ایسنا - مدیرعامل شرکت کارگزاری سهام عدالت گفت: در حال حاضر ۴۴ شرکت در سبد سهام عدالت است و هر کسی که سهامدار سهام عدالت است در حقیقت دارنده این سبد به شمار می‌رود. شیخ ـ مدیرعامل شرکت کارگزاری سهام عدالت ـ در گردهمایی سراسری مدیران عامل تعاونی‌های سهام عدالت به ارزیابی وضعیت سهام موجود در طرح توزیع سهام عدالت و نیز سودآوری سبدها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر یک شرکت کارگزاری سهام عدالت وجود دارد که سهامدار شرکت‌های واگذار شده دولتی است.

وی افزود: ۳۳۷ شرکت تعاونی عدالت شهرستانی نیز سهامدار۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی هستند و شرکت‌های تعاونی در حقیقت سهامداران را که مردم هستند تحت پوشش تعاونی شکل داده و سهامدار کرده‌اند.

وی سهام چادرملو، فولاد مبارکه، فولاد آلیاژی ایران، ایرالکو، سایپا، کشتیرانی، مپنا، فولاد خوزستان، پالایشگاه آبادان، پالایشگاه نفت تبریز، پالایشگاه نفت بندرعباس و شاه‌زند اراک را از مهم‌ترین سهام‌های پرتفوی عنوان کرد وافزود: اخیرا سهام شرکت مخابرات نیز در بورس واگذار شده که ۲۰ درصد آن متعلق به سهام عدالت است و بر این اساس مشاهده می‌شود که عمده شرکت‌های سودده دولتی در طرح توزیع سهام عدالت وارد شده‌اند.

شیخ ادامه داد: در مرحله اول واگذاری‌ها که حدود یک سال و نیم از آن می‌گذرد میزان، سهام واگذار شده دو هزار و۳۰۰ میلیارد تومان بوده که ارزش روز فعلی آن در بورس پنج هزار میلیارد تومان است و این رقم دو برابر قیمت سهم مرحله اول است.

مدیر عامل شرکت کارگزاری سهام عدالت با اشاره به مرحله اول و دوم توزیع سهام اظهار کرد: مرحله اول و دوم بیش از ۶۵ درصد اضافه ارزش دارد که این غیر از سود حاصله آنها است.

وی متذکر شد: در رابطه با سود سال قبل ۵/۴ میلیون نفر مشمول داشتیم که از طریق بانک سپه اقدام کردیم که سود آنها ۱۷۵ میلیارد تومان شد.

شیخ ادامه داد: از ۱۷۵ میلیارد تومان بیش از۱۶۰ میلیارد تومان توسط بانک سپه پرداخت شده و۵/۴ میلیون نفر از افراد مرحله اول سود خود را دریافت کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری سهام عدالت با اشاره به تاریخ ۱۵ مرداد به عنوان آخرین مهلت دریافت سود مرحله اول تصریح کرد: بنا شد تا سودهایی که در بانک‌‌ها باقی مانده طبق توافق به کارگزاری سهام عدالت برگردانده شود تا تعاونی‌ها سهام عدالت آن را دریافت کنند.

شیخ میزان سودی که در مرحله اول از پرتفوی محقق شده است را برای ۲۳ میلیون نفر، ۱۸ هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: با توجه به آنکه پرداخت رقم بالای هزار میلیارد تومان از عهده یک بانک برنمی‌آید، لذا به صورت تخصصی با بانک‌‌ها صحبت کردیم که به این طریق با ما همکاری کنند.

وی ادامه داد: بر این اساس بانک کشاورزی سود سهام عشایر و روستاییان، بانک سپه سود سهام نظامیان و بازنشستگان نیروهای مسلح، بانک صادرات سود سهام بازنشستگان کشوری و بانک رفاه کارگران سود سهام بازنشستگان تامین اجتماعی را پرداخت می‌کنند. مدیر عامل شرکت کارگزاری سهام عدالت در رابطه با نحوه مبادله سهام و خرید و فروش آن اظهار کرد: طبق آیین نامه قبلی شرکت‌های تعاونی عدالت و تعاونی سرمایه‌گذاری استانی حق خرید و فروش سهام را نداشتند ولی بر اساس سیاست‌های اصل ۴۴ می‌توانند تا مبلغی که مشمول تخفیف شوند یا قسط‌شان را پرداخت کرده باشند، اقدام کنند. شیخ ادامه داد: همچنین با هماهنگی‌هایی که با شرکت بورس انجام دادیم، شرط دوران سودآوری حذف شده و شرکت‌‌ها در مجمع سالانه خود از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل می‌شوند.

شیخ با بیان اینکه مردم اصلی‌ترین سهامدار بورس هستند، تصریح کرد: ترتیبی اتخاذ شده تا آنها در شرکت فرابورس پذیرش شوند و مردم به تالارهای استانی و شهرستانی مراجعه کنند و آن بخشی از سهام را که تخصیص داده شده یا از وثیقه آزاد شده را بفروشند و به پولشان برسند.

مدیر عامل شرکت کارگزاری سهام عدالت در پایان خاطرنشان کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و تعاونی، الگویی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که براساس خالص ارزش دارایی خود خرید و فروش می‌شوند. در ادامه این مراسم شمس ـ رییس دبیرخانه سهام عدالت ـ به مشکلات موجود در تعاونی‌های سهامی عدالت اشاره و اظهار کرد: نبود آیین‌نامه واحد در‌خصوص موارد استخدامی، اداری، مالی و آموزش در تعاونی‌ها، نبود نمودار سازماندهی و عدم وجود بودجه کافی متناسب با شان طرح بزرگ سهام عدالت از جمله مشکلات موجود در تعاونی‌های عدالت است.