دنیای اقتصاد- تنها عرضه 156میلیون سهم مخابرات در روز گذشته کافی بود که بیش از 55درصد تقاضا در صف خرید ناپدید شدند. حجم معاملات دیروز بازار رقمی معادل 48میلیارد تومان بود که بیش از 43میلیارد تومان آن متعلق به مخابرات بود و اینجا است که می‌توان گفت دیروز روز مخابرات بود.

با وجود تقاضای ۴۷۱میلیون سهمی در روز شنبه
صف خرید «مخابرات»با عرضه156میلیون سهم ناپدید شد
مجوز عرضه یک درصد مخابرات صادر شد
گروه بورس- معصومه طاهرخانی- تنها عرضه 156میلیون سهم مخابرات در روز گذشته کافی بود که بیش از 55درصد تقاضا در صف خرید ناپدید شوند.
به گزارش خبرنگار ما، بازار سهام دیروز شاهد شکسته شدن پی در پی صف‌های خرید «اخابر» بود، به طوری که در مرحله اول برخلاف روزهای گذشته صف خرید این سهم از بیش از ۴۷۰میلیون سهم به یکباره نصف شد و در مرحله بعد با عرضه ۱۵۶میلیون سهم این شرکت از سوی سهامداران بقیه درخواست‌ها از سامانه‌ معاملات بورس کنار رفتند.در نهایت تا پایان ماملات دیروز فقط ۱۸ میلیون تقاضا در صف خرید برای مخابرات وارد سیستم شد.
حجم معاملات دیروز بازار رقمی معادل 50میلیارد تومان بود که بیش از 43میلیارد تومان آن متعلق به مخابرات بود و اینجا است که می‌توان گفت دیروز روز مخابرات بود. در واقع بیش از 86 درصد ارزش معاملات تالار شیشه‌ای تنها روی نماد معاملاتی «اخابر» در نوسان بود.
صف مخابرات چقدر می‌ارزد؟
اما در هم شکسته شدن به یکباره صف خرید چهارمین شرکت اصل چهل و چهارمی نشان می‌دهد که بازار باز هم در حال تکرار خود است. چرا که مطابق رویه‌ای که در بازار برای شرکت‌های اصل چهل و چهارمی (به طور خاص) و سایر شرکت‌هایی هم که برای اولین بار در بورس عرضه اولیه دارند، در حال شکل‌گیری است تشکیل صف‌های خریدسنگین در روزهای اولیه عرضه است. با نگاهی به آمار معاملات هفته اول سهام شرکت‌هایی که به تازگی وارد بورس شده‌اند، به رقم بالای صف‌های خرید این شرکت‌ها می‌رسیم که غالب این صف‌ها به انگیزه نوسان‌گیری و تنها جو روانی شکل گرفته‌اند و نمی‌توان این صف‌ها را به حساب تحلیل بازار گذاشت.
پیشروی احساس تا مرز ۴۰۰میلیون سهم!
باید پرسید سیستم معاملاتی و مکانیسم عرضه و تقاضای بورس تهران به چه شکلی تعریف شده که صف‌های خرید یک سهم را حتی تا مرز 500میلیون سهم هم به پیش می‌برد و از آن سو با اندکی عرضه به یکباره محو می‌شود.ورود درخواست‌های خرید بی‌نام (د.د.د)، فقر تحلیل در بازار، عرضه‌های اولیه محدود و چندین عامل دیگر را می‌توان جزو مهم‌ترین دلایل پذیرش سهام مخابرات به شمار آورد.گویی درخواست‌های خرید بی‌نام و فقر تحلیل در بازار در حال تبدیل شدن به یکی از بدیهی‌ترین اجزای بازار سرمایه ایران هستند. اما از آن طرف داستان می‌توان از سازمان خصوصی‌سازی این سوال را پرسید که چرا به‌رغم درخواست‌های چند صد میلیونی برای مخابرات رضه‌ ای از سوی این سازمان انجام نمی شود؟
دستکاری قیمت، آیا؟
محدود شدن عرضه مخابرات به 5درصد روز اولیه از یک سو و اطمینان بازار از عدم عرضه بیشتر سهم از سوی دیگر، موجبات افزایش قیمت سهم و تعداد خریداران منتظر در صف‌های خرید را فراهم کرد. کنار هم قرار گرفتن این چند عامل هم در نهایت به غیرواقعی شدن و به تعبیر بهتر دستکاری قیمت منتهی می‌شود.
مسوولان سازمان خصوصی به عنوان متولیان عرضه سهام شرکت‌های مشمول اصل۴۴ که همواره از متهم شدن خود به ارزان فروشی و عدم قیمت‌گذاری واقعی در هراس هستند،بهتراست صف‌های خرید بازار را ببینند و هر چه زودتر مقدمات عرضه درصدهای بعدی مخابرات را فراهم کنند.اگر مسوولان این سازمان حاضر شدند در روز عرضه، مخابرات را به قیمت ۱۵۰تومان بفروشند، اکنون بعد از یک هفته که قیمت این سهم بالای ۱۶۰تومان معامله می‌شود آیا زمان مناسب‌تری برای عرضه نیست؟البته از بازار خبرهایی در خصوص احتمال عرضه یک درصد دیگر مخابرات طی روزهای آینده به گوش می‌رسد.
حاج نوروزی،مدیر عامل شرکت CDS در این خصوص به خبرنگار ما گفت:یک درصد دیگر سهام مخابرات نزد این شرکت سپرده شده است.تایید این امر هم به معنی عرضه یک درصد دیگر مخابرات طی روزهای آینده در بورس است.
باید در نظر داشت مخابرات جزو سهام خاص بازار بود که در روز عرضه ۵درصدی خود توانست رقم ارزش معامله خود را تا ۵/۳۴۴میلیارد تومان رقم بزند. در بازاری که حجم معاملات آن به دلایل زیادی پایین است و متوسط آن در روزهای عادی از رقم ۴۰میلیارد تومان فراتر نمی‌رود، بنابراین حضور سهمی قوی چون مخابرات تا حد زیادی می‌تواند در معادلات این بازار، نقش بازی کند.
معنی 156میلیون سهم چیست؟
عرضه ۱۵۶میلیون سهم مخابرات در روز گذشته تحرک دوباره‌ای در بازار ایجاد کرده به این معنی که خریداران و فروشندگان این سهم جریان تازه‌ای از نقدینگی را در بورس رقم زده‌اند.
درنهایت جابه‌جایی صف‌های خرید و فروش برخی سهام دیگر بازار از پیامد‌های این حجم عرضه به شمار می‌رود.
حال اینکه این عرضه تا چه حد می‌تواند برای بازار مثبت یا به تبع آن منفی باشد، چیزی است که می‌توان روزهای آینده اثر آن را مشاهده کرد.
انتظار سهامداران زیاد بود
در همین راستا کارشناسان بازار هم نظرات متفاوتی را در این خصوص مطرح کردند.
هادی بیدختی در گفت‌وگو با «فارس»، در خصوص تغییر وضعیت سهام مخابرات اظهار داشت: کاهش تقاضای خرید و معامله بیش از 263‌میلیون سهمی شرکت مخابرات به ارزش 43‌میلیارد تومان ناشی از 5 دلیل بود که اولین دلیل به عرضه بیش از 2/2میلیارد سهمی آن در روز اول و عدم عرضه سهام در روزهای گذشته مربوط است.
وی با بیان این که انتظار سهامداران بر عرضه تدریجی سهام نیز موثر بود، دومین دلیل ایجاد نوسان سهام مخابرات را کاهش تقاضا از ۵۰۰‌میلیون سهم به ۱۵۰‌میلیون سهم تقاضا ارزیابی کرد و گفت: این وضعیت که به دستکاری مشکوک است، موجب نگرانی عده‌ای از سهامداران شد؛ چرا که با تغییر ۸‌ریالی نرخ سهام، دلیلی برای کاهش تقاضای بیش از ۲۷۰‌میلیون سهمی وجود نداشت.
تنها برای 8درصد سود!
این کارگزار بورس در رابطه با سومین دلیل افت و خیز سهام بزرگترین شرکت بورس از لحاظ سرمایه به فارس اظهار داشت: از دیگر دلایل اصلی در نوسان سهام مخابرات این بود که با توجه به رشد قیمت از ۱۵۰ به ۱۶۱ تومان، تمام خریداران روز اول حدود ۸ درصد سود به دست آورده بودند که با توجه به اقدام به فروش ۲۰‌درصد از سرمایه‌گذاران سفته‌باز، دیگر سهامداران نیز به فروش سهام مخابرات تحریک شدند.
بیدختی ادامه داد: اما با خرید بیش از 263‌میلیون سهم مخابرات به قیمت 161 تومان، خط حمایت و سدی ایجاد شد که مانع از ریزش احتمالی و مداوم در محدوده 150 تومانی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: دلیل چهارم را باید در سابقه عرضه‌های اولیه جست‌وجو کرد که بر این اساس، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند با کسب سود مشخصی از سهام تازه وارد خارج شدند تا در صورت ارزان تر شدن، اقدام به خرید مجدد کنند.
پذیرش «ذوب‌آهن» صف «مخابرات» را شکست
مدیرعامل کارگزاری عمران فارس در رابطه با پنجمین دلیل حذف تقاضای خرید۵۰۰‌میلیون سهمی و معامله ۲۶۳‌میلیون سهم گفت: درج و پذیرش شرکت ذوب‌آهن و هم چنین عرضه سهام شرکت‌های جدید در وضعیت امروز سهام مخابرات تاثیرگذار بود.
وی ادامه داد: این دلیل موجب شد که به سهامداران مخابرات توصیه شود اقدام به فروش نیمی از سهام کنند، چرا که با توجه به حجم مبنای 18‌میلیون سهمی مخابرات و عدم تقسیم سود سالانه، انتظار رشد مستمر نرخ سهام آن دور از ذهن بود.
تقاضا نبود پس عرضه شد
از سوی دیگر عباس دهقان، عضو هیات مدیره کارگزاری کارآمد هم در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: علت اصلی کاهش تقاضا نسبت به روز اول عرضه این بود که در ساعات آغازین صبح تقاضای کمتری در ماشین وارد شد و امروز با کاهش حجم تقاضای خرید انگیزه برای فروش بیشتر شد.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این ۱۰درصد از کل سهام عرضه شرکت مخابرات (۲/۲‌میلیارد سهم) در دست افرادی است که فروشنده بوده و امروز مشاهده شد که اقدام به فروش سهام خود کردند، از سوی دیگر در بازار امروز سهام مخابرات با استقبال خرید مواجه شد و حقوقی‌ها سهم خوبی خریداری کردند.
جای نگرانی نیست...
وی با اشاره به کاهش حجم تقاضای شرکت مخابرات از ۵۰۰‌میلیون به ۱۸‌میلیون سهم بیان کرد: شاید این سیاست از طرف متقاضیان باشد، ولی تصور می‌شود تقاضا برای خرید شرکت مخابرات بیشتر از امروز باشد، زیرا کسانی که مایل به فروش سهام خود بودند امروز اقدام به فروش کردند و پتانسیل فروش آزاد شد.