گروه بورس- معصومه طاهرخانی: بسیاری از شرکت‌های بورسی استانداردهای «حداقل سرمایه» و «درصد سهام شناور آزاد» را به فراموشی سپرده‌اند و ظاهرا قرار هم نیست کسی به آنها سخت بگیرد.

به گزارش خبرنگار ما، قرار است شرکت‌هایی که وارد بورس می‌شوند، بندهایی را در «دستورالعمل پذیرش اوراق‌بهادار در بورس» آمده، اجرا کنند ولی با نگاهی گذرا به دو پارامتر اصلی مطرح شده در این دستورالعمل یعنی «درصد سهام شناور آزاد» و «شرط حداقل سرمایه» می‌پردازد به وضوح مشخص می‌شود که بسیاری از شرکت‌های بورسی فاصله‌های زیادی با این بندهای قانونی دارند. «حداقل درصد سهام شناور آزاد» در بازارهای اول و دوم و حتی تالارهای هرکدام از این بازارها مقدار مشخصی است. این میزان برای شرکت‌های حاضر در تابلوی اصلی بازار اول حداقل ۲۰درصد و ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه ثبت شده و در پایان حداقل ۱۰۰۰ نفر سهامدار است. از طرف دیگر شرکتی که قرار است در تابلوی فرعی بازار اول درج شود باید فاکتورهای ۱۵درصد سهام شناور آزاد، ۱۰۰میلیارد ریال سرمایه ثبت شده و در نهایت ۷۵۰ نفر حداقل سهامداران را دارا باشد.
در ادامه این دستورالعمل، در توضیح شرایط پذیرش شرکت‌هایی که قصد ورود به بازار دوم را دارند، آمده که حداقل سهام شناور آزاد 10 درصد، حداقل سرمایه 30میلیارد ریال و در نهایت 250 نفر حداقل سهامداران باید باشد.
این‌ها سهام شناور آزاد نیستند!
اما این دستورالعمل در تبصره‌ای کامل به تشریح این بحث می‌پردازد که در چه شرایطی سهام یک شرکت مشمول سهام شناور آزاد نیست.
در تبصره ماده ۶ آمده است: « هر یک از موارد زیر در صورتی که در مجموع بیشتر یا مساوی ۵درصد کل سهام شرکت باشد، جزو سهام شناور تلقی نمی‌شود.
الف - سهام نگهداری شده توسط هر یک از سهامداران،
ب- سهام متعلق به سهامداران خانوادگی (اقوام نسبی درجه اول از طبقات اول و دوم)، ج- سهام متعلق به اشخاص حقوقی هم گروه با مالکیت مستقیم یا غیرمستقیم»
خلاف‌کاران را حتی اخراج می‌کنیم!...
اما این که با وجود شرط‌های ذکر شده در دستورالعمل تا چه حد شرکت‌ها خود را ملزم به رعایت آن می‌بینند و از طرف دیگر تا چه حد مرجع ناظر با شرکت‌های خاطی برخورد می‌کند، بحثی است که برای فعالان بازار جای سوال است. در همین راستا «امیرحمزه مالمیر»، رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: تا آخر سال به شرکت‌هایی که در بحث سهام شناور آزاد و سرمایه‌ دارای ضعف و اشکال هستند، فرصت داده‌ایم که ایرادات خود را رفع کنند. در غیر این صورت همان طور که در دستورالعمل هم آمده برخوردهای بعدی را با شرکت‌های خاطی انجام خواهیم داد.
وی در پاسخ به این سوال که «آیا ممکن است شرکتی به دلیل عدم توجه به فرصت مطرح شده «سازمان»، از بورس اخراج شود، گفت: دستورالعمل، موارد تنبیهی شرکت‌ها را مورد توجه قرار داده و حتی ممکن است شرکتی را به دلیل رعایت نکردن استانداردها از بورس اخراج کنیم!
سه ماه یکبار آمار همه را می‌دهیم
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه در چه بازه‌های زمانی درصدهای سهام شناور آزاد شرکت‌ها اعلام می‌شود، گفت: قبلا این کار از سوی سازمان بورس انجام می‌شد ولی اخیرا این وظیفه به شرکت بورس محول شده است. شرکت هم طی بازه‌های زمانی سه ماهه ملزم است این اطلاعات را در اختیار بازار قرار دهد که اتفاقا طی روزهای آینده امیدواریم اطلاعات سه ماهه دوم سال را به بازار ارائه کند.
شاید بازار کشش عرضه را نداشته باشد
مالمیر در پاسخ به این سوال که «چرا سازمان به شرکت‌هایی همانند کشتیرانی که تنها 5/2درصد سهام شناور آزاد دارند و از طرف دیگر سهامداران عمده هم به تعهدات عرضه خود توجه نمی‌کنند، اجازه عرضه اولیه می‌دهد»، گفت: در دستورالعمل پذیرش برای شرکت‌های دولتی که برای اولین بار عرضه اولیه دارند، شرایط خاصی دیده شده است. از طرف دیگر باید به این مساله هم توجه کرد که در شرایطی ممکن است بازار کشش لازم را برای عرضه بیشتر سهم نداشته باشد که در این صورت سعی می‌شود که در زمان مناسب عرضه انجام شود که سهم هم آسیب نبیند.