«بورس» تنها مرجع اعلام زمان عرضه‌ها است

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس - علیرضا باغانی: به دنبال اظهارات رییس سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر عرضه سهام اولین بانک دولتی در بورس تهران در ایام دهه فجر، رییس سازمان بورس در واکنش به این اظهارات اعلام کرد: شرکت بورس تنها مرجع اعلام تاریخ نهایی عرضه‌ها است.

«علی صالح‌آبادی» در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» درباره عرضه سهام بانک گفت: دوشنبه هفته گذشته نشست مشترکی بین سازمان خصوصی‌سازی، شرکت بورس و مسوولان بانک ملت برگزار شد که طی برگزاری این جلسه اطلاعات و گزارش‌های لازم برای عرضه سهام بانک ملت درخواست شده است.

فقط شرکت بورس تاریخ عرضه می‌دهد!

وی تاکید کرد: عرضه سهام شرکت‌ها توسط شرکت بورس انجام می‌شود و این شرکت تنها مرجعی است که می‌تواند تاریخ نهایی عرضه سهام شرکت‌ها را اعلام کند و دیگر دستگاه‌های اجرایی در این زمینه وظیفه‌ای ندارند.

وی با بیان این‌که عرضه سهام شرکت‌های دولتی به شرایط بورس بستگی دارد، گفت: عرضه‌کننده سهام یا خریداران آن نمی‌توانند زمان عرضه سهام شرکت‌ها را اعلام کنند و اساسا این موضوع ارتباطی به آن‌ها ندارد. از طرفی دیگر بورس تا زمانی که شرایط عرضه سهام رعایت نشود، نمی‌تواند تاریخی برای عرضه سهام اعلام کند، چرا که رعایت شرایط ورود به بورس از سوی شرکت‌ها ضروری است و بورس نیز نمی‌داند که شرکت‌ها چه زمانی این شرایط را احراز می‌کنند.

سخنگوی بورس با ذکر این نکته که برای ورود هر شرکتی به بازار سرمایه دو گزارش باید به بورس ارائه شود، گفت: گزارش حسابرس و گزارش خود شرکت به طور حتم باید برای ورود به بازار انجام می‌شود که بانک ملت هم از این موضوع مستثنی نیست و در حال حاضر هم هنوز این گزارش‌ها به بورس داده نشده است.

لطفا دوستان اظهارنظر نکنند!

وی افزود: به دوستان و همکاران توصیه می‌کنم که در این‌گونه اظهارنظرها کمی دقت کرده و وسواس به خرج دهند، چرا که براساس این‌گونه اظهارنظرها، سرمایه‌گذاران خود را برای خرید یک سهام جدید آماده می‌کنند، درحالی که شاید در آن زمان بتوانند با نقدینگی در اختیار خود سرمایه‌گذاری دیگری انجام دهند. صالح‌آبادی گفت: انتشار این‌گونه اخبار موجب می‌‌شود تا مردم برای خرید این سهام جدید صبر کنند آن هم در شرایطی که اساسا مقدمات عرضه آن سهام در بازار فراهم نشده است.

به گفته وی، دبیرخانه پذیرش در شرکت بورس مستقر است و امور پذیرش شرکت‌‌ها از طریق این واحد انجام می‌پذیرد.

رییس سازمان بورس در پاسخ به این پرسش که نماد مخابرات چه زمانی بازگشایی می‌شود؟ گفت: با دریافت اطلاعات شرکت و همچنین گزارش ۶ماهه مخابرات، مشکلی برای بازگشایی نماد وجود ندارد، ولی قبل از انجام این کار مقرر شده که جلسه‌ای با حضور اعضای کانون کارگزاران و کانون نهادهای مالی برگزار شده و مدیرعامل «اخابر» آخرین تحولات رخ داده در این شرکت بزرگ را اعلام کند.

وی افزود: مشکلات نماد مخابرات یکی از مواردی بود که در بسته پیشنهادی به دولت ارائه شد، ولی در هر حال ارائه گزارش‌های لازم، زمینه را برای بازگشایی نماد شرکت مهیا می‌کند.

تنها ۲۱درصد تا خصوصی‌شدن «اخابر»!

صالح‌آبادی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این که آیا در صورت واگذاری ۵۰درصد از سهام مخابرات تا پایان سال، این شرکت همچنان دولتی باقی خواهند ماند؟ گفت: با توجه به واگذاری ۳۰درصد از سهام مخابرات به سهام عدالت و همچنین به سایر سرمایه‌گذاران در بورس، اگر حتی ۲۱درصد دیگر از سهام «اخابر» واگذار شود، شرکت از شمول مقررات دولتی خارج شده و بر اساس قانون تجارت اداره خواهد شد.

«مخابرات» را مثل «مبارکه» خصوصی می‌کنیم!

او در برابر این سوال که آیا احتمال خصوصی‌شدن مخابرات تا پایان سال وجود دارد؟ پاسخ داد: عرضه بلوکی مخابرات در دستور کار هیات‌عالی واگذاری است و ما امیدواریم که تا پایان سال چنین عرضه‌ای انجام شود تا مخابرات نیز همانند دیگر شرکت‌ها از جمله فولاد مبارکه خصوصی شود. سخنگوی بورس در ادامه اظهاراتش از ایجاد شرایط جدید برای کارگزاران اوراق بهادار خبر داد که در قالب آن کارگزاران بتوانند به سهولت مجوز فعالیت و بورس کالا را نیز دریافت کنند.

فعالیت خودکار «اوراقی‌»ها در «کالا»...

وی در این رابطه توضیح داد:‌ هیات‌مدیره سازمان بورس تصمیم گرفت که از این پس کارگزارانی که در بورس اوراق بهادار فعالیت می‌کنند، در صورت احراز شرایط درنظر گرفته شده در دستور‌العملی که اعلام می‌شود، می‌توانند مجوز فعالیت در بورس کالا دریافت کنند.

صالح‌آبادی افزود: پیش از این از طریق فراخوان و احراز شرایط به کارگزاران اجازه داده می‌شد که در بورس کالا نیز فعالیت کنند، اما در شرایط جدید کارگزارانی که شرایط اعلامی را داشته باشند به صورت خودکار می‌توانند در بورس کالا فعالیت کنند. وی درباره دلایل درنظر گرفتن این شرایط جدید برای کارگزاران گفت: با تسهیل شرایط فعالیت کارگزاران اوراق بهادار در بورس کالا، فرهنگ اوراق بهادار نیز در بورس کالا تولد می‌یابد که این موضوع نیز به توسعه این بازار کمک می‌کند. به عنوان مثال قراردادهای آتی، تفکر اوراق بهادار بود که در بورس کالا در حال پیاده‌شدن است، بنابراین در قالب این شرایط جدید نیز تعداد زیادی کارگزار وارد بورس کالا می‌شود و رفته رفته بورس کالا نیز از حمایت سنتی خود خارج شده و در واقع فرهنگ بازار اوراق بهادار در این بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هنوز بسته‌ای نگرفته‌ایم!

رییس سازمان بورس درباره سرانجام بسته پیشنهادی بورس به دولت گفت: این بسته سیاستی مورد تصویب قرار گرفته، ولی هنوز به سازمان بورس ابلاغ نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کمک ۳هزار میلیارد ریالی دولت به بورس نیز منتفی شده است؟ گفت:‌ همان‌طور که گفته شد این بسته تصویب شده، ولی هنوز به ما ابلاغ نشده و ما از جزئیات آن اطلاعی نداریم.

در همین رابطه علی صالح آبادی در گفت‌و‌گو با فارس‌، ‌آخرین اخبار مربوطه به تغییر و تحولات بازار سرمایه را اعلام کرد.

بررسی لایحه مالیاتی توسط دولت

وی در رابطه با فرآیند بررسی و تصویب لایحه مالیاتی توسط دولت اظهار داشت: این لایحه از جمله لوایح مهم بازار سرمایه است که با تصویب آن در هیات دولت و مجلس، راه ورود ابزارهای جدید به بازار سرمایه را باز خواهد کرد و موجب تسریع افتتاح رسمی‌‌‌‌بازار فرابورس خواهد شد.

صالح آبادی ادامه داد: آخرین وضعیت این لایحه حاکی از آن است که ظرف هفته جاری و در صورت تشکیل جلسه هیات دولت، این لایحه در دولت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. با توجه به رایزنی‌هایی که در گذشته با چند وزیر انجام شده احتمال تصویب فوریت آن وجود دارد.