گروه بورس- واگذاری سهام شرکت مخابرات مدتی است که به دلایل مختلف به تعویق افتاده است. ثبت شرکت‌، اعلام سرمایه، مسائل مربوط به ودایع مشترکان و... از مواردی است که عامل این تاخیر به شمار می‌رود. مدیران سازمان خصوصی‌سازی و شرکت مخابرات بارها در گفت‌وگو با رسانه‌ها زمان عرضه این سهام را «به زودی» اعلام کرده‌اند اما این زمان، تاکنون فرا نرسیده است. اگرچه مقامات یاد شده برای عرضه سهام مخابرات علاوه بر تمایل، عجله نیز دارند، اما شرکت بورس بر شفافیت اطلاعات دریافتی از مخابرات اصرار دارد و معتقد است تفاوت بورس با دیگر روش‌های واگذاری، انضباط و شفافیت اطلاعاتی است. مدیران شرکت بورس می‌گویند: «بورس نباید با اطلاعات غلط ویروسی شود» و اگر قرار است یک شرکت، به آسانی واگذار شود، روش مزایده بهتر از بورس است، زیرا در صورتی که شرکتی بدون اطلاع‌رسانی دقیق وارد بازار سرمایه شود، در آینده‌ای نزدیک خود و سهامدارانش با مشکلات جدی روبه‌رو خواهند شد. بررسی روند خصوصی‌سازی در برخی از کشورها نیز موید این مطلب است. به عنوان مثال در جمهوری چک تا سال ۱۹۹۵ تعداد ۱۳۰۰ شرکت خصوصی و به بورس «پراک» وارد شد، اما پس از مدتی ۷۰درصد این شرکت‌ها با مشکل مواجه و از بورس خارج شدند. تعجیل برای واگذاری سهام مخابرات تا آنجا است که اخباری از رایزنی مدیران این شرکت با برخی از روسای سه قوه شنیده می شود، گویا مدیران مخابرات چاره کار را در «فشار از بالا» جسته‌اند.

به هر حال بحث واگذاری سهام مخابرات تا آنجا پیش رفته که خبرگزاری ایسنا از آن با عنوان «خان هفتم» یاد کرده و در گزارش دیروز خود عنوان می‌کند: «بورس هفته آینده صاحب مخابرات می‌شود.»

در انتظار سازمان حسابرسی

به گفته اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی شرکت مخابرات پس از اعلام افزایش سرمایه و EPS توسط سازمان حسابرسی، هفته آینده وارد بورس می‌شود.

معاون سازمان خصوصی‌سازی با بیان این مطلب به ایسنا گفت: شرکت مخابرات در صورت‌های خود دو افزایش سرمایه و یک کاهش مربوط به فن‌آوری اطلاعات و شرکت زیرساخت‌ اعمال کرده و سرمایه خود را به ۴۵هزار میلیارد ریال افزایش داده است.

غلامی خاطرنشان کرد: در صورتی که EPS و افزایش سرمایه این شرکت توسط سازمان حسابرسی تا پایان هفته اعلام شود واگذاری مخابرات در هفته آینده قطعی خواهد بود. وی با اشاره به برگزاری مجمع پالایشگاه تبریز ادامه داد: ورود پالایشگاه تبریز در بورس منوط به برگزاری جلسه بازدید و معارفه است ؛ بنابراین شرکت مخابرات از آمادگی بیشتری برخوردار بوده و زودتر از پالایشگاه وارد بورس خواهد شد. غلامی اضافه کرد: پنج درصد سهام شرکت مخابرات در روز اول عرضه شده و با توجه به کشش بازار تا ۱۶درصد ادامه دارد. رییس سازمان حسابرسی نیز در گفت‌وگو با ایسنا در مورد زمان اعلام EPS و افزایش سرمایه شرکت مخابرات گفت: مراحل نهایی کار در حال انجام بوده و احتمالا تا روز چهارشنبه موارد درخواستی اعلام خواهد شد.

ورود به تابلوی اول

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت مخابرات از ورود این شرکت به تابلوی اول بورس خبر داد.

در این باره فیضی، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران اظهار کرد: از زمان فروش سهام به ما اطلاعی نداده‌اند، اما وقتی روی تابلوی بورس آمد یعنی انجام می‌شود.

وی با اشاره به پرسش‌های طرح شده در این خصوص افزود: در سه مورد نظر سازمان حسابرسی را خواسته‌اند که باید جواب آنها را سریع بدهند. این موارد شامل تعهدهای گذشته شرکت، افزایش سرمایه و پیش‌بینی سود سال ۸۷ است. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران خاطرنشان کرد: حسابرس باید در رابطه با پیش‌بینی سود سال ۸۷ و افزایش سرمایه که اتفاق افتاده بررسی و اعلام نظر کند.

وی همچنین در زمینه خرید سهام مازاد کارکنان اظهار کرد: از طرف مخابرات هیچ شرکت کارگزاری انتخاب نشده است و کارکنان می‌توانند به صورت انفرادی عمل کنند.