100 شرکت بازار اول؛ بقیه بازار دوم
عکس: آکو سالمی
گروه بورس: بازار سهام کشور از امروز صاحب دو بازار می‌شود و براساس دستورالعمل جدید پذیرش اوراق بهادار، آرایش طبقه‌بندی شرکت‌ها در بازار تغییر می‌کند.

همچنین شرکت‌هایی که شرایط حضور در تابلوی اول و دوم را ندارد. ظرف مدت یکسال باید خود را با این بازار منطبق کنند.
خبر اختصاصی این رویداد را دیروز خبرگزاری فارس منتشر کرد و اعلام داشت که علی صالح‌آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در حالی سوم دی‌ماه سال گذشته از تصویب دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس خبر داد بوده که علی رحمانی مدیرعامل شرکت بورس در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشته بود: بر اساس دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار موضوع تقسیم شرکت‌های بورس در بازار‌های اول و دوم در جلسه شنبه ۱۴ اردیبهشت هیات پذیرش اوراق بهادار مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مقرر شده که در اولین جلسه هیات پذیرش این تقسیم‌بندی صورت گیرد.
بر اساس این تصمیمات که از اول خرداد ماه اجرایی خواهد شد و برپایه برآوردهای اولیه، احتمالا کمتر از 100 شرکت در تابلوی اصلی بازار اول پذیرش شده و باقی شرکت‌های بورسی باتوجه به مواردی چون میزان سرمایه، مدت زمان سوددهی مستمر، درصد سهام شناور آزاد و تعداد سهامداران شرکت، سابقه فعالیت در صنعت مربوطه، نسبت حقوق صاحبان سهام به کل دارایی‌ها و...در تابلوی فرعی بازار اول و یا بازار دوم منتقل خواهند شد.
این تغییر و تحولات درراستای اجرای ماده ۳۰ قانون بازار اوراق بهادار(مصوب آذرماه ۱۳۸۴) و ماده ۱۶ آیین‌نامه اجرایی آن ( مصوب تیر۸۶ هیات وزیران) و پیشنهاد بورس اوراق بهادار تهران انجام خواهد شد‌.
به دنبال انتشار این خبر،مدیرعامل شرکت بورس گفت: شرکت‌های واجد شرایط حضور در بازارهای اول و دوم و طبقه بندی شده و بیش از 130 شرکت حداکثر یک سال مهلت خواهند داشت تا شرایط حضور در بورس را احراز کنند. علی رحمانی درباره بازارهای اول و دوم که بر اساس دستور‌العمل جدید پذیرش اوراق بهادار از امروز راه‌اندازی خواهند شد، اظهار داشت:‌ آن تعداد از شرکت‌های بورسی که واجد حضور در بازارهای اول و دوم بودند، طبقه بندی شدند و شرکت‌هایی که نتوانستند شرایط حضور در بازارهای اول و دوم را به‌دست آورند؛ حداکثر یکسال اجازه حضور در بازار دوم را خواهند داشت.
وی ادامه داد: هیات پذیرش اوراق بهادار شرکت بورس را موظف کرد که مراتب را به این دسته شرکت‌ها اعلام کند تا در دوره زمانی حداکثر یک ساله شرایط لازم مانند افزایش سرمایه را احراز کنند.
رحمانی در رابطه با تعیین تکلیف شرکت‌های تابلوی چهارم معاملات گفت: هیات پذیرش در رابطه با این دسته از شرکت‌ها طی یک ماه آینده تصمیم‌گیری خواهد کرد، اما با توجه به مصوبه قبلی شورای عالی بورس این شرکت‌ها در صورت عدم احراز شرایط از بورس حذف خواهند شد و برای حضور مجدد در بورس باید مراحل پذیرش را مجددا طی کنند.
رحمانی در پاسخ به این سوال فارس که چه تعداد از شرکت‌ها مشمول احراز شرایط حداکثر یکساله شده‌اند، اظهار داشت: بیش از ۱۳۰ شرکت بورس مشمول این وضعیت شده‌اند.