جزئیات نحوه واگذاری پنج درصد سهام شرکت‌های دولتی به مدیران
دنیای اقتصاد - در حالی که در بودجه ۸۸ حدود پنج هزار میلیارد تومان درآمد از محل واگذاری شرکت‌های دولتی پیش‌بینی شده، رییس سازمان خصوصی‌سازی خبر داده است که برای تحقق این رقم باید حداقل ۲۵هزار میلیارد تومان خصوصی‌سازی کنیم تا در نهایت پنج هزار میلیارد تومان پول نقد به حساب خزانه واریز شود.

رییس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد
تحقق بودجه ۸۸ حداقل ۲۵‌هزار میلیارد تومان واگذاری نیاز دارد
گروه بورس- معصومه طاهرخانی: «بلوک مخابرات را امسال واگذار نمی‌کنیم»، «سال 88 باید 5هزار‌میلیارد تومان به حساب خزانه بریزیم»، «به نحوه مصرف درآمد سال 88 خصوصی‌سازی انتقاد داریم»‌‌، «ملت بورس را اساسی متحول می‌کند»‌‌، «در قانون جدید، برنامه کتبی خریدار را می‌گیریم» و ...
اینها بخشی از مطالبی است که در حاشیه نشست خبری رییس سازمان خصوصی‌سازی مطرح شده است.
این نشست در محل غرفه وزارت اقتصاد که در نمایشگاه دستاوردهای 30ساله انقلاب برپا شده بود، برگزار شد. حالا اگر از کمبود فضا، سروصدای زیاد سالن، زمان اندک نشست و چند مورد دیگر بگذریم به این صحبت رییس سازمان خصوصی‌سازی می‌رسیم که معتقد است برخی رسانه‌ها کار اقتصادی نمی‌کنند بلکه در مقابل اقدامات سازمان خصوصی‌سازی، موضع‌گیری سیاسی می‌کنند. اما «کرد زنگنه» در پاسخ به سوال خبرنگار ما که از او پرسید: « آقای دکتر لطفا موردی ذکر بفرمائید که چه مطلب یا خبر منتشره در رسانه‌ها مشمول این صحبت‌های شما می‌شود»‌‌، گفت: حال بعدا در یک جمع خصوصی به شما خواهم گفت، الان ذهنیت ندارم. وی البته پاسخ‌گویی را مشروط به یک گفت‌و‌گوی اختصاصی کرد.
تا آخر سال ۳۰۰میلیارد تومان می‌فروشیم!
اما «غلامرضا حیدری کرد زنگنه»، رییس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پرسید: «آمار واگذاری‌های امسال و میزان واریزی به خزانه چه میزان بوده و تا چه حد برنامه پیش‌بینی شده امسال تحقق یافته»، گفت: از ابتدای امسال تاکنون 2هزارو 200میلیارد تومان درآمد حاصل از واگذاری‌ها را وصول کرده‌ایم که از این میزان یک هزارو 500میلیارد تومان را به حساب خزانه واریز و 700میلیارد تومان را هم به شرکت‌های مادرتخصصی داده‌ایم.
وی ادامه: اگر بتوانیم تا آخر امسال بانک ملت را هم در بورس عرضه کنیم، تصور می‌کنم حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰میلیارد تومان دیگر را هم بتوانیم محقق کنیم.
امسال خبری از بلوک مخابرات نیست!
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که پرسید: «با استناد به گفته‌های شما آیا احتمال عرضه بلوک مدیریتی مخابرات تا پایان سال وجود دارد یا خیر؟» گفت: بلوک مخابرات به دلیل ارزش بالا نیاز به انجام یک بازاریابی بین‌المللی دارد و حتی اگر امروز هم تصمیم به عرضه این بلوک بگیریم حداقل دو ماه زمان برای تشریفات آن نیاز داریم. بنابراین تا پایان امسال بلوک مخابرات عرضه نمی‌شود.
من هم با شما موافقم!
در ادامه این نشست خبرنگار ما پرسید: «برای اولین بار در بودجه سال آینده، مصارف درآمد ۵هزار‌میلیارد تومانی خصوصی‌سازی تعیین شده است. ولی سوال اینجا است که مبنای نحوه مصرف این درآمد چیست؟ و اگر این درآمد محقق نشود چه راهکاری برای جبران کسری آن درنظر گرفته شده است؟» از سوی دیگر رییس سازمان خصوصی ضمن تایید انتقاد وارده به نحوه مصارف درآمد ۵هزار‌میلیارد تومانی خصوصی‌سازی در سال آینده گفت: اگر وضعیت بازار اجازه دهد، تحقق این درآمد دور از دسترس نیست. از طرفی ماده ۲۴قانون اصل ۴۴ الزامات را برای نحوه مصرف درآمد حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی مشخص است.
وی تاکید کرد: همان گونه که شما هم اشاره کردید در نحوه مصارف این درآمد بحث وجود دارد، چرا که به طور مثال اختصاص 40میلیون تومان برای اصلاح ساختار شرکت‌های دولتی و از طرف دیگر اختصاص 350میلیون تومان برای اتمام طرح‌های نیمه تمام دولت و ... نمی‌تواند چندان عملی باشد و لازم است که مبالغ درنظر گرفته شده مورد بررسی بیشتر قرار گیرند.
کرد زنگنه تصریح کرد: وقتی ما می‌گوییم باید ۵هزار‌میلیارد تومان در سال آینده به حساب خزانه واریز شود، این جمله به این معنی است که حداقل باید ۲۵هزار‌میلیارد تومان خصوصی‌سازی کنیم تا در نهایت ۵هزار‌میلیارد تومان پول نقد، به حساب خزانه واریز شود.
بحران جهانی دست و پای ما را بست!
کرد زنگنه در پاسخ به سوال خبرنگاری که از «چرایی عملی نشدن برنامه‌های سازمان در سال جاری سوال کرده بود»، گفت: طی ۶ماهه امسال فروش خوبی را داشتیم ولی از شهریور ماه که بحران جهانی در کشور شدت گرفت و از طرف دیگر نمادهای بسته و مقاومت‌ها در بعضی جاها که اجازه سپرده‌گذاری را به ما ندادند، باعث شد که به اهداف خودمان نرسیم.
وی البته درپی درخواست‌های خبرنگاران مبنی بر معرفی کسانی که در مقابل خصوصی‌سازی مقاومت کردند، گفت: الان دهه فجر است و دهه صلح و دوستی است، بگذارید دعواهایمان را برای هفته دفاع مقدس بگذاریم و آن موقع من نام این افراد را می‌گویم!
خوشحالی «ملت» با ورود «ملت»!
رییس سازمان خصوصی‌سازی ورود بانک ملت به بورس را سرآغاز شوک مثبت به این بازار دانست و گفت: وضعیت فعلی بورس به نسبت ماه‌های گذشته مطلوب‌تر است و پیش‌بینی می‌کنیم با ورود ملت به بورس شاهد شوک مثبتی به این بازار باشیم.
این‌قدر یقه ما را نگیرید!
رییس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از «چرایی پایین آمدن بهره‌وری و تعدیل‌های نیروهای گسترده شرکت‌های واگذار شده پرسیده بود»، گفت: تا به حال الگویی برای بعد از واگذاری شرکت‌ها نداشتیم ولی در قانون جدید برنامه کتبی خریدار را می‌گیریم که براساس یکی از بندهای این قانون، خریدار موظف است سقف اشتغال را تا 5سال حفظ کند. از طرفی، چندین مدل جهانی را بررسی کردیم و به یک مدل بومی برای نظارت‌های بعد از واگذاری رسیدیم. وی گفت: حالا که هم مدل ارایه می‌کنیم و هم بازرسی می‌کنیم باز هم یقه ما را می‌گیرد و سوال می‌کنید.
مجریان خصوصی‌سازی بیمه می‌شوند!
وی در ادامه وضعیت آیین‌نامه‌ها را مورد بررسی قرار داد و گفت: در حال حاضر 8 آیین نامه در دستور شورای عالی اجرای اصل 44 قرار دارد که یکی از آنها قبلا توسط شورا به تصویب رسیده و شنبه‌ آینده 7 آیین‌نامه‌ دیگر در دستور کار شورا قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: همچنین باید ۵ آیین نامه در هیات واگذاری تصویب شود که تاکنون ۲ آیین‌نامه مربوط به مذاکره و بیمه مجریان تصویب و سه آیین نامه‌ دیگر نیز در دستور کار هیات واگذاری قرار دارد.
وی افزود: 6 آیین نامه دیگر نیز باید توسط هیات وزیران تصویب شود که هر شش مورد در دستور کار این هیات قرار دارد و شنبه آینده جلسه‌ای مبنی بر تصویب آیین نامه‌های مذکور برگزار می‌شود.
خصوصی‌سازی ما ۱۸ساله است!
وی در ادامه آمار خصوصی سازی بعد از انقلاب رامورد توجه قرار دارد و با بیان این که خصوصی سازی در کشور جوان است اعلام کرد: از سال 70 تاکنون که خصوصی‌سازی تشکیل شده است مجموعا 40 هزار‌میلیارد تومان از دارایی‌های دولت واگذار شده است.
وی به ترکیب واگذاری‌ها اشاره کرد و افزود: از سال ۷۰ تا ۷۶ جمعا ۳۳۲‌میلیارد تومان واگذاری انجام شده است که این میزان سه درصد از کل واگذاری‌ها را شامل می‌شود.
وی ادامه داد: از سال 84 تا دی ماه 87 در مجموع 87 هزار و 862‌میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شد که بیشترین میزان واگذاری شامل 76 درصد واگذاری‌ها در این مدت انجام شده است و این میزان فقط مربوط به بخش خصوصی است و سهام عدالت و رد دیون را شامل نمی‌شود.
زنگنه یاد آور شد: بنابراین طبق آمار تاکنون ۱۱ هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شده است که ۷۶ درصد آن ظرف چهار سال گذشته صورت گرفته است.
وی در ادامه وضعیت پرداخت رد دیون و سهام عدالت را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: تاکنون شش هزار و800‌میلیارد تومان رد دیون دولتی و 21 هزار و 700‌میلیارد تومان به سهام عدالت واگذار شده است.
وی به آمار شرکت‌های واگذار شده از سال ۸۴ پرداخت و خاطر نشان کرد: از سال ۸۴ تاکنون ۳۴۹ شرکت واگذار شده است که آمار شرکت‌ها به تفکیک سال نشان می‌دهد که در سال ۸۴‌‌، ۴۹ شرکت‌‌، ۸۵، ۶۶ شرکت، ۸۶، ۱۶۷ و از سال ۸۷ تاکنون نیز ۶۷ شرکت واگذار شده است.
چند مزایده‌ای و بورسی در راهند!
کرد زنگنه در بخش دیگر صحبت‌های خود به شرکت‌های آماده‌ واگذاری اشاره کرد و گفت:‌ در حال حاضر هفت شرکت شامل بانک ملت، حفاری شمال، بانک صادرات، بانک تجارت، بلوک ۲۵ درصدی پالایشگاه اصفهان، پالایشگاه و پتروشیمی تبریز، آماده واگذاری است که هر زمان بورس اجازه دهد، واگذار می‌شود.
وی با بیان اینکه نیروگاه خلیج فارس و سهند طی دو هفته‌ آینده برای مزایده آگهی می‌شوند، شرکت‌های آماده‌ واگذاری از طریق مزایده را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: نیروگاه شیروان، نیروگاه کرمان، پتروپارس، صنایع هلی‌کوپتری ایران، ساختمانهای آموزشی، سیمان شمال، مقره سازی و صنایع آموزشی تا پایان سال از طریق مزایده واگذار می‌شوند.
پتروشیمی؛ شاگرد اول خصوصی‌سازی ۴ساله!
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه آمار واگذاری‌ها از سال 84 تا بهمن 87 را به تفکیک شرکت‌های مادر تخصصی مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: بیشترین واگذاری‌ها دراین مدت، مربوط به پتروشیمی با 27 درصد، سازمان توسعه و نوسازی با 25 درصد، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردهای نفتی با 18 درصد، وزارت اقتصاد با 14 درصد، شرکت مخابرات با شش درصد، شرکت ملی نفت با چهار درصد، بازرگانی دولتی با سه درصد و سازمان گسترش با 2 درصد واگذاری بوده است.
زنگنه همچنین آمار واگذاری‌ها از سال ۸۴ تا کنون به صورت بخشی را این گونه بیان کرد: در این مدت ۵۸ درصد واگذاری‌ها به بخش تعاونی، ۲۴ درصد به بخش خصوصی و ۱۸ درصد به بخش عمومی غیر دولتی اختصاص داشته است.
وی در ادامه به ترکیب واگذاری به بخش خصوصی پرداخت و اضافه کرد: میزان واگذاری به بخش خصوصی در سال 84‌‌، یک درصد‌‌، در سال 85، 4/4 درصد، در سال86‌‌، 3/48 درصد و در 10 ماهه‌ امسال 4/46 درصد بوده است.
کرد زنگنه همچنین به میزان واگذاری‌ها به تفکیک صنعت در سال ۸۴ تاکنون پرداخت و افزود: بیشترین میزان واگذاری در این مدت مربوط به گروه فلزات اساسی و واگذاری فولاد و مس بوده است، بنابراین در این مدت ۴۲/۶۴ درصد از فلزات اساسی واگذار شده است. همچنین گروه مواد و محصولات شیمیایی با ۳۵/۱۲ درصد‌‌، گروه مخابرات با ۸/۷ درصد، حمل و نقل با ۳۴/۷ درصد، ماشین‌آلات با ۳۳/۳ درصد، خدمات فنی مهندسی با ۳۳/۲ درصد‌‌،‌ سیمان آهک و گچ با ۸۰/۱ درصد و فرآوردهای نفتی با ۷۷/۱ درصد در پله‌های بعدی قرار دارند.
42میلیون نفر سهام عدالت می‌گیرند!
رییس سازمان خصوصی سازی در ادامه تشریح عملکرد سازمان، میزان واگذاری سهام عدالت را مورد توجه قرار داد و خاطر نشان کرد: طبق برنامه باید در مجموع ۴۲‌میلیون نفر سهام عدالت دریافت کنند که در مرحله اول ۵/۴‌میلیون نفر سهام دریافت کرده و ۵/۲‌میلیون نفر نیز در مرحله‌ تکمیلی قرار دارند. همچنین در مرحله‌ دوم تاکنون ۱۸‌میلیون نفر شناسایی شده و در مرحله سوم ۱۲‌میلیون نفر شامل شاغلان دستگاه‌‌‌های دولتی هستند که سه‌میلیون نفر دیگر در فاز تکمیلی آن قرار دارند و ایثارگران و خانواده‌های آنها نیز در مجموع یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را شامل می‌شوند.
وی سایر مراحل را مورد توجه قرار داد و گفت: مراحل 5 تا 11 شامل زنان سرپرست خانوار، بیماری‌‌‌های خاص، خدام مساجد و طلاب را شامل می‌شوند که در مجموع 800 هزار نفر هستند و مراحل 12 و 13 نیز به خبرنگاران و انتشارات با احتساب خانواده آنها قرار دارند که در مجموع 100 هزار نفر را شامل می‌شود.
وی ادامه داد: بنابراین میزان سهام عدالت به تفکیک هر دهک به این ترتیب است: مرحله اول ۱۹ درصد، مرحله‌ دوم ۳۲ درصد، مرحله سوم ۳۵ درصد، مرحله‌ چهارم شش درصد و سایر مراحل نیز یک درصد.
حضور 36شرکت در پرتفوی عدالت
وی در ادامه به پرداخت سود مرحله اول سهام عدالت اشاره کرد و افزود: سود مرحله اول سهام عدالت ۳۷۰‌میلیارد تومان است که با آغاز دهه‌ فجر در سراسر کشور، توسط بانک سپه، صادرات و پست بانک در حال پرداخت است.
وی گفت: 36 شرکت در پروسه سهام عدالت واگذار شده است که 13 شرکت مربوط به وزارت صنایع‌‌، 2 شرکت وزارت ارتباطات، یک شرکت وزارت بازرگانی، 11 شرکت حوزه وزارت نفت و شش شرکت وزارت نیرو بوده است.
وی یاد آور شد: در سه سال گذشته مجموع کسانی که سهام عدالت دریافت کردند ۲۲‌میلیون نفر بوده‌اند که مبلغ ریالی و تعداد مشمولین در سال ۸۵‌‌، ۲ هزار و ۱۶۰‌میلیارد تومان، در سال ۸۶‌‌، ۱۶ هزار و ۹۵‌میلیارد تومان و سال ۸۷ تاکنون سه هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان و در مجموع ۲۱ هزار و ۷۰۰‌میلیارد تومان واگذاری بوده است.
عکس: مهدی حاجی‌وند

عکس: مریم صحاف‌زاده