گروه بورس - درحالی که سازمان خصوصی‌سازی چهارشنبه ۲۳تیرماه را زمان قطعی عرضه ۵درصدی بانک ملت عنوان کرده بود، در تازه‌ترین اظهارنظر خود این زمان را غیرقطعی اعلام کرد.

این اظهارنظر در شرایطی است که یکی از اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس نیز عرضه سهام اولین بانک دولتی را در آخرین روز کاری هفته بعید دانست.

غلامرضا حیدری کردزنگنه، رییس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌و‌گو با فارس در برابر این سوال که آیا امکان عرضه ۵ درصد از سهام بانک ملت در۲۳ بهمن مصادف با روز چهارشنبه و پایان هفته کاری بورس وجود دارد یا خیر؟ پاسخ داد: این زمان قطعی نیست و هنوز تصمیم‌گیری نهایی نشده است. همچنین در هفته جاری زمان دقیق این اقدام مشخص خواهد شد.

به گفته وی، سهام واگذار شده این بانک به کارگزاری سهام عدالت ۴۰ درصد است و نه ۶۵ درصد.

رییس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی در خصوص سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا واگذاری ۶۰‌میلیارد دلار سهام شرکت‌های دولتی در عرض ۶ سال ( که وزیر اقتصاد اعلام کرده) امکانپذیر است یا خیر؟ تصریح کرد: چنین امکانی وجود دارد، چرا که دولت و سازمان خصوصی‌سازی برنامه‌های واگذاری را مشخص کرده‌اند و باتوجه به جذابیت شرکت‌های دولتی و سودده، واگذاری ۶۰‌میلیارد دلاری سهام طی ۶ سال امکانپذیر است.

به گفته کرد زنگنه، هنوز قرارداد تعهد پذیره نویسی سهام بانک ملت بین سازمان خصوصی‌سازی و یکی از دو شرکت تامین سرمایه امین یا نوین امضا نشده است.

عرضه‌های آینده؛ از بانکی گرفته تا بیمه‌ای، خودرویی، پالایشگاهی و‌...

وی اظهار داشت: بر اساس عملکرد ۴ سال اخیر سازمان خصوصی‌سازی، ۹۹۴ شرکت دولتی در برنامه واگذاری قرار گرفته بودند که طی این مدت ۴۰۲ شرکت واگذار یا تعیین تکلیف شده‌اند. وی با بیان اینکه فرایند خصوصی‌سازی کشور درسال ۱۳۹۳ خاتمه می‌‌‌یابد، ادامه داد: این در حالی است که بر اساس برنامه‌های موجود، ۵۹۲ شرکت باقیمانده باید تا پایان سال ۸۸ واگذار شوند‌.

کرد زنگنه گفت: طی ۱۸ سال گذشته، حدود ۳۷‌هزار‌میلیارد تومان سهام واگذار شد که ۸۵ درصد از این حجم در دو سال گذشته، ۶۱ درصد در سال ۸۶ و ۲۵ درصد در ۹ ماهه سال جاری بود.

معاون وزیر اقتصاد در رابطه با برنامه‌های آتی سازمان خصوصی‌سازی نیز خاطرنشان کرد: واگذاری شرکت‌های بزرگ و آماده‌ای چون بانک‌های ملت، رفاه، پست بانک‌،‌ بانک‌های تجارت، صادرات و بیمه‌های آسیا، البرز و دانا‌، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های برق، ذوب آهن اصفهان، هما، ایران خودرو، سایپا و بلوک مدیریتی مخابرات از جمله برنامه‌های آینده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌و‌گویی با «مهر» از توافق با وزیر راه و ترابری و مسوولان سازمان هواپیمایی برای واگذاری سهام ایران‌ایرتور و گروه هتل‌های هما خبر داد و افزود: تمام واگذاری‌های مذکور قبل از پایان امسال اتفاق خواهد افتاد.

وی میزان واگذاری سهام در تمام بخش‌ها طی ۱۰ماه ابتدای سال جاری را ۱۰هزارو ۵۰۰میلیارد تومان اعلام کرد.

پرداخت ۳۶میلیارد تومان سود عدالت

کردزنگنه همچنین با اشاره به پرداخت مرحله اول سود سهام عدالت از ۱۲ بهمن ماه امسال اظهارداشت: بقیه سود سهام عدالت به تدریج در مراحل بعدی پرداخت می‌‌‌شود.

وی میزان سود سهام مرحله اول را ۳۶۰‌میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: این سود توسط ۴ بانک صادرات و سپه در شهرها و پست بانک و بانک کشاورزی در تمام روستاها پرداخت می‌‌‌شود.

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی گفت: قرار بود سهام ۵۰ شرکت دولتی در فرآیند سهام عدالت واگذار شود که بخش اعظم آن پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال گذشته به ۲۲‌میلیون نفر سهام عدالت واگذار شده است و امسال نیز تاکنون ۱۲‌میلیون نفر شناسایی شده اند، افزود: به عبارت دیگر، تاکنون ۳۴‌میلیون نفر برای دریافت این نوع سهام شناسایی شده اند و بقیه نیز تا پایان سال جاری شناسایی می‌‌‌شود و در کل تا پایان امسال پرونده سهام عدالت بسته می‌‌‌شود.

حتما هفته آخر بهمن عرضه می‌کنیم!

اما «غلامرضا ارجمندی»، عضو هیات‌مدیره شرکت بورس در گفت‌و‌گوی دیگری با «فارس» گفت: احتمال عرضه سهام بانک ملت در ۲۳ بهمن بعید است اما این کار در هفته پایانی بهمن ماه انجام خواهد شد.

وی درباره آخرین وضعیت آماده‌سازی بانک ملت برای عرضه سهام آن در بورس اظهار داشت: پذیرش اولین بانک دولتی و مشمول اصل ۴۴ انجام شده و مشکلی برای عرضه سهام بانک ملت وجود ندارد.

وی ادامه داد: هیات‌مدیره شرکت بورس هنوز زمانی را برای عرضه سهام بانک ملت در نظر نگرفته و با توجه به اینکه ۲۳ بهمن مصادف با روز چهارشنبه است، احتمال عرضه سهام در این تاریخ بعید است، اما عرضه سهام این بانک در هفته آخر بهمن از برنامه‌های شرکت بورس و سازمان خصوصی‌سازی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا درج نام بانک ملت در فهرست‌های شرکت‌های بورس انجام شده یا خیر؟ گفت: خیر‌. این بانک در مرحله مربوط به درج نام باقی مانده و هنوز در هیات‌مدیره شرکت مطرح نشده اما در این ربطه مشکل خاصی وجود ندارد.

ارجمندی به وجود نکته ظریفی در عرضه سهام بانک ملت اشاره کرد و اظهار داشت: نکته ظریف درج و عرضه سهام بانک ملت در پایان هفته آخر بهمن این است که سازمان حسابرسی خواستار دریافت بررسی اطلاعات ۹ ماهه نباشد چرا که در این صورت باید اطلاعات جدیدی به حسابرسی ارسال شود و مورد تایید قرار گیرد‌.

وی با بیان اینکه شرکت تامین سرمایه‌گذاری امین تعهد پذیره‌نویسی بانک ملت را انجام خواهد داد، خاطرنشان کرد: این اقدام با هدف جلوگیری از مشکل اطلاعاتی شرکت مخابرات انجام خواهد شد تا در کنار یک شرکت تامین سرمایه، قیمت‌گذاری سهام بانک ملت منطقی و کارشناسی شده باشد.