تلاش 20 ؛ نتیجه 19

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس- مدیرعامل شرکت بورس تهران وقتی قرار است عملکرد ۲ ساله‌اش را تشریح کند، می‌گوید: «زمان را خیلی از دست نداده‌ایم.»

دکتر«علی رحمانی» در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در پاسخ به این سوال که در دوره دو ساله مدیرعاملی خود، کدام سه کار خود را موفق می‌داند، گفت: «راه‌اندازی سریع شرکت»، «ورود شرکت‌های اصل ۴۴ به بازار» و «روان کردن معاملات»، سه کار مهمی بود که توانستیم طی این مدت کوتاه محقق کنیم.وی در عین حال سه کار مهم دیگری را که هنوز نتوانسته به نتیجه برساند شامل «راه‌اندازی بورس بین‌المللی کیش»، «مرکز مالی» و «ورود حداقل یک شرکت ایرانی به بورس‌های خارجی» برمی‌شمرد.وی در ادامه می‌گوید: در سال اول فعالیت، تمرکز اصلی روی تاسیس و ایجاد شرکت بورس بود. برای تحقق این هدف خیلی سریع عمل کردیم و منتظر نماندیم. در مرحله بعد کار تجدید ساختار تالارها را به انگیزه افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها در برنامه قرار دادیم.

خیلی روی خصوصی‌سازی حساب باز کرده‌ایم!

وی تمرکز سال دوم فعالیت را روی تعریف نظام راهبری شرکت‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید: در مجموع ما روی اصل ۴۴ حساب زیادی باز کرده‌ایم؛ چرا که این ابلاغیه تاکید دارد که برای گسترش مالکیت عمومی، شرکت‌های سهامی عام باید توسعه پیدا کرده و در نهایت وارد بورس شوند. البته نگرانی‌هایی هم در مورد چگونگی رعایت حقوق سهامداران به دلیل اتفاق افتادن این حالت وجود دارد که قصد داریم با تدوین دستور‌العمل نظام راهبری شرکتی، آن را حل کنیم.

راه‌اندازی بورس در مناطق آزاد...

مدیرعامل شرکت بورس در پاسخ به سوالی درخصوص اقدامات این شرکت برای راه‌اندازی بورس بین‌المللی هم گفت: متاسفانه محیط مالی در کشور ما شدیدا قانونمند است و مقررات‌زدایی در آن به سهولت متصور نیست، در نتیجه تصمیم گرفتیم که در مناطق آزاد، بورس راه‌اندازی کنیم.

وی در مورد میزان مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در کشور هم گفت: کار اساسی درباره سرمایه‌گذاری خارجی نکرده‌ایم. واقعیت این است که خارجی‌ها چیزی در مورد سرمایه‌گذاری در ایران نمی‌دانند که از آنها انتظار داشته باشیم، مشارکت داشته باشند.

خیز بلند «بورس» برای قبضه ایزوهای رنگارنگ!

«رحمانی» به تلاش‌ها برای اخذ گواهینامه بین‌المللی ۲۷هزار برای بورس تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: در تلاش هستیم گواهینامه ۲۷هزار را که مرتبط به استاندارد امنیت اطلاعات است، بگیریم. البته هدف اصلی ما این است که از این استاندارد به‌عنوان یک ابزار برای بهبود سیستم‌های خود استفاده کنیم.

وی یادآور شد: همچنین مقدمات لازم را برای گرفتن گواهینامه ISO۹۰۰۱ برای مرکز مالی هم فراهم کرده‌ایم.

هنوز حجم مبنا خوب است!

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درخصوص برنامه‌های شرکت برای حذف عوامل کاهنده بازار (مثل حجم مبنا، دامنه نوسان و دستورالعمل گره معاملاتی) نیز می‌گوید: بسیاری از توقعاتی که در بازار وجود دارد، مبتنی بر واقعیت نیست. ما زمانی می‌توانیم از حذف حجم مبنا و دامنه نوسان صحبت کنیم که به معیارهای لازم برای یک بازار کارا رسیده باشیم. وقتی شرکت‌های تحلیلگر، معامله‌گران حرفه‌ای، دستورهای زیاد خرید و فروش و... را در بازار نداریم، پس حذف حجم مبنا یا دامنه نوسان شرایط را بدتر می‌کند.

نمره تلاش ما ۲۰ است!

«رحمانی» در جواب سوال خبرنگار ما که پرسید به عملکرد خود طی این دو سال چه نمره‌ای می‌دهید، گفت: باید دید مردم چه فکر می‌کنند و نمره اصلی را باید از فعالان بازار پرسید.

اگر عملکرد را با برنامه‌ها مقایسه کنیم به یک نتیجه می‌رسیم و اگر از حیث میزان تلاشی که انجام داده‌ایم و نتیجه‌هایی که به دست آورده‌ایم، قطعا نتیجه شکل‌ دیگری را نشان خواهد داد. ولی به نظرم نمره ما از حیث تلاش ۲۰ و از حیث نتیجه هم ۱۹ است.