سنا- کریستوفر کاکس، رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا در مورد مدرنیزه کردن سیستم افشای اطلاعات سخنرانی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا (SEC) در این سخنرانی گفت: «هنگامی که SEC بیش از 75 سال پیش تاسیس شد، یکی از مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین اهدافش در اختیار قرار دادن اطلاعات قابل اطمینان به سرمایه‌گذاران بود. امروز نیز در راستای این هدف قدم برمی‌داریم.»
وی ادامه داد: «یکی از حقوق سرمایه‌گذاران، دانستن حقیقت و آگاهی از ریسک موجود در بازارهای سرمایه است. بحران مالی کنونی نیز بر اهمیت شفافیت بازار افزوده و نشان می‌دهد که ریسک‌های پنهان چقدر می‌توانند هزینه‌بر باشند. برنامه افشای اطلاعات قرن بیست‌و‌یکم کمیسیون اوراق بهادار و بورس‌ها به ما در چگونگی فهم نیازهای مشتری و کمک به فراهم‌آوری ابزارهایی برای درک گزارش‌های مالی و بازار امروز یاری می‌رساند.»
وی با اشاره به برخی دستاوردهای کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا در جهت حمایت از سرمایه‌گذاران تصریح کرد: «شفافیت، مهم‌ترین فاکتور بازارها و سرمایه‌گذاران به حساب آید. همچنین دلیل بحران کنونی که باعث میلیاردها دلار ضرر شده، چیزی جز استانداردهای نامناسب وام‌دهی و وجود ریسک مخفی نبوده است. این مساله لزوم وجود شفافیت بیشتر در بازارهای سرمایه را هرچه بیشتر نمایان می‌سازد.»
کاکس با بیان این که ما تاکنون روی موارد مختلفی برای بهبود شفافیت تلاش کرده‌ایم گفت: «از آن جمله می‌توان قانون اصلاح آژانس رتبه‌بندی اعتبار
(Credit Rating Agency Reform Act) را نام برد که برای تشخیص ضعف‌های موجود در فرآیند رتبه‌بندی و تدوین قوانین جدید وضع شده‌ است. همچنین ابعاد افشای اطلاعات نهادهای مالی را گسترش داده‌ایم. به علاوه همکاری نزدیکی با بورد استانداردهای حسابرسی مالی انجام شده تا روی مواردی نظیر تثبیت بدهی‌های ترازنامه، کاربرد استاندارهای ارزش عادلانه و استانداردهای حسابداری بانک‌ها در بازار پول به توافق برسیم. از طرف دیگر ما کنترل و نظارت روی کارگزار - معامله‌گر را افزایش دادیم تا از انتشار اخبار اشتباه جلوگیری کنیم. به همین ترتیب افشای اطلاعات مربوط به خرید استقراضی و دارایی‌های تحت تملک سرمایه‌گذار به کمیسیون نیز الزامی است.»
وی تاکید کرد: «البته ورای تمامی این فعالیت‌هایی که در جهت افزایش شفافیت انجام می‌گیرد، باید توجه کرد که SEC یک آژانس اجرای قوانین و مقررات است. در چند ماه گذشته که بازارهای مالی با بحران مالی روبه‌رو شده‌اند کارمندان متخصص SEC در هفت روز هفته به طور شبانه‌روزی کار کردند تا از اجرای هرگونه معامله ناعادلانه، وجود اطلاعات غلط در بازار و کلاهبرداری جلوگیری کنند. بخش اجرایی SEC در سال مالی‌ای که به تازگی پایان یافته، برای دومین بار با بیشترین تعداد پرونده‌های ارجاعی روبه‌رو بود. برای دومین سال متوالی، کمیسیون حدود یک میلیارد دلار به سرمایه‌گذاران خسارت دیده پرداخت کرده است. همچنین سرمایه‌گذاران حدود ۲۸میلیارد دلار نیز بابت تسویه دریافت کرده‌اند که بیشترین مبلغ در تاریخی SEC به شمار می‌رود. این آژانس همچنین برای مبارزه با کلاهبرداری و از بین رفتن اعتماد در بازارها ۵۰ قانون اجرایی تدوین کرده که در آستانه تصویب قرار دارد.»رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا ادامه داد: «در هفته‌های اخیر بخش اجرایی SEC برنامه ملی برای ردیابی ناشران اوراق بهادار در نهادهای مالی و دستکاری‌های آنان که شامل فروش استقراضی سوءاستفاده شده و انتشار اطلاعات غلط است را اجرایی کرده است. در روز ۱۹ سپتامبر کمیسیون دستورالعملی وضع کرد که بر اساس آن بعضی از کارگزاران- معامله‌گران و صندوق‌های سرمایه‌گذاری کم ریسک ملزوم به سوگند خوردن قبل از انجام معاملات شرکت‌های مالی هستند. برای آنالیز اطلاعات نیز بخش IT به همراه بخش اجرایی در حال راه‌اندازی پایگاه اطلاعاتی مشترکی حاوی اطلاعات معاملات، حسابرسان و پایاپایی اعتبارات می‌باشند. بخش آنالیز اقتصادی نیز با آنالیز اطلاعات موجود در بازارهای ابزار مشتقه و اوراق بهادار مالکیت به این مهم یاری می‌رساند. علت چنین جنبه‌های اجرایی صریح پیچیدگی‌ها و ضعف‌های سیستم جابه‌جایی اعتبارات (Credit default swap) است.»
کاکس با بیان این که این بازار شفافیت کافی نداشته و قوانین در آن منظم نیستند، ابراز داشت: «بازار OTC اعتبارات رشد بی‌سابقه‌ای را در چند سال اخیر تجربه کرده است. یکی از دلایل آن این است که معاوضه و جابه‌جایی اعتبارات (Credit Default Swap) بسیار بیشتر از ارزش کل اعتبارات موجود است. بنابراین این بازار حاوی ریسک بسیار بالایی است چرا که با پایین آمدن ارزش دارایی‌ها، زیان بالایی متوجه افراد می‌شود. برای تفهیم بهتر مطلب می‌توان گفت که این 58 تریلیون دلار ارزش اعتبارات موجود، بیش از تولید ناخالص داخلی مجموع تمام کشورهای دنیاست.»
وی ادامه داد: «بازار CDS تقریبا ده ساله شده و طی دو سال گذشته ارزش آن تقریبا به دو برابر رسیده است. این بازار به حدی بزرگ شده که قلمرو قانونی آن نه فقط در عهده کمیسیون بلکه در عهده هیچ نهاد قانونگذار دیگری نیست. هیچ نهادی کنترل قانونی روی معاوضه اعتبارات ندارد؛ حتی گزارش‌دهی عادی و افشای اطلاعات آنان نیز الزامی نیست. بازار OTC معاوضه اعتبارات بزرگترین نهادهای مالی دنیا و بقیه را دچار مشکلاتی ساخته که به علت ارتباط نهادها فروپاشی یک به فروپاشی کل سیستم منجر می‌شود.
این یک موقعیت غیرقابل قبول برای یک اقتصاد آزاد است. ارتباط پیچیده بین نهادها باعث به وجود آمدن ریسکی در سیستم مالی می‌شود که دلیل آن نبود اطلاعات کافی در مورد این که کدام نهاد با دیگری متقابل می‌شود، است. در این شرایط موقعیتی پیش می‌آید که نه تنها برای شایعات و اطلاعات نادرست مناسب است بلکه منجر به کلاهبرداری هم می‌شود. بنابراین بازار OTC با پدیده جدیدی روبه‌رو شده که با بالا رفتن و پایین آمدن قیمت‌ها در بازارهای معاوضه‌ای (Swap) نشانه‌ای برای بازارها درباره قیمت‌گذاری اوراق بهادار مالکیت و بدهی است.»
رییس SEC با اشاره به این که در روزهای اخیر شاهد تاثیرگذاری قیمت‌های معاوضه اعتباری یک نهاد مالی روی قیمت سهام آن نهاد بوده‌ایم، تاکید کرد: «هرگونه دستکاری در این محیط بدون قانون موجب تغییر قیمت اوراق بهادار خواهد شد. بنابراین معتقدم که کنگره باید از هم‌اکنون راهکاری برای نظارت قانونی روی بازارهای معاوضه‌ای بیندیشد. البته باید در نظر داشت که معاوضه اعتبارات مزایا و معایبی دارند. این نوع قراردادها فقط در مدت کوتاهی ابعاد گسترده‌ای پیدا کرده‌اند و اهمیت ویژه‌ای یافته‌اند. اما عدم قطعیت و وجود اطلاعات لازم درباره آنها و در واقع عدم شفافیت، سرمایه‌گذار را تهدید می‌کند. اگر سرمایه‌گذاران اطلاعات صحیح و شفافی داشته باشند می‌توانند در مورد نحوه سرمایه‌گذاری خود درست تصمیم‌گیری کنند و به این ترتیب پول و اعتبار رشد سریعی خواهد داشت.»
وی گفت: «اما امروز، حیطه نظارتی کمیسیون در حوزه معاوضه اعتبار در OTC فقط محدود به اجرای قوانین ضد کلاهبرداری و معاملات نهانی است. در واقع قانون اوراق بهادار فدرال کمیسیون را از نظارت بر معاوضه اعتباری منع می‌کند. این جریان باید لغو شود زیرا در ماه‌های اخیر هزینه عدم نظارت در این حیطه به سختی پرداخت شده است. از همین رو باید قانونی تدوین شود که گزارش‌دهی معاملات معاوضه اعتبارات در OTC الزامی شود. این گزارشات عمومی شفافیت بازار را افزایش داده و قیمت‌گذاری بهتری را تضمین می‌کند.
این گزارش‌دهی حداقل باید در حالت‌‌های بالا انجام شود تا قانونگذاران با اطلاعاتی که برای مانیتور کردن ریسک و کاهش آن لازم است، آشنا شوند. البته SEC و CFTC باید هر دو اختیار تدوین قوانین ضد کلاهبرداری در این حوزه را داشته باشند. همچنین به دلیل ماهیت بین‌المللی OTC معاوضات اعتبارات، باید همکاری نزدیکی با دولت‌ها و پارلمان‌های سایر مرکزهای مالی مهم داشته باشیم. به علاوه کمیسیون با فدرال رزرو، CFTC و سایر فعالیت‌های بازار در حیطه معاوضه اعتباری همکاری می‌کند. در حقیقت هدف قانونگذاری این بازار، حمایت از سرمایه‌گذار و ایجاد بازاری عادلانه و شفاف است.»