گروه بورس- بازار سهام کشور در حالی دیروز مطابق پیش‌بینی کارشناسان برای پایان فصل مجامع ناشران بورس حدود 90واحد (7دهم درصد) را تجربه کرد که به اعتقاد تحلیل گران در زمان موعد، بورس تهران روند اصلاح قیمت‌ها را آغاز کرده است؛ بنابراین افت شاخص‌ها به هیچ روی متاثر از ریسک‌های سیستماتیک مستمر در بازار نیست.

به گواه اکثر معامله‌گران بورس تهران نه تنها طی ماه گذشته اخبار منفی سیاسی اثرگذاری دریافت نکرده، بلکه تمام سیاست‌گذاری‌ها حکایت رویکرد جدید دولت برای حرکت به سوی بازار دارد.
بنابراین دلیل افت شاخص‌ها به هیچ روی به شکل‌گیری یک حالت ویژه در بازار مربوط نمی‌شود.
به گزارش خبرنگار ما، پس از برگزاری مجامع، مدیران بورس به دلیل روان شدن معاملات در بازار افزایش دامنه انتخاب معامله‌گران، جلوگیری از بلوکه شدن دارایی و پیشگیری از ایجاد رانت اطلاعاتی، تصمیم به بازگشایی نمادهای پیشرو کرده است. بعد از آن که در روز دوشنبه همزمان بازگشایی نماد «فملی» شاخص کل بورس تهران ۱۷۹ واحد افت کرد، دیروز نیز مطابق بازگشایی نمادهای «چادرملو» و «ایران‌خودرو» و چند نماد دیگر، شاخص کل حدود ۹۱ واحد فرو ریخت. این در حالی است که ارزش معاملات به سطح ۱۱۰۵ میلیارد ریال رسید و بخش قابل توجهی از ارزش معاملات روی درصد منفی قیمت نمادها انجام شد.
کاهش یک میلیارد دلاری ارزش روز بازار سهام
از سوی دیگر، خبرگزاری «فارس» دیروز با انتشار دو خبر به روند بازگشایی نمادها از زاویه‌ای دیگر نگریست.
با کاهش قیمت سهام شرکت‌های بزرگ و تشدید بازگشایی نمادهای معاملاتی،‌ ارزش روز بازار طی 15 روز اخیر با کاهش یک میلیارد دلاری مواجه شد.
این خبرگزاری نوشت: بازار سهام در شرایطی از ابتدای سال تا نیمه تیرماه با رونق روزافزون و رشد قیمت‌ها و رکورد شکنی شاخص‌ها همراه شده بود که طی ۱۵ روز اخیر با کاهش یک میلیارد دلاری ارزش روز مواجه شده است.
ارزش روز بازار که از فرمول تعداد سهام شرکت‌ها ضربدر قیمت روز سهام محاسبه می‌شود، در حالی به دلیل افزایش نرخ سهام شرکت‌های فولادی، معدنی و سیمانی و تک سهم‌هایی چون پالایشگاه اصفهان و کشتیرانی با رکورد شکنی بی‌سابقه در طول فعالیت 41ساله بورس به بیش از 7/67میلیارد دلار رسیده بود که طی دو هفته اخیر در نتیجه سیر نزولی قیمت سهام شرکت‌های برتر و همچنین بازگشایی نمادها (با توجه به تقسیم سود سالانه و اثر آن در کاهش قیمت‌ها) با کاهش یک میلیارد دلاری به 6/66میلیارد دلار رسید.
این اتفاق در حالی رخ داده که با توجه به رشد روزافزون و شتاب آلود نرخ سهام برخی شرکت‌های پیشرو، استقرار وضعیت «استراحت» در بازار و متعادل شدن قیمت‌ها قابل پیش‌بینی بود.
اما در بازار چه خبر بود؟
۵۰میلیون دلار مازاد تقسیم سود
«فارس» سپس افزود: در برابر کاهش یک میلیارد دلاری ارزش روز بازار سهام، شرکت‌های بورسی طی هفته جاری یک‌میلیارد و 50میلیون دلار سود سالانه تصویب کرده اند.
با توجه به سال مالی ۲۹ / ۱۲ بیش از ۴۴درصد از شرکت‌های بورسی، تیر ماه هر سال به فصل مجامع معروف است و طی آن شرکت‌های سودده اقدام به تقسیم سود سالانه می‌کنند و به همین دلیل بازگشایی نماد معاملاتی این دسته از شرکت‌ها همراه با سیر نزولی شاخص بورس و ارزش روز بازار مواجه می‌شود.
از طرفی دیگر نماد ایران‌خودرو هم مورد بازگشایی قرار گرفت و در محدوده قیمتی 1170 تا 1200ریال قیمت خورد.
این نماد پس از بازگشایی در شرایطی که ۳۰۰ریال سود نقدی در مجمع تقسیم کرده بود، به میزان ۴میلیون سهم معامله شد که در پی معاملات «خودرو» شاخص بورس ۳۳واحد افت داشت.
نماد فولاد مبارکه اصفهان هم دیروز به‌رغم دارا بودن صف فروش 33میلیون سهمی، تنها در سطح 3میلیون سهم معامله شد، در حالی که طی روزهای گذشته حمایت تامین اجتماعی نتوانست از فشار عرضه در این نماد معاملاتی بکاهد، هر چند گفته می‌شود مجموعه تامین اجتماعی در محدوده قیمتی 5400ریال خریدار سهام فولاد است. صف فروش این نماد در آخرین دقایق معاملات روز گذشته به سطح 34میلیون سهم، در محدوده قیمتی 5525 ریال رسید.
این نماد روز گذشته ۶ واحد بر روی شاخص بورس تاثیر منفی گذاشت.
نماد مالی و اعتباری سینا نیز پس از بازگشایی نماد در محدوده 1015 ریال قیمت خورد و کمتر از یک‌درصد منفی خورد، هر چند معاملات بیش از 4میلیون سهمی این نماد بر افت شاخص قیمت نیز اثرگذار بود.
در نهایت شاخص بورس روز چهارشنبه تحت تاثیر معاملات توام با نوسان منفی چادرملو (۴۳۴ ریال افت قیمت)، سرمایه‌گذاری امید (۱۶۹ ریال افت قیمت)، معادن و فلزات (۲۷۶۶ ریال افت قیمت)، ایران‌خودرو (۲۵۹ ریال افت قیمت)، مالی اعتباری سینا (افت ۷ ریالی قیمت)، فولاد خوزستان (۳۶۴ ریال افت قیمت) و فولاد مبارکه (افت ۸۴ ریالی قیمت) در سطح ۹۱ واحد افت را تجربه کرد.
در آخرین روز معاملاتی هفته،همچنین نماد سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات پس از برگزاری مجمع و تقسیم سود 100ریالی و اعلام پیش‌بینی سود 819ریالی بازگشایی شد. این نماد به محض بازگشایی با عرضه‌های سنگینی مواجه شد که گفته می‌شود بخش عمده‌ای از این عرضه‌ها از سوی فولاد مبارکه اصفهان به دلیل تامین نقدینگی خرید سهام چادرملو و گل‌گهر صورت گرفته است.
فولاد مبارکه که پس از خرید بلوکی ۱۷درصد از سهام «ومعادن» یکی از سهامداران عمده این شرکت شد، با خرید حدود ۸درصد سهام این شرکت از بازار، به مرز کسب دو کرسی از هیات‌مدیره این شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری نزدیک شد.
برخی از تحلیلگران معتقدند فولاد مبارکه که خریدار سهام معادن و فلزات به منظور کسب هر کرسی از هیات‌مدیره آن بوده و عرضه سهام از سوی این شرکت بعید است، ولی در ظاهر «فولاد» تمایل بیشتری به خرید بخشی از سهام دوقلوهای سنگ‌آهنی دارد.
گفته می‌شود، معامله ۶۱میلیون سهمی چادرملو در روز چهارشنبه نیز از سوی فولاد مبارکه اصفهان خریداری شده است، که بر این اساس این شرکت مالک ۵/۶درصدی چادرملو شد، در حالی که پیش از این حدود ۳درصد از سهام این شرکت را خریداری کرده بود.
ظاهرا این 5/6درصد از صندوق ذخیره فرهنگیان خریداری‌ شده است و همین میزان سهام گل‌گهر نیز قرار است به فولاد مبارکه واگذار شود.
سرمایه‌گذاری معادن‌و‌فلزات که قصد سرمایه‌گذاری در صنایعی همچون زغال‌سنگ و سیمان را دارد پس از برگزاری مجمع و تقسیم ۱۰۰ریال سود نقدی در محدوده ۶۰۱۵ تا ۵۹۰۰ معامله شد، در حالی که قیمت آن قبل از نماد و افزایش سرمایه ۵۰درصدی (سرمایه جدید ۱۸۹۳ ریال) ۸۷۵۹ریال بود.
فولاد خراسان نیز پس از بازگشایی نماد و اعلام EPSا852 ریالی، بازگشایی شد و تا محدوده 7200ریال قیمت خورد، ولی در نهایت قیمت 6804ریالی را هم تجربه کرد و حتی تا محدوده 6721ریالی هم برای دقایقی ریزش قیمت داشت.
نکته قابل‌توجه در بازار روز چهارشنبه جمع‌آوری بخشی از صف فروش سرمایه‌گذاری امید و فولاد خوزستان بود که این اتفاق هم در پی اصلاح قیمت این نمادها در بازار رخ داد.