چشم‌انداز صنعت دارو در سال 1387
نویسنده: محمد مساح
تمرکز بازار بر روی صنعت داروسازی
سهام گروه داروسازی در یک حرکت افزایشی قرار دارد...
طی شش ماه گذشته که بازار کالا در سطح جهانی با افزایش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده، تحولاتی در بازار سرمایه ایران رخ داده است.

در این میان همراستا با افزایش قیمت دارو و احتمال تقویت عایدی شرکت‌های دارویی در سال جاری قیمت سهام این گروه روند رو به رشدی را آغاز کرده است. در تصویر ارائه شده شاخص صنعت دارو، تغییرات مثبت سهام شرکت‌های داروسازی را نمایش می‌دهد. از بهار سال گذشته اغلب شرکت‌های این گروه در مسیر رو به رشدی قرار داشته‌اند، به طوری که شاخص بر بالای سطح 500 تثبیت شد. از نقطه نظر نموداری سطح قوی 520 در زمستان 86 مورد پشتیبانی قرار گرفته و هم‌اکنون شاخص این صنعت به سوی نقاط بالاتری در حرکت است.برآورد می‌شود شاخص صنعت دارو بتواند در سال 87 به سطح 650 واحد دست یابد. در جدول شماره‌یک تغییرات این شاخص در سال‌های گذشته مورد بررسی قرار گرفته است:
همچنین در جدول شماره۲ شرکت‌های مربوط به صنعت داروسازی بر حسب میزان سرمایه مرتب شده‌اند. سرمایه‌گذاری البرز و شرکت داروپخش به عنوان شرکت‌های هلدینگ در این صنعت فعالیت می‌کنند. داروپخش بخش بزرگی از سهام کارخانجات داروپخش، داروسازی اکسیر و داروسازی ابوریحان را در اختیار دارد. سرمایه‌گذاری البرز به عنوان سهامدار عمده داروسازی سبحان مطرح است که هر دو با تغییرات مثبت در عایدی آتی روبه‌رو هستند. از آنجایی که داروسازی سبحان در حدود ۶۹‌درصد سهام ایران دارو را در اختیار دارد، سهام سرمایه‌گذاری البرز، داروسازی سبحان و ایران دارو در سال‌های گذشته همبستگی مثبتی از لحاظ قیمتی داشته‌اند.
درجدول شماره3 شرکت‌های صنعت دارو بر پایه نسبت قیمت به درآمد (P/E) تنظیم شده‌اند. این جدول نشان می‌دهد که انتظارات بازار نسبت به سهام شرکت‌های داروسازی سبحان، کیمیدارو، لقمان، زهراوی، اسوه، سینا دارو، روز دارو و داروسازی دکتر عبیدی در مقایسه با دیگر شرکت‌ها در سطح بالاتری است. در سال 86 شرکت داروسازی زهراوی، داروسازی اسوه، کیمیدارو، داروسازی لقمان و داروسازی سبحان با بازدهی بالایی روبه‌رو شدند و با توجه به شرایط حال حاضر احتمال بالایی وجود دارد که این شرکت‌ها در سال 87 نیز به این روند ادامه دهند. میانگین نسبت قیمت به درآمد (P/E) صنعت دارو در ابتدای سال‌جاری رقم 7 به دست آمده که در مقایسه با زمستان 86 در سطح بالاتری قرار دارد و به هر صورت نمایانگر بالا رفتن انتظارات سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود.
جمع‌بندی
مجموع رخدادهای برون مرزی و درون کشور احتمال تقویت درآمدهای شرکت‌های داروسازی را افزایش داده و بررسی شاخص صنعت دارو در کنار بررسی احتمالات تغییرات عایدی شرکت‌های داروسازی نشان می‌دهد که این صنعت می‌تواند در سال 87 برای سرمایه‌گذاری بلندمدت مورد توجه قرار گیرد. به نظر می‌رسد شرکت‌های داروسازی بتوانند در آینده با افزایش نرخ محصولات روبه‌رو شوند که در صورت چنین رخدادی وضعیت این صنعت در موقعیت مطلوب‌تری در بورس اوراق بهادار ایران قرار خواهد گرفت. در جدول شماره4 روند جاری و آینده برخی شرکت‌های موجود در صنعت دارو به همراه سطوح مقاوم کلیدی بررسی شده است.
توضیح جدول
روند جاری: تغییرات پیوسته و بلندمدت حرکت سهم در شرایط حال و گذشته را نشان می‌دهد.
پیش‌بینی روند آینده: با توجه به شرایط جاری و مقایسه آن با گذشته حرکت بلندمدت سهم ارزیابی و برآورد شده است.
سطح تغییر روند افزایشی، قیمتی را نشان می‌دهد که در صورت تثبیت بر بالای آن حرکت بلندمدت سهم افزایشی خواهد گردید.
سطح تغییر روند کاهشی، قیمتی را نمایش می‌دهد که در صورت تثبیت قیمت در زیر آن تغییرات قیمت سهم کاهشی در نظر گرفته می‌شود.
نقطه هدف: قیمتی را نمایان می‌سازد که در صورت قرار گرفتن قیمت در روند افزایشی قابلیت و احتمال دستیابی به آن وجود دارد.
آرایش: الگو و جبهه‌گیری مشهود بازیگران بازار را در دوره‌های بلندمدت شرح می‌دهد.
منبع:www.rahnemoonsarmaye..com