تقسیم 13 تومان سود مشروط در مجمع مخابرات

عکس: نگار متین‌نیا

گره بورس- معصومه طاهرخانی: ظاهرا گذشت ۵ ساعت برای سهامداران مخابرات آنقدرها کافی نبود تا بتوانند پاسخ سوالات بی‌شمار خود را که اتفاقا بخش زیادی از آنها از جنس سوالات جلسه معارفه بودند، بگیرند. سرانجام دیروز مجمع عمومی عادی سالانه شرکت مخابرات ایران بعد از ۸ ماه از پایان سال مالی ۸۶ برگزار شد تا سهامداران این سهم طلایی، ۱۳ تومان سود را برای هر سهم خود به خانه ببرند. مجمعی با ۳ ناظر و ۲ رییس!

وقتی ۱۲ نفر در کنار هم قرار بگیرند ترکیب هیات رییسه مجمع مخابرات تشکیل می‌شود.

«محمد سلیمانی» وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، ریاست مجمع را عهده‌دار بود. در ادامه نمایندگان سه‌گانه وزارتخانه‌های اقتصاد، بازرگانی و صنایع نیز ناظران مجمع بودند. «مرجانی»، نماینده وزارت اقتصاد؛ «خدابخشی»، نماینده وزارت صنایع و در نهایت «خانم منصف» هم نماینده وزارت بازرگانی در مجمع دیروز «اخابر» بودند.«سنگ‌تراشان» هم سمت دبیری جلسه را برعهده گرفت. حال اگر از جالب بودن حضور سه ناظر برای مجمع بگذریم، نکته جالب‌تر دیگر تغییر رییس مجمع در اواسط جلسه بود. «سلیمانی» در جایی که حسابرس در حال قرائت بندهای ابتدایی صورت‌های مالی بود، گفت که به دلیل فشرده بودن برنامه‌هایش امکان اینکه در مجمع حضور به طور کامل داشته باشد را ندارد و این گونه شدکه جای خود را به «مرجانی»، نماینده وزارت اقتصاد داد.البته این مساله با چاشنی اعتراض سهامداران حاضر در مجمع نیز همراه شد. از دیگر چهره‌های شاخص حاضر در ترکیب هیات رییسه نیز می‌توان به «صابر فیضی» مدیرعامل شرکت مخابرات، «یوسف‌پور» و «کرم‌پور» اعضای هیات‌مدیره؛ «بیگدلی»، معاون مالی مخابرات، «محمدجواد شیخ» مدیرعامل کارگزاری سهام عدالت؛ «امیر حمزه مالمیر»، رییس اداره نظارت برناشران بورسی و در نهایت «صرام»، نماینده سازمان حسابرسی نیز اشاره کرد.

متاسفانه هنوز دولتی هستیم...

نوبتی هم که باشد، حالا نوبت مدیرعامل شرکت است که فعالیت‌های هیات‌مدیره را طی سالی که گذشت برای حاضران در مجمع گزارش کند.«فیضی» در تمام مدتی که گزارش هیات‌مدیره را می‌خواند بر دولتی بودن شرکت و عملکرد شرکت تاکید داشت و این گونه ابراز امیداوری کرد که «درآمد شرکت در‌حال‌حاضر براساس امکانات موجود محقق شده و در تلفن ثابت و همراه تنها اتکای درآمدی ما بر مکالمه استوار بود، ولی با تغییراتی که انجام داده‌ایم و بعد از خصوصی شدن بیشتر شرکت، سرویس‌های ارزش افزوده می‌توانند درآمدها را متحول کنند. وی کاهش تعداد پرسنل و افزایش تعداد مشترکان را شاخص مهمی در سودآوری مخابرات برشمرد و گفت: بخش زیادی از هزینه‌های جاری را پرسنل تشکیل می‌دهند که بعد از خصوصی‌شدن به سمت کاهش حرکت کردیم و در‌حال‌حاضر به سمت استاندارد شدن در حال حرکت هستیم. «فیضی» وضعیت سودآوری شرکت را طی سال‌های آینده رو به بهبود خواند و گفت:‌عملا طی سال‌‌های ۸۴ و ۸۳ ما تبدیل به بنگاه اقتصادی شده و سودآور شدیم، چرا که تا پیش از آن ما وظایف تکلیفی که دولت به ما محول می‌کرد، انجام می‌دادیم.

لطفا زیان من را جبران کنید!

بعد از صحبت‌های «فیضی»، به سهامداران حاضر در مجمع اجازه داده شد تا سوالات خود را از مدیران شرکت بپرسند.

دامنه سوالات هم طیف وسیعی داشت از واکنش‌های احساسی گرفته تا سوالات دقیق و کارشناسی. اما نکته جالب اعتراض چند نفر از سهامداران خرد بود که معتقد بودند، سهام مخابرات را براساس تبلیغات فریبنده با قیمت ۲۰۰تومان خریده‌اند، در حالی که قیمت این سهم در‌حال‌حاضر کمتر از ۱۷۰تومان است. آنها می‌گفتند: «لطفا زیان ما را بدهید.»

چرا سود ما از «بیسکویت گرجی» کمتر است؟

یکی دیگر از سهامدارن هم به اجبار حضور فیزیکی برای دریافت برگه سهام برای ورود به مجمع اعتراض کرد و معتقد بود که در هنگام خرید سهم، اطلاعات پست الکترونیکی را به شرکت داده چرا باید مسافت هزار و ۲۰۰ کیلومتری را از «بندر گناوه» به تهران برای گرفتن برگه سهم طی کند و آیا مخابرات نمی‌توانست این‌ها را برای سهامداران «ایمیل» کند؟ وی از طرف دیگر هم اعتقاد داشت که چرا به رغم اینکه مخابرات در میان ۵۰۰صنعت جهان رتبه یک تا ۱۰ را دارد،‌ باید سود ما از این شرکت کمتر از «بیسکویت گرجی» باشد؟البته از آن سو «فیضی» هم در پاسخ به اینکه چرا امکان صدور برگه‌ سهام به صورت الکترونیکی برای سهامداران وجود نداشت‌،‌ گفت: « هنوز در مورد امضای الکترونیک قوانین به صورت کافی وجود ندارد که ما بخواهیم برگه‌های سهام را برای سهامداران «ایمیل» کنیم و در صورت انجام به مشکل قانونی و حقوقی برخورد می‌کردیم.»

وزیر: ما شفاف‌سازی می‌کنیم

بعد از پرسش‌های سهامداران، رییس مجمع قول داد که پاسخ همه آنها را روی سایت شرکت منتشر ‌کند و از طرف دیگر درمورد انتقادات وارده به شفافیت سهام مخابرات هم گفت: «سعی می‌کنیم هم برای امسال و هم برای آینده شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی را در دستور کار قرار داده و وضعیت را بهبود دهیم». اما اعتراض سهامداران برای شنیدن جواب‌ها در مجمع سبب شد که بار دیگر مدیرعامل شرکت در مقام پاسخگویی به سوالات برآید.

مجمع، تاخیر زمانی ندارد!

«فیضی» در پاسخ به سوال یکی از سهامداران که از دلایل تاخیر ۴ ماهه مجمع شرکت سوال کرده بود، گفت: «ببینید مخابرات هنوز دولتی است و تا زمانی که ۵۱درصد سهام در دست دولت بماند، همچنان در شمول شرکت‌های دولتی هستیم. اتفاقا سعی ما بر این بود که مجمع را زود برگزار کنیم، ولی طبق قانون محاسبات تا پایان آذرماه مهلت داریم که مجمع سالانه خود را برگزار کنیم، بنابراین تاخیری در برگزاری زمان مجمع نداریم، چون ما مشمول قانون محاسبات دولتی هستیم نه قانون تجارت که ۴ماه بعد از پایان سال مالی موظف به برگزاری مجمع باشیم.

«زیرساخت» اجاره چندانی نمی‌گیرد...

وی در جواب سهامداری دیگر که پرسید: هزینه اجاره کانال از شرکت «زیرساخت‌ها» بر چه اساس و با چه معیاری است؟ گفت: در سال‌های گذشته که به شکل گروه بودیم درصدی از درآمد ما براساس تعداد مکالمات بین شهری پرداخت می‌شد.

ولی بعد از این‌که منفک شدیم و البته تا آن زمانی که دولتی هستیم، براساس ارقام مندرج در بودجه و به صورت اجاره مبالغ را به زیرساخت پرداخت می‌کنیم.وظیفه نظارت بر نحوه این پرداخت‌ها هم برعهده دولت است که با استناد به مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی انجام می‌شود.در مجموع پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به تغییراتی که در شرکت‌های استانی در حال انجام است، در سال‌های آینده تغییر چندانی را در این رقم شاهد نباشیم و زیرساخت هم متعهد است که مطابق پروانه، نیازهای ما را تامین کند.

«استانی‌ها» پیمانکار «سیار» هستند

مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت بورس در جواب سوال دیگری که به چرایی بالا بودن هزینه نگهداری شرکت ارتباطات سیار در استان‌ها مربوط می‌شد، گفت: از آن جایی که ارتباطات سیار شاخه استانی ندارد، شرکت‌های مخابرات استانی به صورت پیمانکاری کارهای این شرکت را انجام می‌دهند. بنابراین اینکه اگر دیده شده که رقم هزینه نگهداری سیار در استان‌ها بالا رفته به دلیل این مساله است که تعداد مشترکان در استان‌ها افزایش یافته و به تبع هزینه‌ها نیز رشد داشته‌اند.

هزینه نداریم، سهم دولت داریم!

وی در جواب سوال سهامدار دیگری که پرسید: «چرا هزینه‌های غیرعملیاتی زیاد شده» گفت: در تنظیم بودجه همیشه درصدی از درآمد به عنوان سهم دولت دیده می‌شود که این رقم برای سال ۸۷ حذف شده و از این بعد تنها در قالب مبالغ قابل پرداخت از طریق پروانه پرداخت می‌شود. وی پیش‌بینی کرد: «همان طور که پیش‌تر هم گفتیم، شرکت به دلیل ماهیت دولتی بودن اجازه استفاده از مانده‌های حساب خود را برای سپرده‌گذاری در بانک، سرمایه‌گذاری و... ندارد که امیدواریم با خصوصی شدن بتوانیم از این پتانسیل هم برای سودآوری استفاده کنیم.»

بیایید با هم قانون بخوانیم!

در بحبوحه پاسخگویی «فیضی» به سوالاتی که سهامداران پرسیده بودند، یکی از سهامداران اصرار داشت سوال خود را بپرسد و معتقد بود که سرنوشت مجمع به سوال او بستگی دارد. بعد از اجازه گرفتن برای صحبت گفت: اینکه شما مدعی هستید که هنوز دولتی هستید، اصلا درست نیست. اگر ماده چهارم قانون اصل ۴۴ را مطالعه کرده باشید در آنجا به صراحت آمده که شرکت‌‌های مشمول به محض اینکه واگذاری آنها تصویب شود، از شمول قانون محاسبات خارج می‌شوند. با این حساب اگر قرار باشد ما منتظر خصوصی‌شدن مخابرات باشیم که باید ۲۵سال دیگر هم صبر کنیم.

گفته‌های این سهامدار با تشویق حاضران در مجمع روبه‌رو شد.

اما واکنش مدیران مخابرات چه بود؟ فیضی قبل از هرچیزی گفت: از این سهامدار و سایرین می‌خواهیم که قانون را درست بخوانند. در این ماده سخنی از قانون محاسبات نیامده، بلکه آمده که شرکت‌ها از شمول مقررات حاکم بر قوانین دولتی خارج می‌شوند که طبیعتا این مساله به معنی خروج از شمولیت قانون محاسبات نیست. اگر سهامداران اسنادی جز این دارند، حتما ارائه کنند و ما استقبال می‌کنیم.

ظاهرا این پاسخ فیضی برای چند نفر از سهامداران جالب نبود، چرا که یکی از آنها در حالی که با فریاد اعتراض می‌کرد، گفت: آقای فیضی می‌خواهند ۵۱درصد سهام مخابرات دست دولت باشد که ایشان همچنان مدیرعامل باشند! خصوصی‌سازی مخابرات یعنی اینکه مدیرعامل شرکت هم باید خصوصی شود.

هنوز وارد گود رقابت نشده‌ایم!

بعد از جلسه پرسش و پاسخ که البته پاسخگویی به سایر سوالات را به پایان جلسه محول کرد، نوبت به قرائت گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت رسید.رییس جلسه قبل از ترک جلسه گفت: در زمینه «سیار» هنوز وارد گود رقابت نشده‌ایم و به‌رغم اینکه سایر اپراتورها تبلیغات می‌کنند ما هنوز کاری نکرده‌ایم. اگر رقابت شکل بگیرد رسیدن به ۳۸میلیون مشترک در زمان کوتاهی انجام خواهد شد.

بعد از این سخنان بود که به‌رغم اعتراضات سهامداران، وزیر جایگاه ریاست خود را به «مرجانی»، نماینده وزارت اقتصاد داد.

سازمان بورس: لطفا احساسی برخورد نکنید!

در ادامه مجمع «امیر حمزه مالیر»، نماینده سازمان بورس اظهارنظرهای سهامداران در از اینکه اطلاع‌رسانی مخابرات ضعیف بوده و هیچ اطلاعاتی در مورد این سهم نبوده را بی‌انصافی خواند و گفت: «سهامداران احساسی برخورد نکنند، هم مخابرات و هم بورس به دنبال انتشار اطلاعات مناسب بودند. مشکل این است که خیلی از سهامداران در اطلاعات منتشره دقت کافی نمی‌کنند.»وی ابراز امیدواری کرد: «امیدواریم تصمیم‌گیری برای سود در این مجمع با نظر حسابرس و بازرس باشد تا تصمیم این جلسه از سوی سازمان بازرسی و دیوان محاسبات ابطال نشود.»

سود همان ۱۳تومان است!

در نهایت بحث‌ها برای میزان تقسیم سود در اواسط گزارش حسابرس بالا گرفت. در ابتدا تصمیم بر این شد که ۱۹۰ریال سود به ازای هر سهم تقسیم شود. این تصمیم که با تشویق حاضران همراه بود با مخالفت مدیران مخابرات همراه شد؛ چرا که معتقد بودند که چنین سودی اساسا برای تقسیم وجود ندارد و اگر چنین شود باید برای سال آینده زیان ۲۱۸میلیارد تومانی در انتظار حساب‌های شرکت باشد. در ادامه کشمکش‌ها و بحث‌ها بر سر نحوه و میزان تقسیم سود کار به آن جا رسید که تقسیم مبلغ ۱۳۰ریال سود به ازای هر سهم میان سهامداران تصویب شد.