بازدهی 108روزه بورس تهران به 30درصد رسید

گروه بورس- زهرا مجتهد: بازار سهام پس از گذشت سه سال دوباره از مرز ۱۲هزار واحد عبور کرد.

به گزارش خبرنگار ما، شاخص کل روز گذشته پس از تجربه رشدی به میزان ۵/۵۹۰واحد به رقم ۱۲هزار و ۵۱۲واحد رسید. این شاخص در روز معاملاتی گذشته به رقم مشابه خود در ۱۶ خرداد ماه سال ۸۴ دست یافت. رشد یکباره شاخص در روز گذشته به عنوان رکوردی تاریخی برای این شاخص به ثبت رسید. شاخص کل در بازار دیروز تحت تاثیر معاملات انجام شده بر نمادهای فولاد مبارکه، کشتیرانی و فولاد خوزستان روزی تاریخی را تجربه کرد. هر یک از نمادهای مزبور به ترتیب به میزان ۲۹۳واحد، ۱۸۷ واحد و ۹/۵۰واحد بر شاخص کل اثر گذاشتند.

نماد فولاد مبارکه که پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بازگشایی شد، بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل بر جای گذاشت. این نماد فولادی را سهامداران در ۴۴۷۵ دفعه و به تعداد ۶/۴۸ میلیون سهم مورد دادوستد قرار دادند.

درحالی که ارزش کل معاملات دیروز برابر ۶۸۹ میلیارد ریال بود، ارزش معاملات فولاد از مرز ۲۸۶ میلیارد ریال فراتر رفت. از سوی دیگر با بازگشایی نماد کشتیرانی جمهوری اسلامی که پس از تعدیل ۷۷ ریالی پیش‌بینی درآمد هر سهم گشایش یافت، این سهم از قیمت ۴۲۰ تومان طی معاملات دیروز به قیمت ۵۰۹ تومان در پایان معاملات رسید و بیشترین میزان بازدهی روزانه را از آن خود کرد.

تعداد ۲۷ میلیون سهم «حکشتی» به ارزش بیش از میلیارد ریال داد‌و‌ستد شد.همچنین نماد فولاد خوزستان نیز همانند فولاد مبارکه پس از برگزاری مجمع سالانه و تقسیم سود نقدی معادل ۵۰ تومان باعث بالا کشیدن شاخص کل شد. همچنین ۲/۵ میلیون سهم از نماد «فخوز» از سوی سهامدار به ارزش ۶۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.

درمجموع شاخص کل این رشد ۵۹۰ واحدی را مدیون نماد‌های یاد شده است. تحلیل‌گران بازار نیز پیش‌بینی کرده بودند که شاخص کل پس از عبور از مرز ۱۱ هزارو ۷۰۰ واحد به روال سابق خود همانند سال‌های ۸۳ - ۸۲ خواهد رسید.

این شاخص در طول تاریخ عمر خود بیشترین رشد واحدی را در خردادماه سال ۸۳ شاهد بود که به رقم ۱۳ هزارو ۸۸۲ واحد رسیده بود. در آن زمان ارزش بازار سهام تهران بالغ بر ۳۴ میلیاردو ۹۸۷ میلیون تومان بود.

درحالی که از آن موقع تا به امروز بورس تهران دچار تحولات کمی و کیفی در درون خود ازجمله تسطیح قیمت‌های سهام و تصویب قانون بورس اوراق‌بهادار شده است (در نیمه دوم سال ۸۵ و سال۸۶)، اکنون شاخص زمینه‌های لازم برای داشتن تیم حرکتی منسجم‌تر را دارا است. این در حالی است که شاخص‌های دیگر با اهمیت بورس نیز از جمله شاخص قیمت و بازده نقدی تحت‌تاثیر تحولات مزبور همین روال را در پیش گرفته‌اند.

شاخص قیمت و بازده نقدی در ابتدای سال‌جاری برابر رقم ۳۶هزار و ۲۰۶واحد بود که این شاخص هم روز گذشته با کسب دوهزار و ۹۲۵واحد رشد به رقم ۴۷هزار و ۱۷واحد رسید. این امر از بازدهی ۳۰درصدی بورس از ابتدای سال‌جاری تا روز گذشته حکایت دارد.

بازدهی دیروز بورس در حالی که ارزش بازار بورس تهران از ۶۱هزارمیلیارد تومان فراتر رفته است، معادل ۶/۶درصد بود.

سناریوی جدید شاخص کل مشابه سناریوی حرکت شاخص در ماه‌های خرداد و تیر سال ۱۳۸۳ است که همزمان با فصل مجامع از مرز ۱۲هزار و ۹۹۰واحد گذشت و در همان سال عدد ۱۳هزار و ۵۴واحد را مشاهده کرد.

البته تداوم شاخص کل در این ارقام چندان طولانی نبود به طوری که در بهمن ماه همان سال پس از افت ۵۳واحدی در تاریخ ۱۸بهمن ماه، از مرز ۱۳هزار واحد سقوط کرد و تا به امروز شاخص کل چنین رقمی را تجربه نکرده است. ثبت این رکورد برای شاخص کل در حالی رخ داده است که این شاخص در تاریخ ۱۳مرداد ماه ۸۲ (۳/۸/۲۰۰۳) به یکباره رشد ۴۵۴واحدی را تجربه کرد که از رقم نه‌هزار و ۹/۲۲۳واحد به ۹هزار و ۹/۶۷۶واحد افزایش یافت.

همچنین در دوران حیات شاخص، رشد دیگری به میزان ۳۴۷واحد وجود دارد که این حرکت از رقم ۱۲هزار و ۴۱۱واحد به رقم ۱۲هزار و ۷۵۷واحد صورت گرفت. این رویداد در اردیبهشت ماه ۸۳ برای شاخص کل پدید آمد.