گروه بورس-رشد سریع شاخص کل که از ابتدای هفته جاری آغاز شده، دیروز هم ادامه داشت و با ثبت ۱۴۱ واحد رشد به سطح ۱۲۶۵۳ واحد رسید و روز ۳۵ میلیارد تومانی را تجربه کرد.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان نسبت به افزایش قیمت برخی از سهم‌ها در بورس تهران ابراز نگرانی کرده و برخی نیز آن را طبیعی می‌دانند.

در این بین، بسیاری از تحلیلگران بورس تهران هشدار می‌دهند که چنانچه این روند تداوم پیدا کند، شکل‌گیری حباب قیمتی روی سهام برخی شرکت‌ها قطعا رخ خواهد داد. برخی نیز چنین دیدگاهی ندارند.

به گزارش خبرنگار ما، کارشناسان بر این باورند که مسوولان بورس تهران با جانب احتیاط، باید ورود نقدینگی به بورس با اقداماتی نظیر تسریع در عرضه‌های اولیه، بازگشایی نمادها و افزایش سهام شناور آزاد و... در پاسخگویی به طرف تقاضا، این جریان قوی پولی در بورس تهران را کنترل کنند.

شاخص تا ۱۵هزار ظرفیت رشد دارد

محمدرضا رهبر، کارگزار بورس در گفت‌وگو با فارس، در خصوص شرایط کنونی بازار سهام اظهار داشت: بازار سهام کشور حبابی نیست، چرا که میانگین نسبت قیمت به درآمد سهام (P/E) در بورس ایران نسبت به سایر بورس‌ها هنوز پایین است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر رشد قیمت سهام شرکت‌ها ناشی از عدم افزایش در ۲ سال اخیر و هم چنین افزایش سودآوری درآمد شرکت‌ها در ماه های گذشته است.

رهبر ادامه داد: درآمد خالص از فروش برخی شرکت‌ها در حالی ۲ برابر شده که رشد قیمت سهام ناشی از رشد EPS است و بررسی‌ها دو روش تکنیکال و فاندامنتال نیز بر این دیدگاه تاکید دارند.

این کارگزار بورس با بیان این مطلب که شاخص کل از ظرفیت رشد تا ۱۵‌هزار واحد نیز برخوردار است، تصریح کرد: هم‌اکنون که بورس در حال جذب نقدینگی‌های جدیدی است باید از طریق عرضه سهام، واگذاری شرکت‌های جدید توسط دولت و سازمان خصوصی‌سازی و اجرای تعهد سهامداران عمده و افزایش درصد سهام شرکت‌ها به رونق بورس کمک و بازار را متعادل کرد.

رهبر ادامه داد: از سوی دیگر برخی شرکت‌ها در بورس وجود دارند که از دیدگاه سرمایه‌گذاران پنهان و مهجور مانده که جا دارد به این دسته از سهام نیز توجه شود.

عرضه به موقع، بهترین پاسخ

از سوی دیگر، مصطفی امید قائمی، رییس هیات‌مدیره شرکت بورس معتقد است: جواب و پاسخ طرف تقاضای هر بازاری از جمله بازار سهام عرضه است که باید به آن توجه شود.

وی ادامه داد: شرکت بورس در حالی نمی‌تواند اقدام به عرضه سهام شرکت‌های جدید و قدیم کند که دولت و سازمان خصوصی‌سازی می‌توانند با کنار گذاشتن حساسیت‌ها در قیمت‌گذاری و عرضه سهام شرکت‌ها در بورس، پاسخ مناسبی به سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاران جدید دهند تا از فرصت پیش آمده استفاده مطلوبی شود. امید قائمی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت بورس برنامه‌ای برای رفع محدودیت‌های مربوط به حجم مبنا و درصد نوسان قیمت‌ها ندارد، تصریح کرد: رفع برخی محدودیت‌ها راه‌حل اساسی نیست و باید از طریق عرضه سهام به روان‌سازی و تعادل طرف‌های عرضه و تقاضا کمک کرد. وی ادامه داد: اما با این حال و در صورت عدم عرضه سهام جدید، احتمال دارد برای افزایش نقدینگی سهام تدابیری از سوی شرکت بورس اندیشیده شود. امید قائمی افزود: با توجه به شرایط کنونی بورس، هم‌اکنون بانک‌ها از فرصت بسیار مطلوبی برای فروش سهام برخوردارند تا با تجهیز منابع جدید، اهداف و برنامه‌های خود را عملیاتی کنند.

بازار سرمایه متاثر از مسائل سیاسی بین‌المللی نیست

از سوی دیگر رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روند صعودی بازار سرمایه در ماه‌های اخیر را متعارف و منطقی دانست.حجت الاسلام و المسلمین «غلامرضا مصباحی‌مقدم» با بیان اینکه بازار سرمایه در طول سه سال گذشته همواره دچار افت و خیز بوده است، اظهار داشت : اما در مجموع، بورس روند رو به رشدی را در این مدت داشته است.وی به واگذاری شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و افزود: شرایط امروز بازار سرمایه اقتضا می‌کند که وضعیت مطلوب‌تری نسبت به گذشته داشته باشد. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: پیش از این نگرانی‌هایی از عدم استقبال مردم برای خرید سهام شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی وجود داشت اما آمارها نشان می‌دهد که هم اکنون ۵۰درصد سهام این شرکت‌ها را آحاد مختلف مردم خریداری می‌کنند که این امر نمایانگر حرکت رو‌به‌رشد و مثبت بازار سرمایه است.وی به نظارت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار بر بازار سرمایه اشاره کرد و افزود : این موضوع باعث جلوگیری از رشد کاذب و دستکاری قیمت‌ها در بازار شده است. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درگذشته قوانین و سازوکارهای لازم برای اعمال نظارت در بازار سرمایه وجود نداشت، اظهار داشت: نبود دستگاه نظارت کننده در سال‌های گذشته باعث شد تا حباب قیمت‌ها در سال ۸۲ در بورس به وجود آید. این امر در نهایت منجر به متضرر شدن بسیاری از سهامداران شد. دکتر مصباحی‌مقدم با تاکید بر این نکته که شرایط کنونی بازار سرمایه نسبت به گذشته تغییرات اساسی کرده است، گفت: ایران درحال حاضر از نظر سیاسی و بین‌المللی، دوران گذار همراه با مخاطره و ریسک بالا را طی می‌کند اما اقبال از بازار سرمایه افزایش یافته است. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: احساس مردم این است که لزوما مسائل اقتصادی داخلی ایران تابعی از متغیر مسائل سیاسی بین‌المللی نیست به طوری که بازار سرمایه تحت تاثیر این اتفاقات، دچار شوک نمی‌شود به گونه‌ای که این موضوع موقعیت خوبی را برای بازار سرمایه به وجود آورده است.نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خواستار فرهنگ‌سازی کافی برای ورود اقشار مختلف جامعه در بازار سرمایه شد و افزود: نباید وجوه نقدی مردم به‌سمت بازار زمین و مسکن به عنوان یک کار تجاری برود. وی به جهش و رکود بازار زمین و مسکن در دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: این جهش و رکود برای صاحبان سرمایه بسیار زیان بار است.دکتر مصباحی‌مقدم با بیان اینکه روحیه ریسک‌پذیری در مردم ایران وجود دارد، اظهار داشت: این موضوع باعث شده است تا مردم به سمت بازار سرمایه روی آورند.