خاموشی حقوقی‌ها در روشن‌ترین روزهای بورس

عکس:نسیم گلی

با توجه به اینکه بازار سهام با اقبال عموم مردم مواجه شده و مسوولان بورس اعلام کردند که نقدینگی بسیاری به سوی بازار گسیل شده است، در این شرایط، سرمایه‌گذاران نهادی باید ازفرصت‌های بازار سرمایه به نحو مناسب استفاده کنند، اما به وضوح می‌بینیم که در چنین شرایطی سهام از سوی این سرمایه‌گذاران عرضه نشده و به‌رغم تقاضای زیاد برای برخی از سهام، هیچ گونه واکنشی از خود نشان نمی‌دهند. ناگفته نیست، با وجود اینکه‌درصد سهام شناور بسیاری از شرکت‌ها کمتر از الزامات تداوم پذیرش در بورس اوراق بهادار است (درصد شناور در تابلو اصلی بازاراول۲۰‌درصد، تابلو فرعی بازار اول ۱۵‌درصد و بازار دوم ۱۰‌درصد) سرمایه‌گذاران نهادی در چنین شرایطی باید از فرصت‌های بازار سرمایه به نحو مناسب استفاده و شرایط تداوم پذیرش و ارتقای ‌شرکت‌های تحت مدیریت‌شان را در بورس فراهم کنند. همچنین باید پس‌اندازهای سرگردان را تجهیز و به سمت تکمیل طرح‌های توسعه‌ شرکت‌های زیر مجموعه و نیز حضور فعال‌تر در خرید‌های بلوکی سهام شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ فراهم کنند، اما حال این پرسش مطرح می‌شود که دلیل عدم عرضه‌ سهام از سوی این سرمایه‌گذاران نهادی چیست؟

به عنوان مثال بانک سپه تعهد عرضه ‌۲۰‌درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری امید را دارد، ولی فقط پنج‌درصد سهام را به مردم عرضه کرده و با وجود صف‌های خرید طولانی برای سهام این شرکت عرضه‌ای صورت نمی‌گیرد و همین موضوع در مورد شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی نیز صادق است. همچنین صندوق بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی نیز که سهامداران عمده‌ کشتیرانی و پتروشیمی فن‌آوران هستند، با وجود تقاضای زیاد برای سهام این دو شرکت هیچ گونه واکنشی نشان ند‌اده‌اند. این شرکت‌ها که از نبود منابع و عدم دسترسی به تسهیلات بانکی گله‌مند هستند، نمی‌توانند از بازار سرمایه یا فروش بخشی از سهام خود منابع لازم را تامین کنند. آیا کارکرد اصلی بازار سرمایه تجهیز سپرده‌های کوچک و جلب امور مردم نیست؟ آیا همانگونه که بانک‌ها برای جلب منابع مردم به صورت مستمر تبلیغ می‌کنند؟ چرا این شرکت‌ها از شرایط موجود در بازار سرمایه استفاده‌ بهینه‌ای نمی‌کنند؟ اگر‌درصد سهام شناور افزایش پیدا نکند و سهم جدیدی از سوی این بازیگران و متفکران بازار عرضه نشود بدون شک صرفا قیمت سهام افزایش می‌یابد و خطر حبابی‌شدن قیمت‌ها و پیامدهای آن فرصت‌های بسیاری را از این گروه‌ها خواهد گرفت.

پس جا دارد سرمایه‌گذاران نهادی مسوولانه‌تر به وظایف خود در این مقطع خطیر آگاه باشند و از اقبال مردم به نحو شایسته‌ای در جهت تامین مالی پروژه‌های خود استفاده کنند.

منبع: ایسنا