مجید اصلی

با توجه به اینکه در ماه‌ها و هفته‌های اخیر، هشدارهای زیادی در مورد رشد حبابی بازار و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها به گوش می‌رسید، برخی از فعالان و کارشناسان بر این باور بودند که افزایش قدرت تحلیلی، بهبود گردش اطلاعات و نیز نقدشوندگی بازار عواملی است که از رشد حبابی قیمت‌ها جلوگیری می‌کند. اما از دیگر سو، به نظر می‌رسد نگرانی مدیران و فعالان بازار اثر معکوس داشته است و سهامداران بورس، اکنون در حال افتادن از لبه دیگر بام هستند.

نگاهی به تحولات اقتصادی - سیاسی، اجتماعی و یا حتی نظامی هیچ گونه نشانه‌ای از تغییرات قابل‌ملاحظه در هیچ یک از این مولفه‌های تاثیرگذار نشان نمی‌دهد. به راستی چه اتفاقی برای شرکت‌های فولادی افتاده که بلافاصله بعد از برگزاری مجمع و تقسیم سود با هجوم سرمایه‌گذاران برای خرید مواجه می‌شوند و درست یک هفته بعد از آن بدون هیچ گونه توجیهی در همان قیمت‌ها صف طولانی فروش تشکیل می‌شود.

به نظر می‌رسد صف خرید طولانی در هفته‌های گذشته و صف‌های فروش همان سهم در روزهای اخیر، احساسی هستند. به طور قطع در ماهیت نوسانی بازار (سهام) هیچ شکی نیست، اما به نظر می‌رسد تصمیمات هیجانی و احساسی سهامداران در روزهای اخیر دامن بسیاری از شرکت‌های مورد توجه بازار از جمله گروه فولادی، سنگ‌آهن، سیمانی، سرمایه‌گذاری،‌ پتروشیمی و بانکی و ... را گرفته است.

آیا می‌توان نتیجه گرفت همان گونه که تشکیل صف‌های طولانی بدون هدف و دلیل مشخص و تنها بر پایه سفارش خرید توسط بقیه بازار از نشانه‌های بازار احساسی است و فروش سهام بدون دلیل تشکیل صف‌های خریدوفروش مکرر در فواصل زمانی نزدیک از همین مقوله است؟

*کارشناس بازار سرمایه