ایرنا- مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی گفت: گسترش دامنه نوسان در بورس باید با افزایش کنترل و نظارت همراه باشد.

حسین خزلی خرازی با بیان آنکه دامنه نوسان در بورس همانند عرض خیابان و بزرگراه است، گفت: در صورتی که حجم خودروها زیاد و عرض خیابان کم باشد، ترافیک شدیدی در آن محل ایجاد خواهد شد. وی افزود: کم بودن دامنه نوسان در بازار سرمایه نیز همانند خیابان کم‌عرض، باعث ایجاد صف‌های طولانی می‌شود.

وی ادامه داد: برای رفع این مشکل یا باید عرض خیابان را افزایش یا تعداد ماشین‌ها را کاهش داد.

وی افزود: به عبارت دیگر در بازار سرمایه یا باید تعداد دفعات معامله را کاهش داد یا دامنه نوسان افزایش یابد.

این کارشناس بازار سرمایه، وسیع کردن محدوده نوسان را عاملی برای کارآیی و جذابیت در بازار دانست و افزود: این امر می‌تواند در روان کردن بازار و کاهش صف‌های خرید و فروش موثر باشد. مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی، گفت: در برخی از بورس‌های دنیا محدوده دامنه نوسان وجود ندارد؛ اما در عوض استانداردهای دقیق اطلاع‌رسانی مالی رعایت می‌شود که این امر بر سهولت در معاملات و ایجاد نهادهای واسطه‌ای متخصص و در نتیجه افزایش میزان کارآیی تاثیر داشته است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه افزایش دامنه نوسان در بازار سرمایه همزمان با خبر آزادسازی سیمان و کاهش بهره مالکانه معادن انجام شد، نمی‌توان تاثیر آن را در بازار به تنهایی مورد بررسی قرار داد. به گفته وی، رشد و شادابی ایجاد شده در بورس را نمی‌توان به تنهایی مربوط به باز شدن محدوده نوسان و روانسازی معاملات دانست.

وی گفت: به طور عام اگر بورس کارا نباشد، محدوده نوسان قیمت‌ها باعث می‌شود تا قیمت‌ها توسط برخی افراد دستکاری شود. وی گفت: در صورتی که گسترش دامنه نوسان همراه با افزایش سیستم کنترل باشد، می‌توان به نتایج مطلوبی دست یافت. خرازی تصریح کرد: در صورتی که سیستم‌های کنترل و نظارت بر زیرساخت‌های بورس افزایش یابد، می‌توان دامنه نوسان را بیش از این میزان افزایش داد. وی با اشاره به چگونگی وضعیت بورس کالا نیز گفت: بورس کالا در‌حال‌حاضر دارای فضای مناسبی از لحاظ توسعه و رشد به سر می‌برد؛ زیرا با ورود محصولات پتروشیمی چشم‌انداز مطلوبی برای آن ایجاد شده است.

خرازی اظهار داشت: بورس کالا با افزایش حجم معاملات فلزات و احتمالا آزادسازی سیمان و ورود آن به بورس چشم‌انداز مطلوبی خواهد داشت. به گفته وی، بورس کالا تاثیر مناسبی بر شفاف‌سازی قیمت‌ها و حذف رانت‌ها داشته است. این کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: از آنجا که بورس کالا از لحاظ سیستم‌ها و زیرساخت‌ها هم‌ردیف بورس‌های پیشرفته دنیا نیست، باید تمهیداتی برای به روز کردن سیستم‌ها و توسعه آن اتخاذ شود.

در همین حال، یک کارشناس اقتصادی گفت: برای تقویت بازار پول و سرمایه باید زمینه‌های فعالیت بازار بورس گسترده‌تر شود. مجید رضایی افزود: برای تقویت بازار پول و سرمایه باید زمینه‌های فعالیت‌های بازار بورس گسترده‌تر شود و در این مورد نیازمند شفافیت قوانین و مقررات حاکم بر بورس هستیم.وی تصریح کرد: با ایجاد شفافیت در بازار، بحث واگذاری کارخانه‌های دولتی به بخش‌خصوصی به طور صحیح انجام می‌شود و در نتیجه حجم سرمایه‌گذاری در بازار بورس افزایش یافته و نقدینگی تا حدی جذب می‌شود. وی با اشاره به ضرورت ارتباط بازار سرمایه کشور با سرمایه‌گذاران خارجی خاطرنشان کرد: باید در بازار سرمایه و بازار بورس شفافیت ایجاد کنیم تا افراد بتوانند با اعتماد و اطمینان به تحولات بورس، سرمایه‌گذاری کنند.