بازار و تحولات بیرونی

گروه بورس- همایون دارابی: ‌سومین هفته کاری بورس اوراق بهادار در فصل پاییز بدون دستیابی بازار به رشد شاخص به پایان رسید، تا شاخص در مجموع نزدیک به ۳/۱۹واحد افت کند. کارشناسان بازار با توجه به انتشار گزارش‌های شش ماهه در هفته گذشته در شرایطی شاهد افت شاخص هستند که بازار بیش از تحولات درونی خود متاثر از مسایل بیرونی است. در شرایط بیرونی حاکم بر بازار معامله گران در مسائل‌ سیاسی شاهد اوج‌گیری تنش‌های بین‌المللی پس از طرح ادعاهایی عجیب هستند، هر چند اکثر رسانه‌های غربی در مورد این ادعاها تشکیک کرده‌اند. در این فضا نگرانی از وضعیت تراز ارزی کشور به ویژه در سطح کلان موجب احتیاط تصمیم‌گیران اقتصادی شده است. در همین حال با توجه به شرایط حاکم بر منطقه خاورمیانه، در هفته‌های آینده وضعیت سیاسی منطقه دستخوش تحولات مهمی است که می‌تواند بر بازار موثر باشد.

از سویی دیگر، در صحنه اقتصادی نیز بازار همچنان با تغییرات ناشی از بروز تخلف ۳هزار میلیارد تومانی بانکی مواجه است. در شرایطی که مدیران جدید بانک‌های ملی و صادرات در هفته گذشته مشخص شدند، شرایط نهایی بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی نامشخص است. در همین حال، دامن زدن برخی از رسانه‌ها به موضوع و افزایش دامنه آن به افرادی خارج از مساله این پرونده موجب بی اعتمادی و رکود فعالیت برخی سرمایه‌گذاران شده است.

در تحولات اقتصادی، ناپایداری شرایط بازار ارز نیز سبب نوسان سهام وابسته به بازار جهانی شده است. در حالی که در بازارهای جهانی همچنان جو نامناسبی در اتحادیه اروپا و آمریکا برقرار است و در بازار چین نیز آمار منتشره حکایت از شرایط نامناسب دارد، همچنان نوسان‌های دایمی در بازار به چشم می‌خورد. در این شرایط اما کاهش ارزش دلار در برابر یورو سبب تقویت قیمت مواد خام و فلزات شده است. بهای مس در بازار جهانی در حد ۷هزار و ۳۲۸دلار در هر تن، بهای آلومینیوم در حد ۲هزار و ۱۷۳دلار در هر تن، روی در حد یک هزار و ۸۹۰دلار در هر تن و سرب در حد یک هزار و ۹۹۰ دلار در هر تن رقم خورده است. بهای بیلت فولادی نیز در حد ۵۶۳دلار در هر تن رقم خورده است.

در بازار جهانی فلزات کارشناسان علی‌رغم جو ناپایدار موجود، وضعیت قیمت آلومینیوم را به دلیل قدرت تقاضا و همچنین بالا بودن هزینه انرژی با پایداری بیشتری ارزیابی می‌کنند. در صحنه اقتصاد جهانی وزارت بازرگانی چین اعلام کرد، میزان صادرات این کشور طی ماه سپتامبر به شدت کاهش یافته است.

به گزارش بلومبرگ میزان صادرات چین طی ماه سپتامبر با کمترین رشد و افزایش طی هفت ماه اخیر روبه‌رو شده است که این مساله نشانگر چالش‌های جدی تجارت خارجی چین طی ماه‌های اخیر بوده است. افزایش ارزش یوآن در برابر دلار و کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران و تجار در کشورهای صنعتی و توسعه یافته تاثیر زیادی بر کاهش صادرات چین داشته است.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با ادامه شرایط فعلی، وضعیت صادرات چین طی ماه‌های آینده بدتر خواهد شد؛ افزایش ارزش یوآن در برابر دلار موجب کاهش قدرت رقابت شرکت‌های چینی در بازارهای بین‌المللی شده است.

ادامه بحران مالی منطقه یورو، افزایش بیکاری در آمریکا و کاهش رشد اقتصادی ژاپن نیز تاثیر منفی زیادی بر صادرات چین داشته است. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی افزایش ارزش یوآن در برابر یورو طی ماه‌های اخیر موجب کاهش قدرت رقابت شرکت‌های چینی با شرکت‌های اروپایی شده است. بر این اساس، میزان صادرات چین به منطقه یورو طی ماه سپتامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸/۹ درصد کاهش داشته است.

بعد از مدت‌ها کشمکش میان آمریکا و چین بر سر ارزش پول ملی چین، سناتورهای آمریکایی طرحی را در مجلس سنا تصویب کردند که بر اساس آن آمریکا می‌تواند چین را به علت پایین نگه‌ داشتن عمدی ارزش یوآن تنبیه کند. بعضی از قانون‌گذاران آمریکایی معتقدند چینی‌ها ارزش یوآن را به صورت تصنعی پایین نگه‌ می‌دارند و همین باعث می‌شود که کالاهای چینی قیمت پایین‌تری در بازارهای جهانی داشته‌ باشند و در نتیجه این کار باعث می‌شود کارخانه‌های آمریکایی بسته و کارگران بیکار شوند. در صورت تصویب نهایی این طرح دولت آمریکا می‌تواند مالیات مضاعفی بر کالاهایی وضع کند که به نظر آنها با یارانه‌های کشور صادر کننده تولید شده است. سنای آمریکا که زیر نظر دموکرات‌هاست این طرح را تصویب کرده است و حالا برای تصویب نهایی این طرح باید به مجلس نمایندگان برود.

در درون بازار سرمایه نیز معامله‌‌گران باوجود انتشار گزارش‌های شش ماهه شاهد تحول جدی نبوده و حتی گزارش‌های مناسبی نظیر همراه اول، پتروشیمی پردیس، چادرملو و برخی دیگر از شرکت‌ها نتوانست تحرک خاصی را در بازار ایجاد کند.

در این شرایط، با آنکه گزارش‌های برخی از شرکت‌های بزرگ دیگر بورس از جمله در گروه‌های پتروشیمی، معدنی و بانک‌ها به همراه خودرو سازها باقی مانده است، اما به نظر نمی‌رسد بتواند خود را در شرایط رشد گروهی سهام ارزیابی کرده و بیش از هر چیز بازار حداکثر به سوی تک سهم‌های دارای پتانسیل گرایش خواهد داشت.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه همچنان بازاری ضعیف و بدون تحرک خاصی بود که در آن شاخص کل معادل ۸/۵۸واحد افت کرد. حجم معاملات نیز اگر چه با جابه‌جایی بلوک مدیریتی سرمایه‌گذاری البرز در پایان معاملات جهشی عددی را نشان داد، اما در معاملات واقعی بازار راهی به بیش از ۴۰میلیارد تومان نیافت تا از نظر حجم نیز راهی به جای نبرد.

در بازار روز چهارشنبه معامله گران در گروه واسطه‌گری مالی شاهد عدم معامله بلوک ۷/۱۵درصدی سرمایه‌گذاری ملی عرضه شده توسط بانک سپه بودند که این امر یک فرصت تاریخی برای یک دست شدن ترکیب سهامداران سرمایه‌گذاری ملی که همواره یک مانع بر مسیر حرکت سرمایه‌گذاری ملی بوده است، را از میان برد. انتظار می‌رفت بانک تجارت سهامدار ۳۷درصدی سرمایه‌گذاری ملی با خرید این بلوک مالکیت خود را بر ونیکی تکمیل کند. اما با عدم معامله این بلوک اینک توپ در زمین بانک سپه و سرمایه‌گذاری امید قرار دارد تا با خرید بلوک ۱۵/۶درصدی سرمایه‌گذاری ملی متعلق به گروه بهمن راه را برای قبضه مالکیت سرمایه‌گذاری ملی ببندد. سرمایه‌گذاری ملی با نقدینگی قابل ملاحظه ای که در اختیار دارد، می‌تواند فرصت کسب سه عضو توسط بانک تجارت را که در حال حاضر نیز حتی در صورت خرید بلوک ۱۵/۶درصدی گروه بهمن شکننده است را سلب کند.

در گروه برقی برگزاری مجمع سینا فرآیند نیرو متعلق به صانیر (سندیکای صنعت برق ایران)با حواشی جدی روبه‌رو شده است، این شرکت که از طریق صانیر مالکیت آلومتک و ایران ترانسفو را در اختیار گرفته است، با رد صورت‌های مالی توسط حسابرس رسمی(دکتر هشی) شاهد ابطال افزایش سرمایه و تعیین کمیته ای ویژه برای تنظیم صورت‌های مالی شرکت بوده است. گفته می‌شود، برخی از اقساط ایران ترانسفو به تعویق افتاده است. در این گروه مخالفت اولیه مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران مپنا با دریافت مطالبات خود از طریق دریافت سهام برخی از نیروگاه‌ها و املاک وزارت نیرو به ریزش صف خرید این شرکت منجر شد.

در گروه ساختمانی امروز معامله‌گران شاهد عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق خواهند بود، این شرکت که اخیرا نام خود را از پارس مسکن شمال شرق به سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق تغییر داده است دارای پیش‌بینی سودی معادل ۴۵۹ریال به ازای هر سهم برای سال مالی به پایان شهریور ماه ۹۱است، سود سال قبل شرکت نیز ۴۴۳ریال بوده است. این شرکت با سرمایه ۳۰میلیارد تومان روز شنبه در بازار اول فرابورس عرضه می‌شود. از نکات جالب این عرضه افزایش سهم خرید معامله گران آنلاین به میزان ۵۰۰سهم است. یکی از مسوولان فرابورس در این خصوص گفته، ۶۰میلیون سهم معادل ۲۰درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق، شنبه ۲۳مهر در بازار اول فرابورس عرضه می‌شود. در این گروه باغمیشه در بازگشایی نماد پس از افزایش سرمایه مجددا با رشد قیمتی همراه شد. تقسیم سود بالا و انتظار برای تکرار سود در سال آینده موجب افزایش قیمت باغمیشه به میزان ۳۴درصد نسبت به قیمت تعادلی شد. هر چند با توجه به لزوم واریز یک‌هزار ریال برای حق تقدم‌ها و عدم تعلق سود نقدی به حق تقدم، عملا ارزش سهام سهامداران «ثباغ» نسبت به قبل از مجمع افزایش نیافته است.

در گروه کانی‌های غیر‌فلزی امروز نماد شیشه و گاز برای اصلاح اساسنامه متوقف خواهد شد.

در گروه خودرویی ایران خودرو با به تعویق انداختن مجدد تصمیم گیری هیات مدیره برای افزایش سرمایه شایعه وجود اختلاف میان نمایندگان سازمان گسترش و دیگر اعضای هیات مدیره این شرکت را دامن‌زده است.

ایران خودرو همچنین برنامه خود برای فروش ۳۰ درصد سهام الکتریک خودرو شرق، ۳۵ درصد رینگ سازی مشهد و ۶۸ درصد فنرسازی خاور را در هفته گذشته به بازار اعلام کرد. براساس اعلام اولیه، ایران خودرو به غیر از شرکت‌های استراتژیکی مثل ساپکو، ایساکو و سایر شرکت‌هایی از این قبیل، باقی زیرمجموعه‌های ایران خودرو واگذار خواهد شد.

در واسطه‌گری مالی، سرمایه‌گذاری تدبیر بلوک مدیریتی خود در شرکت سرمایه‌گذاری البرز را به شرکت تازه تاسیس فن‌آوری نوین دارویی تدبیر منتقل کرد، تا تدبیر نیز نقش یک شرکت هلدینگ را به عهده بگیرد.

در گروه بانکی بانک سینا در گزارش خود، از ۳۶۸ریال سود پیش بینی شده شرکت ۲۹۰ریال را در شش‌ماهه محقق کرده است.

در گروه بانکی مدیرعامل جدید بانک گردشگری معرفی شد.

در گروه تجهیزات وزیری ‌هامانه، وزیر سابق نفت به جمع هیات مدیره نفت شمال پیوسته است.

بر این اساس، ناصر سالار به عنوان مدیرعامل و بهرام جاویدنژاد، علی زیرک‌نژاد و مسعود مهردادفر از جمله مدیران دارای تایید صلاحیت برای بانک گردشگری از سوی بانک مرکزی اعلام شدند.

همچنین بانک مرکزی با اصلاح بخش مدیران دارای تایید صلاحیت از این بانک، نام مدیرعامل بانک صادرات، مدیرعامل بانک ملی و مدیرعامل بانک صنعت و معدن را اصلاح کرد.

نام فرشاد حیدری به عنوان مدیرعامل جدید بانک ملی بر روی سایت این بانک قرار گرفت. در عین حال، نام محمدرضا پیشرو مدیرعامل جدید بانک صادرات نیز از سوی بانک مرکزی در بخش اسامی مدیران دارای صلاحیت اصلاح شد.

پیش از این در پی برکناری مدیران بانک گردشگری از سوی بانک مرکزی روابط عمومی این بانک اعلام کرده بود که تغییر مدیران این بانک ارتباطی به سوء استفاده مالی اخیر ندارد.

بانک سرمایه نیز همچنان بعد از نزدیک به ۴ماه همچنان بدون مدیرعامل باقی مانده است.در مجموع بازار سهام روز چهارشنبه با کارنامه ضعیفی که از خود به جای گذاشت موجب شد تا در کل هفته شاخص بورس ۳/۱۹واحد افت کند. شاخص بازده نقدی و قیمت نیز در هفته گذشته ۷۸واحد عقب نشست تا تنها ارزش معاملات در هفته گذشته با رشد ۴/۱۲۷درصدی مواجه شود که بخش عمده آن را البته معامله بلوک سرمایه‌گذاری ملی و انتقال بلوک مدیریتی سرمایه‌گذاری البرز تشکیل داد.

روز چهارشنبه از ۲۵۹نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۶۴نماد با کاهش قیمت و ۹۲نماد با رشد ارزش معامله شدند.