تاثیر آزادسازی بازار سیمان بر بورس

دنیای اقتصاد- اینجا بورس تهران است. وضعیت به مانند چند روز گذشته است و اکثر شرکت‌های شاخص بورس با صف‌های خرید سنگین روبه‌رو هستند، اما ناگهان صف خرید فولاد مبارکه درهم شکسته می‌شود و... . وقایع فوق نشان می‌دهد بخش زیادی از خریداران سهام این شرکت‌ها، خریداران واقعی نبوده‌اند و تنها به واسطه جو حاکم بر بورس اقدام به قرار گرفتن در صف‌های خرید کرده‌اند. اینجا بورس تهران است... !

خریداران نامرئی در صف‌های احساسی

گروه بورس: علیرضا کدیور- اینجا بورس تهران است... کارگزاران از رشد قیمت سهام فولاد مبارکه و سایر شرکت‌های دارای صف خرید صحبت می‌کنند.

وضعیت بورس تهران به مانند چند روز گذشته است و اکثر شرکت‌های شاخص بورس با صف‌های خرید سنگین روبه‌رو هستند. ناگهان صف خرید فولاد مبارکه درهم شکسته می‌شود و تلاش سهامداران برای جلوگیری از سقوط قیمت سهم ناکام می‌ماند. عقب‌نشینی بازار سهام مبارکه را در کام صف فروش فرو می‌برد. هنوز هیچ اتفاق خاصی در درون یا برون بورس رخ نداده است و اما...

تحکیم صف فروش فولاد به مانند پاره شدن رشته تسبیح، عرضه صف خرید سایر شرکت‌های شاخص بورس از جمله چادرملو، امید، گل‌گهر، پالایشگاه اصفهان، فولاد خوزستان و... را سبب می‌شود. همه می‌پرسند، آیا اتفاقی افتاده است؟

وضعیت فوق خلاصه‌ای از آنچه دیروز در بورس تهران به وقوع پیوست، بود. در حقیقت عرضه صف خرید فولاد مبارکه که به نظر می‌رسد به دلیل تمایل برخی از خریداران قبلی برای شناسایی سود، صورت گرفت، باعث شد صف خرید اکثر شرکت‌های بورسی از بین رفته و به صف فروش تبدیل شود. در این میان اولین نکته قابل توجه در بازار دیروز، رفتار احساسی سهامداران بود، به گونه‌ای که فروشندگان بدون تحلیل، اقدام به فروش سهام کردند و خریداران نیز بخشی از سفارش‌های خرید خود را از سامانه حذف کردند. وضعیتی که باعث شد صف‌های فروش، جایگزین صف‌های خرید شود.

اما در تحلیل رفتار احساسی بازار، اولین موضوع به تاثیر واقعی و روانی روند حرکت قیمت سهام فولاد مبارکه به عنوان شرکتی که ۱۵درصد ارزش بورس تهران را به خود اختصاص داده، بازمی‌گردد. تا پیش از حضور فولاد مبارکه در بورس تهران، کمتر شرکتی چنین سهم زیادی از ارزش بورس را از آن خود کرده بود و در عوض صنایع بورسی این درصد بالا از ارزش بورس را دارا بودند. شرایطی که باعث می‌شد یک صنعت خاص، جریان کلی بازار را در اختیار داشته باشد و حرکت سهام شرکت‌های عضو صنعت مزبور لزوما در راستای یکدیگر نبود. در حالی که فولاد به تنهایی خود نقش یک صنعت را در بورس ایفا می‌کند و حضور گسترده فعالان بازار در بین سهامداران شرکت باعث می‌شود، رفتار قیمت سهم، تاثیر بسزایی بر سایر بخش‌های بورس بر جای گذارد. از سوی دیگر یکی از نکات قابل توجه در بورس، تشکیل صف خریدهای بی‌نام به واسطه محدودیت نوسان روزانه و امکان دستکاری قیمت از طریق ایجاد یا حذف این صف‌های خرید است. به بیان دیگر شرکتی مانند سرمایه‌گذاری غدیر که در آغاز معاملات شاهد صف خرید ۷۳میلیون سهمی بود، پس از عرضه هفت‌میلیون سهم با ذوب شدن صف خرید تا حد ۵/۳۲میلیون سهم مواجه شد یا شرکتی مانند سرمایه‌گذاری امید با وجود صف خرید ۳۵میلیون سهمی، پس از عرضه کمتر از ۱۵میلیون سهم تا مرز تشکیل صف فروش پیش رفت. فارغ از بحث ارزندگی سهام فوق، وقایع فوق نشان می‌دهد بخش زیادی از خریداران سهام این شرکت‌ها، خریداران واقعی نبوده‌اند و تنها به واسطه جو حاکم بر بورس اقدام به قرار گرفتن در صف‌های خرید کرده‌اند.

هرچند شرکت بورس طی یک ماه گذشته با افزایش دامنه نوسان روزانه از دو به سه درصد اقدام قابل تحسینی در جهت افزایش تحرک و نقدشوندگی سهام برداشته است، اما به نظر می‌رسد خلاء اقداماتی از جمله مقابله با ایجاد صف‌های خرید بی‌نام، افزایش نظارت بر خریداران و فروشندگان و ترغیب سهامداران به تحلیل سهام پیش از خرید و فروش از طریق افزایش بیشتر دامنه نوسان روزانه می‌تواند بورس تهران را به سمت افزایش کارآیی هدایت کند. در مجموع بازار دیروز فراتر از داشتن نکات آموزنده برای فعالان بازار، تجربه ذی‌قیمتی برای مدیران شرکت بورس بود تا کاستی‌های موجود در معاملات سهام را از نزدیک لمس کنند.