مالیات بر ارزش افزوده باعث شفافیت مبادلات اقتصادی می‌شود

گروه بورس- مجید اسکندری: اولین همایش سراسری آشنایی با مالیات بر ارزش افزوده و حسابداری آن توسط جامعه حسابداران رسمی ایران و با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور در سالن همایش‌های رازی برگزار شد. در این همایش که با حضور حسابداران رسمی، مدیران مالی، مدیران تشکل‌های حسابداری و کارشناسان سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد، پس از قرائت پیام رییس سازمان امور مالیاتی توسط سرپرست اجرای طرح نظام مالیات بر ارزش افزوده، قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط پناهی معاونت حقوقی وزارت اقتصاد تشریح شد.

در ادامه این همایش مطالبی پیرامون مبانی نظری و محاسبات مالیات بر ارزش افزوده، فرآیند ثبت‌نام الکترونیکی نظام مالیات بر ارزش افزوده، دستورالعمل صدور صورتحساب و چگونگی محاسبه و ثبت حسابداری مالیات بر ارزش افزوده در وضعیت‌های گوناگون توسط کارشناسان سازمان امور مالیاتی و جامعه حسابداران رسمی ایران به حاضران ارائه شد.

اصلاح ساختار مالیاتی از محورهای طرح تحول

علی اکبر عرب مازار، رییس سازمان امور مالیاتی با ارسال پیامی به اولین همایش سراسری «مالیات بر ارزش افزوده و حسابداری آن» با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار مالیاتی کشور گفت: بی‌شک بهبود و تحول نظام مالیاتی نقش اساسی در اصلاح ساختار اقتصادی کشور دارد، به همین لحاظ اصلاح ساختار مالیاتی کشور همواره مورد توجه مسوولان نظام اسلامی بوده و هم اکنون نیز این موضوع به عنوان یکی از محورهای اصلی طرح تحول مطرح است.

هدف از این تحولات، دستیابی به یک نظام مالیاتی نوین است که بتواند نقش موثر و مطلوبی در فرآیند مدیریت اقتصادی کشور داشته باشد و به طور قطع نیل به استقلال اقتصادی، عدالت مالیاتی و افزایش میزان رضایت‌مندی مردم و مودیان از دستاوردهای چنین نظامی خواهد بود. عرب مازار خاطر نشان کرد: تحولات یاد شده در قالب طرح‌ها و پروژه‌های متعدد، به ویژه طرح مالیات برارزش افزوده و طرح جامع مالیاتی در سازمان امور مالیاتی پیگیری می‌شود.

در ادامه این پیام، رییس سازمان امور مالیاتی پیشینه طرح مالیات بر ارزش افزوده را مورد توجه قرار داده و گفت: طرح مالیات بر ارزش افزوده با قدمتی بیش از بیست سال در وزارت امور اقتصادی از جمله طرح‌هایی است که همواره مورد توجه کلیه صاحب‌نظران و متخصصین امور بوده و در کلیه مطالعات صورت گرفته به منظور اصلاح نظام مالیاتی کشور مورد تاکید قرار گرفته است.

۲۷ سال در انتظار تصویب

وی ادامه داد: لایحه مالیات بر ارزش افزوده اولین بار در دهه ۶۰ به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، اما به دلیل شرایط خاص اقتصادی ناشی از جنگ تحمیلی، دولت لایحه را در اواسط بررسی از مجلس شورای اسلامی پس گرفت. در اواخر دهه ۷۰ که اینجانب مسوولیت معاونت درآمدهای مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی را برعهده داشتم، تدوین مجدد لایحه مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار قرار گرفت و سرانجام، این لایحه در سال ۱۳۸۰ به دولت ارائه شد.

رییس سازمان امور مالیاتی فرآیند تصویب قانون مالیات برارزش افزوده را تشریح کرده و گفته است: این لایحه در سال ۱۳۸۱ توسط دولت جمهوری اسلامی ایران تصویب و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. فرآیند بررسی و تصویب لایحه مذکور با دقت تمام و با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران و همچنین نمایندگان متعددی از دولت و بخش‌خصوصی در چارچوب اصل ۸۵ قانون اساسی در مهر ماه ۱۳۸۶ به پایان رسید و لایحه توسط مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال شد.

وی ادامه داده است: ایرادات شورای نگهبان در سه نوبت توسط کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مرتفع شد و در نهایت در خرداد ماه ۱۳۸۷ قانون مالیات برارزش افزوده به تایید شورای نگهبان رسید و در تیر ماه ۱۳۸۷ توسط رییس جمهور محترم برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شد.

عرب مازار یادآور شده است: در جریان بررسی این لایحه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تصمیم به حذف کامل قانون موسوم به تجمیع عوارض گرفتند و به همین دلیل تعدادی از موادقانون مذکور که باید ابقا می‌شد با اصلاحاتی، توسط نمایندگان محترم در فصول هشتم و نهم متن مصوب آورده شد.

مؤدیان عامل وصول مالیات

عرب مازار تاکید کرد: سازمان امور مالیاتی کشور به منظور استقرار موفقیت آمیز این نظام مالیاتی برنامه‌ریزی گسترده‌ای را صورت داده که تا کنون بخش‌هایی از آن به مورد اجرا گذاشته شده و سایر اقدامات نیز در زمان خود به انجام خواهد رسید.

رییس سازمان امور مالیاتی در پیام خود با اشاره به اهمیت نقش مودیان در نظام مالیاتی گفته است: عملیات اجرایی نظام مالیات بر ارزش افزوده متکی به همکاری نزدیک سازمان امور مالیاتی کشور و مودیان مالیاتی است، بنابراین توجه به این نکته را ضروری می‌دانم که در این نظام مالیاتی مودیان، پرداخت‌کنندگان مالیات نبوده بلکه در واقع عامل وصول و واریز مالیات هستند. وی سپس به نقش حسابداران در اجرای نظام یاد شده اشاره کرد و گفت: با توجه به مراتب یاد شده اهمیت و جایگاه والای شاغلان حرفه حسابداری و حسابرسی در اجرای صحیح این نظام مالیات روشن می‌شود.بر این اساس نقش و جایگاه بسیار مهم همایش حاضر که اولین همایش سراسری در ارتباط با ارائه رهنمودهای لازم جهت اجرای عملیات حسابداری در نظام مالیات بر ارزش افزوده و تامین نیازمندی‌های اطلاعاتی حسابداران جهت انجام عملیات مالی پس از اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده است، آشکار است.

همکاری با تشکل‌ها

عرب مازار اظهار امیدواری کرد: برگزاری چنین جلساتی ارزشمند به افزایش درجه توفیق استقرار نظام مالیات بر ارزش افزوده و در نهایت اصلاح نظام مالیاتی منجر خواهد شد و امید آن دارم که چنین همکاری‌های ارزشمندی در آینده نیز بین سازمان امور مالیاتی کشور و تشکل‌های تخصصی و حرفه‌ای ادامه داشته و دستاوردهای ارزشمندی را برای نظام مالیاتی به بار آورد.

در پایان پیام رییس سازمان امور مالیاتی،‌ آمادگی کامل سازمان امور مالیاتی کشور در ارائه اطلاعات مورد نیاز و پاسخگویی به سوالات فعالان اقتصادی و عموم اقشار مردم، اعلام شده و آمده است:‌ در این ارتباط کلیه بخش‌های سازمان به ویژه دفتر طرح استقرار نظام مالیات بر ارزش افزوده این سازمان، آماده ارائه خدمات لازم خواهند بود. همچنین سازمان امور مالیاتی کشور با آغوش باز آماده دریافت نظرات و پیشنهادات سازنده تشکل‌های حرفه‌ای، استادان، اندیشمندان و متخصصان در رابطه با تدوین آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و همچنین استقرار این نظام مالیاتی است.

افزایش درجه عدالت مالیاتی

مهندس نادر آریا سرپرست اجرای طرح نظام مالیات بر ارزش افزوده در حاشیه برگزاری این همایش در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار ما در خصوص ضرورت اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: مالیات بر ارزش افزوده چند هدف را دنبال می‌کند که عمده‌ترین اهداف آن عبارتند از:

۱ - این مالیات موجب شفاف‌سازی تدریجی مبادلات و معاملات اقتصادی می‌شود که این موضوع به تایید کلیه صاحب‌نظران اقتصادی یکی از ضرورت‌های اقتصاد کشور است.

۲ - مالیات بر ارزش افزوده موجب افزایش مستقیم و غیرمستقیم درآمدهای مالیاتی می‌شود. وی توضیح داد: افزایش مستقیم درآمدهای مالیاتی ناشی از این نظام مالیاتی به معنی درآمدهایی است که به طور مستقیم و با اعمال نرخ این نظام مالیاتی بر عرضه کالاها و خدمات حاصل می‌شود.

آریا افزود: این بخش از درآمدها به علت برابری و جایگزینی این مالیات به جای مالیات‌ها و عوارض موضوع قانون تجمیع عوارض خیلی بالا نخواهد بود.

سرپرست اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده سپس گفت: این نظام مالیاتی به‌طور غیرمستقیم و به تدریج موجب افزایش درجه عدالت مالیاتی و در نتیجه، افزایش وصول درآمدهای مالیاتی در بخش مالیات‌های مستقیم می‌شود.آریا خاطرنشان کرد: به دلایل یاد شده، اجرای این نظام مالیاتی مورد توجه صاحب‌نظران بوده و در کلیه مطالعات انجام شده، لزوم استقرار این نظام مورد تاکید قرار گرفته است.