مدیرعامل «ملی مس»: نگران بازارهای جهانی نیستم

گروه بنگاه‌ها- زهرا مجتهد: به دنبال افت قیمت‌های جهانی فلزات در پایان هفته گذشته و تشکیل صف فروش سنگین برای سهام مس، مدیرعامل دومین شرکت بزرگ بورس تهران از خوش‌بینی نسبت به بهبود بازار جهانی و بازگشت قیمت‌ها خبر داد.دکتر اردشیر سعد محمدی، در گفت‌وگو با خبرنگار ما علاوه بر تشریح چشم‌انداز قیمت‌های جهانی عملکرد ۶ ماهه شرکت، ثبت هشت رکورد تولید و جزئیات آخرین تصمیمات در مبادلات ارزی و نرخ‌گذاری محصولات شرکت را تشریح کرد. پیش‌بینی آینده قیمت مس

مدیرعامل شرکت ملی مس با اشاره به ریزش اخیر قیمت‌ها در بازار جهانی مس گفت: این وضعیت مقطعی است و در کوتاه‌مدت قیمت‌‌های جهانی رشد خواهند کرد. در حال حاضر بانک‌های جهانی به تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه وام نمی‌دهند و آنها در برهه زمانی فعلی نظاره‌گر رفتار اقتصادی حاکم بر جو بازار هستند. اما از آنجایی که فلزات اساسی در بحث تولید جزو کالای ضروری صنایع خودروسازی، برق و... به شمار می‌روند، از مصرف بالایی برخوردارند.وی افزود: بنابراین، قیمت مس به سطوح قبلی بازخواهد گشت همانطور که طی دو روز گذشته شاهد بودیم که قیمت جهانی مس به ۶۵۰۰ هزار دلار رسید اما دوباره به ۷ هزار دلار در همان روز بازگشت. سعد محمدی با اشاره به سیکل‌های زمانی در نوسانات قیمت خاطرنشان کرد: رفتار قیمت مس هرساله در چند ماه مانده به پایان سال میلادی به علت افزایش تولید و افت تقاضا در سراسر جهان با کاهش روبه‌رو می‌شود، اما بعد از تعطیلات ژانویه و در سال میلادی جدید کارخانه‌ها نیاز دارند که خوراک اولیه روی زمین باشد تا بلافاصله شروع به کار کنند. وی ادامه داد: بنابراین یک ماه مانده به پایان سال کارخانه‌ها خریدها را انجام می‌دهند و تقاضا برای فلزات اساسی نیز افزایش می‌یابد. در نتیجه با افزایش تقاضا، قیمت‌های مس هم در آستانه سال جدید میلادی با افزایش همراه می‌شوند.

مدیرعامل ملی مس در رابطه با تاثیر تلاطم در بازار جهانی بر سهام شرکت گفت: به هر حال واقعیت این است که به قیمت‌های جهانی به نوعی وابسته هستیم و اکنون بحران اقتصادی به طور جدی در اروپا و آمریکا ریشه دوانده است و تعادل میان اعداد و ارقام در بازارها به هم ریخته است؛ اما عملکرد شرکت با توجه به طرح‌های توسعه بزرگی که منجر به جهش ظرفیت تولید خواهد شد، از روند رو به رشد تبعیت می‌کند.

تاثیر تحولات ارزی

سعد محمدی در خصوص نرخ‌گذاری تولیدات مس یادآور شد: قیمت محصولات ما در بازار داخلی از قیمت جهانی مس در بورس لندن به‌علاوه پریمیوم ۶۰ دلاری تبعیت می‌کند. همچنین مدل تعیین نرخ برای فروش محصولات در داخل کشور بر پایه میانگین (حد وسط) نرخ ارز آزاد و دولتی است که البته از هفته گذشته این روش در بورس کالا اعمال شده است و تا پیش از آن نرخ تبادل رسمی ارز مبنای قیمت‌گذاری بود.مدیرعامل ملی مس درخصوص فروش صادراتی شرکت نیز خاطرنشان کرد: درآمد دلاری که از صادرات حاصل می‌شود با نرخ‌های آزاد به ریال تبدیل و در درآمد شرکت لحاظ می‌گردد.

عملکرد ۶ ماهه شرکت

سعد محمدی در خصوص عملکرد شرکت درنیمه نخست سال۹۰ نیز گفت: برای نخستین بار در تاریخ صنعت مس کشور، رکورد تولید ۱۱۵ هزارو یکصد تن مس کاتدی در نیمه نخست سال جاری ثبت شد. وی با اشاره به اینکه در این مدت بیش از ۸۰ هزارو ۲۰۰ متر حفاری اکتشافی صورت گرفته و این امر عملکردی بی‌نظیر در کارنامه شرکت مس محسوب می‌شود، تصریح کرد: برآنیم که در مهرماه رکورد سال گذشته که معادل ۹۲ هزار متر بوده را شکسته و حفاری اکتشافی را تا ۱۵۰ هزار متر تا پایان سال افزایش دهیم.وی تصریح کرد: امیدواریم با برگزاری نخستین کنگره بین المللی مس در دوم تا چهارم آبان‌ماه امسال که با حضور بیش از ۲۰ کشور صاحب تجربه در عرصه مس برپا می‌شود، گامی بلند در تبادل دانش فنی برای دستیابی به توسعه صنعت مس و افزایش تولید به ۷۰۰ هزار تن در سال برداشته شود.

رکوردهای هشت‌گانه

به گفته مدیرعامل ملی مس این شرکت امسال با ثبت ۸ رکورد جدید تولید در مجتمع‌های سه‌گانه خود در زمینه‌های استخراج مواد معدنی، تولید کنسانتره مس، ذوب و تولید مس کاتدی طرح‌های توسعه‌ای خود را دنبال می‌کند.

وی درخصوص آخرین وضعیت عملیات شرکت خاطرنشان کرد: در آخرین ماه از فصل تابستان امسال رکورد حفاری اکتشافی در بخش معادن با ثبت ۱۵ هزار و ۶۹۷ متر به دست تلاشگران صنعت مس شکسته شد.علاوه براین، با تولید ۲۱ هزار و ۵۰۲ تن مس کاتدی از سوی کارکنان این مجتمع در شهریورماه امسال، رکورد جدیدی در تولید این محصول ثبت شد. مدیرعامل شرکت ملی مس تصریح کرد: استخراج مواد معدنی و باطله در مجتمع مس سرچشمه با گذر از پنج‌میلیون و ۲۹۴ هزار تن رکورد جدیدی را ثبت کرد. علاوه بر این، تولید کنسانتره این مجتمع نیز در مدت یادشده با ثبت رکورد جدید به ۶۲ هزار و ۸۵۸ تن افزایش یافت.سعد محمدی ادامه داد: در شهریور امسال تولید مس آندی کارخانه ذوب خاتون‌‌آباد به ۹ هزار و ۴۰ تن رسید که در نوع خود آمار بی‌نظیری است.علاوه بر این، رکورد استخراج و تولید کنسانتره این مجتمع نیز در شهریورماه امسال شکسته شد به طوری که استخراج مواد معدنی و باطله از ۴ میلیون و ۴۰ هزار تن فراتر رفت. همچنین تولید کنسانتره مس مجتمع مس سونگون دراین دوره به ۱۳ هزار و ۷۹۵ تن رسید.

توصیه به سهامداران «فملی»

مدیرعامل دومین شرکت بزرگ بورس تهران در خصوص چشم‌انداز سهام ملی مس گفت: نظر کارشناسی من نه به عنوان مدیرعامل شرکت مس، بلکه به عنوان فردی که سال‌هاست در این حوزه فعالیت داشته‌ام این است که با توجه به اینکه شرکت در یک زمانبندی مشخص قصد افزایش تولید ۵/۳ برابری را دارد و عملیات پروژه‌های آن آغاز شده و تا پایان سال ۹۳ تولید شرکت به ۷۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد، سهام مس برای یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و مطمئن، گزینه‌ای مناسب به شمار می‌رود.