گروه بنگاه‌‌ها- زهرا مسافر: فولاد آلیاژی، مخلوطی از آهن و انواع فرو آلیاژها نظیر کروم، وانادیوم، مولیبدن، منگنز، تیتانیوم و فلزاتی چون نیکل است، که با این ترکیب خواص جدیدی از فولاد به دست می‌آید که در صنایع خودروسازی، ماشین‌سازی، نفت و پتروشیمی، صنایع ریلی و دریایی و سایر صنایع مادر به کار می‌رود. به گفته فعالان این صنعت، کشور ما از لحاظ تولید و مصرف فولاد آلیاژی در سطح جهان در قیاس با کشورهای مصر و ترکیه و... در جایگاه برابر اما در مقایسه با کشورهای صنعتی در رتبه پایینی قرار دارد. در حال حاضر، سالانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن فولاد آلیاژی در کشور تولید می‌شود که فولاد آلیاژی ایران، صنایع فولاد آلیاژی یزد، فولاد اسفراین و فولاد آلیاژی اصفهان از جمله تولید‌کنندگان عمده این محصول به‌شمار می‌روند.

در این میان، فولاد آلیاژی ایران که بیشترین ظرفیت تولید را در کشور از آن خود کرده توانست طی نه ماه اول سال ۱۳۹۰ نزدیک به ۲۲۰ هزار تن محصول نهایی تولید کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل ۱۰ درصد رشد داشته است.

در شرایط فعلی، سهام دو شرکت فولاد آلیاژی ایران و یزد در بازار سرمایه کشور معامله می‌شوند. این در حالی است که مطالعه عملکرد این دو سهم از بدو ورود در زمستان گذشته که با رشد ۱۰۰ درصدی قیمت پس از عرضه اولیه و افت ۵۰ درصدی قیمت پس از آن همراه بود، نشان می‌دهد که فعالان بورس تهران با این صنعت آشنایی کافی نداشته از دریچه هیجان با سهام آلیاژی روبه‌رو شده‌اند. به همین دلیل، به سراغ مدیرعامل این دو شرکت آلیاژساز رفتیم تا جزئیات خواندنی از آخرین وضعیت فعالیت این شرکت‌ها را از زبان بالاترین مقام اجرایی شرکت‌های فعال جویا شویم.

قیمت مواد اولیه فعلا متعادل است

مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما، سخن خود را با بازارهای صادراتی محصولات آغاز کرد و یادآور شد: بازار صادرات این محصول را کشورهای آلمان،‌ فرانسه، ایتالیا، لهستان، ترکیه، اسپانیا و... تشکیل می‌دهند که در سال جاری بالغ بر ۱۰ تا ۱۵ درصد کل فروش شرکت را تشکیل می‌دهند. حکم‌الله بابایی با بیان اینکه آهن آسفنجی و آهن قراضه از جمله مواد اولیه اصلی کارخانه‌های فولاد آلیاژی هستند، تصریح کرد: علاوه بر این، فرو آلیاژهایی نظیر فروکرم، فرومنگنز، فروسیلیس، فرو وانادیوم، فرو منگنز، فرو مولیبدن، فلزاتی نظیر نیکل و پودر کربن و گوگرد هم از مواد مصرفی جهت تولید فولاد آلیاژی هستند. مدیر‌عامل فولاد آلیاژی ایران در زمینه قیمت مواد اولیه و به ویژه قراضه خاطرنشان کرد: قیمت قراضه معمولی در حال حاضر در هر کیلو بین ۴۰۰۰ الی ۴۵۰۰ ریال در نوسان است؛ همچنین اغلب فروآلیاژهای فوق‌الذکر نیز در سال ۲۰۱۱ با افزایش و سپس با یک افت قیمت همراه بوده‌اند و در حال حاضر قیمت متعادلی دارند.

طرح‌های توسعه «فولاژ»

بابایی در ادامه به طرح توسعه شرکت فولاد آلیاژی ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر طرح توسعه زیر سقفی (کوثر) از پیشرفت ۶/۸۰ درصدی برخوردار است و پیش‌بینی می‌شود در پایان سه ماهه اول سال ۹۱ به بهره‌برداری برسد. بابایی افزود: در همین راستا، با توجه به برنامه زمانبندی، اجرای کوره ۳ تا پایان امسال انجام و راه‌اندازی آن در ابتدای سال ۱۳۹۱ انجام خواهد شد. بدین ترتیب تولید آزمایشی طرح توسعه شرکت در نیمه اول سال ۹۱ و تولید صنعتی در نیمه دوم سال ۱۳۹۱ انجام خواهد شد. یادآور می‌شود «فولاژ» در آخرین اطلاعیه خود تاثیر مثبت راه‌اندازی این طرح در یک سال را در صورت تولید با ظرفیت کامل، ۲۶۴ ریال به ازای هر سهم اعلام کرده است.

قیمت محصولات آلیاژی چرا گران شد؟

بابایی به افزایش نرخ محصولات آلیاژی از محدوده ۱۱۰۰ تومان در هر کیلو در سال گذشته به ۱۲۵۰ تومان در تابستان ۹۰ اشاره و تصریح کرد: با توجه به ثبات نسبی قیمت فولاد جهانی، علت رشد قیمت محصولات آلیاژی به دلیل وارداتی بودن بخش قابل ملاحظه ای از مواد اولیه و قطعات مورد نیاز، افزایش نرخ ارز و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه اصلی داخلی همانند آهن اسفنجی، قراضه است. ضمنا قیمت فولادهای معمولی در بازار داخل نیز بیش از ۹۰ تومان افزایش داشته است و از ۷۶۰ تومان در هر کیلو به ۸۵۰ تومان رسیده است. مدیر عامل فولاد آلیاژی ایران با اشاره به اینکه در شش ماهه دوم سال جاری ممکن است بازار فروش و صادرات با کاهش نرخ مواجه شود خاطرنشان کرد: با وجود تشدید بحران اقتصادی در منطقه اروپا (مهم‌ترین بازار هدف محصولات صادراتی)، تاکنون تغییر چندانی در قیمت‌های فروش صادرات شرکت ایجاد نشده لیکن موضوع حمل و هزینه‌های تحمیلی آن بر افزایش هزینه‌ها تاثیرگذار است.

علت انباشت کالا در انبارها

مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران در پاسخ به این سوال که چرا حجم موجودی مواد و کالا در شرکت‌های آلیاژی نزدیک به نیمی از ترازنامه شرکت‌ها را تشکیل می‌دهد؟ گفت: بخشی از علت این امر، پیش‌بینی ما در تامین مواد اولیه وارداتی مهم، مواد مصرفی و قطعات یدکی حساس است که در شرایط فعلی ضرورت دارد که موجودی انبار به اندازه کافی داشته باشیم. بخشی از مساله نیز به مشکلات حمل سفارش‌های صادراتی به اروپا مربوط می‌شود که افزایش حجم محصول ساخته شده در انبار را موجب شده است؛ البته این محصولات طبق سفارش مشتری تولید شده و نگرانی از بابت فروش آن وجود ندارد.

نوسانات سهام آلیاژی طبیعی بود

بابایی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا سهام آلیاژی‌ها در بورس تهران پس از ورود ابتدا دو برابر و سپس نصف شدند و بدین ترتیب ریسک عجیبی را بر سرمایه‌گذاران تحمیل کردند، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت سهام شرکت‌ها پس از ورود به بورس امری طبیعی بوده و اغلب شرکت‌ها تا ماه‌ها پس از ورود به بورس با این پدیده روبه‌رو هستند؛ از این رو افزایش یا کاهش قیمت سهام پس از فرو نشستن نوسانات اولیه، عمدتا تحت تاثیر ارزیابی‌هایی است که تحلیل گران بازار از گزارش‌های مالی شرکت‌ها و مطالعه شرایط اقتصادی و سیاسی به عمل می‌آورند. بدین ترتیب هیجانات در سهام آلیاژی‌ها نیز اکنون مهار شده و قیمت‌ها به سمت منطقی شدن حرکت کرده است.

ملاحظات آلیاژی‌ها در افزایش موجودی‌‌ها

مدیر‌عامل فولاد آلیاژی یزد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما محصولات آلیاژی را به لحاظ خواص مکانیکی از جمله استحکام، سختی، خوردگی و... کاملا با فولاد‌های ساختمانی متفاوت و متمایز دانست. به گفته وی، مصرف‌کنندگان فولاد‌های آلیاژی در بازار داخل عمدتا قطعه‌سازان، ماشین‌سازان، ابزار‌سازان، صنایع نفت و گاز و... هستند. فرید گلشن با اشاره به اینکه مواد اولیه اصلی این کارخانه انواع مقاطع فولاد در گرید‌های مختلف است، تصریح کرد: این مواد از منابع مختلف از جمله شرکت فولاد آلیاژی ایران تامین می‌شود. وی درخصوص قیمت مواد اولیه مورد نیاز در «فولای» خاطرنشان کرد: وضعیت قیمتی مواد اولیه در حال حاضر با توجه به بازارهای جهانی نسبتا مناسب است البته هرگونه تغییر در نرخ ارز می‌تواند شرایط را دستخوش نوسان جدی کند. گلشن با اشاره به حجم موجودی مواد و کالا در شرکت‌های آلیاژی گفت: حجم موجودی مواد و کالا به علت تنوع تولید براساس سفارش در شرکت‌های تولید‌کننده محصولات آلیاژی باید نسبت به تولید‌کنندگان ساختمانی بیشتر باشد. دلایل این امر هم نوع فرآیند و تنوع محصولات از نظر مقاطع تولیدی با مشخصات مکانیکی و شیمیایی متفاوت است. علاوه بر این، افزایش ریسک ناشی از تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز و کمبود نقدینگی مشتریان که باعث تاخیر در خروج محصول از کارخانجات می‌باشد نیز شرکت‌ها را به سمت افزایش موجودی انبار برده است.

قیمت سهام «فولای» مناسب است

گلشن درخصوص افزایش قیمت سهام آلیاژسازها پس از ورود به بورس افزود: در زمان عرضه اولیه سهم فولادی‌ها با توجه به عرضه در قیمت مناسب و پایین‌تر از ارزش ذاتی، استقبال قابل توجهی از سهام شد و قیمت‌ها در فاصله کمی، افزایش قابل توجهی داشت؛

به گونه‌ای که سهامداران عمده ناگزیر به عرضه‌های فراوان جهت کنترل و کاهش صف‌های خرید شدند. البته یکی از دلایل این افزایش قیمت‌ها، حجم کم سهام این شرکت‌ها بود. به گفته مدیر عامل فولاد آلیاژی یزد در حال حاضر قیمت سهام «فولای» با توجه به ارزش مجموع دارایی‌ها در ترازنامه و پتانسیل‌های شرکت، مناسب و نزدیک به ارزش ذاتی است. وی تصریح کرد: از دیگر موارد قایل تامل درخصوص سهام صنایع فولاد آلیاژی یزد(P/E)مناسب این شرکت در مقایسه با سایر شرکت‌های هم گروه (نظیر فوکا، فخاس و فخور) می‌باشد. از نظر گلشن سرمایه‌گذاری در سهام «فولای» با توجه به موارد ذکر شده و اهداف و سیاست‌های پیش‌روی، شرکت نوید بازدهی مناسبی را برای سهامداران آلیاژی بورسی خواهد داشت.