گروه بورس- اعظم شریفی: در بازار این هفته تحرک سهامداران حقیقی و افزایش خرید این گروه در حالی رخ داد که نشانه‌هایی از بهبود در روند دادوستدها قابل رصد بود. معاملات این هفته که با رفتارهای متفاوت حقیقی‌ها همراه بود، افزایش قیمت سهام تولیدکنندگان کاشی و سرامیک را در پی داشت تا این گروه به همراه قندی‌ها در صدر توجه بازار قرار گیرند. هر چند گروه خودرویی نیز مورد استقبال بود اما عرضه‌های سنگین زامیاد و سایپا باعث شد تنها «خودرو» و «خاور» را در پایان هفته با صف خرید روبه‌رو باشند.در این هفته، حقوقی‌ها هم کماکان فعال بودند؛ اما به طور کلی کاهش نسبی نوسانات در بازار مشهود است و با توجه به نوسانات شدید بازارهای موازی می‌توان به ثبات بیشتر بورس در آینده نزدیک امیدوار بود. در این شرایط، البته بازار همچنان نیازمند حمایت حقوقی‌ها است؛ نیازی که البته تاکنون بیشتر در روزهای منفی بازار تامین شده است.گزارش‌های آماری این هفته نشان می‌دهد که طی ۴ روز معاملاتی، حدود ۴۰ میلیارد ریال تغییر مالکیت از حقوقی به حقیقی رخ داده است. نمادهایی مانند بانک پارسیان، ایران ترانسفو، نگین طبس، پتروشیمی شازند، سرامیک اردکان، قند مرودشت، شکر شاهرود و قندی‌های دیگر به همراه گروه چینی از سهامی بودند که حقیقی‌ها علاقه زیادی برای ورود به آن نشان دادند. در همین حال پتروشیمی پردیس، سرمایه‌گذاری غدیر، گروه بهمن و بانک پاسارگاد سهامی هستند که از حمایت حقوقی‌ها برخوردارند.

عرضه‌های حقوقی در روز شنبه

در بازار شنبه، بانک تجارت اقدام به خرید سهام دو شرکت پتروشیمی پردیس و سرمایه‌گذاری ملی کرد، از طرفی دیگر بیمه ملت هم در کسوت خریدار سرمایه‌گذاری ملی ظاهر شد. روز شنبه در نماد ایران ترانسفو که وارد گره معاملاتی شده بود، زیمنس که قصد خروج از این شرکت را دارد، اقدام به فروش ۵/۳ میلیون سهم این شرکت کرد و باعث ایجاد تعادل در «بترانس» شد. همچنین در نماد «کروی»، تجلی سامانه با خرید ۵۰۰ هزار سهم اقدام به حمایت از سهام این شرکت کرد. در حالی که سرمایه‌گذاری تدبیر سهام ۳ شرکت را عرضه کرد و فروشنده نمادهای دارویی رازک، پتروشیمی شازند و چینی ایران بود. روز شنبه دانایان پارس به حمایت از سهام شرکت‌های زیر‌مجموعه خود پرداخت و خریدار سهام آذرآب، بالاست و سرمایه‌گذاری سایپا بود.در نماد آذرآب، گسترش هوانوردی پارس با خرید ۵۰۰ هزار سهم به حمایت خود از این سهم ادامه داد، اما صندوق بازنشستگی نفت از یک طرف اقدام به خرید سهام پالایش نفت اصفهان، بانک ملت، پاسارگاد، صادرات و رایان سایپا کرد و از طرفی دیگر نسبت به فروش ۲۰۰ هزار سهم کالسیمین اقدام کرد. روز شنبه صندوق بیمه روستاییان و عشایر به خرید سنتی شرکت‌های زیر مجموعه یعنی سرمایه‌گذاری غدیر، فولاد مبارکه و بین‌المللی توسعه ساختمان ادامه داد، اما در نمادهای قندی، نور همدانیان برعکس روال معمول، اقدام به فروش سهام قند مرودشت و خرید سهام قند نیشابور کرد. در همین حال، طی روز شنبه در نماد گروه بهمن، سرمایه‌گذاری نوردنا با خرید بیش از ۲۴۰ هزار سهم این شرکت حمایت‌های خود را از این سهم ادامه داد.اما در نماد صدرا شاهد فروش بیش از ۷/۲ میلیون سهم توسط پترو گوهر فراساحل کیش بودیم، ظاهرا این سهامدار حقوقی به نوسان‌گیری از صدرا مشغول شده است.

بازار منفی و بازگشت خریداران

در منفی‌ترین روز این هفته یعنی روز یکشنبه، حقوقی‌ها به حجم خریدهای خود افزودند. در بازار منفی یکشنبه، تجلی سامانه باز هم به حمایت از سهام «کروی» پرداخت و از طرفی دیگر میدکو نیز مورد حمایت سرمایه‌گذاری پارس آریان قرار گرفت. در این روز در نماد ماشین‌سازی اراک، سامان فرهنگیان با خرید ۵۰۰ هزار سهم این شرکت همچنان از سهام زیر مجموعه خود حمایت کرد. از سوی دیگر صبا تامین اقدام به خرید سهام حفاری شمال و مس باهنر کرد، اما در مقابل صدر تامین فروشنده سهام دو شرکت کاشی‌ساز الوند و نیلو بود. اما صندوق بازنشستگی نفت روز یکشنبه پرقدرت ظاهر شد و اقدام به خرید سنگین سهام شرکت‌های حفاری، «رانفور»، پالایش نفت اصفهان و بانک‌های صادرات و پاسارگاد و حتی لیزینگ رایان سایپا نمود. در نماد بانک پاسارگاد هم سرمایه‌گذاری خوارزمی، فروشنده بیش از ۱/۱ میلیون سهم این بانک بود. همچنین در گروه بهمن، سرمایه‌گذاری نوردنا با خرید سنگین نزدیک به ۵/۳ میلیون سهم از «خبهمن» حمایت کرد. در نماد بانک پارسیان نیز سهامداران جدید این بانک یعنی سرمایه گستر دوراندیش، موسسه رفاه و تامین آتیه امید در بین خریداران بودند.

حقوقی‌ها در نقش مدافع ظاهر شدند

روز دوشنبه بانک سامان در گروه قندی با خرید ۲۰ هزار سهم قند شهد و فروش ۱۰۰ هزار سهم قند مرودشت، حضور خود را اعلام کرد. همچنین زیمنس باز هم بیش از ۲۰۰ هزار سهم ایران ترانسفو را به فروش رساند. تدبیر در صف‌های خرید روز دوشنبه، فروشنده بیش از یک میلیون سهم پتروشیمی اراک و بیش از ۵۶۰ هزار سهم کاشی تکسرام بود. در نماد فولاد امیر کبیر کاشان هم خریدار بلوکی این سهم معادن و فلزات بود، به طوری که «ومعادن» بیش از ۱۸ میلیون سهم «فجر» معادل ۴ درصد از سهام شرکت را خریداری کرد. افزون بر این، در نماد تجهیزاتی «فاراک» باز هم سامان فرهنگیان به خرید پرداخت، از طرفی دیگر صندوق بازنشستگی نفت هم اقدام به خرید اندک سهام پالایش نفت اصفهان، بانک صادرات و بیش از ۵۰۰ هزار سهم بانک پاسارگاد کرد. در این روز صندوق بیمه روستاییان و عشایر هم از خریدهای خود کاست و تنها اقدام به خرید سهام «فولاد» از بازار نمود.

اما در قند نیشابور، نور همدانیان اقدام به خرید ۹۵ هزار سهم این شرکت کرد. در این نماد همچنین سبد سرمایه‌گذاری دانایان پارس و توسعه صنایع بهشهر زرین فروشنده بودند، همچنین توسعه صنایع بهشهر زرین عرضه سنگینی را نیز در نماد «قشکر» داشت.

در نماد «خبهمن» سهامدار حقوقی جدید یعنی نوردنا با خرید ۱/۸ میلیون سهم این شرکت بر خریدهای خود در این نماد پای فشرد. بانک تجارت کماکان خریدار سهام دو شرکت پتروشیمی پردیس و سرمایه‌گذاری ملی بود و از طرفی دیگر بیمه ملت نیز کماکان به خرید سهام سرمایه‌گذاری ملت ادامه داد.

روزی برای مثبت شدن بازار

روز سه‌شنبه بانک سامان عرضه ۲۰۰ هزار سهمی را در نماد قند مرودشت داشت و سرمایه‌گذاری اعتضاد غدیر هم خریدار ۵۰ هزار سهمی گروه بهمن بود. در همین حال، نوردنا اقدام به خرید بیش از ۱/۸ میلیون سهم «خبهمن» کرد و ارتباطات سیار نیز بیش از ۴۰۰ هزار سهم بانک انصار را به بدره سهام خود افزود.

در نماد «رانفور» خریدار بلوک ۵۰ میلیونی این سهم که معادل ۵ درصد از سهام شرکت می‌باشد، ملی انفورماتیک بود و فروشنده آن سرمایه‌گذاری ایرانیان بود.

در رویدادی دیگر، در روز سه شنبه سرمایه‌گذاری تدبیر اقدام به خرید سهام سرمایه‌گذاری پردیس و فروش ۱/۵ میلیون سهمی پتروشیمی اراک کرد.

از سوی دیگر، صدر تامین باز هم فروشنده سهام شرکت‌های خاک چینی و کاشی الوند بود و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت به خرید گسترده و حمایت از سهام تجارت الکترونیک پارسیان، پالایش نفت اصفهان و بانک‌های صادرات، ملت و پاسارگاد پرداخت. افزون بر این، در روز سه‌شنبه نور همدانیان بازیگر اصلی قندی‌ها، فروشنده ۳۰۰ هزار سهمی «قنیشا» بود، همچنین در این نماد و در نماد شکر شاهرود باز هم شرکت توسعه صنایع بهشهر زرین عرضه‌های سنگینی را انجام داد.

طبق معمول بانک تجارت سهام دو شرکت سرمایه‌گذاری ملی و پتروشیمی پردیس را خریداری کرد که حجم کم خریدهای هر روزه بانک تجارت در این دو نماد که موجب ثبت فلش سبز خرید در سایت اطلاع‌رسانی بورس می‌شود، در نوع خود جالب توجه است.

در مجموع هفته جاری را می‌توان دوره‌ای برای تحرک بیشتر مشارکت‌کنندگان حقیقی دانست که معامله‌گران حقوقی را بیشتر در حاشیه بازار و به عنوان خریدار با حوصله نمادهای منفی قرار داده است.