ترین عناوین و اطلاعات در دستور کار قرار بگیرد تا علاقه مندان به صورت دقیق بدانند که در طول سال‌‌‌‌های گذشته چه رخدادهایی در بازار صورت گرفته است.

تلفن گویای بازار سرمایه

حسینی در بخش دیگری از اظهارات به طراحی سامانه تلفن گویا بازار سرمایه پس از تکمیل طرح و برگزاری مناقصه با یک شرکت معتبر داخلی اشاره می‌‌‌کند. وی می‌‌‌گوید: ‌از طریق این سامانه تمامی‌‌‌اطلاعات مربوط به بازار سرمایه از طریق راحت‌ترین و در دسترس‌ترین ابزار اطلاعاتی (تلفن) به صورت شبانه‌روزی و به شیوه شنیداری و دریافت دورنگار در اختیار فعالان بازار سرمایه قرار گرفت. این سامانه به زودی توسط مسوولان مربوطه افتتاح خواهد شد.

برگزاری نمایشگاه تخصصی

وی برگزاری سالانه نمایشگاه تخصصی بازار سرمایه را ابزاری می‌‌‌داند که محلی برای گردهمایی تمام ارکان بازار سرمایه و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی فراهم می‌‌‌آورد و تصریح می‌‌‌کند‌‌: در سال نخست متراژ مفید نمایشگاه یک هزارو ۲۰۰متر بود. سال گذشته این متراژ به سه هزارو۵۰۰ متر و امسال به شش هزار متر رسیده است. نمایشگاه اسفند ماه امسال در محل دائمی‌‌‌نمایشگاه‌‌‌‌های بین‌المللی در سالن‌‌‌‌های آلمان و مبنا برگزار می‌شود. به علاوه همایش برترین‌‌‌‌های بازار سرمایه نیز در مدت نمایشگاه برگزار خواهد شد.

دیگر اقدامات

مدیر روابط عمومی ‌‌‌و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار در باره دیگر اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت خود می‌‌‌گوید: کتاب اول بورس با موضوع بانک اطلاعات جامع شرکت‌‌‌‌های پذیرفته شده به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده که بخش انگلیسی آن زیر ساخت مناسبی را برای بین‌المللی شدن بورس فراهم می‌کند. البته در سال‌‌‌‌های آتی این اطلاعات به روز شده و به زبان عربی نیز ترجمه خواهد شد.

به گفته وی، ایجاد تحول و بهینه‌سازی ساختار ماهنامه بورس، برگزاری تور‌‌‌های بازدید از بازار سرمایه‌‌‌‌های معتبر جهان از جمله تور‌‌‌های ابوظبی، دبی، چین، یونان، مسکو، ترکیه، طراحی دوره‌‌‌‌های آموزشی معتبر بین‌المللی با همکاری مرکز مدیریت مالی آمریکا در کشور امارات متحده عربی، چاپ و انتشار بروشور‌‌‌های آشنایی با ارکان بازار سرمایه، چاپ و انتشار کتب و آثار نوشتاری، بسط و توسعه انتشارات الکترونیک و آموزش و فرهنگ‌سازی و ثبت وقایع و مستندسازی در بازار سرمایه از دیگر اقداماتی است که حسینی به آنها اشاره‌‌ای گذرا دارد.

فعالیت‌‌‌‌های در دست اجرا

با توجه به اینکه شرکت اطلاع‌رسانی دارای حوزه فعالیت محدودی است از زیان‌دهی خارج شده و در صورت حمایت می‌تواند سود مناسبی را برای سهام‌داران ایجاد کند.

البته اقدامات دیگری نیز در دست اجرا قرار دارند که عبارتند از تهیه مقدمات راه‌اندازی نسخه جدید سنا با الگو برداری از بلومبرگ و گوگل فاینانس، برگزاری دوره‌‌‌‌های آموزشی خبرنگاران با همکاری مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی‌‌‌سازمان بورس و اوراق بهادار و برگزاری جشنواره برترین‌‌‌‌های بازار سرمایه.