ایسنا- معاون نظارت بر نهادهای سازمان‌بورس، آخرین وضعیت صندوق سرمایه‌گذاران در زمین و ساختمان، صندوق سرمایه‌گذاران در سهام و شرکت‌های تامین سرمایه و ابزارهای مالی را تشریح کرد.

دکتر قاسم محسنی دمنه، معاون سازمان بورس، از ارائه لایحه اصلاح مالیات صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان به وزیر اقتصاد خبر داد و گفت: در حال حاضر باید مراحل ارائه این لایحه به دولت و مجلس طی شود.

وی اضافه کرد: در این پیشنهاد معافیت مالیاتی برای صندوق‌های زمین و ساختمان در نظر گرفته شده است؛ زیرا در حالت عادی اگر فرد اقدام به ساختن ساختمان کند، معاف از مالیات است و در زمان فروش باید پنج‌درصد مالیات نقل و انتقال پرداخت کند ولی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامداران صندوق همچنین باید بابت درآمد کسب شده مالیات پرداخت کنند بنابراین برای اینکه این تفاوت از بین برود، لایحه پیشنهادی ارائه شده است.

وی اضافه کرد: در لایحه پیشنهادی آمده است صندوق در زمان انتقال پنج‌درصد مالیات پرداخت کند؛ ولی سهامداران صندوق از پرداخت مالیات معاف شوند، بنابراین برای سرمایه‌گذار فرقی نخواهد کرد، در صندوق سرمایه‌گذارانی کند یا به صورت مستقیم در ساختمان سرمایه‌گذارانی کند و وضعیت آن یکسان است.

محسنی اظهار کرد: پیشنهاد شده است که لایحه در مجلس به صورت دو فوریتی باشد که در این صورت ظرف ۴۸ ساعت تصویب خواهد شد.

وی عمده‌ترین مشکل صندوق را مالیات دانست و افزود: با برطرف شدن این مشکل، صندوق‌های سرمایه‌گذاران زمین و ساختمان بر اساس میزان تقاضا راه‌اندازی می‌شود.

محسنی تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاران در سهام در مقیاس بزرگ را مورد توجه قرار داد و گفت: در حال حاضر شرکت تامین سرمایه‌ نوین با موسسان سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاران فرهنگیان و سرمایه‌گذاری بانک ملی در حال تشکیل صندوق سرمایه‌گذاران در مقیاس بزرگ هستند و قرار است شعب بانک صادرات و بانک اقتصاد نوین در سراسر کشور برای پذیره نویسی در این زمینه فعال باشند.

وی با اشاره به تضمین سود ۱۸‌درصدی این صندوق گفت: در حال حاضر این صندوق‌ها تمایل دارند تا ۱۸‌درصد سود تضمین کنند ولی تغییر این سود تا زمان تحویل مدارک به عهده این شرکت‌ها است.

وی در مورد زمان‌ راه‌اندازی این صندوق اظهار کرد: به محض آماده شدن مدارک، مجوز لازم برای تشکیل این صندوق توسط سازمان بورس صادر می‌شود، ولی به هر حال تشکیل این صندوق‌ها به نرم‌افزار، نیروی انسانی، آموزش و آمادگی شعب بانک‌ها و تبلیغات نیاز دارد ولی طبق اعلام شرکت درخواست کننده، این صندوق‌ها تا دو ماه آینده راه‌اندازی خواهند شد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با اشاره به فعالیت‌ ۹ صندوق سرمایه‌گذاران در سهام اظهار کرد: در حال حاضر شرکت کارگزاری آگاه نیز برای تشکیل صندوق سرمایه‌گذاران درخواست داده است و به تدریج تعداد آنها افزایش یافته و به میزان تقاضا مجوز صادر می‌شود.

محسنی در مورد بازدهی این صندوق‌ها گفت: در سه ماه و نیم اخیر متوسط بازدهی این صندوق بیش از ۳۰‌درصد بوده است.

وی در مورد شرکت‌های تامین سرمایه با اشاره به فعالیت دو شرکت اظهار کرد: یک درخواست دیگر برای تاسیس شرکت‌های تامین سرمایه وجود دارد و زمانی که تقاضا وجود داشته باشد سازمان درخواست را به شورای بورس ارسال می‌کند، بنابراین مانع و مخالفتی برای تاسیس این شرکت‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به تشکیل مجمع این شرکت‌ها تا پایان تیرماه اضافه کرد: به دلیل اینکه فعالیت این شرکت‌ها به تازگی آغاز شده است، نباید بازدهی بالایی انتظار داشت؛ زیرا این شرکت‌ها در دراز مدت نهادهای پرسودی خواهند بود.

وی اضافه کرد: این شرکت‌ها باید بتوانند اعتبار و اعتماد بالایی بین سرمایه‌گذاران کسب کنند و به صورت حرفه‌ای عمل کنند در این صورت در دراز مدت سودآوری بسیار مناسب خواهند داشت.

محسنی با اشاره به عدم آشنایی افراد با فعالیت این شرکت‌ها تصریح کرد: شرکت‌های تامین سرمایه می‌توانند برای تامین مالی به افراد راهکار ارائه دهند و اگر فعالیت آنها در بین مردم جا بیافتد، مزایای زیادی به همراه خواهد داشت.

وی افزود: سازمان بورس در معرفی این شرکت‌ها تلاش کرده و در جلسات برگزار شده با سازمان خصوصی سازی و سایر نهادهای مرتبط فعالیت آنها مطرح می‌شود، ولی تبلیغات و آگهی تبلیغاتی به عهده خود شرکت‌ها بوده و از عهده سازمان بورس خارج است.

محسنی آخرین وضعیت ابزارهای مالی را این گونه بیان کرد: ابزار مالی صکوک طراحی و تصویب شده است و به دلیل مسائل مالی پیچیده تا رفع مشکلات مالیاتی راه‌اندازی نمی‌شود.

وی اوراق مشارکت مبتنی بر رهن را مورد توجه قرار داد و گفت: این ابزار نیز طراحی شده است و مشکلی ندارد و از نظر سازمان بورس آماده است.