روزهای سکون در بازار سهام

گروه بورس- شروین شهریاری: سرمایه‌‌گذاران بورس تهران در این هفته شاهد فضایی آرام توام با رکود بودند که طی آن شاخص بورس با کاهش ۱/۰ درصدی در مقیاس هفتگی مواجه شد. در بعد عوامل کلان حاکم بر شرایط بازار، معامله‌گران در این هفته نظاره‌گر پیشروی بانک مرکزی در بازار ارز آزاد و عقب‌نشینی خریداران بودند که کاهش تدریجی قیمت دلار را رقم زد. این رویداد منجر به احتیاط خریداران سهام وابسته به قیمت‌های جهانی (به علت امکان محدود شدن رشد درآمد ریالی آنها از محل تبدیل نرخ ارز) شده است. به این ترتیب انتشار گزارش‌های شش ماهه طی روزهای آتی مهم‌ترین رویداد بورس تهران برای سرمایه‌گذاران خواهد بود و به نظر می‌رسد بازار طی چند هفته آینده درگیر تجزیه و تحلیل عملکرد نیمه نخست سال شرکت‌ها و لحاظ کردن آثار آن در قیمت سهام باشد.

بی‌تفاوتی به تعدیلات شش ماهه

واکنش بازار نسبت به محتوای گزارش‌های برخی شرکت‌های پیشرو نظیر چادرملو، ارتباطات سیار و پتروشیمی پردیس که تاکنون منتشر شده‌‌اند، حکایت از عدم هیجان‌زدگی سرمایه‌گذاران نسبت به محتوای مطلوب گزارش‌های مزبور دارد. تقریبا هر سه شرکت مورد اشاره پس از انتشار گزارش‌های خود شاهد عدم تغییر معنادار قیمت سهام بوده اند. این واقعه نشان می‌دهد که تعدیلات مثبت قبل از اعلام گزارش در قیمت سهام شرکت‌ها لحاظ شده‌اند؛ هر چند باید توجه داشت پیش‌بینی‌های جدید این شرکت‌ها کماکان با احتیاط تنظیم شده و در صورت ثبات وضعیت کنونی، امکان تعدیلات مثبت بیش از ده درصد برای هر سه شرکت تا پایان سال مالی وجود دارد. در دیگر گزارش‌های منتشر شده در این هفته، شرکت کوچک فولاد آلیاژی یزد عملکرد مناسبی را به بازار ارائه کرد که تقریبا رشد دو برابری بازدهی شرکت در کلیه زمینه‌ها اعم از فروش و سودآوری را نشان می‌دهد. این شرکت در شش ماهه نخست سال جاری موفق به پوشش ۱۹۸ ریالی از پیش‌بینی سود ۲۸۵ ریالی خود شده و در موقعیت تعدیل مثبت سود قرار گرفته است. در گروه برقی، شرکت نیروترانس سود تحقق یافته شش ماهه را معادل دوره مشابه سال گذشته (۴۱۲ ریال به ازای هر سهم) به بازار اعلام کرده است. بدین ترتیب این شرکت برای پوشش سود ۹۲۷ ریالی نیازمند عملکرد بهتری از سال گذشته در شش ماهه دوم سال ۹۰ می‌باشد. در گروه سرمایه‌گذاری، معامله ۱۹ درصدی سهام «ونیکی» متعلق به گروه بهمن در قیمت ۲۱۹۰ ریال انجام شد اما عرضه ۷/۱۵درصدی گروه سپه در همین نماد در کمال شگفتی بدون خریدار ماند. به این ترتیب بانک تجارت به عنوان خریدار بلوک بهمن تا‌کنون به کسب دو کرسی هیات مدیره سرمایه‌گذاری ملی اکتفا کرده است. با انجام این معامله، گروه بهمن و برخی شرکت‌های زیر مجموعه نظیر سرمایه‌گذاری بهمن و اعتبار ایران در معرض تعدیل مثبت پیش بینی سود قرار گرفته‌اند.

تحولات ساختمانی در فرابورس

بازار فرابورس این هفته در نمادهای ساختمانی خود خبر ساز بود. در این راستا، معاملات روز سه‌شنبه شرکت باغمیشه به دلیل ظن بی‌اطلاع بودن سهامداران از عدم تعلق سود مجمع سالانه آتی به حق‌تقدم شرکت ابطال شد. این در حالی است که «ثباغ» در مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه و نیز اطلاعیه پیش بینی سود هر سهم خود این موضوع را به طور رسمی به بازار اعلام کرده بود. در هر حال داد‌وستد ۱۱ میلیون سهم «ثباغ» در روز سه شنبه با نظر ناظر بازار ابطال شد تا این شرکت در روز گذشته این بار با معامله ۸/۷ میلیون سهم (بیش از سه درصد سهام قابل معامله شرکت) و در قیمتی حدود ۵ درصد بالاتر از قیمت روز قبل به تابلو بازگردد. در تحولی دیگر در همین گروه، فرابورس روز شنبه آینده شاهد عرضه ۲۰ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق خواهد بود. این شرکت ۳۰ میلیارد تومانی که از زیر مجموعه‌های سرمایه‌گذاری مسکن به شمار می‌رود، سود هر سهم خود برای سالهای مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۹۰ و ۹۱ به ترتیب معادل ۴۴۳ و ۴۵۹ ریال اعلام کرده است. نکته جالب توجه در عرضه «ثشرق»، حجم ۲۰ درصدی عرضه اولیه (معادل ۶۰ میلیون سهم) است که برای اولین بار در تاریخ عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه کشور روی خواهد داد. افزایش حجم فروش سهام در روز اول علاوه بر آنکه مالکان عمده را موفق به واگذاری سهام بیشتر می‌کند از سوی بازار نیز منجر به کنترل رفتار هیجانی و کشف قیمت منطقی تر خواهد شد. به این ترتیب انجام این عرضه اولیه در فرابورس را باید به فال نیک گرفت تا احتمالا بتواند با الگو قرار گرفتن برای دیگر مالکان عمده، زمینه ساز افزایش حجم عرضه سهام در روز نخست ورود شرکت‌ها به بازار باشد.

تلاطم بازار ارز در فضای رشد تورم

انتشار رقم ۲۲ درصدی برای نرخ تورم نقطه به نقطه (شهریور ۹۰ نسبت به شهریور ۸۹) توسط بانک مرکزی بار دیگر از رشد آهنگ افزایش قیمت خدمات و کالاهای مصرفی حکایت دارد. این رقم در دو ماه تیر و مرداد به ترتیب معادل ۱/۲۱ و ۸/۲۰ درصد اعلام شده بود. قرار گرفتن تورم نقطه‌ای در بالاتر از محدوده ۲۰ درصد، به طور حتم رشد نرخ تورم میانگین (که از آن به عنوان رقم رسمی تورم در گزارش‌ها یاد می‌شود) در ماه‌های آینده را در پی خواهد داشت. (این رقم اکنون ۳/۱۸ درصد است) رشد تورم به طور طبیعی با توجه به پایین‌تر بودن افزایش قیمت کالاها در کشورهای دیگر به معنی افزایش جذابیت واردات و در نهایت رشد تقاضا برای ارزهای خارجی خواهد بود. در همین حال، رشد ۱۵ درصدی قیمت ارز در یک سال گذشته در بازار آزاد نیز نشان از تطبیق ارزش ارزهای خارجی با این فضای تورمی در داخل کشور دارد. در هفته مورد گزارش، دخالت مستمر بانک مرکزی از طریق افزایش عرضه منجر به کاهش پلکانی قیمت ارز شد تا قیمت دلار با کاهش حدود ۲ درصدی به ۱۲۳۰ تومان برسد. تقویت عرضه از سوی بانک مرکزی در بازار ارز هر چند به پشتوانه درآمدهای سرشار ارزی کشور از محل فروش نفت امکان پذیر است اما در صورت عدم مهار تورم، تداوم این روند طبیعتا منطقی نخواهد بود. بدین ترتیب کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار سرمایه در میان‌مدت همواره نیم‌نگاهی به تحولات موازی تورم و بازار ارز خواهند داشت تا مشخص شود سرانجام سیاستگذاران برای بیماری افزایش مستمر قیمت‌ها در اقتصاد ایران چاره‌ای می‌اندیشند و یا اژدهای تورم، با تداوم تغذیه از رشد نقدینگی و بی‌انضباطی مالی، سرانجام یک دهه آرامش در نرخ ارز را نیز بر هم خواهد زد.