گروه بورس- بورس تهران برای پوشش خدمات کارگزاری در 7استان کشور یک بسته تشویقی چهار محوری را در حدود یکصد کارگزاری در کشور قرار داد که به این صورت پوشش خدمات کارگزاران در گستره ملی افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ما، این بسته مالی در مسیر تشویق کارگزاران به منظور ارائه خدمات در گستره ملی که از آن به عنوان «آمایش ملی مالی» یاد کرده در موقعیتی ارائه می‌شود که از فعالیت 21تالار منطقه‌ای عملکرد 13 تالار همراه با سوددهی نیست، اما شرکت بورس در مسیر تقبل وظایف حاکمیتی جهت توسعه فرهنگ مالی و افزایش سرانه دارایی مالی، این هدف را در چارچوب یک سیاست راهبردی دنبال می‌کند.
ظاهرا مقامات بورس تهران بر این عقیده‌اند همزمان با توزیع سراسری سهام عدالت در کشور که منجر به توزیع اوراق مالی در اکثر استان‌های کشور شده، اجرای اصل ۴۴ در ابعاد ملی نیازمند نهادسازی از جمله حضور فعال تالارهای منطقه‌ای و گسترش فعالیت کارگزاران به عنوان نهاد مشاور است.
هیات‌مدیره بورس تهران در این بسته به کارگزاران پیشنهاد داد که به منظور فراهم کردن دسترسی عموم مردم به شبکه بازار سرمایه در استان‌های خراسان شمالی، کردستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد و خراسان جنوبی چهار مشوق را در نظر بگیرند.
۱ -برای ایجاد یک دفتر معاملاتی یا تالار معاملاتی در مراکز استان‌های فوق، ایستگاه معاملاتی به رایگان در اختیار شرکت‌های کارگزاری قرار خواهد گرفت. همچنین به اولین کارگزاری که تالار یا دفتر معاملاتی در این مراکز به استثنای بیرجند راه اندازی کند، برای مدت دو سال در سقف کارمزد حق دسترسی برای تالار ۱۰۰‌میلیون ریال و برای دفتر ۵۰‌میلیون ریال کاهش خواهد یافت.
2 - در استان خراسان جنوبی (بیرجند) بورس راسا اقدام به تجهیز ساختمان خریداری شده از سازمان خواهد نمود و با کارگزارانی که تقاضای اجاره دفتر در آن تالار را دارند، قرارداد اجاره دو ساله و با اجاره ماهانه 100 (یکصد) هزار ریال منعقد خواهد کرد.
۳‌‌ -در صورت عدم دسترسی به دارندگان گواهینامه اصول مقدماتی در شهر های فوق، معامله گرانی که برای کار در ایستگاه معاملاتی این مراکز استخدام می‌شوند از داشتن گواهینامه معاف خواهند شد. به هر حال شرکت کارگزاری باید حداکثر طی مدت ۱۸ ماه نسبت به جایگزینی این افراد با دارندگان گواهینامه یا فراهم کردن زمینه اخذ گواهینامه توسط این افراد اقدام کند.
4 - در صورت ایجاد صندوق سرمایه گذاری در مراکز استان‌های فوق و فروش حداقل 70‌درصد واحد‌های سرمایه گذاری آن به اهالی بومی آن استان‌ها، کل کارمزدهای شرکت بورس طی سال اول فعالیت به صندوق برگردانده خواهد شد.
در همین حال برخی از کارشناسان بر این باورند که چنانچه فعالیت شبکه بازار سرمایه و نهادهای مالی در استان‌های کشور افزایش یابد و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در کنار کارگزاران، بتوانند فرهنگ مالی در استان‌های کشور را ارتقا دهند، شانس برنامه افزایش ضریب نفوذ دارایی مالی در سبد دارایی خانوارها افزایش خواهد یافت. در همین شرایط در خلاء نبود نهادهای فعال در بورس بروز برخی از نارسایی‌ها گزارش می‌شود.
مدیرکل تعاون گلستان می‌گوید: متاسفانه بسیاری از مردم هنوز از ارزش سهام عدالت توزیع شده آگاه نیستند که این امر باعث شده عده‌ای دلال سهام مردم را با قیمت ناچیز بخرند.
به گزارش«ایسنا»،حامد رضایی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ارتقای فرهنگ سهامداری در کشور یکی از موضوعات مورد اشاره در برنامه چهارم توسعه است، افزود: رییس‌جمهور نیز به دلیل اهمیت بورس در اقتصاد کشور، سازمان بورس و اوراق‌بهادار را موظف به تلاش برای ترویج فرهنگ سهامداری کرده است.
وی با اشاره به نوپا بودن بورس در کشور و عدم اطلاع‌رسانی در این زمینه تصریح کرد: اطلاع‌رسانی درست و به موقع و آموزش مردم برای مشارکت در بورس و خرید سهام، از راهکارهای موثر در تقویت و گسترش فرهنگ سهامداری است.
رضایی ادامه داد: همایش طرح ملی ارتقای فرهنگ سهامداری با حضور سه‌هزار نفر از علاقه‌مندان از سوی شرکت تجارت نوین پایندگان و با همکاری اداره کل تعاون، نیاز توسعه و کارآفرینی تعاون دانشگاه آزاد، دانشگاه علوم پزشکی و چند دستگاه دیگر استان به مدت شش روز در استان گیلان برگزار می‌شود.
مدیر کل تعاون استان یادآور شد:‌ در زمان حاضر بیشتر مردم از نحوه فعالیت و عملکرد بازار بورس و شیوه مشارکت در آن اطلاع ندارند.
وی خاطرنشان کرد:‌ در دنیای توسعه یافته امروز سهامدار حرف اول را می‌زند و در ایران نیز برای تحقق اهداف چشم‌انداز۲۰ ساله توجه جدی به بورس و سهامداری از طریق آموزش‌ها و نهادینه شدن فرهنگ بورس و سهامداری امری مهم و ضروری است.
رضایی اظهار کرد: برگزاری طرح ملی ارتقای فرهنگ سهامداری در این استان اقدامی ارزشمند در راستای برنامه چهارم توسعه است.
اقدامی مناسب در راستای توسعه بازار
در همین رابطه عباسعلی حقانی نسب، کارگزار بورس اوراق بهادار ایجاد مشوق برای کارگزاران را جزو مناسب‌ترین اقدامات در جهت توسعه جغرافیایی بازار سرمایه دانست و گفت: شرکت بورس باید قبل از اینها توسعه بازار را جزو استراتژی‌های خود قرار می‌داد و شرایطی ایجاد می‌کرد که فعالیت کارگزاران در شهرستان‌ها توجیه اقتصادی داشته باشند.
وی افزود: در صورت تسهیل شرایط، کارگزاران می‌توانند حوزه فعالیت خود را در کل کشور توسعه دهند.
حقانی نسب پیشنهاد کرد: تسهیلات ایجاد شده در جهت توسعه فعالیت کارگزاران موثر است؛ اما در صورتی که به ازای هر دفتر نمایندگی که کارگزاران در هر شهر ایجاد می‌کنند، اجازه دریافت یک ایستگاه معاملاتی نیز به آنها داده شود، در آینده شاهد توسعه سرمایه‌گذاری در بورس خواهیم بود.
این کارگزار بورس سپس گفت: هنگامی که بانک‌ها، بیمه‌ها، مخابرات و سایر شرکت‌هایی که پرسنل کارمند و کارگر آنها در سراسر کشور حضور دارند، به بورس وارد شوند، سهامداری توسعه می‌یابد و زمینه ایجاد دفاتر کارگزاری در همه شهرها و مراکز استان‌ها فراهم می‌شود و لازم است حداقل یک دفتر نمایندگی کارگزاری در هر منطقه فعال شود.
گرایش اندک به بورس در شهرستان‌ها
شاهین چراغی یکی دیگر از کارگزاران بورس در این باره به خبرنگار ما گفت: تصمیم اخیر شرکت بورس مبنی بر ایجاد مشوق برای کارگزاران فعال در ۷ استان کشور و استان‌های محروم اقدام مثبتی به شمار می‌رود و اگرچه هزینه‌های موجود در شهرستان‌ها برای اداره کردن دفاتر زیاد نیست، اما به دلیل نبود فرهنگ سرمایه‌گذاری در بورس در شهرستان‌ها فعالیت در این مناطق بسیار مشکل است.وی افزود: متاسفانه آغاز فعالیت کارگزاران در شهرستان‌ها در وضعیت رکود بورس بود که این امر به ایجاد خسارت برای سرمایه‌گذاران و کارگزاران منجر شد.
چراغی سپس گفت: ایجاد مشوق برای کارگزاران به کارگزاران تحرک لازم را می‌دهد؛ اما باید پتانسیل سهامداری نیز در منطقه وجود داشته باشد. البته در برخی از شهرهای کوچک که چند شرکت بورسی در آنجا فعالیت می‌کنند، فرهنگ سهامداری بیشتر جا افتاده اما ممکن است حتی در برخی از مراکز استان‌ها که از این مزیت برخوردار نیستند، فرهنگ لازم وجود نداشته باشد.
همکاری رسانه‌ها برای توسعه فرهنگ سهامداری
وی پیشنهاد کرد: توسعه فرهنگ سهامداری و سرمایه‌گذاری در بورس نیازمند همکاری همه رسانه‌ها است و تنها اقدامات سازمان و شرکت بورس نمی‌تواند موثر واقع شود. چراغی سپس با بیان یک مثال توضیح داد: در سفری به آلمان شاهد بودم که خانم‌های خانه‌دار ساکن در یک مجتمع، یک «فاند» تشکیل داده و یک نفر از آنها که معلومات بیشتری دارد، مدیریت فاند را برعهده گرفته و کار سرمایه‌گذاری در بورس را دنبال می‌کنند؛ در حالی که بسیاری از منابع مالی کلان در کشور ما در راه‌های غیر ضروری و راکد به کار گرفته می‌شود.