گروه بورس - در آخرین روز اردیبهشت ماه سال جاری بورس اوراق بهادار تهران با پنج رویداد مهم در اخبار بازار سرمایه مواجه شد.

هر یک از این خبرها نشانه‌ای از تغییر و تحول در بورس اوراق بهادار را به همراه داشت. در این میان مهمترین آنها تصویب دستورالعمل نحوه تغییر شاخص‌های بورس در جلسه شورای عالی بورس بود که در ادامه می‌خوانید:
تغییر شاخص‌های بورس
به گزارش سنا، روز دوشنبه هفته جاری جلسه شورای عالی بورس با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد. در این جلسه دبیر شورا و رییس سازمان بورس و اوراق بهادارگزارشی از وضعیت بازار سرمایه کشور ارائه کردند. شورای عالی بورس نیز از عملکرد و تعامل مثبت مجموعه بازار سرمایه برای عرضه موفق سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از شرکت‌های مشمول واگذاری‌های اصل 44 تقدیر و تشکر کرد.
تعریف شاخص‌های جدید
در ادامه جلسه، دستورالعمل «نحوه تغییر شاخص‌های بورس یا تعریف شاخص‌های جدید» مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به تصویب شورا رسید. همچنین با توجه به اتمام زمان ماموریت اعضای هیات داوری، انتخاب اعضای هیات داوری موضوع تبصره (2) ماده 37 قانون بازار اوراق بهادار در دستور کار قرار گرفت.
تمدید زمان ماموریت هیات داوری
در نهایت باتوجه به ارزیابی مثبت شورا از عملکرد دو ساله اعضای هیات داوری ضمن تشکر از آنان، مدت ماموریت اعضای اصلی و علی‌البدل هیات داوری مزبور برای دو سال دیگر تمدید شد.
جذب ۵/۵۲میلیارد ریال سرمایه از سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری
صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مدت کوتاه فعالیت خود، موفق به جذب 52میلیارد و 500میلیون ریال شدند.
در خبری دیگر از سایت اطلاع‌رسانی بازار سرمایه آمده است که رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب فوق افزود : صندوق‌های سرمایه‌گذاری نهایت‌نگر، حافظ و بانک صادرات ایران از اوایل فروردین ماه امسال، صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهم‌آشنا و خبرگان از اوایل اردیبهشت‌ماه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران و پیشتاز با مدیریت کارگزاری مفید به تازگی فعالیت خود را در بازار آغاز کرده‌اند.
«رضا کیانی» اظهار داشت: تاکنون 339 سرمایه‌گذار حقیقی و 26 سرمایه‌گذار حقوقی در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز بیشترین تعداد سرمایه‌گذار و منابع را جذب کرده است، گفت: این صندوق از ۱۸۶ سرمایه‌گذار حقیقی، ۴ سرمایه‌گذار حقوقی و در مجموع یک میلیارد و ۴۲۸میلیون تومان منابع مالی بهره‌مند شده است.
حقیقی‌ها پیشتاز در تملک صندوق‌ها
رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشتاز با ۸۸ درصد تملک اشخاص حقیقی واحدهای سرمایه‌گذاری بیشترین و کارگزاری بانک صادرات با ۱۰درصد تملک اشخاص حقیقی کمترین درصد را در این بخش به خود اختصاص داده‌اند.
اختصاص یک جایگاه معاملاتی به صندوق‌ها
کیانی با بیان اینکه ضوابط حمایت از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در شرف تدوین است، اظهار داشت : در عرضه اولیه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سهمیه یک جایگاه معاملاتی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصیص یافت.
وی ادامه داد: این امر باعث شد تا کارگزارانی که مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری را بر عهده دارند، از سهمیه بیشتری برای تخصیص آن صرفا به صندوق‌های تحت مدیریت خود برخوردار شوند.
رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار امیدواری کرد با نهایی‌شدن این ضوابط، حمایت بیشتری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار انجام شود.
فرا بورس نامدار می‌شود
همچنین عضو کمیته اجرایی بازار فرابورس در اولین جلسه کمیته اجرایی بازار فرابورس از بررسی و انتخاب نامی برای بازار فرابورس کشور خبر داد.
حسین خزلی‌خرازی گفت: در اولین جلسه کمیته اجرایی بازار فرا بورس انتخاب نام فرابورس کشور، افتتاح حساب و اخذ مجوزها مورد بررسی و طرح واقع شد.
وی از همه فعالان بازار سرمایه خواست تا پیشنهادات خود را در خصوص نام بازار فرا بورس ارائه کنند.
خرازی در ادامه گفت:‌ از طرف دیگر مقرر شد که حساب، در شرف تاسیس شرکت افتتاح شود تا وجوه موسسین بازار فرا بورس تا پایان خرداد ماه دریافت شود.
وی در خاتمه اظهار داشت:‌ اخذ مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار از دیگر برنامه‌های هیات اجرایی است که پیگیری خواهد شد.
ورود ذوب‌آهن به بورس در خرداد ماه
بازار سهام روز گذشته شاهد اعلام خبری مبنی بر ورود یکی دیگر از شرکت‌های دولتی به بورس از سوی مدیرعامل این شرکت بود.
بر همین اساس مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به عرضه سهام این شرکت در بورس طی خرداد ماه گفت: با عرضه سهام این شرکت در بورس، ذوب‌آهن وارد فاز جدید خصوصی‌سازی شده و از محدودیت شرکت‌های دولتی رها می‌شود.
اواخر خرداد می‌آییم...
«بهرام سبحانی» در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا، اظهارداشت: ذوب آهن آمادگی کامل خود را برای عرضه سهام بر تابلوی بورس در اواخر خرداد تا اوایل تیرماه اعلام کرده است.
وی با اشاره به محدودیت های موجود در
ذوب آهن گفت:هم اکنون بسیاری از تصمیم گیری های این شرکت درچارچوب قانون نامه های دولتی اتخاذ می‌شود که این امرنوعی محدودیت برای ذوب آهن محسوب می‌شود.
آمادگی ذوب‌آهن برای عرضه سهام
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: سازمان خصوصی سازی مسوول عرضه سهام دربورس بوده و ذوب آهن برای عرضه سهام خود در زمان مقرر آماده است. وی در ادامه به اجرای 5 پروژه در قالب طرح توازن اشاره کرد وافزود:با اجرای پروژه کوره بلند شماره 3 در نیمه نخست امسال نزدیک به یک‌میلیون و 400هزار تن چدن در ذوب‌آهن تولید می‌شود.
طرح‌های سال جاری
سبحانی اضافه کرد: راه‌اندازی واحد کک‌سازی با ظرفیت 900 هزارتن، واحد آگلومراسیون با ظرفیت2 میلیون و 400 هزار تن درسال، نیروگاه 110 مگاواتی و سایت جانبی از دیگر پروژه‌های طرح توازن در سال جاری است.
وی در پایان اضافه کرد: نصب واحدهای فوق تا پایان امسال نهایی شده و در اوایل سال ۸۸ راه‌اندازی می‌شود.
استقبال سرمایه‌گذاران اسلوونی
هیات عالی رتبه اتاق بازرگانی و صنایع اسلوونی در دیدار با رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، تمایل خود را برای همکاری و سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران اعلام کردند.
به گزارش سنا، هیاتی متشکل از تجار و صاحبان صنایع اسلوونی در حاشیه بازدید از سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با مسوولان این سازمان، راه های همکاری دوجانبه را بررسی کردند.
علی صالح آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این بازدید، گزارشی از آخرین تحولات بازار سرمایه ایران را برای هیات اسلوونی ارائه کرد.
همکاری‌های نزدیک
ژدنکو پاوچک رییس اتاق بازرگانی و صنایع اسلوونی نیز در این دیدار با بیان اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری فراوانی در دو کشور وجود دارد، اظهار داشت: پس از بازگشت به اسلوونی با مسوولان بورس این کشور برای ایجاد همکاری‌های نزدیک با ایران گفت‌وگو خواهم کرد.
ظرفیت‌های زیاد برای همکاری
وی افزود: دو بورس تهران و لوبلیانا ظرفیت‌های زیادی برای همکاری‌های متقابل دارند که امیدواریم شرایط برای تعامل این دو بورس در آینده نزدیک فراهم شود.
اسلوونی سال 1991 میلادی از یوگسلاوی سابق جدا شد و هم اکنون ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد.
بر اساس این گزارش، ارزش بازار بورس لوبلیانا در پایان سال ۲۰۰۷ میلادی به ۲۹میلیارد دلار رسید.
درحال حاضر 87 شرکت در بورس لوبلیانا فعالیت می‌کنند که بخش داروسازی مهم‌ترین صنعت این بورس است.
صنایع خودروسازی و ماشین‌آلات، لوازم خانگی، توریست و چوب از دیگر صنایع مهم بورس لوبلیانا به شمار می‌رود.