عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس - هیات‌پذیرش شرکت بورس در حالی شروط ۷گانه را برای ورود «ملت» به بورس تعیین کرده که مقامات سازمان خصوصی‌سازی از عرضه اولیه سهام این شرکت در اوایل هفته آینده خبر داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ما، این شروط هفت‌گانه که در سایت رسمی شرکت بورس منتشر شده مواردی از جمله حداقل ۲۰درصد سهام شناور آزاد، تغییر سیستم‌های مالی و رعایت الزامات افشای اطلاعات را در بر می‌گیرد.اما «اسماعیل غلامی»، عضو هیات‌عامل سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌و‌گو با «مهر» ضمن اشاره به برگزاری جلسه معارفه «ملت» در روز چهارشنبه گفت: «اگر موردی اتفاق نیفتد، با برگزاری این جلسه سهام بانک ملت در روز یکشنبه یا دوشنبه هفته آتی عرضه خواهد شد.» البته این اظهارنظر در شرایطی مطرح می‌شود که «غلامرضا حیدری کردزنگنه»، رییس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌و‌گو با «فارس» به این امر اشاره کرده که «روز چهارشنبه فقط جلسه معارفه است و عرضه‌ای در کار نیست.»

واما شرایط ۷ گانه!

هیات‌پذیرش اوراق بهادار در جلسه اخیر خود پذیرش مجدد سهام بانک ملت را در تابلوی اصلی بازار اول بورس اوراق بهادار تهران با هفت شرط تصویب کرد.

بانک ملت باید قبل از درج نام این شرکت در فهرست نرخ‌های بورس، اقدامات زیر را انجام و اطلاعات و مدارک مربوطه را به بورس ارسال کند:

۱ - پس از درج نسبت به عرضه‌ حداقل ۲۰‌درصد از سهام شرکت در عرضه‌ اولیه، طبق نظر شرکت بورس و با توجه به شرایط بازار اقدام شود.

در صورت عرضه‌ سهام به میزان کمتر از درصد فوق، بورس پذیرش سهام بانک را در تابلوی مربوطه انجام خواهد داد.

۲ - تعهد شرکت مبنی‌بر اخذ تاییدیه‌ بانک مرکزی در خصوص رعایت ضوابط و استانداردهای تعیین شده از جمله ساختار مناسب صنعت بانکداری حتی‌الامکان قبل از درج و در غیر این صورت حداکثر تا پایان سال ۱۳۸۷، به بورس ارائه شود.

در صورت درج نام بانک قبل از پایان سال ۱۳۸۷، بخش‌های مهم گزارش بازرس قانونی در خصوص عدم رعایت ضوابط و مقررات بانک مرکزی به همراه پاسخ شرکت در این خصوص توسط بورس بررسی و در صورت نیاز در امیدنامه افشا شود.

۳ - تعهد شرکت مبنی‌بر اخذ اظهارنظر حسابرس مستقل بانک در خصوص مطلوب بودن سیستم اطلاعات حسابداری و کفایت سیستم کنترل داخلی (موضوع بند ۱۲ ماده ۶ و بند ۱۵ ماده ۲۵ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار) حتی‌الامکان قبل از درج و حداکثر تا پایان سال ۱۳۸۷، به بورس ارائه شود.

در صورت درج نام بانک قبل از پایان سال ۱۳۸۷، در صورت نیاز بخش‌های مهم آخرین نامه‌ مدیریت بانک در امیدنامه افشا شود.

۴ - اطلاعات مربوط به اجرای برنامه جامع عملیاتی ارائه شده به بورس در یک سال گذشته به‌ نحو مقتضی در امیدنامه‌ بانک افشا شود.

۵ - اقدامات لازم به‌منظور به‌روزرسانی امیدنامه پذیرش و درج از جمله اطلاعات مربوط به تطابق متوسط عمر تسهیلات و منابع، درصد مطالبات معوق و سررسید گذشته به تسهیلات اعطایی، نرخ هزینه پول و حاشیه‌ای سود سپرده‌ها و تسهیلات اعطایی و درصد سپرده‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به تفکیک انجام و در امیدنامه افشا شود.

۶ - اقدامات انجام شده و برنامه‌های اجمالی بانک در خصوص رفع تکالیف مجمع عمومی عادی سالانه شرکت برای تصویب حساب‌های سال ۱۳۸۶ بانک در امیدنامه افشا شود.

۷ - هرگونه اطلاعاتی که با توجه به دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات تا زمان عرضه‌ سهام بانک ملت ضرورت دارد، به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه شود. همچنین هیات پذیرش توصیه کرد اقدامات لازم به‌منظور استقرار ساختار نظام‌مند روابط سرمایه‌گذاران به‌منظور پاسخگویی و اطلاع‌رسانی به سهامداران در بانک انجام شود.

معارفه‌ای بدون عرضه!

اما نشست معارفه بانک ملت براساس اعلام مشاور پذیرش شرکت، چهارشنبه هفته جاری برگزار می‌شود. در این نشست قرار است وزیر اقتصاد به همراه مدیران بانک به پاسخگویی درباره سوالات فراوان بازار بپردازد. از سوی دیگر رییس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌و‌گو با «فارس» در این خصوص گفت: روز چهارشنبه فقط جلسه معارفه بانک ملت برگزار می‌شود و عرضه‌ای در کار نیست.وی اظهار داشت:‌ روز چهارشنبه جاری فقط جلسه معارفه بانک ملت برگزار خواهد شد و با توجه به رعایت شروط ۷‌گانه توسط این بانک، عرضه‌ای در کار نخواهد بود. از سوی دیگر «فرزان عباسی»، مدیر روابط عمومی بانک ملت نیز گفت: جلسه معارفه بانک ملت از ساعت ۱۵ و ۳۰ تا ۱۸ عصر در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار خواهد شد.

همچنین «سیدعلی حسینی»، عضو هیات‌مدیره سازمان بورس اعلام کرد: زمان دقیق عرضه سهام بانک ملت به تصمیم شرکت بورس و هماهنگی‌های سازمان خصوصی‌سازی بستگی دارد.

«ملت» سهم خوبی است!

در ادامه «کرد زنگنه» در ادامه گفت‌و‌گو با «مهر» گفت: اخیرا با توجه به وضعیتی که بورس پیدا کرده و رشد شاخص‌هایی که در این نهاد پولی- مالی کشور به وجود آمده، سازمان خصوصی‌سازی مجددا کار واگذاری شرکت‌های بزرگ از جمله بانک‌ها را شروع کرده است که در چهارشنبه این هفته معارفه بانک ملت در بورس صورت می‌گیرد. رییس سازمان خصوصی‌سازی درخصوص پیش‌بینی‌ها از استقبال بخش خصوصی از خرید ۵‌درصد این بانک افزود: سهام بانک ملت، یکی از سهام بسیار خوب کشور است، بر این اساس سازمان خصوصی‌سازی تماس‌هایی در این زمینه برای فروش سهام این بانک با بخش خصوصی حاصل کرده است که به نظر می‌رسد استقبال بسیار بالا است و قطعا سهام این بانک با استقبال خوبی به فروش می‌رسد. وی درخصوص واگذاری سایر بانک‌های کشور گفت: برنامه ما این است که به تدریج بعد از واگذاری ۵‌درصد سهام بانک ملت، شرایط را بسنجیم و بقیه بانک‌ها را به تدریج وارد بورس کنیم.

«البرز» به زودی در بورس

رییس سازمان خصوصی‌سازی درخصوص واگذاری بیمه‌ها در بورس گفت: بیمه البرز به عنوان اولین بیمه در کشور به زودی در بورس عرضه خواهد شد. اگر شرایط مناسب باشد واگذاری سهام این بیمه را تا قبل از امسال واگذار می‌کنیم در غیر این صورت، واگذاری موکول به سال بعد می‌شود.

۸۸؛ سال بسته شدن پرونده سهام عدالت!

کردزنگنه با تشریح آخرین وضعیت واگذاری سهام عدالت در کشور گفت: ظرف سه سال گذشته ۲۱‌هزار و ۷۰۰‌میلیارد تومان سهام عدالت واگذار شده که این واگذاری به ۲۲‌میلیون نفر از افرادی که مشمول شده‌اند، صورت گرفته و سود آنها نیز واگذار شده است.وی ابراز امیدواری کرد که تا پایان برنامه قانونی واگذاری سهام عدالت که حدود تیر یا مرداد سال آتی است، پرونده سهام عدالت بسته شود و کار شناسایی ۴۲‌میلیون نفر مشمول این سهام در کشور به پایان رسد.رییس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: براساس قانون اصل ۴۴ باید ۱۰۰‌درصد شرکت‌های گروه یک که شرکت‌های خارج از صدر اصل ۴۴ هستند، تا برنامه برنامه چهارم (پایان سال ۸۸) واگذار شود، اما با توجه به اینکه تعداد شرکت‌ها زیاد است، اگر شرکتی بعد از اتمام مهلت قانونی باقی بماند، باید مجددا برای واگذاری از مجلس مجوز دریافت کند.

وی اظهار داشت: برهمین اساس، برنامه زمان‌بندی واگذاری‌ها تا پایان سال ۸۸ مشخص شده است که بتوان براساس برنامه زمان‌بندی حرکت کنیم، اما انتظار ما از بخش خصوصی و تعاونی این است که فعالانه در این عرصه حضور یابند تا اهداف خصوصی‌سازی در کشور محقق شود.کردزنگنه تصریح کرد: حجم واگذاری‌ها تاکنون در سال‌جاری حدود ۱۱‌هزار میلیارد تومان بوده است که امیدواریم تا پایان سال بتوانیم تعدادی از شرکت‌ها را واگذار کنیم و طبق برنامه‌ای که برای سال ۸۸ داریم باید حجم وسیعی از واگذاری شرکت‌ها را در این سال داشته باشیم.

عرضه «تجارت»؛ بعد از «ملت»!

اما «غلامی» در گفت‌وگو با «مهر» با بیان اینکه ۶۲۰ شرکت دولتی در لیست واگذاری به بخش خصوصی قراردارد، افزود: از بین این شرکت‌ها، آنهایی که جزو صدر اصل ۴۴ هستند، مهلت دارند که تا پایان سال ۹۳ واگذار شوند، اما بقیه شرکت‌ها باید تا پایان سال ۸۸ واگذار شوند. غلامی ادامه داد: مشخص شدن تعداد شرکت‌های صدر اصل ۴۴ در لیست شرکت‌های مذکور مستلزم تصویب آیین‌نامه بند ۲ موادی از قانون برنامه چهارم است.

وی از آمادگی شرکت حفاری شمال، ذوب آهن و بانک‌ها برای عرضه سهام خبرداد و تاکید کرد: برای ادامه روند واگذاری سهام باید شرایط مناسب آن فراهم باشد.

غلامی از برگزاری جلسه معارفه بانک ملت در روز چهارشنبه هفته جاری ۲۳ بهمن‌ماه برای عرضه سهام خبرداد و تصریح کرد: اگر موردی اتفاق نیافتد و با برگزاری این جلسه سهام بانک ملت در روز یکشنبه یا دوشنبه هفته آتی عرضه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر واگذاری سهام بانک ملت با موفقیت همراه باشد، سهام بانک تجارت را نیز پس از آن عرضه خواهیم کرد. معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: بانک ملت از دارایی‌های ثابت خوبی نسبت به سایر بانک‌ها برخوردار است، همچنین با توجه به تعدیلات انجام شده حساب‌های مالی شرکت شفاف و حسابرسی شده است.