گروه بورس- این روزها اگر سری به ساختمان آبی رنگ جنب پل حافظ تهران بزنید، برخلاف چند سال قبل جنب‌وجوش زیادی را مشاهده نمی‌کنید. اما در سال‌های آغازین دهه ۸۰ اگر به تالار بورس حافظ که در آن جای سوزن انداختن نبود می‌رفتید با انبوهی از سهامداران مواجه می‌شدید که بر سر موضوعات داغ و جنجالی با یکدیگر مشغول گفت‌وگو بودند. موضوع مباحثات عمدتا تحلیل شرکت‌ها، شایعات و اخبار پیرامون سهام مختلف بود. اما این روزها در طبقه همکف تالار حافظ، از شور و نشور قبلی خبری نیست. تالار نسبتا خلوت است و بازار مباحثات و گفت‌وگوها هم آرام‌تر از قبل؛ حال این سوال مطرح می‌شود که علت تغییر فضای تالار بورس در این سال‌ها چه بوده است؟ کنکاش در این مورد نشان می‌دهد که نه‌تنها تغییری در روحیه سهامداران ایجاد نشده بلکه با استفاده از تکنولوژی روز، همان مباحثات قبلی با وسعت و غنای بیشتر در فضای مجازی اینترنت از طریق وبلاگ‌ها و تالارهای گفت‌وگو به صورت غیررسمی ادامه دارد. در خلال این اظهارات اینترنتی سهامداران و کارشناسان، گاه مطالب ارزشمندی مطرح می‌شود که در هیاهو و فعل و انفعالات دنیای وب گم می‌شود. دنیای‌اقتصاد قصد دارد از امروز به منظور ایفای سهم خود در انعکاس برخی از اظهارنظرهای سهامداران در فضای مجازی ستون «گشتی در وب» را خدمت خوانندگان محترم ارائه کند. اولین مطلب «گشتی در وب» از وبلاگ «سهم من از بورس» درباره توقف اخیر نمادهای معاملاتی اقتباس شده است.

یکی از اقداماتی که در بورس تهران، به منظور کنترل رفتارهای هیجانی برخی سهم‌ها و سهامداران شان مورد استفاده قرار می‌گیرد، گزارش‌هایی است موسوم به «شفاف‌سازی». در همین رابطه مصاحبه‌ای با مدیر نظارت برناشران انجام شده که بخشی از آن به این شرح است:

«این روزها برخی از شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های کوچک در بازار وجود دارند که سفته‌بازان روی سهام آنها ورود پیدا کرده‌اند. به طوری که قیمت سهام این شرکت‌ها با نوسانات غیرعادی روبه‌رو شده است. در همین راستا سازمان بورس در نظر دارد، نوسان قیمت این قبیل شرکت‌ها را اعم از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، فرابورس و حتی بازار پایه فرابورس مورد بررسی قرار دهد. ممکن است سازمان بورس تصمیم به توقف نماد معاملاتی این شرکت‌ها بگیرد و پس از شفاف‌سازی اطلاعات این شرکت‌ها و انعکاس اطلاعیه شفاف‌سازی، اقدام به بازگشایی نماد آنها کند. در برخی موارد ممکن است بررسی‌ها مدت زمان زیادی به طول انجامد. نمونه بارز این دسته از شرکت‌ها، گروه فن آوا است که وضعیت قیمت این سهم در دست بررسی است و برای شفاف شدن اطلاعات این شرکت، نماد آن متوقف شده است. کسانی که تنها به صف نگاه می‌کنند و اقدام به خرید یا فروش سهم در بازار می‌کنند، باید توجه داشته باشند که ممکن است در صورت خرید سهم شرکتی، آخرین خریدار آن باشند.»

دو نوع برخورد با این رویه دیده می‌شود. بخش زیادی از سهامداران که بیشتر از این قبیل رشد‌ها منتفع می‌شوند، از نظارت سلیقه‌ای سازمان گله دارند و عده‌ای دیگر این رویه را لازمه حفظ سلامت بازار می‌دانند. لازم است یادآور شویم نظارت و گاهی اوقات بستن نمادها در سایر بورس‌های بین‌المللی نیز اتفاق می‌افتد.

توضیح یک نکته ضروری است و آن دیدگاه افراد است. دیدگاه سازمان و شرکت‌های بورسی، بیشتر مبتنی بر صورت‌های مالی و در یک کلام «گذشته نگر» است اما برخی از فعالان بازار، آینده یک شرکت را مهم تر از گذشته آن می‌دانند. حال اگر بخواهیم در این بین به تعادلی برسیم، شاید بهتر باشد اجازه دهیم سازمان از روش‌های موجود خود برای کنترل هیجان استفاده کند.اگر سهمی که در یک ماه ۱۰۰ درصد رشد کرده، به واقع مستحق این رویه است، پس بعد از بازگشایی و دور شدن سفته‌بازان بی منطق به مسیر خود ادامه می‌دهد. اگر واقعا هیچ اتفاقی در شرکت نیفتاده پس چرا باید از اینکه به زور جلوی ضررمان را گرفته‌اند، ناراضی باشیم؟

بارها دیده شده پس از تاکید یک شرکت بر شفاف‌سازی و اینکه هیچ رویداد مهمی در شرکت رخ نداده، آن سهم از کانون توجه‌ها دور می‌شود و دیگر رشد نمی کند. نتیجه واضح این رفتار این است که از ابتدا هم خبر خاصی نبوده بلکه تشکیل صف خرید و بروز شایعات، سیکل تکرار شونده‌ای را برای تقویت خرید سهم ایجاد کرده است. پس جا دارد این قبیل معاملات با دخالت نهاد نظارتی متوقف شود.

البته این امر را نباید فراموش کنیم که سازمان هم در اجرای این برنامه‌ها باید بی‌طرفانه و بدون اعمال سلیقه شخصی تصمیم‌گیری و در مواجهه با تمامی سهم‌ها یکسان عمل کند.

منبع: وبلاگ سهم من از بورس

Market۸.blogsky.com

* درج مطالب «گشتی‌ در وب» صرفا به منظور انعکاس نظرات سرمایه‌گذاران فعال در دنیای مجازی انجام می‌شود و مفاد آن لزوما مورد تایید روزنامه دنیای‌اقتصاد نیست.