«پتروشیمی»؛ صنعت برگزیده تحلیلگران
گروه بورس- هدیه لطفی: بازار سرمایه این روزها تحت تاثیر اخبار مختلف داخلی و خارجی، همچنان به حرکت نزولی خود ادامه می‌دهد و هر روز با دریافت خبری جدید از تحولات سیاسی رکورد جدیدتری را در کاهش شاخص بورس ثبت می‌کند.بدین ترتیب با گذشت 8 ماه از آغاز سال جاری، بازدهی بورس تهران به رقم ناچیز سه درصد تقلیل یافته است. این در حالی است که بازدهی بورس تا پایان مهرماه سال جاری معادل 5/14 درصد بوده که این مقایسه، خود نشانگر وضعیت نامطلوب بازار در یک ماه اخیر است.

در نیمه نخست سال، صنعت قند و شکر بیشترین بازدهی را در میان صنایع دیگر کسب کرد و دستگاه‌های برقی و انتشار و چاپ نیز در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.
در گزارش زیر که حاصل گفت‌و‌گوی خبرنگار ما با جمعی از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه است، صنایع برتر بورس در شش ماه آینده مورد بررسی قرار گرفته و پرسودترین گروه بازار از نظر هفت کارشناس معرفی می‌شوند.طبق این اعلام نظر، دو صنعت مخابرات و پتروشیمی، برترین صنایع بورس در ماه‌های آینده خواهند بود.رابطه مستقیم ارزش صادرات محصولات پتروشیمی با افزایش نرخ دلار، P/E منطقی و عادلانه و نرخ بالای نفت در بازار جهانی از عوامل اصلی چرخش آتی بازار به سمت صنعت پتروشیمی برشمرده شده است.همچنین کارشناسان معتقدند که صنعت مخابرات به دلیل ریسک کمتر در کسب درآمدها، رشد سود سالانه، عدم تاثیر تحریم و ورود به حوزه‌های جدید خدمات از پربازده‌ترین صنایع آتی بازار خواهد بود.
تحلیل نادرست صنایع
علیرضا کدیور، از کارشناسان ارشد بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار ما، بررسی بازار سرمایه را به صورت صنعتی، نامطلوب دانست و گفت: بررسی عملکرد صنایع در بورس، از لحاظ تحلیلی نادرست است. زیرا در هر یک از صنایع بورس، شرکت‌ها از جهت نوع محصولات تولیدی، ساختار، فروش (داخلی یا خارجی)، منابع و مصارف ارزی یا فاکتورهای دیگر یکسان نیستند و در نتیجه هم ردیف دانستن آنها با یکدیگر نتیجه درستی در بر نخواهد داشت.کدیور در ادامه افزود: متاسفانه در بازار سرمایه، اکثر مواقع سهام شرکت‌ها به صورت صنعتی بررسی می‌شود مانند خودرویی‌ها و پتروشیمی‌ها. این در حالی است که محصولات تولیدی شرکت‌ها یکسان نیست و نمی‌توانند در یک رده مورد بررسی قرار گیرند.وی در ادامه با بازگشت به پرسش ما بیان کرد: در ماه‌های آینده و با توجه به اتفاقات پیش‌رو باید به دنبال صنایعی رفت که کم‌ریسک بوده و کمتر دچار نوسان می‌شوند. در این میان، می‌توان به صنعت مخابرات یا همان دو شرکت این گروه یعنی مخابرات ایران و همراه اول اشاره کرد.این کارشناس ارشد بازار سرمایه در ادامه پیش‌بینی کرد: امکان تعدیل مثبت و سودآوری در این دو شرکت باعث افزایش قیمت سهام آنها شده و از طرفی دیگر چون این صنعت تابع نوسانات قیمت‌های جهانی، تحریم‌های بین‌المللی و نرخ ارز نیست، از ریسک کمتری در مقایسه با دیگر صنایع برخوردار است و به این ترتیب احتمال بازدهی مثبت آن در کوتاه‌مدت مطرح است. کدیور پرداخت سود نقدی مناسب را از دیگر نقاط مثبت و قابل اتکای سهام مخابراتی دانست.این کارشناس ارشد بازار سرمایه دومین صنعت برتر را بانکداری دانست و گفت: به جز در چند شرکت در حوزه بانکداری، مابقی شرکت‌ها وضعیت مطلوبی دارند و همواره تحریم‌های بین‌المللی و نوسانات قیمت‌های جهانی را بدون آسیب پشت سر گذاشته‌اند.
کدیور افزود: همچنین چون اقتصاد ما بانک محور است، این صنعت مورد توجه فعالان اقتصادی بوده و شرکت‌های این گروه همیشه توانسته‌اند محدودیت‌های بسته سیاستی بانک مرکزی را با روش‌های خود نه تنها خنثی کنند، بلکه به نفع خود شرایط را تغییر دهند.وی در ادامه بیان کرد: به رغم عدم پرداخت سود نقدی به طور خالص در بیشتر شرکت‌های بانکی و تبدیل سود نقدی تصویب شده به افزایش سرمایه، در شرایط فعلی قیمت‌ها و P/E این صنعت ارزنده است و انتظار می‌رود بازدهی مطلوبی تا پایان سال داشته باشند.کدیور در ادامه گفت: به اعتقاد من دو صنعت مزبور، تنها صنایع برتر ۶ ماه آینده خواهند بود و به جز آنها تک‌سهم‌هایی از صنایع مختلف هستند که پتانسیل‌های کافی و رشد سودآوری مناسبی دارند. وی سهام برخی شرکت‌های پتروشیمی، معدنی، سرمایه‌گذاری، لیزینگی، خودرویی و سیمانی را در این گروه قرار داد.
پتروشیمی‌ها در صدر
یکی دیگر از مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم معتقد است که صنعت پتروشیمی، برترین صنعت در چند ماه آینده خواهد بود.
مصطفی بیاتی در این باره گفت: در حال حاضر نرخ فروش محصولات شرکت‌های پتروشیمی به رغم افت قیمت‌های جهانی، با رشد روبه‌رو شده است که این یکی از دلایل برتری این صنعت در ماه‌های آینده خواهد بود.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: همچنین با توجه به P/E منطقی و عادلانه پتروشیمی‌ها، اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای در این صنعت رخ ندهد، بیشترین بازدهی را به خود اختصاص می‌دهند.بیاتی در ادامه مخابرات را دومین صنعت پربازده دانست و گفت: دو شرکت مخابرات و همراه اول به دلیل داشتن شرایط مناسب و نبود معضل خاص و همچنین برگزاری مجامع زودهنگام و تقسیم سود نقدی مطلوب، بازدهی بهتری نسبت به دیگر صنایع خواهند داشت. این مدیر سرمایه‌گذاری، صنعت بانکداری را دیگر صنعت پربازده تا پایان سال دانست و افزود: صنعت بانکداری به‌رغم حواشی‌ جدید و با توجه به رشد نقدینگی قابل توجه و جذب سپرده‌ها از گروه‌های پرطرفدار در بورس اوراق بهادار است.بیاتی تصریح کرد: بدون در نظر گرفتن مشکلات اخیر یکی دو بانک، مابقی بانک‌های بورسی مشکلی نداشته و در شرایط شفافی به فعالیت می‌پردازند.وی در ادامه پیش‌بینی کرد در صورت رفع ابهامات بانک‌ها، این صنعت از پربازده‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری خواهد بود.
تاثیر نرخ ارز بر صنایع
شاهین چراغی، از کارشناسان بازار سرمایه نیز سه صنعت برتر بورس در ۶ ماه آینده را مخابرات، پتروشیمی و معدنی‌ها عنوان کرد و گفت: صنعت مخابرات به دلیل سودآوری مناسبی که خدمات آن به همراه داشته از صنایع پربازده بوده و این روند مطلوب در ماه‌های آینده نیز دنبال خواهد شد.وی افزود: همچنین صنایع پتروشیمی و معدنی به دلیل تاثیرپذیری مستقیم از نرخ ارز و بالطبع آن ایجاد روند صعودی نرخ ارز، در وضعیت مناسبی به سر می‌برند و از صنایع پربازده در آینده خواهند بود.
صدرنشینی مخابرات
معامله‌گر کارگزاری بانک کشاورزی نیز معتقد است صنعت مخابرات به عنوان پربازده‌ترین گروه تا پایان سال مطرح خواهد شد و دو صنعت پتروشیمی و بانکی دیگر صنایع برتر در این دوره خواهد بود. همایون دارابی با اعلام این نظر گفت: اصولا در تعیین گروه و شرکت برتر، مدل‌های مختلفی به لحاظ سیاست سرمایه‌گذاری افراد وجود دارد. در این میان، مدل Canslim (مطرح شده توسط ویلیام اونیل) از اعتبار خاصی برخوردار است. این مدل رشد درآمد سالانه، رشد درآمد فصلی، ارائه محصول جدید، عرضه و تقاضا، ترکیب سهامداری، لیدر بودن و شرایط بازار را مورد نظر قرار می‌دهد.دارابی در ادامه افزود: براساس این مدل، مخابرات به دلیل رشد سود سالانه، رشد درآمد خدمات (افزایش نرخ پالس تلفن ثابت) محصولات جدید (از جمله جرینگ: IPTV و اینترنت پرسرعت) از وضعیت مناسبی برخوردار است؛ محدودیت سهام شناور و حمایت سهامداران عمده هم بر بهبود این وضعیت می‌افزاید.
وی گروه پتروشیمی‌ را دومین صنعت برتر دانست و گفت: نرخ بالای نفت در بازار جهانی، سرمایه‌گذاری‌های گذشته که اینک به بهره‌برداری رسیده و افزایش بهای دلار از فاکتورهای مهم در برتری پتروشیمی‌ها است.
دارابی در ادامه بیان کرد: بانکداری هم از صنایع پیشرو خواهد بود زیرا رشد نقدینگی و نقش بانک‌ها در اقتصاد کشور یکی از دلایل مهم برتری این صنعت است. همچنین با توجه به سوءاستفاده اخیر بانکی انضباط مالی بیشتری بر این گروه حاکم شده است. از نظر دارابی بانک‌های دولتی خصوصی شده به دلیل شبکه گسترده، دارایی‌های قابل ملاحظه و رشد درآمد نسبت به بانک‌های تماما خصوصی دارای برتری هستند.
صنایع برتر در سایه اقتصاد جهانی
مدیر عملیات کارگزاری آگاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما، ضمن بررسی شرایط اقتصادی داخلی و خارجی، به برتری صنایع مخابرات، پتروشیمی، معدنی و بانک‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به لحاظ بحران در اقتصاد جهانی و تزلزل یورو، ثبات اقتصادی در دنیا وجود ندارد، از طرفی در داخل کشور نیز بحران بانک مرکزی و مساله انتخابات، فضای مبهمی را ایجاد کرده است که در این شرایط نمی‌توان به درستی صنایع برتر بورس را مورد ارزیابی قرار داد.
حسین صالحی در ادامه افزود: اگر فرض را بر این بگیریم که ابهامات اقتصادی باعث تحریم نشود و اوضاع اقتصاد داخلی رو به بهبود رود، در این صورت می‌توان برخی صنایع را زیر ذره‌بین قرار داد و در این میان، مخابرات جذاب‌ترین صنعت بورسی خواهد بود.
وی در ادامه بیان کرد: صنعت مخابرات جزء صنایعی است که تحریم‌ها بر آن زیاد تاثیرگذار نیست و این یکی از دلایل برتری آن محسوب می‌شود.صالحی افزود: همچنین مخابرات با ورود به حوزه‌های جدید از قبیل جیرینگ و نسل چهارم سیستم‌های مخابراتی در جهت توسعه خدمات گام برداشته است.
صالحی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: در برخی صنایع دیگر نیز به دلیل ماهیت صادراتی بودن آنها، مزیت نسبی به چشم می‌خورد و چنانچه طبق پیش‌بینی‌های به عمل آمده نرخ دلار تا آخر سال باز هم افزایش یابد، شرکت‌های صادراتی از قبیل معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها، روند مثبتی را در پیش خواهند گرفت.البته برای شرکت‌های سنگ‌آهنی در یک ماه اخیر ابهاماتی درخصوص هزینه‌های جدید بهره‌برداری ایجاد شده که در صورت رفع این ابهامات، معدنی‌ها دوباره در گروه صنایع برتر قرار می‌گیرند.
فقط پتروشیمی!
مدیر مطالعات آریاسهم تنها صنعت برتر در ماه‌های آینده را پتروشیمی دانست و گفت: در حال حاضر چشم‌انداز روشنی برای اظهارنظر درباره صنایع برتر بورسی وجود ندارد. اما در این میان، تنها صنعت قابل اعتماد و مطمئن‌تر از بقیه، صنعت پتروشیمی است.
وی ادامه داد: دلیل این امر نیز وضعیت رو به بهبود پتروشیمی‌ها در ۶ ماه دوم سال و افزایش نرخ محصولات آنهاست و چون نرخ دلار در صادرات این شرکت‌ها تاثیر مستقیم دارد، افزایش نرخ ارز باعث رشد قیمت محصولات پتروشیمی می‌شود و به همین دلیل این صنعت تنها صنعت برتر خواهد بود.کامیار فراهانی دیگر کارشناس قدیمی بازار هم معتقد است که بازار کنونی در دوران اصلاح به سر می‌برد و شاید صنعت برتری طی ماه‌های آینده وجود نداشته باشد و تنها تک سهم‌های خاص صعود یا نزول کنند؛ ولی در مقام مقایسه، صنعت پتروشیمی وضعیت مساعدتری نسبت به بقیه صنایع دارد.
وی با اعلام این نظر، افزود: مهم‌ترین دلیل برای خوش‌بینی‌ به این صنعت، تغییر قیمت دلار است. بی‌هیچ شکی این صنعت بیشترین فایده را از بالا رفتن قیمت دلار خواهد برد. افزایش حدود 20 درصدی قیمت دلار می‌تواند در برخی شرکت‌ها سبب رشد سودآوری تا سطح 50 درصد هم شود.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: دومین دلیل خوش‌بینی به این صنعت، پایین بودن نسبت پی‌به‌ای در مقایسه با بازار است. پی‌به‌ای این گروه زیر ۶ قرار دارد و در اکثر شرکت‌ها اگر سود تحلیلی و نه سود واقعی را لحاظ کنیم شاید این نسبت به زیر ۵ نیز تقلیل یابد. وی افزود: توجه کنید که این صنعت جزو معدود صنایعی در بورس است که نسبت سود تقسیمی به سود کل سال شرکت‌هایش بالای ۸۰ درصد است .
فراهانی سومین دلیل برتری این صنعت را قیمت نفت عنوان کرد و گفت: به اعتقاد اکثر تحلیلگران نرخ نفت طی ماه‌های آینده روند صعودی خواهد داشت و به تبع آن محصولات پتروشیمی نیز با رشد قیمت مواجه خواهند شد.
وی صحبت‌هایش را با سخنی هشداردهنده و زیبا از وارن بافت (بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار بورس‌های جهان) به پایان برد که می‌گوید: «پیش‌بینی‌ها ممکن است نکات زیادی در مورد شخص پیش‌بینی‌کننده به شما بدهند اما، هیچ چیز در مورد آینده به شما نمی‌گویند».