از عقب‌گرد شاخص تا رقیب تازه‌وارد در «حتاید»

گروه بورس - مهتاب رحمتعلی: ارزش معاملات بورس و اوراق بهادار تهران طی هفته جاری از ۱۵۰میلیارد تومان گذشت.

به گزارش خبرنگار ما طی این هفته ۲۳هزار و ۷۸۴نفر تعداد ۵۵۳میلیون و ۴۵۵هزار و ۸۰۴سهم را به ارزش ۱۵۰میلیارد و ۹۰۹میلیون ریال معامله کردند.بنابراین گزارش بیشترین ارزش معامله متعلق به فولاد خوزستان به ارزش ۲۳۰میلیارد و ۷۹۴میلیون ریال بود.

طی این هفته ۳۹۶نفر، سهام «فخوز» را در یک هزار و ۲۷۱فوب خریدوفروش کردند.

یادآوری می‌شود ۱۸۰میلیارد ریال از ارزش معاملات فولاد خوزستان مربوط به واگذاری سهام این شرکت از ایمیدرو به سهام عدالت بود.

مخابرات ایران نیز با ۱۹۶میلیارد و ۴۶۹میلیون ریال ارزش معامله در جایگاه دوم بیشترین ارزش معاملات این هفته ایستاد.

تایدواتر نیز با ۱۳۰میلیارد و ۸۱۲میلیون ریال ارزش معامله رتبه سوم این طبقه‌بندی را به خود اختصاص داد.فولاد مبارکه اصفهان، چادرملو، فولاد خراسان، سایپا، پتروشیمی فن‌آوران، سرمایه‌گذاری غدیر و مس ایران نیز مقام چهارم تا دهم بیشترین ارزش معاملات بازار را از آن خود کردند.

این در حالی است که طی هفته‌ای که به پایان رسید، عنوان طرفدارترین متعلق به سایپا بود. به طوری که هشت هزار و ۲۵۵نفر سهام این شرکت را دادوستد کردند. پس از سایپا مخابرات ایران با دو هزار و ۱۰۶نفر و چادرملو با ۹۳۷نفر خریدار پرطرفدارترین سهام این هفته بودند. بنابراین گزارش در این هفته بیشترین بازدهی بورس مربوط به ۳ شرکت توسعه معادن روی با ۹۴/۹درصد نوسان مثبت، فیبر ایران با ۰۸/۹درصد نوسان مثبت و مخابرات ایران با ۴۹/۷درصد نوسان مثبت بود.

عقب‌گرد شاخص

افت شاخص و سقوط بازدهی بورس به زیر ۳۰درصد از جمله اتفاقات مهم هفته گذشته بود.

شاخص بازده نقدی و قیمت در پایان معاملات هفته جاری در حالی رشد ۲۹ درصد را نسبت به ابتدای سال تجربه کرد که روند صعودی معاملات بورس تهران طی ۵/۴ماه توانسته بود رکورد درخشان ۳۶درصدی بازده نقدی را در اواسط مردادماه ثبت کند.

شاخص کل بورس اوراق بهادار که دو ماه پیش در تاریخ ۱۴ تیرماه توانسته بود با رشد ۵۹۱واحدی از مرز ۱۲هزار واحد فرا رفته و طی مدت ۱۱روز پس از آن به بالاترین سطح خود در سال جاری رسیده و ۱۲هزار و ۹۱۸ واحد را ثبت کند، طی روزهای ابتدایی این هفته با افت ۲/۵درصدی نسبت به بالاترین سطح خود دوباره به جایگاه ابتدایی خود در سطح زیر ۱۲هزار سقوط کرد. بورس تهران در تیرماه امسال به واسطه رشد قیمت سهام چند شرکت انگشت‌شمار، حس بودن در صدر بور‌س‌های دنیا به لحاظ رشد ارزش بازار را تجربه کرد؛ وضعیتی که در سایه شرکت‌هایی به‌وجود آمد که انتظار رشد سودآوری را به واسطه افزایش قیمت جهانی مواد تولیدی خود ایجاد کرده بودند.در واقع افزایش قیمت جهانی نفت و افت ارزش برابری دلار و ثبات نرخ دلار در ایران، شرکت‌های تولیدکننده فولاد، مس، محصولات پتروشیمی و ... را با افزایش درآمد مقطعی مواجه کرد.

خصوصی‌سازی، ناموفق

اعلام ناکامی سازمان خصوصی‌سازی شاید از دیگر خبرهای بد این هفته بود.

عرضه تنها ۵درصد سهام پالایشگاه اصفهان و ۵درصد سهام مخابرات در راستای واگذاری ۲۱شرکت تا پایان شهریورماه امسال، کارنامه ناموفقی را برای سازمان خصوصی‌سازی رقم زد.

عرضه‌هایی که نه تنها به طور کامل صورت نگرفته بلکه تکلیف واگذاری برخی از آنها چشم به راه تصمیم‌گیری شورای امنیت ملی است.

در حالی که قرار است سهام ۴۲ شرکت از سوی سازمان خصوصی‌سازی در بورس عرضه شود که از این میان بیشترین تعداد مربوط به شرکت‌های فعال در زمینه پالایش نفت و پتروشیمی است که تاکنون هیچ توافقی بر سر نحوه واگذاری آنها بین مسوولان مربوطه صورت نگرفته است.

واگذاری سهام پنج بانک دولتی و سه شرکت بیمه نیز دور از شرایط دیگر شرکت‌های اعلام‌شده برای واگذاری نیست.

افزایش ۳۸میلیارد تومانی بلوک تایدواتر

افزایش ۳۸میلیارد تومانی بلوک مدیریتی تایدواتر طی شش روز معاملاتی از اخبار مهم این هفته بود.براین اساس خریدار بلوک ۲۴/۴۲درصدی تایدواتر که روز اول در فکر پرداخت ۱۰۲میلیارد تومان بود، اکنون باید با رسیدن قیمت هر سهم این بلوک، ۱۵هزار و ۴۴۰ریال مبلغ ۱۴۰میلیارد تومان بپردازد.

رقابت برای خرید بلوک مدیریتی «حتاید» که از ۱۳ شهریور آغاز شده است، این هفته با حضور دوشادوش ۴خریدار ادامه یافت؛ اما باز هم به نتیجه نرسید. کشتیرانی، مهر اقتصاد ایرانیان و شرکت هندی - اماراتی «ایندوجا» و یک خریدار حقیقی تازه‌وارد افزایش قیمت هر سهم این بلوک نشان داده‌اند که همچنان خواهان سهام تایدواتر هستند.

این رقابت نفس‌گیر شاید رکورد جدیدی را از حضور سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی و یک خریدار خارجی به ثبت برساند.

توقف فولاد

بسته شدن غیرمنتظره نماد معاملاتی فولاد مبارکه از دیگر خبرهایی بود که این هفته سر و صدای زیادی به دنبال داشت.

نماد فولاد مبارکه با صف فروش طولانی مدت در شرایطی به دستور اداره نظارت بر ناشران بورس متوقف شد که بسیاری از کارشناسان این توقف یکباره را در راستای افت بیشتر شاخص می‌دانند، چرا که با ادامه صف فروش ۲۰میلیونی «فولاد» کاهش شاخص تا ۴۰واحد دیگر طی روز سه‌شنبه قطعی بود. در همین حال یک مقام ارشد سازمان بورس در توجیه این امر با اشاره به اینکه تغییر مستمر و قابل توجه نماد «فولاد» اذهان را به این سمت می‌برد که ممکن است اطلاعاتی در شرکت وجود دارد که برای بازار شفاف نیست، گفت: با تبادل اطلاعاتی با شرکت، چنانچه اطلاعات قبلی را هم تایید کند، نماد آن گشایش خواهد یافت.

یادآوری می‌شود نماد پتروشیمی خارک نیز که طی دو ماه گذشته برای روز مبادا متوقف مانده بود، طی این هفته بازگشایی شد.