مقامات مسوول افزایش نرخ را تایید نمی‌کنند

گروه بورس: به دنبال انتشار خبر تایید نشده افزایش قیمت کنسانتره سنگ‌آهن از سوی برخی رسانه‌ها، مدیرعامل شرکت بورس طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که «افزایش قیمت بعید است» و معاون وزیر صنایع و معادن نیز افزایش غیرمنتظره نرخ سنگ‌آهن را رد کرد. از سوی دیگر منبع موثق خبری به خبرنگار ما گفت: «نشست ویژه‌ای امروز درباره موضوع برگزار خواهد شد.»

به گزارش خبرنگار ما، به دنبال انتشار شایعه‌ای در خصوص افزایش قیمت کنسانتره سنگ‌آهن که هیچ خبر تایید‌ شده‌ای درباره آن وجود ندارد، برخی به این باور رسیده‌اند که تشکیل صف فروش فولاد مبارکه در پایان هفته گذشته، به دلیل انتشار این شایعه است. با این حال برخی از تحلیل‌گران نیز چنین دیدگاهی ندارند و در صورت افزایش، تاثیر آن را با اهمیت تلقی نمی‌کنند.

بعید است

اما مدیرعامل شرکت بورس در گفت‌وگو با «خبرگزاری فارس» گفت: دولت تصمیمی بر افزایش قیمت کنسانتره سنگ آهن ندارد.

علی رحمانی افزایش قیمت کنسانتره سنگ‌آهن را بعید دانست و از ورود ۴۰۰میلیارد تومان نقدینگی جدید طی یک ماهه اخیر به بازار سهام خبر داد.

رحمانی اظهار داشت: آخرین اخبار دریافتی از مراجع دولتی و تصمیم‌گیر حکایت از آن دارد که افزایش قیمت کنسانتره سنگ آهن بعید بوده و مقامات دولتی چنین تصمیمی را نخواهند گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به اثر منفی افزایش نرخ این محصول در سود‌آوری شرکت‌های فولادی و فلزی و همچنین بروز نگرانی‌های سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی، دولت از افزایش نرخ کنسانتره جلوگیری خواهد کرد و هم‌اکنون تحرکات متعددی در دولت ایجاد شده تا مانع از اتخاذ چنین تصمیمی شود، چرا که با توجه به شرایط کنونی دولت خواهان ادامه رونق بازار سهام و تقویت و حمایت از بورس است.

تکذیب شایعه افزایش غیرمنتظره

از سوی دیگر معاون وزیر صنایع و معادن شایعه مربوط به افزایش غیرمنتظره نرخ سنگ‌آهن را رد کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران، احمدعلی هراتی‌نیک با رد شایعات مربوط به افزایش خلق‌الساعه سنگ‌آهن اظهار داشت: هیچ گونه مذاکره‌ای برای افزایش نرخ سنگ‌آهن صورت نگرفته است.

وی گفت: نقل‌و‌انتقال و تغییر در سبد سهام برای فعالان بورس امری طبیعی است و شرکت‌های فولادی از روند مثبتی در بازار بورس برخوردارند.

رییس هیات‌عامل ایمیدور تاکید کرد: نباید با ارائه پیش‌فرض‌های غیرکارشناسانه و نادرست، شوک منفی به سهام وارد کرد.

نشست ویژه

با این حال به‌رغم بعید دانستن و تکذیب کردن افزایش بهای کنسانتره سنگ‌آهن، دو منبع آگاه عصر دیروز به خبرنگار ما گفتند که پرونده این موضوع روی میز است و امروز صبح نشستی با حضور تولیدکنندگان در این باره با وزیر صنایع‌و‌معادن برگزار خواهد شد.

براساس اظهارات برخی منابع، شرکت‌های تولیدکننده کنسانتره سنگ‌آهن در بودجه سال ۸۷ خود افزایش ۱۵ تا ۲۰درصدی قیمت این محصول را در نظر گرفته بودند، اما در ظاهر این افزایش نرخ آن‌ها را راضی نکرده و به دنبال افزایش قیمت‌های دیگری نیز هستند.

بنابراین گزارش‌های غیررسمی، محرابیان، وزیر صنایع و معادن صبح امروز با تولیدکنندگان سنگ‌آهن نشست مشترکی برگزار خواهد کرد و طی آن افزایش ۲۰درصدی نرخ کنسانتره (غیر از ۱۵ تا ۲۰درصد پیش‌بینی شده در بودجه) را بررسی خواهد کرد.

این گزارش‌ها می‌افزاید: احتمال تصویب افزایش ۲۰درصدی نرخ سنگ‌آهن در این نشست ویژه بسیار زیاد است، اما ۷ تا ۸درصد از این افزایش نرخ قرار است بابت بهره مالکانه به دولت پرداخت شود. در همین حال برخی از منابع خبری از افزایش نرخ گندله سنگ‌آهن خبر می‌دهند. به گفته این منابع خبری، چادرملو آخرین محموله سنگ‌آهن خود را به قیمت بیش از ۱۸۰هزار تومان به فروش رسانده است، در حالی که در بودجه پیش‌بینی شده قیمت هر تن گندله ۱۵۶هزار تومان پیش‌بینی شده بود. مدیرعامل گل‌گهر چندی پیش از افزایش نرخ گندله سنگ‌آهن خبر داده بود، اما این بار افزایش نرخ گندله در محدوده رقم بیش از ۱۸۰هزار تومان بوده است.

گفتنی است، آخرین محموله گندله ‌چادرملو ۲۰ روز پیش به قیمت بیش از ۱۸۰هزار تومان فروخته شده است که از افزایش ۵۷درصدی قیمت این محصول حکایت دارد.

تحلیل چه می‌گوید؟

با این حال ایجاد جو احساسی و هیجانی (جوگیر شدن) در بورس تهران یکی از آسیب‌های جدی است که در صورت شایعه محور شدن فضای بازار، امکان افزایش «قربانیان دریافت اطلاعات اشتباه» را افزایش می‌دهد؛ چرا که تحلیل‌ها نشان می‌دهد که در صورت افزایش قیمت سنگ‌آهن آثار آن هم چندان پراهمیت نیست.

تاثیر روی سنگ‌آهنی‌‌ها

یعنی اگر قیمت هر تن سنگ‌آهن برای تحویل به فولادسازان داخل در حدود ۸۰هزار تومان تعیین شود، ۱۵هزار تومان از این مبلغ به عنوان حقوق دولتی برداشت از معادن کسر شود. رقمی که در صورت تحقق به معنای رشد خالص ۵۰درصدی قیمت هر تن سنگ‌آهن نسبت به سال ۸۶ و افزایش ۱۶درصدی نرخ این ماده نسبت به بودجه اولیه شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن برای سال ۸۷ است.

اما تحقق این میزان افزایش قیمت در سنگ‌آهن از یک سو افزایش سودآوری شرکت‌های سنگ‌آهنی را در پی خواهد داشت و از سوی دیگر بخش کوچکی از بهای تمام شده شرکت‌های فولادی به میزان ۵۰درصد افزایش می‌یابد.

سیاستی که دولت از طریق آن در جهت واقعی کردن حقوق دولتی و هزینه دسترسی تولیدکنندگان سنگ‌آهن و آزادسازی بهای تمام شده فولادسازان به صورت توامان حرکت می‌کند.

تاثیر روی فولادی‌ها

یکی از مواردی که درخصوص افزایش قیمت سنگ‌آهن باید مدنظر قرار گیرد، تاثیر این افزایش بر رشد هزینه‌های شرکت‌های فولادی است.

برای بررسی این موضوع تحلیل صورت‌های مالی حسابرسی شده در شرکت فولادی معظم بورس ضروری است. درخصوص فولاد مبارکه، بررسی صورت سود و زیان شرکت نشان می‌دهد حاشیه سود ناویژه (تفاضل درآمد و بهای تمام شده کالای فروش رفته) در سال ۸۶ در حدود ۴۹درصد بوده است. همچنین از مجموع ۱۶۲۶میلیارد تومان بهای تمام شده شرکت، تنها ۱۷درصد به هزینه تامین سنگ‌آهن اختصاص دارد.

رقمی که در مورد فولاد خوزستان به دلیل تامین بخش عمده سنگ‌آهن مورد نیاز از خارج، به کمتر از ۱۴درصد می‌رسد. به بیان دیگر سهم بهای تمام شده سنگ‌آهن داخلی از کل بهای تمام شده فولاد خوزستان در سال ۸۶ حدود ۵/۱۳درصد بوده است.

حال به نظر می‌رسد سیاست افزایش قیمت سنگ‌آهن از سوی دولت به واسطه سهم به نسبت پایین هزینه این ماده در بهای تمام شده تولیدکنندگان فولاد، هر چند به دلیل افزایش بهای تمام شده، سودآوری تولیدکنندگان فولاد را تا حد اندکی کاهش می‌دهد، اما این سیاست حلقه مکمل سیاست‌های دولت در راستای آزادسازی کلیه قیمت‌ها و حذف یارانه‌های پیدا و پنهان به صنایع است.